• Anonym (H)

Hur litet kan man bo med 2-3 barn?

Vi måste ev flytta och lägenheten vi tittar på är en trea på 83 kvm. Kan man bo så med 2 (tre) barn? Blir det socialfallsvarning eller kan man faktiskt bo så trångt?

• Svar på tråden Hur litet kan man bo med 2-3 barn?
  • Anonym (Hejhopp)

har precis flyttat till en 2:a på 66 kvm, efter att ha bott i en 1.a med kokvrå på 28 kvm i 2 års tid. 

Ska väl kanske tillägga att jag 2  kids, 3 och 6 år, på heltid. 

• Anonym (etta)

man kan bo i en etta på 24kvm oxå om man måste allt går. tror det finns nån övre gräns för hur stort man får ha om man ska ha socialbidrag så du kanske kan utgå från det?

• Kaerlebsbarn

Från det att jag var 7 tills jag blev 17 så bodde min familj i en trea, dock en stor då den var på 99kvm. Vi är tre systrar som delade rum, de är 2 och 5 år yngre än mig. Till saken hör också att min mamma var dagmamma under denna tid, så i snitt fanns det även 5-7 dagbarn hemma hos oss. Men det gick hur bra som helst och vart aldrig något större problem :)

• Anonym (60 kvm)

Jag bor i 2rok med min son men har varit barnvakt i typ en vecka för 2 barn så då var vi 3 barn mellan 1-5 och sen jag, det funkade helt ok. 
    Har haft min vän boende i 2 veckor då vi bodde 3 vuxna och 3 barn.
    Tycker det fungerar helt ok. Har till och med bott hos min syster i 17 dagar i hennes 1 rum med kokvrå på 25 kvm tillsammans med mig och sonen = 3 personer på 25 kvm fungerade utmärkt utom att det inte fanns så mycket plats.

• Anonym (ppp)

Det finns inga garantier för någonting när det gäller soc, de kan få för sig vad de vill.

• Anonym (Leffe)
    Anonym (ppp) skrev 2023-04-22 22:47:54 följande:

Det finns inga garantier för någonting när det gäller soc, de kan få för sig vad de vill.

Sluta sprid dynga.
  • Tom Araya
    Anonym (H) skrev 2013-05-28 10:32:29 följande:
    Hur litet kan man bo med 2-3 barn?

Vi måste ev flytta och lägenheten vi tittar på är en trea på 83 kvm. Kan man bo så med 2 (tre) barn? Blir det socialfallsvarning eller kan man faktiskt bo så trångt?

Nej, ni borde ha minst en fyra, är mitt svar.
    En trea har två sovrum, med två i varje kan man bo 4 pers. Ni är väl fem!?

Som har nämnts i andra trådar så är det många parametrar som är räknade på hur många som är avsett att bo i en bostad, såsom förvaring, fönster, vitvaror, kök, wc/badrum, ventilation, brandsäkerhet, slitage mm. Så det handlar inte bara om att bo många på liten yta.
  • Anonym (Buttran)

Det beror på hur ni är som personer och hur planlösningen ser ut. Finns det klädkammare tex, det är guld värt om man bor lite trångt. 

Består familjen av personer med stort behov av lugn och ensamhet eller är ni såna som älskar att ha folk omkring er? Ni ska ju dels vara med varandra, dels med varandras besökande kompisar. 

Vad har ni för intressen? Behöver någon förvara lådor med tyg, flera cyklar, jättelegobyggen, många hyllmeter böcker eller en massa konstnärsmaterial? I så fall blir det mycket jobbigare än om alla mest gillar tv-spel, e-böcker, och att vara utomhus (utan särskild utrustning). 

Två toaletter gör vardagen sååååå mycket enklare. 

Vi bor 2 vuxna + 2 barn i 4 RoK på 95 kvm. Det funkar men kan kännas lite trångt ibland. 

• Anonym (Sth Soc)

Av någon anledning försvann mitt inlägg. Jag brukar dock göra en helhetsbedömning. Hur många sovrum finns det?  Köksplanering, badrum.
    Barnen måste få acceptabla villkor. Åtta personer på drygt 80 kvm låter lite. Det kan krävas att något barn omhändertas till dess att familjen kommit till rätsida med sina liv. 

• Anonym (Buttran)
    Anonym (Sth Soc) skrev 2023-04-23 11:21:12 följande:

Av någon anledning försvann mitt inlägg. Jag brukar dock göra en helhetsbedömning. Hur många sovrum finns det?  Köksplanering, badrum.
    Barnen måste få acceptabla villkor. Åtta personer på drygt 80 kvm låter lite. Det kan krävas att något barn omhändertas till dess att familjen kommit till rätsida med sina liv. 

Totalt vansinne att omhänderta ett enstaka barn ur en familj pga en sån sak. Så länge familjerelationerna är sunda mår barnet mycket bättre i en trång lägenhet med sin familj än utlämnad åt främlingar. Och du tänker dig dessutom ETT barn, inte ens ett syskon, förälder eller släkting tänker du att barnet ska få med sig?! Hoppas verkligen att du ljuger och inte jobbar på socialtjänsten i verkligheten utan trollar för att ge dem dåligt rykte. Oavsett om du trollar eller är ärlig beter du dig värdelöst. 

• Anonym (S)
    Anonym (Buttran) skrev 2023-04-23 17:04:01 följande:

Totalt vansinne att omhänderta ett enstaka barn ur en familj pga en sån sak. Så länge familjerelationerna är sunda mår barnet mycket bättre i en trång lägenhet med sin familj än utlämnad åt främlingar. Och du tänker dig dessutom ETT barn, inte ens ett syskon, förälder eller släkting tänker du att barnet ska få med sig?! Hoppas verkligen att du ljuger och inte jobbar på socialtjänsten i verkligheten utan trollar för att ge dem dåligt rykte. Oavsett om du trollar eller är ärlig beter du dig värdelöst. 

Håller med.... Hur kan man ens tänka tanken att ett barn kommer må bättre att tas från sitt hem än att bo trångt är bortom min fattningsförmåga. Har bott många år i Asien och där varcdet vanligt att hela familjen delade på ett eller två sovrum. Inte av ekonomiska skäl utan för att det helt enkelt är så man oftast lever där. Socialen ska fokusera på de barn som faktiskt behöver det och inte fundera över om barn i fungerande familjer som enligt dem bor på för få kvadratmeter. Tror att det är många familjer som kommer behöva byta ner sig i bostadsstorlek i det rådande läget och jag hoppas verkligen inte att det kommer resultera i att em massa barn skiljs från sina familjer.
  • Anonym (?)

Socialen har regelverk att följa - tyvärr kanske reglerna inte alltid är styrda av sunt förnuft.
    Lite som att jag som arbetslös SKA söka 6-20 jobb/månad när jag i april hittat tre jobb som överhuvudtaget är sökbara för mig. Vansinne!!

• Anonym (Oj)
    Anonym (?) skrev 2023-04-23 19:46:23 följande:

Socialen har regelverk att följa - tyvärr kanske reglerna inte alltid är styrda av sunt förnuft.
    Lite som att jag som arbetslös SKA söka 6-20 jobb/månad när jag i april hittat tre jobb som överhuvudtaget är sökbara för mig. Vansinne!!

Oj, vilket smalt område arbetar du i? Bara tre jobb i hela Sverige? Kanske bättre att omskola dig. 
  • Anonym (Sth Soc)
    Anonym (S) skrev 2023-04-23 19:23:25 följande:
    Håller med.... Hur kan man ens tänka tanken att ett barn kommer må bättre att tas från sitt hem än att bo trångt är bortom min fattningsförmåga. Har bott många år i Asien och där varcdet vanligt att hela familjen delade på ett eller två sovrum. Inte av ekonomiska skäl utan för att det helt enkelt är så man oftast lever där. Socialen ska fokusera på de barn som faktiskt behöver det och inte fundera över om barn i fungerande familjer som enligt dem bor på för få kvadratmeter. Tror att det är många familjer som kommer behöva byta ner sig i bostadsstorlek i det rådande läget och jag hoppas verkligen inte att det kommer resultera i att em massa barn skiljs från sina familjer.
    Vi gör givetvis en helhetsbedömning, men så många personer på 80 kvm är problematiskt. Skolbarnen måste kunna få studiero. Barnens behov i centrum (BBIC) är centralt i denna frågeställning. Klarar föräldrarna av att möta barnens behov? Om inte har barnen det troligen bättre i en annan familj som kan möta barnets behov. 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Leffe) skrev 2023-04-23 06:40:43 följande:
    Sluta sprid dynga.
    Vänta tills du själv råkar ut för dem. De kan förvränga minsta lilla sak till ofantliga dimensioner.
    Sedan när alla de små sakerna har förvrängts till ofantliga dimensioner läggs allt på hög och du riskerar att bli av med barnen. Du kan ha alla möjliga bevis, även från skolrektorn, men de väljer att tro på någon illvillig lärare eller någon avlägsen släkting som knappt träffat barnen.

Tänk dig att du lämnar dina barn i tid varje dag i skolan, men 2 ggr under terminen blir ni lite sena. Läraren säger till soc att barnen är sena upp till en timme nästan varje dag. Du hämtar skriftliga bevis från skolplattformen och rektorn att de bara varit sena 2 ggr, men de tror ändå inte på dig.
    Dina barn har med sig matsäck varje gång det är utflykt, men läraren säger att dina barn aldrig har matsäck med sig när det är utflykt. Hur bevisar du att barnen faktiskt hade matsäck med sig varje utflykt? För du var väl inte med på utflykten och tog bilder på när barnen åt sin matsäck? Sådär hålls det på. Men du behöver inte tro på mig. Jag skulle heller inte tro på det om jag fick höra det, men tyvärr, så kan det vara.
Svar på tråden Hur litet kan man bo med 2-3 barn?