• Tezzla

4-åring äter bara tre maträtter

Min son äter i princip tre rätter när det kommer till lunch/middag: korv/köttbullar med stuvade makaroner och pannkaka. Till det kan han ibland äta morötter eller gurka. Allt annat "är äckligt". Han älskar bröd och mackor (dock med bara smör på). Han äter också frukt, godsaker förståss, yoghurt och flingor.

Han äter mer än gärna mellis för då vet han att det blir något av det sistnämnda, men äter aldrig mat om det inte är nåt av de tre rätterna som han gillar.

Har era barn varit så här kräsna? När började de äta fler rätter?

Ska jag ta bort mellisen hemma och bara servera frukost, lunch och middag? Frågan är om det gör någon skillnad, han får ju mellis på förskolan två ggr per dag och kan säkert "klara" sig på det)

Det känns inte kul att behöva neka honom en kvällsmacka, men inte heller kul att slänga mat varje dag eller behöva servera korv 5 dagar i veckan. Korv känns inte som det mest hälsosamma alternativet. Och om jag inte serverar en varierad kost, hur ska han då lära sig att äta varierat?

Nån som har ett tips/råd/lugnande ord?

• Svar på tråden 4-åring äter bara tre maträtter
  • La Lola

Menar du att han ska lägga sig hungrig bara för att han inte åt nån middag?
    Så skulle jag verkligen aldrig kunna göra.

Hedda är också lite kräsen o äter inte allt för mycket men kvällsfika innan hon ska sova får hon iaf.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tezzla
    La Lola skrev 2013-05-28 21:55:38 följande:
    Menar du att han ska lägga sig hungrig bara för att han inte åt nån middag?
    Så skulle jag verkligen aldrig kunna göra.

Hedda är också lite kräsen o äter inte allt för mycket men kvällsfika innan hon ska sova får hon iaf.
    Nej som jag skrev,  det tar verkligen emot att svälta honom tills han börjar äta ( det är ju i praktiken omöjligt, det vet ju alla föräldrar, hur skulle en familj fungera med ständigt hungriga barn liksom?), men varför skulle han ens behöva prova nåt nytt om han vet att han kan äta sig mätt på mackor och mjölk tre-fyra gånger om dagen? ska jag bara acceptera läget och låta honom leva på bröd och frukt? det känns isf helt meningslöst att ens försöka laga riktig mat.  Skriv gärna hur/vad din dotter äter under en dag.

Annat78:  han är väldigt selektiv där med, han petar ut korven från pytt i pannan och kanske smakar nåt nytt då och då, men huvudmålen är nog mellisar.

• La Lola
    Tezzla skrev 2013-05-28 22:25:49 följande:
    Nej som jag skrev,  det tar verkligen emot att svälta honom tills han börjar äta ( det är ju i praktiken omöjligt, det vet ju alla föräldrar, hur skulle en familj fungera med ständigt hungriga barn liksom?), men varför skulle han ens behöva prova nåt nytt om han vet att han kan äta sig mätt på mackor och mjölk tre-fyra gånger om dagen? ska jag bara acceptera läget och låta honom leva på bröd och frukt? det känns isf helt meningslöst att ens försöka laga riktig mat.  Skriv gärna hur/vad din dotter äter under en dag.

Annat78:  han är väldigt selektiv där med, han petar ut korven från pytt i pannan och kanske smakar nåt nytt då och då, men huvudmålen är nog mellisar.

Hedda åt tex inte kycklinggryta hemma men på förskolan. Jag påpekade detta för henne o vips åt hon det hemma också.
    Men hon skulle kunna leva på korv o köttbullar o grönsaker.
    Visst är det trist att hon ratar så mycket men jag lever på hoppet att hon kommer ändra sig med tiden. Hon har tex aldrig smakat sylt eller smör.
    Idag har hon tex ätit 2 flaskor välling (ja hon äter det ur flaska fortfarande men den ska bort) till frukost.
    Vet inte vad hon åt till lunch på förskolan...
    Mellis på förskolan brukar bli nån macka o mjölk.
    Sen kan hon bli jättehungrig innan middan o då kan hon få några kex eller en skål med majs tex. Idag åt hon ingenting vad jag kan minnas...
    Middag idag; 6 st plättar o ett glas med måltidsdryck.
    Sen åt hon en flaska välling innan hon la sig.
  • Tezzla

Ja ungefär som min då Fast välling tog vi bort för länge sen, eller rättare sagt erbjöd välling i mugg ist för flaska och då tackade han nej. Vet inte om du menade det så ang sylten, men jag kan ibland se fördelar med mitt kräsna barn Han gillar tex inte läsk eller must (aldrig smakat, det räcker att jag säger att det är bubblor i så vill han inte). Och det är jag glad över att han inte vill ha (än)

• La Lola
    Tezzla skrev 2013-05-28 22:45:08 följande:
    Ja ungefär som min då Fast välling tog vi bort för länge sen, eller rättare sagt erbjöd välling i mugg ist för flaska och då tackade han nej. Vet inte om du menade det så ang sylten, men jag kan ibland se fördelar med mitt kräsna barn Han gillar tex inte läsk eller must (aldrig smakat, det räcker att jag säger att det är bubblor i så vill han inte). Och det är jag glad över att han inte vill ha (än)
    Ja här kommer det också bli mugg men är hon som sin syrra så kommer hon sluta helt o hållet då.

Jag tänkte mer att två så självklara saker för många barn totalvägrar min!

• cosinus

Vi har följande rutiner kring mat i det här huset.

Till middag serveras bara det som serveras. Man äter det som passar. T ex äter ett barn inte alls potatis och de dagar det är potatis lever hon på sallad, grönsaker och fisk/fågel/kött. Mina barn är också rätt kräsna men gillar iaf pasta och ris (och då 3 av 4 äter potatis) så de får äta sig mätte på det om inte resten passar.

Till kvällsfika har jag mackbegränsning. 2 mackor är max, är man mer hungrig erbjuds man att värma på resterna från middagen och det har aldrig någonsin hänt att de var _så_ hungriga att det varit nödvändigt :)

I ert läge hade jag provat att 2 middagar i veckan haft stuvade mackaroner och något annat än korv köttbullar. Så en korvrätt men med annat än stuvade mackaroner, en köttbullsrätt men med annat än stuvade mackaroner och så resten helt annat. Det som inte äts tjaffsar man inte om men då kan han hälften av dagarna äta sig mätt på iaf något på tallriken och resten ligger där till den dag han vill prova. Lägg på de grönsaker han äter varje dag plus något mer som också bara ligger där tills han vill prova.

Sen pannkaka någon gång ibland.

Till mellis hemma hade jag strypt mackor helt och hållit mig till en frukt för att se om han är hungrigare till middag. Till kvällsmat hade jag absolut låtit barnet äta smörgås/naturell yoghurt med flingor men jag tycker absolut man kan begränsa även där. Inte så att barnet är hungrigt men det behöver ju inte överkompensera för att det inte alls vill ha mat.

• Trulis78

Vi har tänkt väldigt likt cosinus i matfrågan.

Min nu femåriga dotter har varit så där extremt kräsen med maten. Jag har svårt att se att någon slags kamp om maten någonsin skulle kunna leda till något gott och har försökt att tillgodose hennes behov samtidigt som jag inte har velat servera några enstaka rätter sju dagar i veckan.

Jag har valt att se till att det alltid finns något som dottern gillar på bordet, antingen pasta eller korv/köttbullar. Jag har alltså inte gjort extra korv/köttbullar till dottern om resterande familj ätit pasta och kyckling. Då har dottern fått äta pastan. Har familjen däremot ätit potatis och kyckling där dottern inte äter någotdera så har jag gjort antingen pasta eller korv/köttbullar så att det finns en sak hon gillar. På det sättet har dottern alltid kunnat äta någonting, om det så än har blivit bara pasta så att säga. Sen har dottern alltid gillat tomater så det har alltid funnits. Pasta och tomater eller korv och tomater.... det får duga.

På det här sättet har jag känt att jag inte har gjort det alltför lätt för dottern att välja att bara äta pasta och korv/köttbullar, men inte heller gjort matsituationen till något jobbigt. För oss har det fungerat och senaste året har dottern börjat smaka på mer och mer saker både hemma och på förskolan. Nu äter hon förutom pasta, köttbullar och korv även kyckling, sushi(?!), revbensspjäll, bulgur (bara helt utan dressing), ris ibland, blodpudding, pannkaka och potatis. Hon äter dock ingenting som är lagt i gryta eller sås utan vill ha varje sak för sig och utan kladd. Kladdfobin gäller såväl mat som godsaker, dottern skulle förr aldrig få för sig att äta kladdiga bakelser eller liknande.  Nu kan dock ett fåtal såna saker gå i. Dottern har som La Lolas tjej heller aldrig velat ha smör eller sylt eller liknande.

För dottern har det blivit så att det har blivit lättare och lättare att få henne att prova nytt genom att säga "men du, du smakade ju XX häromveckan och gillade det, YY är ungefär likadant så det gillar du nog också". Ju fler saker hon gillar ju fler saker kan liknas vid varandra och dotterns rädsla för nya smaker tycks ha minskat. Sen har vi aldrig klagat när hon inte gillar något hon provar utan direkt låtit henne spotta ut i ett papper om det inte känns bra med vad hon nu har stoppat i munnen och sen säga att "vad bra att du smakade i alla fall så att du vet".

När det gäller mellanmål så har vi fortsatt att servera det som för alla andra barn så att säga. Frukost vid kvart över sju, lunch på dagis vid elva, mellis på dagis vid två, en frukt (som hon ofta står över) vid hemgång klockan fyra, middag vid halv sex och till slut kvällsfika vid halv åtta. Om dottern hade tenderat att överäta mellis eller kvällsmat hade jag nog försökt begränsa mängden snarare än tagit bort målet som sådant. Men min dotter har aldrig varit mer förtjust i just mellis än mat så petigheten har liksom varit lika på den fronten.

• Pethea

2 flaskor välling till en 4åring?  Ja, du är ju verkligen rätt person att ge råd i en mattråd. Drömmer

• PerG

Ett tips som jag tror ökar chansen att de smakar på saker (och troligen får dem att gilla dem) är att involvera barnen i matlagningen i så många moment som möjligt!! Skala potatis, vispa i såsen, hacka löken, etc. Det skapar troligen en nyfikenhet och stolthet när man fått vara med och laga maten.. 

Som en lite dråplig grej var när äldste sonen (var väl i 4-årsåldern) en gång var med och lagade nån maträtt (kommer inte ihåg vilken) och vi satte oss till bords och han började äta och sa högt "mmmm, vad gott" varpå min fru frågade om han gillade det och han svarade "nej"... Men han ville ändå så gärna att det skulle vara gott... ;)

• La Lola
    Pethea skrev 2013-05-28 23:17:56 följande:
    2 flaskor välling till en 4åring?  Ja, du är ju verkligen rätt person att ge råd i en mattråd. Drömmer
    Jag antar att det var till mig.
    Du får jättegärna förklara problemet. Att nappflaska inte är optimalt förstår jag o vi ska som sagt sluta med den.
  • PerG

Jag tycker cosinus linje låter väldigt bra!

Och de mackor man serverar bör väl kanske inte vara de allra vitaste vita sockerstinna (undvik kanske sirapslimpa, pågenlimpa, hönökaka, tekakor m.m.) utan servera någorlunda "nyttigt" bröd (kanske inte det grövsta torraste rågbrödet, men något mittemellan). 

Mina barn äter gärna myyyyycket bröd om det serveras den typen av smörgås så därför kanske det har en självreglerande effekt om man väljer en annan typ av smörgås (och i slutänden att middagen blir mer intressant).

• Pethea
    La Lola skrev 2013-05-28 23:30:35 följande:
    Jag antar att det var till mig.
    Du får jättegärna förklara problemet. Att nappflaska inte är optimalt förstår jag o vi ska som sagt sluta med den.
    Bra!
    Att ge 4åringar flaska med välling flera gånger om dan är ju bara korkat.
  • La Lola
    Pethea skrev 2013-05-29 00:06:13 följande:
    Bra!
    Att ge 4åringar flaska med välling flera gånger om dan är ju bara korkat.
    För att? Det är ju inte konstigare än att ge gröt till frukost o kvällsfika. Tycker du att det är dumt också?
  • Gizmo

Varför krångla till det i onödan? Barn äter när de är hungriga! Solig Skulle aldrig laga speciell mat till barnet, utan det får äta det som serveras.

• Annsiss

Låt barnet äta det som serveras min dotter är mkt kräsen äter mest bara potatis om det finns på bordet, eller ris eller inbland nästan inget alls. Brukar inte få något större kvällsmål, en liten mugg havredryck bara. Ett tips om barnet blir hungrig senare är att värma på middagsmaten. Min dotter är tre.

Svar på tråden 4-åring äter bara tre maträtter