Hoppfullt skrev 2013-12-04 16:18:46 följande:
Jag undrar samma sak! Tips på hur och vart man kan göra en fertilitetskoll eller utredning nära Göteborg önskas! Hur ska en gå vidare efter ett antal misslyckade inseminationer? :(
Alltså utredningen brukar bestå av prover för att kolla så att man faktiskt har ägglossning, då tar man blodprov i början och slutet av cykeln om jag inte har fel. Och ultraljud för att kolla på äggblåsorna, samt att man kan göra en kontraströntgen alltså spolning av äggledarna för att se att man inte har något stopp där.
Själva ultraljudet kan alla gynekologer hjälpa dig med, spolning är det bara vissa som gör, ring runt och kolla. Tex
gbgkk.se och carlanderska gör det, men till väldigt höga priser. Speciellt om man nämner Danmark, då är man vips en fertilitetsturist och ska inte dra nytta av det svenska systemet. Vi är mitt uppe i den här svängen inför insem. i danmark, och fått klart för oss att
gbgkk.se gör det för 200:-, om man bara säger att man vill göra en gynundersökning och kolla äggblåsorna. Nämn inte Danmark för då kostar det helt plötsligt 1200:-, 2000:- med spolning.
Jag gjorde en sådan undersökning för några år sedan, jag och min partner jag inte hade i verkligheten. Men dom konstaterade snabbt at jag hade PCO-S och det var va jag ville veta, det är väldigt bra om man får reda på innan man lägger massa pengar på Danmark.
Hoppas du fått lite klarhet i det där :)