Hur litet kan man bo med 2-3 barn?
Vi måste ev flytta och lägenheten vi tittar på är en trea på 83 kvm. Kan man bo så med 2 (tre) barn? Blir det socialfallsvarning eller kan man faktiskt bo så trångt?
Vi måste ev flytta och lägenheten vi tittar på är en trea på 83 kvm. Kan man bo så med 2 (tre) barn? Blir det socialfallsvarning eller kan man faktiskt bo så trångt?
har precis flyttat till en 2:a på 66 kvm, efter att ha bott i en 1.a med kokvrå på 28 kvm i 2 års tid.
Ska väl kanske tillägga att jag 2 kids, 3 och 6 år, på heltid.
man kan bo i en etta på 24kvm oxå om man måste allt går. tror det finns nån övre gräns för hur stort man får ha om man ska ha socialbidrag så du kanske kan utgå från det?
Från det att jag var 7 tills jag blev 17 så bodde min familj i en trea, dock en stor då den var på 99kvm. Vi är tre systrar som delade rum, de är 2 och 5 år yngre än mig. Till saken hör också att min mamma var dagmamma under denna tid, så i snitt fanns det även 5-7 dagbarn hemma hos oss. Men det gick hur bra som helst och vart aldrig något större problem :)
Jag bor i 2rok med min son men har varit barnvakt i typ en vecka för 2 barn så då var vi 3 barn mellan 1-5 och sen jag, det funkade helt ok.
Har haft min vän boende i 2 veckor då vi bodde 3 vuxna och 3 barn.
Tycker det fungerar helt ok. Har till och med bott hos min syster i 17 dagar i hennes 1 rum med kokvrå på 25 kvm tillsammans med mig och sonen = 3 personer på 25 kvm fungerade utmärkt utom att det inte fanns så mycket plats.
Det finns inga garantier för någonting när det gäller soc, de kan få för sig vad de vill.
Det finns inga garantier för någonting när det gäller soc, de kan få för sig vad de vill.
Det beror på hur ni är som personer och hur planlösningen ser ut. Finns det klädkammare tex, det är guld värt om man bor lite trångt.
Består familjen av personer med stort behov av lugn och ensamhet eller är ni såna som älskar att ha folk omkring er? Ni ska ju dels vara med varandra, dels med varandras besökande kompisar.
Vad har ni för intressen? Behöver någon förvara lådor med tyg, flera cyklar, jättelegobyggen, många hyllmeter böcker eller en massa konstnärsmaterial? I så fall blir det mycket jobbigare än om alla mest gillar tv-spel, e-böcker, och att vara utomhus (utan särskild utrustning).
Två toaletter gör vardagen sååååå mycket enklare.
Vi bor 2 vuxna + 2 barn i 4 RoK på 95 kvm. Det funkar men kan kännas lite trångt ibland.
Av någon anledning försvann mitt inlägg. Jag brukar dock göra en helhetsbedömning. Hur många sovrum finns det? Köksplanering, badrum.
Barnen måste få acceptabla villkor. Åtta personer på drygt 80 kvm låter lite. Det kan krävas att något barn omhändertas till dess att familjen kommit till rätsida med sina liv.
Av någon anledning försvann mitt inlägg. Jag brukar dock göra en helhetsbedömning. Hur många sovrum finns det? Köksplanering, badrum.
Barnen måste få acceptabla villkor. Åtta personer på drygt 80 kvm låter lite. Det kan krävas att något barn omhändertas till dess att familjen kommit till rätsida med sina liv.
Totalt vansinne att omhänderta ett enstaka barn ur en familj pga en sån sak. Så länge familjerelationerna är sunda mår barnet mycket bättre i en trång lägenhet med sin familj än utlämnad åt främlingar. Och du tänker dig dessutom ETT barn, inte ens ett syskon, förälder eller släkting tänker du att barnet ska få med sig?! Hoppas verkligen att du ljuger och inte jobbar på socialtjänsten i verkligheten utan trollar för att ge dem dåligt rykte. Oavsett om du trollar eller är ärlig beter du dig värdelöst.
Totalt vansinne att omhänderta ett enstaka barn ur en familj pga en sån sak. Så länge familjerelationerna är sunda mår barnet mycket bättre i en trång lägenhet med sin familj än utlämnad åt främlingar. Och du tänker dig dessutom ETT barn, inte ens ett syskon, förälder eller släkting tänker du att barnet ska få med sig?! Hoppas verkligen att du ljuger och inte jobbar på socialtjänsten i verkligheten utan trollar för att ge dem dåligt rykte. Oavsett om du trollar eller är ärlig beter du dig värdelöst.
Socialen har regelverk att följa - tyvärr kanske reglerna inte alltid är styrda av sunt förnuft.
Lite som att jag som arbetslös SKA söka 6-20 jobb/månad när jag i april hittat tre jobb som överhuvudtaget är sökbara för mig. Vansinne!!
Socialen har regelverk att följa - tyvärr kanske reglerna inte alltid är styrda av sunt förnuft.
Lite som att jag som arbetslös SKA söka 6-20 jobb/månad när jag i april hittat tre jobb som överhuvudtaget är sökbara för mig. Vansinne!!