• jennywe

Dottern vill ha 1000:- ?!

Hej! Min 14åriga dotter (ja hon konfirmerar sig ett år tidigt) ska på orienterings- konfirmationsläger på måndag och såklart ska hon få lite pengar med sig. I lägret ingår det frukost, lunch och middag. Dom ska allså stå för mellis/återhämtningsfika och kvällsfika och annat gott. Hon ska också stå för "röda veckan sakerna" + att det säkert kommer tillkomma saker som badhus osv.
    Så nu till frågan, hur mycket tycker ni jag ska ge henne som fickpengar? Hon är rätt så bortskämt (något jag jobbar på) det är nog så eftersom hon inte har någon mamma och jag förstå hur jobbigt det måste va..
    Hon bråkar rätt så mycket så hon lär ju vilja ha en ORDENTLIG förklaring varför jag inte ger henne 1000 spänn..

/ fundersam pappa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 17:51
    Det är ca 3 veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-04 15:14
    Pratade med henne igår och vi skulle köpa mensgrejerna innan.
  • Svar på tråden Dottern vill ha 1000:- ?!
  • skogsvitter
    jannej skrev 2013-06-06 00:34:22 följande:
    vem tusan går och handlar mellanmål i butik på semestern, det äter man på fik eller restaurang

Garvar, ja där avslöjade du dig iaf!
  • Elin 885
    vem tusan går och handlar mellanmål i butik på semestern, det äter man på fik eller restaurang
    jag gör.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • EnAnonumius
    Även JAG som har pläderat för att det är lagom för en 14åring att få med sig 1000kr på 3veckors konfaläger (när man läst vad som ingår och INTE ingår i lägeravgiften) då det är ett orenterings-konfaläger,  som ligger angränsade till Turistort, handlar mellanmål på livsmedelsbutik på Semestrar. Varför skulle det var fel eller konstigt?
    Dessutom så har ju Turistorter (oavsett vad turistorten har för namn, så saltar de prisernba även på Livsmedelsbutikerna så saltar de priserna). 

Så jag räcker upp en hand och säger "jag gör det". Av den enkla anledningen att det är billigare att handla på livsmedelsbutiken fika/mellanmål än på café/restaurang i synnerhet om det är på en Turistort.
    Det går att unna sig "det lilla extra" iallafall, fast man handlar på butik och det är semester.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • DJkillen
    Varför äta på fik eller restaurang när man kan köpa i butik? Gå på fik eller restaurang gör man någon enstaka gång för att lyxa till det.

Dessutom tänker jag att de äter fika på stället där de bor och inte springer iväg ut på stan för att äta återhämtningsfika... 
  • Hallonröd
    DJkillen skrev 2013-06-06 00:07:17 följande:
    I normal mataffär??

Jag kollade nu på www.cooponline.se för att se och då fick jag fralla, frukt och 1 liter drycker för 16 kr. Så jag tar tillbaka mitt prat om att ett mellanmål kostar 30 kr. Det var i överkant.

Svårt att tro att det är en färdig fralla i så fall med smör o pålägg?! Eller ska hon äta "vatten o bröd" kanske...ja just det, en frukt också då för att lyxa till det lite Drömmer
  • Nellieee
    skogsvitter skrev 2013-06-05 15:49:47 följande:
    Men sådana kostnader står ju givetvis arrangören för!

Ska man åka på läger och sedan tvingas betala för alla aktiviteter själv så måste ju självklart arrangören förklara det för alla deltagare att de behöver betala allt själva! Nu handlar det ju inte alls om sådant enligt TS, utan om fickpengar! Dvs pengar för sådant som är extra och utöver det som ingår, som godsaker, glass och fika. Dessutom får flickan månadspeng precis som vanligt. Hela den här tråden är helt hysterisk som gormar om att 1000 kr för en 14-åring som ska på konfirmationsläger ute i skogen är på tok för lite, endera så trollar folk eller så är det överklasseliten som har hittat något att roa sig med på FL...
    Jag tänkte på aktiviteter såsom bad osv, men du har en poäng, givetvis bör man få information om vad som komma skall avseende aktiviteter som innebär extra utgifter osv. 

• Tom Araya
    Det är en konfirmationsläger. Vart har du fått semester ifrån?

Inte går du väl på fik för mellanmål om du är hemma, även om det är semester?

På ett konfirmationsläger med idrott lär det vara mer av hemma + idrottslägerförhållanden än semester-strosa-på-stan-och-gå-på-fik-förhållanden.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • jannej

När mina barn var på träningsläger var det fik som gällde ,minst en gång om dan.

• Rebban

Har jag förstått det hela rätt om du alltså tycker att 1000kr i fickpeng för 3 veckor är för mkt TS? Jag tycker det låter mer än rimligt. Det blir ju knappt 50kr om dagen att köpa/ göra nått kul för. Tror knappast hon blir bortskämd av detta. Jag hade varit glad om hon fick pengarna att räcka och kunde "hushålla" med dem i 3 veckor. Mina föräldrar lämnade mig i 3 veckor med 300kr som tur var hade jag snälla vänner som delade med sig av godis, hyrfilmer osv men undrar än hur mina föräldrar tänkte. Jag lärde mig dock att inte lita på mina föräldrars förmåga att räkna så jag tog jobb på mc donnalds när jag var ett år äldre och fick ihop lite för att ha fickpengar till ett språkläger. Kanske trodde de att de gjorde mig en tjänst och lärde mig pengars värde. Kommer ihåg att jag bara tänkte att mina föräldrar var lite "efter" och pinsamt omedvetna om vad saker och ting kostade. Har i vuxen ålder frågat hur de tänkte men de kommer inte ihåg det över huvud taget... Hur som helst (nog med svammel haha) 1000kr är nog inte så farligt ;)

• Londonmamman

Jag hade skickat med åtminstone 2000 kr iallafall. Måttligt kul för henne att åka ner och känna sig exkluderad för att hon inte har råd att fika, bada eller vilken aktivitet som nu kan tänkas förekomma. Dessutom blir saker nästan alltid dyrare än vad man hade tänkt från början då man tenderar att göra glädjekalkyler.

• Stjärnfall76

Det är väl inte så konstigt att hon vill ha 1000,,,,, jag vill ha en miljon....

begär en motprestation, så att hon lär sig nåt om livet. Borskämda ungar ratas sen i arbetslivet. Vet inet hur många bortskämda ungar som tror att man ska få pengar utan att göra något som min man först anställt och sedan fått säga upp under provanställningen. 

hjälp henne att förstå verkligenheten istället.....      

• jannej

Hur gick det, hur mycket brände hon

Svar på tråden Dottern vill ha 1000:- ?!