• Juliette F

Nyhet: Unica i Brno har ny och prisvärd embryodonationsmetod!

Hej alla!

Vill informera er som funderar på embryoadoption, pga att varken ägg eller spermier är ok - Unica i Brno, Tjeckien har börjat med en ny och mycket prisvärd metod som gör högre chans till plus - 55% per försök för två femdagars embryor. Det går till så att kliniken väljer ut tre anonyma donatorpar till dig, som matchar så mycket som möjligt med dig själv + din partner. Du får själv välja vilket av dessa tre par som känns rätt för dig. Sedan odlar de fram blastocyster, och man är garanterad två färska embryor - men embryorna delas mellan 2 par. Alltså dubbel donation, men mottagarna måste komma från olika länder - för de blir ju helsyskon...

Priset för hela behandlingen inkl embryo transfer är 2900 euro. Tillkommer såklart för lite mediciner, men det väl endast Divina (östrogen) som har nämnts + pregnyl. Man kan alltså inte göra detta i "naturlig cykel", utan får käka östrogen för att komma i fas med den kvinnliga donatorn. Så här skrev Barbora i sitt mail till mig: 

We have completely dropped the cycle with frozen embryos from donors due to the low success rate (only 30%) and started completely different treatment which we hope will bring greater success. Let me introduce you details about the cycle with embryos from donated cells valid recently:

The advantage of the currently valid treatment with embryos from donated cells is:
    1) We will prepare fresh embryos from donor oocytes and donor sperm for you.
    2) We guarantee 2 fresh blastocysts for the embryo transfer.
    3) The transfer of fresh blastocysts brings the real chance of 55% of conceiving.
    4) Both donors will of course correspond your blood type and phenotype.

The treatment requires one visit to our clinic when the embryos are transferred to the womb.
    We still use Divina for the preparation of uterus prior the transfer cycle.

The cost of the IVF treatment with embryo from donated cells is EUR 2.900.
    The complete treatment includes oocyte fertilization by donor sperm employing the ICSI technology,

Cultivation of the embryos, up to the blastocyst stage, and the embryotransfer itself.

We will give you donor option – we usually choose three most matching donors and you will be able to choose both – your oocyte donor and your sperm donor based on hair and eye color, height and weight, blood type and education.

Basically, you are correct that oocytes retrieved from one donor are divided between two patients.
    Always, these two patients are from a different country.

Patients can always decide to have all oocytes available only for them, undergoing the standard oocyte donation program.I myself actually have better feeling about the new procedure with fresh embryos, I feel that it is more ethical and that is very important for me.

Vad anser ni om denna nya möjlighet? Vi funderar starkt på att köra igång i sommar!!!

• Svar på tråden Nyhet: Unica i Brno har ny och prisvärd embryodonationsmetod!
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 18:07:45 följande:
    Jag mår framför allt psykiskt dåligt av hormonsprutorna jag tar i samband med ivf (och även inför det EA vi gjorde) eftersom min kropp överreagerar på nålstick. Tom akupunkturen är psykiskt påfrestande eftersom nålsticken gör så fruktansvärt ont. Detta har hänt under tiden vi hållit på med ivf och det var inte så tidigare. Enligt läkarna beror det på att kroppen helt enkelt blivit överkänslig. I övrigt får kroppen totalspel av alla hormoner jag får i mig i samband med ivf:en.

Ja, jag hoppas verkligen att akupunkturen ska hjälpa oss. Framtiden får visa om det hjälper eller ej.
    Oj läste lite fel - ser nu att du har gjort EA med sprutor, och att det är nålarna som är problemet! Hoppas att akupunktur kan hjälpa dig, för nålstick ska inte göra så ont. Jag är så van nu, så jag bryr mig inte ett dugg. Förr var jag livrädd för sprutor. Så det kan ju gå åt det hållet också, Angels. Hoppas du fixar det och får det där efterlängtade plusset en dag!!
  • Angels
    Juliette F skrev 2013-06-02 18:13:14 följande:
    Då kanske jag kan lugna dig med att säga att inför EA så tar man hormontabletter, inte sprutor! Jag tror att det totalt rör sig om 3 sprutor - en för att stimulera ägglossning och 2 hcg för att öka implantationschansen. Dessa sprutor är efter EA. Samma sprutor måste du ta inför frozen embryo transfer är jag rädd.. det är bara hormontabletterna du slipper då, om du gör i naturlig cykel. Jag mådde inte så dåligt av östrogenen (Divina) som jag tog inför ÄD:et!
    Jag mådde inte heller så dåligt av Divinan, men min kropp kommer totalt i obalans efteråt därför bad jag Barbora att få göra nästa försök ostimulerat, men det blev inget av det försöket eftersom vi kom fram i ÄD-kön i Sverige. Dock fick jag ta flera sprutor när jag gjorde mitt EA och vill ju helt undvika det. Sen vill de ju att man ska ta fragmin också efteråt, men det finns inte en chans på världskartan att jag kan göra det.

Fördelen med frusna embryon är att man kan göra försök i naturlig cykel och slipper hormoner och sprutor.
  • Angels
    Juliette F skrev 2013-06-02 18:15:25 följande:
    Oj läste lite fel - ser nu att du har gjort EA med sprutor, och att det är nålarna som är problemet! Hoppas att akupunktur kan hjälpa dig, för nålstick ska inte göra så ont. Jag är så van nu, så jag bryr mig inte ett dugg. Förr var jag livrädd för sprutor. Så det kan ju gå åt det hållet också, Angels. Hoppas du fixar det och får det där efterlängtade plusset en dag!!
    Jag hoppas att akupunkturen kan hjälpa mig mot att min kropp reagerar på sprutorna. Har tagit så mycket sprutor i mitt liv så trodde aldrig att detta skulle ske. Första ivfet gick kanon, men vid det andra började problemen och har kvarstått.
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 18:17:46 följande:
    Jag mådde inte heller så dåligt av Divinan, men min kropp kommer totalt i obalans efteråt därför bad jag Barbora att få göra nästa försök ostimulerat, men det blev inget av det försöket eftersom vi kom fram i ÄD-kön i Sverige. Dock fick jag ta flera sprutor när jag gjorde mitt EA och vill ju helt undvika det. Sen vill de ju att man ska ta fragmin också efteråt, men det finns inte en chans på världskartan att jag kan göra det.

Fördelen med frusna embryon är att man kan göra försök i naturlig cykel och slipper hormoner och sprutor.
    Ok, trist att du reagerar så starkt - men bra att det finns kliniker som utför EA med frysta embryor. Kolla in Reprofit. Det blir nog det lindrigaste för dig. Hoppas akupunkturen kan hjälpa också! Får bara fråga: fick du Fragmin på Unica, och vad är det? Inget jag känner igen nämligen - eller har jag förträngt det??
  • Angels
    Juliette F skrev 2013-06-02 18:45:47 följande:
    Ok, trist att du reagerar så starkt - men bra att det finns kliniker som utför EA med frysta embryor. Kolla in Reprofit. Det blir nog det lindrigaste för dig. Hoppas akupunkturen kan hjälpa också! Får bara fråga: fick du Fragmin på Unica, och vad är det? Inget jag känner igen nämligen - eller har jag förträngt det??
    Ja det får vi hoppas.

Nej, jag fick aldrig det eftersom jag vägrade. Sprutor att ta i lårmuskeln som är blodförtunnande.
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 18:49:07 följande:
    Ja det får vi hoppas.

Nej, jag fick aldrig det eftersom jag vägrade. Sprutor att ta i lårmuskeln som är blodförtunnande.
    Aha, ok! Nä jag behöver nog inget blodförtunnande. Pga min sjukdomsperiod har jag testat blodet noga, kolesterolvärdena och hela baletten. Allt var mycket bra, så jag skippar nog den biten! Fick du det på Unica? Jag fick inte det. Ska ju dessutom gå lika bra med en halv barnalbyl har jag hört...lite enklare o trevligare.Glad
  • Angels
    Juliette F skrev 2013-06-02 19:19:25 följande:
    Aha, ok! Nä jag behöver nog inget blodförtunnande. Pga min sjukdomsperiod har jag testat blodet noga, kolesterolvärdena och hela baletten. Allt var mycket bra, så jag skippar nog den biten! Fick du det på Unica? Jag fick inte det. Ska ju dessutom gå lika bra med en halv barnalbyl har jag hört...lite enklare o trevligare.Glad
    Ja, om jag inte minns helt fel.

Tittade lite och fruset försök hos Reprofit mot ett färskförsök på Unica, så skiljer det drygt 10.000:-. Får fundera vidare.

När bytte de från frusna till färskförsök på Unica? Måste ju vara något som sker nu eller som är på gång?
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 19:29:38 följande:
    Ja, om jag inte minns helt fel.

Tittade lite och fruset försök hos Reprofit mot ett färskförsök på Unica, så skiljer det drygt 10.000:-. Får fundera vidare.

När bytte de från frusna till färskförsök på Unica? Måste ju vara något som sker nu eller som är på gång?
    Barbora skrev inte när de la av frysförsöken, men relativt nyligen antar jag. Har inte haft kontakt med kliniken sedan i juni förra året, så jag blev lite paff när jag hörde av mig för en vecka sen, och det visade sig att "mina" reserverade embryor inte fanns kvar... kanske hade de kunnat höra av sig och nämna att de snart skulle överge frysta donatorembryor så man haft en chans att åka dit.., men samtidigt så har de ju många patienter att hålla reda på o det ligger väl mycket på patienten att vara aktiv själv om det ska bli något! 

Bra att du funderar lite på om det är värt att lägga en lite större summa - men med högre chans till plus - för som Barbora skrev, det sliter mycket på en att få ständiga minus och allt större hål i plånboken. Färskförsök ger i princip dubbel så hög chans till plus jämfört med fryst. B tycker det känns mer etiskt korrekt att kunna erbjuda en metod som ger patienterna största möjliga chans. På sätt o vis håller jag med, för jag vet inte hur många minus till vi orkar med. Nu ska vi köra på färskförsök och hoppas att det äntligen är vår tur!
  • Angels
    Juliette F skrev 2013-06-02 23:06:08 följande:
    Barbora skrev inte när de la av frysförsöken, men relativt nyligen antar jag. Har inte haft kontakt med kliniken sedan i juni förra året, så jag blev lite paff när jag hörde av mig för en vecka sen, och det visade sig att "mina" reserverade embryor inte fanns kvar... kanske hade de kunnat höra av sig och nämna att de snart skulle överge frysta donatorembryor så man haft en chans att åka dit.., men samtidigt så har de ju många patienter att hålla reda på o det ligger väl mycket på patienten att vara aktiv själv om det ska bli något! 

Bra att du funderar lite på om det är värt att lägga en lite större summa - men med högre chans till plus - för som Barbora skrev, det sliter mycket på en att få ständiga minus och allt större hål i plånboken. Färskförsök ger i princip dubbel så hög chans till plus jämfört med fryst. B tycker det känns mer etiskt korrekt att kunna erbjuda en metod som ger patienterna största möjliga chans. På sätt o vis håller jag med, för jag vet inte hur många minus till vi orkar med. Nu ska vi köra på färskförsök och hoppas att det äntligen är vår tur!
    Med tanke på att läkarna säger att vi har 30% chans med våra egna embyon, så är ju 55% chans rejält bättre. Det hjälper ju dock inte om det är något annat som är fel. Önskar så att man kunde förstå sig på kroppen och om det är pga äggen eller kroppen som det inte fäster. *suck*

Jaja, sommar och sol och så får detta bli ett senare bekymmer. Kanske dock ska ställa mig i kö igen så att säga, så de inte får kö och vi får vänta x antal månader pga det när vi väl kommer på att vi vill göra ett nytt försök. Går ju alltid att avboka om vi får andra planer...
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 23:29:10 följande:
    Med tanke på att läkarna säger att vi har 30% chans med våra egna embyon, så är ju 55% chans rejält bättre. Det hjälper ju dock inte om det är något annat som är fel. Önskar så att man kunde förstå sig på kroppen och om det är pga äggen eller kroppen som det inte fäster. *suck*

Jaja, sommar och sol och så får detta bli ett senare bekymmer. Kanske dock ska ställa mig i kö igen så att säga, så de inte får kö och vi får vänta x antal månader pga det när vi väl kommer på att vi vill göra ett nytt försök. Går ju alltid att avboka om vi får andra planer...
    Ok, men hur kan de veta att ni har 30% chans? Har de gjort kromosomundersökning av embyrorna? För när jag gjorde mitt IVF 2010 så fick jag veta att embryorna såg perfekta ut, men att de ändå kunde vara fel på dem som man inte kan se via mikroskop utan endast om man går in och petar och kollar med speciella metoder. Vi hade embryor som såg bra ut, trots att vi nu vet att min mans spermier är (sannolikt) anledningen till våra minus, enligt Dr Frgala på Unica. Det är hans opinion, men veta säkert kan man ju inte där heller då de inte har gått in o kollat embryornas kromosuppsättning osv. Jag antar att din partner har bra simmare? Har du funderat på immunologiska faktorer? Många åker till Grekland för att kolla upp det där, men jag är lite skeptisk. Dock vet jag de som plussat efter åratal av försök, när de käkat högre doser kortison. Jag vet hur svårt det är när man inte vet säkert - det gör inte vi heller - så vi får bara hålla tummarna, hålla huvudet kallt och ge oss in i karusellen igen. Jag vet hur mycket det tar på en så jag bävar lite inför detta tredje försök. Men denna gång ska jag verkligen tänka på annat, så mycket som möjligt! Se till att ha fokus på allt annat än barn - om det går.. Obestämd
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 23:29:10 följande:

Tänkte på en sak till: har du kollat upp din sköldkörtel? Då menar jag kört hela testbaletten som inkluderar T3, T4, TSH samt antikroppar mot sköldkörteln. En ganska vanlig orsak till infertilitet, har jag fått höra! Vissa kliniker testar bara T4 och TSH men det är inte tillräckligt för att få info om vissa sköldkörtelproblem. Sköldkörteln har en stor o viktig roll i hela hormonproduktionen i kroppen, så kolla upp det noga och kräv att få ett test för antikroppar mot sköldkörteln, för de gör de bara om man har tydliga indikationer på autoimmuna sjukdomar som hashimotos osv. I värsta fall kan du dra till med en lögn o säga att det går i släkten, att du vill kolla att du inte ärvt nån taskig gen som ställer till det för dig...
Svar på tråden Nyhet: Unica i Brno har ny och prisvärd embryodonationsmetod!