• malin7909

ADHD

Hej!

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra föräldrar som har barn med ADHD.

Min sambo har en pojke sen innan som är 14 år och har ADHD.

• Svar på tråden ADHD
  • LillaJag76

Våran vardag fungerar så länge vi förbereder. Talar om vad vi ska göra, hur länge och vem vi ska träffa. Rutiner känns så tråkigt men för dottern är det viktigt och hon fungerar så vi får ha det så. Nu under sommarlovet tränar jag henne på att vissa saker kan ändras och att man inte alltid kan veta vad som kommer att hända.

Jag tackar och bugar för att hon får concerta - förra sommarlovet var katastrof i jämförelse.

Mamma till en tjej med adhd.
  • Mineralvatten
    LillaJag76 skrev 2013-06-26 12:49:49 följande:
    Våran vardag fungerar så länge vi förbereder. Talar om vad vi ska göra, hur länge och vem vi ska träffa. Rutiner känns så tråkigt men för dottern är det viktigt och hon fungerar så vi får ha det så. Nu under sommarlovet tränar jag henne på att vissa saker kan ändras och att man inte alltid kan veta vad som kommer att hända.

Jag tackar och bugar för att hon får concerta - förra sommarlovet var katastrof i jämförelse.
    concerta är bra, jag har dock bytt till medikinet eftersom concerta inte verkar hela dagen.
  • malin7909

Här är det både Concerta och Ritalin men allt är upp och ner ändå inte alla dagar men nästan.
    Har även en 3-åring och tvillingar på 2 mån också är min sambo sjukskriven sen 3 mån tillbaka pga hjärtflimmer.
    Han får inte stressa eller något annat som kan påfresta hjärtat

• Mineralvatten
    malin7909 skrev 2013-06-26 13:08:19 följande:

Här är det både Concerta och Ritalin men allt är upp och ner ändå inte alla dagar men nästan.
    Har även en 3-åring och tvillingar på 2 mån också är min sambo sjukskriven sen 3 mån tillbaka pga hjärtflimmer.

byt medicin då.
  • Mineralvatten
    malin7909 skrev 2013-06-26 13:08:19 följande:

centralstimulerande passar inte alla det är det första. det andra är att man behöver rutiner om man har adhd och så även nu på sommaren. det tredje är att concerta och ritalin kanske är fel sorts medicin för ert barn? Jag började med concerta, tog en på morgon och en efter lunch men kunde inte sova så nu har jag medikinet som jag tar 3ggr om dagen istället.

sen ska man också komma ihåg att bara för att man har någon form av npf så får man inte bete sig hur som helst! Det är ingen ursäkt för att leva rövare, man ska uppföra sig som folk ändå.
  • sophiie

Mineralvatten, vi tar medicinen så som läkaren på Bup rekommenderar. Har all förtroende för henne.

• Mineralvatten
    sophiie skrev 2013-06-26 13:33:17 följande:
    Mineralvatten, vi tar medicinen så som läkaren på Bup rekommenderar. Har all förtroende för henne.
    ok då säger hon fel. tar man cs så ska den tas varje dag,
  • BeccaS

Hej!

Är mamma till en pojke på snart 5 år som för drygt 1,5 mån sedan diagnoserades med adhd samt att han har en grav språkstörning.

Just nu medicineras han inte men kommer att få Sircadin inom den närmsta veckan.

Mamma till William 070702 och Vincent 080902
  • hlodyn

Hej !
    Har en kille på 9 med ADHD, han äter Ritalin 2 ggr /dag, och får Cirkadin till kvällen för att kunna somna.
    Under den tid han har hjälp av sin medicin är han som alla andra barn, märks knappt i mängden. Skolarbetet är inget problem, han funkar hur bra som helst i klassrummet och även ute på rasterna tillsammans med andra barn.
    På kvällarna däremot, är det arbetsamt för oss alla. När medicinens verkan avtar blir han lynnig, lättretlig, impulsiv, "bråksjuk", störig, speedad, ja allt det som är symptomen för ADHD. Jobbigt för syskonen som ligger ganska nära i ålder, de har svårt att lära sej hantera sin brors funktionshinder. Min största uppgift är att finnas till hands och hjälpa till att lösa alla konflikter som uppstår. Jag är dessutom helt ensamstående, så det blir ibland lite jobbigt att aldrig någon enda dag få vila från detta.
    Men hur det än är så tar man sej igenom dagarna, och när man säger Godnatt är han i alla fall världens goaste unge.

Kram 

• sagotar76

Hej,

Jag har en pågående utredning ang min son 8 år.

Han har varit jätte svår alltid. När han var 2,5 och jag fick bäbisen så ville han slå ihjäl henne dagligen. Det har fortsatt sen dess.  Har aldrig fått han trivas på dagisen eller nu skolan. På morgnarna slet han av sig sina kläder 4-5 gånger för han ville inte till dagisen, log på marken med fyra ben och grinade, och man fick jobba typ en timme varje morgon att få han utanför dörren och sedan trappan. Om man vill få han iväg så gömmer han sig, binder sig fast med bälten, dunkar långa tider dörrar och väggar, spottar och slänger tunga möbler, och om man inte få sin vilja fram. Han får utbrott nästan dagligen. Han har tagit sönder massor av mina möbler och saker. Han är störande, bråkig, kunde alla avancerade fula ord direkt han kunde tala. Han bråkar och slåss jämt med syskonen. Han använder språk eller är intresserad av saker vilka även syskonen tycker är stötande och olämpligt. Kissar på olämpliga ställen, styr andra i familjen. 

Undrar om han har adhd eller annat....  men första testet hos BUP visade att han ligger där normala barn i hans ålder gör utom något mer rörlighet.

adhd?
Svar på tråden ADHD