• Anonym (M)

Utomlands resa!

Jag har pricis blivit sambo men en kille som har två barn. Jag längtar så oerhöt mycket på att få resa till ett varmt land men mannen i mitt liv. Vi har börjat kolla på en resa till Grekland som det trolivis kommer bli bokad i kväll.
    Sambons barn är här just nu och hörde våran dialog och blev jätte besviken på att dom inte ska med.
    Jag känner att jag inte vill ha barnen med, vill åka på en romantisk resa och bara ligga och sola och bada, och ev boka en moppe och åka runt och kolla in ön. Får dåligt samvete men ändå inte.        

• Svar på tråden Utomlands resa!
  • Anonym (lisa)
    Fanny b skrev 2013-06-13 11:52:48 följande:

Varför inte? Som jag ser det är det inget fel med detta under förutsättning att föräldrarna även har råd att senare ta med barnen på en resa. I en familj kan det vid olika tidpunkter finnas behov för resor där hela familjen inte reser tillsammans. Föräldrarna kan vilja åka på en romantisk resa utan barn. Om ena föräldern och barnet har intressen som de övriga i familjen inte har kan de åka på en semester där de utövar detta intresse.
    Jag skulle inte tycka en utlandssemester är lika rolig om jag skulle resa utan mitt barn. 

Enda gången jag vill resa utan barn är på en eventuell bröllopsresa....... men det kommer aldrig bli aktuellt tyvärr efterssom jag nu är singel....  
  • Aimee68

Vi skulle heller inte velat åka utan våra barn en hel vecka. Men vi är en kärnfamilj och är vana att resa ofta och tillsammans. Däremot åker vi gärna en weekend till nån storstad, vi planerar att åka till Barcelona snart. Fast ungarna vill med dit;) så vi får se. De är tonåringar och vi är glada så länge de följer med:)
    Men hade jag varit i Ts situation så hade jag självklart velat åka min första resa m honom utan hans ungar. De är ju nykära. Hur kul är det att ha med hans ungar då?? Inte kunna ha passionerad sex när man är nyförälskad för att två ungar finns i närheten. Båda vill ju åka utan dem. Nä, åk TS och njut av varandra

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Anonym (lisa)
    Aimee68 skrev 2013-06-13 12:08:29 följande:

Vi skulle heller inte velat åka utan våra barn en hel vecka. Men vi är en kärnfamilj och är vana att resa ofta och tillsammans. Däremot åker vi gärna en weekend till nån storstad, vi planerar att åka till Barcelona snart. Fast ungarna vill med dit;) så vi får se. De är tonåringar och vi är glada så länge de följer med:)
    Men hade jag varit i Ts situation så hade jag självklart velat åka min första resa m honom utan hans ungar. De är ju nykära. Hur kul är det att ha med hans ungar då?? Inte kunna ha passionerad sex när man är nyförälskad för att två ungar finns i närheten. Båda vill ju åka utan dem. Nä, åk TS och njut av varandra

Det är väl bra att ts fattar på en gång att mannen hon flyttat hem till är PAPPA med allt vad det innebär!
  • Anonym (...)
    Anonym (lisa) skrev 2013-06-13 12:41:10 följande:
    Det är väl bra att ts fattar på en gång att mannen hon flyttat hem till är PAPPA med allt vad det innebär!
    Fast man kan ju fatta det utan att tvunget ta med dem på sin första resa tillsammans?

Min sambo har ett barn sen innan och vi har ett tillsammans, och vi åker på en resa själva, en med den "lilla" familjen(bonus gillar inte att åka skidor) och en allihopa. Vi klarar alldeles utmärkt av att njuta av alla våra resor.
  • Brumma

Jag håller med om att själva PLANERINGEN kunde gjorts på barnfri tid, det var olyckligt.
    Man planerar inte saker i närheten av folk som är uteslutna, samma sak om man ska ha jätterolig fest - man planerar inte den inför kompisar som inte är bjudna...
    Däremot tycker jag inte sedan att det är ngt att hemlighålla, utan man berättar helt enkelt att jag o xx skall åka till Tyskland/Danmark/Turkiet osv, men man planerar det inte framför dem.
    Det kallas hänsyn och man vinner ganska mkt på det - både i vardagslivet, arbetet och i en familj.

Ruffa - ta inte illa upp nu..
    Jag vet att det är tufft att vara bonusmamma och jag vet att man hör på FL blir påhoppad för precis ALLT.
    Man kan göra allt rätt, eller nio saker av tio - men det spelar ingen roll det ses ändå som fel - och det gör en frustrerad o arg.
    Men att försvara ALLT en bonusmamma gör, bara för att det är en bonusmamma, är inte heller rätt.
    Det VAR klantigt att planera resan framför barnen.

Sedan - anonym (Lisa).
    Du vet inget om hur det kan funka - se o lyssna på barnen skall man självklart göra men sorry - det går inte att påstå att det kommer bli problem - det kan precis lika gärna bli problem om man väntar sex månader som tre år.
    Det är helt enkelt inte alltid ett förhållande fungerar..
    Jag är ett levande bevis på att det inte måste bli som du påstår - jag träffade min man ngn vecka efter att mamman flyttat ut från lägenheten.
    Träffade barnet efter ca två månader och tror jag flyttade in efter ytterligare tre/fyra månader.
    Jag o bonus har en väldigt nära relation, som vi byggt upp själva under många år.
    De problem vi har hittar man i vilken familj som helst. Bonus sitter inte på ngn piedestal utan är lika mkt värd som vi andra i familjen - barn som vuxna.
    Hänsyn tas till alla - ibland får man som man vill, ibland inte - precis som i en normalt fungerande kärnfamilj...
    När vi träffades var bonus ett litet barn, nu är hon tonåring.
    Och vi har precis lika bra kontakt fortfarande efter elva år..

• sextiotalist
    Anonym (lisa) skrev 2013-06-13 11:45:26 följande:
    Jag tycker verkligen inte det är okej heller när biologiska föräldrar gör så!
    Fast det finns ju en anlednng att vissa förhållande håller. I min vänkrets så är det väldigt vanligt att föräldrarna gör så, men å andra sidan är det inte så många som är separerade heller, utan de håller ihop även nu när de äldsta barnen börjar flytta hemifrån.

Jag är också uppvuxen med att föräldrar gör så, jag minns mycket väl när vi barn fick bo hos deras vänner när mina föräldrar var bortresta och deras barn bodde hos oss.

Dessutom är jag uppvuxen med att mina föräldrar tog endast med ett barn på en eventuell semester utomlands (vilket inte var många).   
  • Brumma
    Anonym (lisa) skrev 2013-06-13 11:55:53 följande:
    Jag skulle inte tycka en utlandssemester är lika rolig om jag skulle resa utan mitt barn.  Enda gången jag vill resa utan barn är på en eventuell bröllopsresa....... men det kommer aldrig bli aktuellt tyvärr efterssom jag nu är singel....  

Fast det är ju hur DU vill göra - du är väl medveten om att andra människor har andra drömmar, önskemål och sätt att se på saker?

Och pappan får inse att han kvinnan han VALT att flytta ihop med INTE är förälder... Det går åt två håll förstår du.. Dessutom vill ju även pappan åka på vuxensemester så det är ju inget TS tvingar honom till...
  • Ruffa
    Brumma skrev 2013-06-13 12:50:22 följande:
    Jag håller med om att själva PLANERINGEN kunde gjorts på barnfri tid, det var olyckligt.
    Man planerar inte saker i närheten av folk som är uteslutna, samma sak om man ska ha jätterolig fest - man planerar inte den inför kompisar som inte är bjudna...
    Däremot tycker jag inte sedan att det är ngt att hemlighålla, utan man berättar helt enkelt att jag o xx skall åka till Tyskland/Danmark/Turkiet osv, men man planerar det inte framför dem.
    Det kallas hänsyn och man vinner ganska mkt på det - både i vardagslivet, arbetet och i en familj.

Ruffa - ta inte illa upp nu..
    Jag vet att det är tufft att vara bonusmamma och jag vet att man hör på FL blir påhoppad för precis ALLT.
    Man kan göra allt rätt, eller nio saker av tio - men det spelar ingen roll det ses ändå som fel - och det gör en frustrerad o arg.
    Men att försvara ALLT en bonusmamma gör, bara för att det är en bonusmamma, är inte heller rätt.
    Det VAR klantigt att planera resan framför barnen.

Sedan - anonym (Lisa).
    Du vet inget om hur det kan funka - se o lyssna på barnen skall man självklart göra men sorry - det går inte att påstå att det kommer bli problem - det kan precis lika gärna bli problem om man väntar sex månader som tre år.
    Det är helt enkelt inte alltid ett förhållande fungerar..
    Jag är ett levande bevis på att det inte måste bli som du påstår - jag träffade min man ngn vecka efter att mamman flyttat ut från lägenheten.
    Träffade barnet efter ca två månader och tror jag flyttade in efter ytterligare tre/fyra månader.
    Jag o bonus har en väldigt nära relation, som vi byggt upp själva under många år.
    De problem vi har hittar man i vilken familj som helst. Bonus sitter inte på ngn piedestal utan är lika mkt värd som vi andra i familjen - barn som vuxna.
    Hänsyn tas till alla - ibland får man som man vill, ibland inte - precis som i en normalt fungerande kärnfamilj...
    När vi träffades var bonus ett litet barn, nu är hon tonåring.
    Och vi har precis lika bra kontakt fortfarande efter elva år..
    Brumma, jag tar inte illa upp och jag tycker inte att jag försvarar allt alla bonusmammor gör, men jag anser  inte att det är ett dugg konstigt att prata om planer när barnen hör. Det konstiga vore ju att försöka dölja att man har planer utan barnen.

Jag och min man tex håller på att planera vår semester i sommar, om jag eller han måste säga något om någon hotellbokning etc som ska göras kan jag ju inte titta mig omkring för att se att inte sonen hör eller vänta tills han åker tillbaka till sin mamma, det blir ju supermärkligt.

Sen är det väl skillnad om man tex skulle säga att "nu får du göra någonting annat för vi ska sitta och planera vår superroliga semester utan dig"

Jag tolkade inte att det var så i TS fall.   

• Ruffa
    Bara för att man är förälder betyder väl inte det att man aldrig kan göra något tillsammans med sin partner utan sina barn?

Bästa sättet att bli singel snabbt tror jag.
  • Brumma

Ruffa - nej, det beror ju på hur det görs.
    Men att sitta o planera en resa o ha "glömt" att berätta för barnen att de inte ska följa med, utan att de råkar höra - som jag tolkar TS, är inte snyggt.
    Om man däremot INNAN berättat för barnen att jag o xx skall åka till Grekland, och att barnen då kommer vara hos sin andra förälder och man SEDAN diskuterar resan inför barnen är en annan sak.
    Men bör jag läser TS förstår jag det som att barnen hörde när de skulle boka resa - och DÄREFTER, när barnen antagligen redan trodde de skulle med, berättade de..
    Som sagt - det kunde gjorts snyggare.
    Jag antar att dina bonusar vet att de inte ska med när ni pratar om er resa inför dem?

• Utan Barn

Vi reser mestadels utan barn. Vilket inte är så ofta (vartannat år typ) då jag har fyrfota stora (svårskötta) »barn« som är knepiga att släpa med .

Min sambo planerar då och då en resa med tonåringarna. Under våra fyra år har det varit två gånger utomlands varav ena gången vi alla tillsammans. Mamman har under denna period inte rest någon gång med dem. Däremot en gång nyligen själv en vecka.

Både jag och sambon inser att för vår relation är det viktigt att ibland prioritera OSS only. Då är vi inte längre hysterisk nykära men desto större anledning.

Vi hemlighåller så klart inte att vi ska resa, men planerar inte heller mitt framför ögonen på ungdomarna. Men helt ärligt så har jag inte noterat ett UNS av intresse eller avundssjuka när vi nämt det. Inte heller kring mammans resa. Så det beror nog på allas personlighet.

Slutligen tycker jag SJÄLVKLART att TS och hennes sambo ska resa själva. Mannen i fråga verkar ju vilja det lika mycket han. Man är väl inte bara förälder utan även man/kvinna antar jag …

• Ruffa
    Brumma skrev 2013-06-13 13:45:38 följande:
    Ruffa - nej, det beror ju på hur det görs.
    Men att sitta o planera en resa o ha "glömt" att berätta för barnen att de inte ska följa med, utan att de råkar höra - som jag tolkar TS, är inte snyggt.
    Om man däremot INNAN berättat för barnen att jag o xx skall åka till Grekland, och att barnen då kommer vara hos sin andra förälder och man SEDAN diskuterar resan inför barnen är en annan sak.
    Men bör jag läser TS förstår jag det som att barnen hörde när de skulle boka resa - och DÄREFTER, när barnen antagligen redan trodde de skulle med, berättade de..
    Som sagt - det kunde gjorts snyggare.
    Jag antar att dina bonusar vet att de inte ska med när ni pratar om er resa inför dem?
    Jag har inte läst TS alla inlägg så det kanske framkom något där jag missade.

Vi brukar faktiskt inte berätta om våra planer vi har - inte bara resor - för bonus som sker när han är hos sin mamma. Inte medvetet utan bara för att vi reser ganska mycket och gör andra saker utan honom, det är ingen stor grej vare sig för oss eller för bonus. Hör han något när vi pratar och undrar så svarar vi, det är liksom naturligt och inga problem.
    Han får ju också göra saker, både med oss, sin pappa själv och med sin mamma och hennes man. 

Men alla kan inte alltid följa med på allting. Livet är inte millimeterrättvist, det kan nog vara bra att lära sig det tror jag.    
  • VIDE MI

Självklart ska ni åka utan barnen om ni båda vuxna vill det!! Ingen gnäller då biomammor åker, då är det bra, för att hon ska prio sig själv, men jävlar om pappan drar med ny flickvän, så är det synd om barnen. Nej åk, precis som föräldrar gör som skilt sig.

• Ruffa
    Anonym (lisa) skrev 2013-06-13 11:55:53 följande:
    Jag skulle inte tycka en utlandssemester är lika rolig om jag skulle resa utan mitt barn. 

Enda gången jag vill resa utan barn är på en eventuell bröllopsresa....... men det kommer aldrig bli aktuellt tyvärr efterssom jag nu är singel....  
    Singel är väl inget statiskt tillstånd, vad säger att du aldrig kommer träffa någon ny?
  • darkhorse

Klart man ska kunna åka på en resa tillsammans utan barn! Barn mår inte dåligt av att inte få följa med på allt. Ibland behöver man lite vuxentid och då är det väldigt fint att få åka iväg och ha denna. 

• Anonym (5)

Jag undrar mest varför man blir sambos efter bara 5 månader då man har barn. Varför inte vara tillsammans lite längre innan man blir "bonusförälder". Förstår inte denna brådska.

• Brumma

Ruffa - nej, har ni hittat ett sätt som funkar för er ska ni naturligtvis fortsätta så :)
    Precis som vi har hittat vårt sätt som passar oss och vår familj.
    Tror att alla bonusfamiljer behöver hitta sitt sätt. Precis som kärnfamiljer ;)
    För mig är det ingen större skillnad i vad man kan göra och hur man agerar - det är en familj varken mer eller mindre och alla familjer är olika.
    Förstår inte varför saker som är helt normalt och ok i en kärnfamilj skall skapa sådana känslostormar bara för att det finns en "icke" förälder med i bilden.
    Och "let's face it", när det är bonusMAMMOR med i bilden - för av ngn anledning verkar inte den manliga varianten väcka lika starka känslor..

Iallafall - man måste hitta ett sätt att vara o agera på så att både vuxna o barn mår bra.
    Jag tror att TS o hennes sambo kanske inte var beredda på hur barnen skulle reagera, och därför blev det olyckligt.
    Vissa barn kan man prata öppet med om saker, vissa inte.
    Är säker på att TS, pappan o barnen kommer hitta ett sätt att vara o agera på som passar dem - bara de får en chans.

Svar på tråden Utomlands resa!