• Anonym (Tvåbarnsmamman)

Hur hittar jag motivationen, orken och tiden?

Hej!
    Jag behöver verkligen hjälp! Min yngsta är nu 1år och jag har fortfarande inte tappat mina kilon, egentligen bryr jag mig inte ett dugg om vågen men jag vill se hälsosam ut! Nu är jag bara bulldeg rakt i genom och magen putar som om jag fick barn för en vecka sen. Hur ska man hitta tid, motivation och ork att bli fit igen? Jag har som mål att gå ner 12-17kg till nästa sommar men framför allt gå ner i storlek och bli fast.
    Måste jag ändra kosten eller räcker det att äta "lagom" portioner och ta bort socker?
    Hur mycket behöver jag träna? Dagar och tid per pass? Vad bör de innehålla? Kan jag göra något hemma? Min man jobbar skift och jag har börjat jobba lite emot honom nu innan minsta ska börja förskola och jobbar ca 60% det gör det ännu svårare att få tid så ett gym eller liknande är helt uteslutet.
    Vi bor ca 1 mil från bebyggelse så kan inte få nå gratis motion med att cykla eller gå till jobbet heller...
    Snälla hjälp mig, jag börjar bli desperat nu! 

• Svar på tråden Hur hittar jag motivationen, orken och tiden?
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Hur äter och tränar du idag?

Jag tror att du kan uppnå mycket genom att utesluta socker och snabba kolhydrater om dessa ingår i den kost du äter just nu. Tänk inte ta bort i första hand utan lägg istället till fler grönsaker och fiberrika produkter så blir det lättare att göra en livsstilsförändring.

Drick endast vatten så har du vunnit mycket!

Promenader och enkla styrkeövningar hemma räcker gott till en början. Här kommer ett par övningar som du enkelt kan köra hemma.

Dessutom kan du köra dessa övningar från träningsutmaningen.

Var aktiv 60 min om dagen, promenader, lek med barn, städning och hemmastyrka ingår, då kommer du att märka resultat. 

Lycka till

Just nu tränar jag ingenting. Jag börjar hela tiden med olika saker men det rinner alltid ut i sanden!

Med kosten är det lika illa. Äter mycket pasta men oftast bara vanlig husmanskost. Vad är snabba kolhydrater? Vad är en bra frukost? Förutom gröt? Idag köpte jag måltidsmåtten som apoteket har så jag får mer koll på portionerna. Det känns som en bra start? Sen ska jag försöka promenera en timme om dagen till en början och i höst prova på lite yoga. Tror du att det räcker?

• Träningsexpert Elmina

Vad är det som gör att det rinner ut i sanden?
    Vad gillar du bäst att träna?
    Promenader är utmärkt och lägger du till ett yogapass så får du även till styrka. Går du i kuperad terräng och får upp pulsen  ibland så räcker det.

Måltidsmåtten är jättebra!

En bra frukost kan vara en fiberrik müsli och osötad yoghurt, ägg och knäckemacka med proteinrikt pålägg.
    En omelett och en grovmacka med mycket pålägg (ex keso, skinka, grönsaker) kan vara en annan bra frukost

Snabba kolhydrater är vitt bröd (men även mörkt bröd om det inte är hela korn och frön i brödet. Ibland är mörkt bröd mörkt för att det är socker i brödet.

Godis, läsk, vitt ris, snabb makaroner, potatismos, corn flakes är andra snabba kolhydrater som inte ger kroppen någon näring, mest energi. 

Lycka till! 

Träningsexpert Elmina skrev 2013-07-08 06:13:09 följande:
    Vad är det som gör att det rinner ut i sanden?
    Vad gillar du bäst att träna?
    Promenader är utmärkt och lägger du till ett yogapass så får du även till styrka. Går du i kuperad terräng och får upp pulsen  ibland så räcker det.

Måltidsmåtten är jättebra!

En bra frukost kan vara en fiberrik müsli och osötad yoghurt, ägg och knäckemacka med proteinrikt pålägg.
    En omelett och en grovmacka med mycket pålägg (ex keso, skinka, grönsaker) kan vara en annan bra frukost

Snabba kolhydrater är vitt bröd (men även mörkt bröd om det inte är hela korn och frön i brödet. Ibland är mörkt bröd mörkt för att det är socker i brödet.

Godis, läsk, vitt ris, snabb makaroner, potatismos, corn flakes är andra snabba kolhydrater som inte ger kroppen någon näring, mest energi. 

Lycka till! 
    Träningen rinner ut i sanden och när den försvinner så försvinner all motivation till att äta bra också...
    Arlas milda yoghurt med hallon smak är den mindre bra? Kan tänka mig att det är mycket socker i den?
    Jag tycker mest om att rida och det ska jag försöka ta upp till hösten. Annars promenader... Har inte prövat så mycket annat och i ärlighetens namn vet jag inte så mycket man kan göra.
  • Träningsexpert Elmina

För att förhindra att träningen rinner ut i sanden kan du göra upp en veckoplan för träningen. Planeringen är viktig för att träningen ska bli av. Se din träning som lika viktigt som annat du planerar för veckan.

Fruktyoghurt innehåller i regel mycket socker, har du testat att tillsätta hallon i naturell yoghurt? 

Ridning och promenader är två utmärkta aktiviteter. Gå gärna raskt i kuperad terräng så att du får upp pulsen.

Svar på tråden Hur hittar jag motivationen, orken och tiden?