• tusenliljor

Fler lesbiska som kämpar efter misslyckade inseminationer

Jag och min fru började inseminera i mars och har nu gjort totalt 3 försök som misslyckats. Vi väntar nu på fjärde inseminationen och därefter hoppas vi att vi får börja med ivf om det inte lyckats. Finns det fler därute som är i samma sits som oss och vill finna stöd och tröst? Hur går tankarna för er?

• Svar på tråden Fler lesbiska som kämpar efter misslyckade inseminationer
  • Varärstorken

]Expectingababy.Nu ska vi äntligen efter ett juluppehåll starta vår IVF-behandling. Den 4/2 börjar vi med nässprayen. Nu hoppas vi att denna metod fungerar för oss! :)

Jag håller tummarna för er! Spännande! Var gör ni ivf nånstans?

Lycka till!

• Zodic
    Hoppfullt skrev 2013-12-04 16:18:46 följande:
    Jag undrar samma sak! Tips på hur och vart man kan göra en fertilitetskoll eller utredning nära Göteborg önskas! Hur ska en gå vidare efter ett antal misslyckade inseminationer? :(
    Alltså utredningen brukar bestå av prover för att kolla så att man faktiskt har ägglossning, då tar man blodprov i början och slutet av cykeln om jag inte har fel. Och ultraljud för att kolla på äggblåsorna, samt att man kan göra en kontraströntgen alltså spolning av äggledarna för att se att man inte har något stopp där.

Själva ultraljudet kan alla gynekologer hjälpa dig med, spolning är det bara vissa som gör, ring runt och kolla. Tex gbgkk.se och carlanderska gör det, men till väldigt höga priser. Speciellt om man nämner Danmark, då är man vips en fertilitetsturist och ska inte dra nytta av det svenska systemet. Vi är mitt uppe i den här svängen inför insem. i danmark, och fått klart för oss att gbgkk.se gör det för 200:-, om man bara säger att man vill göra en gynundersökning och kolla äggblåsorna. Nämn inte Danmark för då kostar det helt plötsligt 1200:-, 2000:- med spolning.
    Jag gjorde en sådan undersökning för några år sedan, jag och min partner jag inte hade i verkligheten. Men dom konstaterade snabbt at jag hade PCO-S och det var va jag ville veta, det är väldigt bra om man får reda på innan man lägger massa pengar på Danmark.

Hoppas du fått lite klarhet i det där :)
  • tungmetall
    Expectingababy skrev 2014-01-25 13:07:53 följande:
    Tack. :) Vi gör den i Karlstad/Örebro. :) 
    Vi oxå! Vi har gjort 2 inseminationer och idag startar vi med ivf! Kul med fler i värmland =)
  • Expectingababy
    tungmetall skrev 2014-02-27 10:38:49 följande:
    Vi oxå! Vi har gjort 2 inseminationer och idag startar vi med ivf! Kul med fler i värmland =)
    Härligt! Då får vi önska all lycka till! Vi har precis avslutat vår IFV nr 1. Så vi är på ruvar dag 2 nu, så nu har vi 2 långsamma och nervösa veckor framför oss. Hoppas allt med sprutor och spray funkar bra för er :)
  • tungmetall
    Expectingababy skrev 2014-03-12 21:12:35 följande:
    Härligt! Då får vi önska all lycka till! Vi har precis avslutat vår IFV nr 1. Så vi är på ruvar dag 2 nu, så nu har vi 2 långsamma och nervösa veckor framför oss. Hoppas allt med sprutor och spray funkar bra för er :)

Åh lycka till! =)

Vi gjorde äplock idag, men det kom bara ut 2 ägg av 11 äggblåsor så vi blev lite besvikna men det kunde ju varit noll också. Så nu hoppas vi på att det är ngt av dem som är guldägg för då blir det et på fredag.

• Bebisfabriken

Hej.
    Vi ska påbörja vårt 1a IVF försök nästa vecka med nässpray och hela baletten. Vi bor i Stockholm men behandlas på akademiska. Det är min sambo som ska bli gravid. Jag födde vår son i juli 2012 så det är syskonförsök och vi är därför egenbetalande. Vi har gjort 4 inseminationer varav den 3e lyckades men slutade i MA i november. Så nu hoppas vi att det fungerar med IVF. Vore roligt att höra era erfarenheter av hormonerna. Hur det påverkar kroppen osv. Är väldigt nervös inför detta även om det inte är jag som ska genomgå behandlingen.

• Expectingababy
    Bebisfabriken skrev 2014-03-16 06:33:08 följande:
    Hej.
    Vi ska påbörja vårt 1a IVF försök nästa vecka med nässpray och hela baletten. Vi bor i Stockholm men behandlas på akademiska. Det är min sambo som ska bli gravid. Jag födde vår son i juli 2012 så det är syskonförsök och vi är därför egenbetalande. Vi har gjort 4 inseminationer varav den 3e lyckades men slutade i MA i november. Så nu hoppas vi att det fungerar med IVF. Vore roligt att höra era erfarenheter av hormonerna. Hur det påverkar kroppen osv. Är väldigt nervös inför detta även om det inte är jag som ska genomgå behandlingen.
    Va spännande! Då får vi hoppas att det går vägen med IVF. Vi har precis genomgått vårt första IVF-försök. Vi ska ta gravtestet på söndag..
    Vi hade Synarel som nässpray och den fick mig att må illa näst intill hela tiden, förutom illamåendet så hade jag lite värmesvallningar men inget allvarligt. Men det var illamåendet som var mest påfrestade. Sen började vi även med sprutorna (Menopur) och dom kände jag inte av speciellt mycket.. Men jag var väldigt trött hela tiden. Konstant trött. I slutet , dagarna innan äggplocket så kände jag mig svullen och väldigt öm i äggstockarna/magen. Kan kanske bero på att jag hade väldigt många ägg. Men i det stora hela gick hormonbehandlingen bra. :)
  • Expectingababy
    Bebisfabriken skrev 2014-03-19 18:43:24 följande:
    Å va spännande med gravtest!! Stort lycka till.
    Hur många ägg fick ni ut??
    Tack så mycket :) Vi fick ut 15 st.
  • Expectingababy
    Bebisfabriken skrev 2014-03-19 19:01:46 följande:
    Blev alla befruktade? 15 är en väldigt bra skörd va??
    Det är en bra skörd. 4 föll bort, men 11 blev befruktade. :)
  • Expectingababy

Idag kom mensen som ett brev på posten..så det funkade inte denna gång heller. Nu blir det nog en paus från allt en tid. Så kroppen får återhämta sig lite. :(

• Rainyhill
    Varärstorken skrev 2013-12-27 10:15:42 följande:
    Rainyhill, använder du äl-tester? Det borde hjälpa till med timingen. Hur hittade du din donator? Lycka till!

Oups. Glömt logga in =)

Ja jag använder ÄL-stickor. Men har oregelbunden cykel.

Jag hittade honom via internet.

• ack0846

Hej!
    Vi håller också på med IVF. Har gjort tre försök. Det första lyckades, vi jublade av glädje när "Gravid v1-2" visades på den lilla skärmen.. men vid första VUL så visade det sig att de inte utvecklats som det skulle och blev en MA.  
    Andra försöker hann mensen komma innan TD och nu, vid det tredje, så testade vi idag och fick ett "Inte Gravid", officiell TD är i morgon - ingen blödning än, men den kommer väl som ett brev på posten snart kan jag tänka .. 

Vi vet att vi kan bli gravida, det funkade ju första gången. Själv är jag övertygad om att det beror på att jag (som ska bära barnet) hade mer hormoner än vanligt pga alla sprutor och vaggisar och därför funkade det, eftersom det inte gått efter det menar jag. (då jag inte haft några vaggisar efter utan bara Ovitrelle spruta 3 dagar efter FET) .. men vad vet jag 

Det känns bara så tungt. Ruva efter IVF är en jobbig känsla, man VET ju att det är något där inne, men man vet inte om den sitter fast eller inte :(  Nu får vi ta en paus under sommaren, kliniken är stängd och det kanske är bra för kroppen att återhämta sig lite. Men det är tungt, riktigt tungt. Var många tårar i morse när "Inte Gravid" visade sig på skärmen, blev förvånad själv över reaktionen .. visar väl hur mycket vi vill detta. 

Önskar alla lycka till och att alla vi lyckas med att få våra efterlängtade små knott en dag :) 

• Expectingababy

Tänkte bara uppdatera med att berätta att i januari föds det ännu ett regnbågsbarn <3 Lyckan är stor! 

• Expectingababy

Japp ivf i Sverige på Örebro universitetsjukhus. :)

Hoppfullt skrev 2014-07-23 14:20:06 följande:

Grattis expectingababy! Var det via IVF? I Sverige?

Svar på tråden Fler lesbiska som kämpar efter misslyckade inseminationer