• LindaO 81

Amma hela tiden, rimligt?

Hur mkt tid är rimligt att lägga på amning egentligen? Mitt barn är 2 v nu och jag sitter i princip i soffan hela tiden o ammar och ändå hade han gått ner i vikt de sista 4 dagarna. Hur är det möjligt. BVC råd är bara att ge ersättning, men skulle gärna vilja amma om det fungerar. Tips. Råd?

• Svar på tråden Amma hela tiden, rimligt?
  • LindaO 81

Ja tyvärr är vår BVC sköterska mer nojjig än mig eftersom hon trycker på det med ersättning. Hon ser bara kurvan och är inte alls stöttande i amningsfrågan. Men har börjat ta bort ersättningen från nåt mål redan. O ska köpa amningste tänkte jag, o se om det hjälper lite oxå.

• skogsvitter
    LindaO 81 skrev 2013-06-26 17:49:02 följande:
    Ja tyvärr är vår BVC sköterska mer nojjig än mig eftersom hon trycker på det med ersättning. Hon ser bara kurvan och är inte alls stöttande i amningsfrågan. Men har börjat ta bort ersättningen från nåt mål redan. O ska köpa amningste tänkte jag, o se om det hjälper lite oxå.
    Amningste med bockhornsklöver har mycket god effekt för de flesta, även te på äkta hallonblad är bra för produktionen eftersom de innehåller hormonet oxytocin (som är ett bidragande hormon just vid amningen). Lättöl är ju också ett klassiskt tips, själv gillar jag dock inte öl så har inte provat det. Låter som att du kommer lösa det här galant!

Och försök strunta i BVC-sköterskan om hon är så, ibland gör deras råd mer skada än nytta tyvärr Har själv haft sköterskor på BVC som gett helt tokiga råd, tex att jag skulle försöka glesa ut amningen (!) när dottern i själva verket behövde amma oftare! Samtidigt tjatade hon om att vi måste tuta i henne ersättning då hon låg lågt på kurvorna och de tyckte hon behövde komma "ikapp". Ganska motsägelsefullt, snacka om att ge råd som verkligen aktivt saboterar en fungerande amning!
  • DrömFåret

ja, just det. Amningste drack jag också, tyckte faktiskt att det hjälpte. Köpte något på hälsokostaffären. Kämpa på!

• straw2008
    LindaO 81 skrev 2013-06-26 17:49:02 följande:

du kan aldrig se på det så pass objektivt att er BVC sköterska kanske ser till barnets bästa o inte till att du ska få förverkliga din dröm/dig själv genom att amma ? Herre jösses en så lite ska inte behöva vara hungrig ??
    I kinamockaskogen.....
  • LindaO 81

Ja nu har det ju aldrig varit tal om att jag skulle svälta ett litet barn om du trodde det. Men tycker att BVC borde ge lite mer support i amning om man vill det, har läst i efterhand att det inte är ovanligt att barn som ammas inte ökar så mkt i vikt första 2-3 veckorna men att det släpper sen..

• LindaO 81

STRAW2008: blir så förvirrad av ditt inlägg, jag har jättedåligt samvete för att jag inte helammar och för att jag inte kan sitta 20 timmar per dygn och amma..
    Åhh man blir ju knäpp av detta.

• cloudberry79
    straw2008 skrev 2013-07-02 10:12:10 följande:

du kan aldrig se på det så pass objektivt att er BVC sköterska kanske ser till barnets bästa o inte till att du ska få förverkliga din dröm/dig själv genom att amma ? Herre jösses en så lite ska inte behöva vara hungrig ??
    Är du dum eller? Hur tror du att mjölken ska öka om man inte intensivammar? Är man lite insatt och får rätt hjälp kan man få igång en fungerande amning. Jag tycker BVC-sköterskan verkar helt okunnig om amning faktiskt. Man förverkligar inte sig själv genom amning, jag ville amma för att jag ville ge mitt andra barn det bästa, något jag inte lyckades med med första barnet pga okunnig personal på NEO.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • malzac
    LindaO 81 skrev 2013-07-07 22:34:09 följande:
    STRAW2008: blir så förvirrad av ditt inlägg, jag har jättedåligt samvete för att jag inte helammar och för att jag inte kan sitta 20 timmar per dygn och amma..
    Åhh man blir ju knäpp av detta.
    Ignorera straw2008 och lita på dig själv i stället. Om du inte har känslan av att något är fel (annat än vikten) så är det högst troligt att det inte är det. Du känner ditt barn bäst och kommer att märka om saker och ting inte är som de ska.

Och ha absolut inte dåligt samvete för de val du gör! Du vill bara ditt barns allra bästa, det är tydligt! 
  • straw2008

Går barnet bara ner o ner i vikt måste barnet givetvis få näring, ni vet ju inte något alls om vikten. BVC sköterskan kanske tom uppfattar barnet som slött eller att mamman kanske kan återhämta sig bättre efter en paus på ett par timmar då barnet sover gott (vilket oftast inträffat efter de fått ersättning). O självklart ska inte någon ha dåligt samvete (halllllååå liksom???!!??) för att man ger sitt barn tillräckligt med mat om barnet behöver det. Hur bra mamma man är sitter knappast i om barnet äter bröstmjölk eller ersättning.

I kinamockaskogen.....
  • cloudberry79
    straw2008 skrev 2013-07-08 22:39:47 följande:
    Går barnet bara ner o ner i vikt måste barnet givetvis få näring, ni vet ju inte något alls om vikten. BVC sköterskan kanske tom uppfattar barnet som slött eller att mamman kanske kan återhämta sig bättre efter en paus på ett par timmar då barnet sover gott (vilket oftast inträffat efter de fått ersättning). O självklart ska inte någon ha dåligt samvete (halllllååå liksom???!!??) för att man ger sitt barn tillräckligt med mat om barnet behöver det. Hur bra mamma man är sitter knappast i om barnet äter bröstmjölk eller ersättning.
    Man kan inte bedöma något alls på fyra dagar, en del barn går upp efter kurvan och en del följer sin egen kurva. Jag har aldrig gett ersättning eftersom jag ville amma.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • malzac
    straw2008 skrev 2013-07-08 22:39:47 följande:

Att ge ersättning i onödan är dumt eftersom det stör amningen. På beskrivningen så låter det inte som om barnet tappar vikt, utan att det bara inte går upp i vikt så fort som kurvan säger att det "ska". Att fokusera på att lösa eventuella amningsproblem är mycket bättre i längden än att köra på en förödande snabbfix som ersättning. Du har väl inte heller någon mer information än vi har och ändå tycker du att det är en bra idé att bebisen får ersättning så att han vill amma mindre?! Det är trots allt statistiskt sett mycket troligare att hon kan ge sin son "tillräckligt med mat" genom enbart bröstmjölk.

Jag håller med om att man inte ska känna dåligt samvete för de val man gör. Men du påstår att hon låter barnet svälta utan att du har någon aning om att så faktiskt är fallet. Snacka om att försöka ge dåligt samvete (och du lyckades ju också)!
  • Hamody13

Prov amma en timma eller halv och ge ersättning , Nan kör jag med och ammar samtidigt. Funkar bra

• Humörmamman

Jag hade själv väldigt lite mjölk, men ville gärna så mycket som möjligt. För mig fick det bli en kombination av ett evigt ammande (kunde tom gå med barnet i babybjörn och amma medans jag handlade...!) och ersättning. Funkade bra tills barnet blev 7 månader, då tvärvägrade han bara en dag att amma - det var för jobbigt tyckte han nog och gav för lite för jobbet han fick lägga ner... Lycka till - tycker det är så trevligt att det finns mammor som försöker, det är så många som bara ger upp för att det är jobbigt och gör ont.

• Kaa76

Vad många inte verkar veta (även inom vården, konstigt nog!) är hur lång tid det normalt sett tar att få ordning på amningen. Det är fullt normalt att det tar upp till tre månader innan den fungerar friktionsfritt och enkelt. 
    Om man verkligen vill amma är nog det ända man kan göra att ge amningen den tid den tar, man hinner helt enkelt i stort sätt inget annat de första månaderna. Antingen är det okej eller så känner man att det inte är det och  accepterar att ge ersättning. Att sitta 45 minuter varje gång kan kännas som en evighet, och i slut ändan är det bara du som vet om du tycker att det är värt det. Men det är absolut inget konstigt eller onormalt.
    Kurvorna är baserade på ett genomsnitt av barns vikt under x antal år, och uppdateras hela tiden. Barn som får ersättning får i sig enorma mängder kalorier på kort tid  och går oftast upp väldigt mycket mer än barn som ammas. Då det under många år varit så vanligt att ge ersättning är kurvorna mer eller mindre baserade på dessa barns snabba viktuppgång och alltså inte så mycket att bry sig om om man ammar.
    Om barnet är glatt och nöjt och får äta så mycket det vill och så ofta det vill kan man strunta helt i kurvorna. Detta är något bvc sköterskan borde veta, tyvärr gör inte alla det. Om du inte känner att du får det stöd du behöver från BVC kan du alltid be att få byta, det har du all rätt till och är rätt vanligt att man gör.
    Lycka till! 

Svar på tråden Amma hela tiden, rimligt?