• min hemlighet

gäller passet?

Sonen var 7 månader när han fick sitt pass och i augusti ska vi åka utomlands igen, då är han drygt 4 år... Enligt passet är det giltigt tills 2015 men fotot stämmer ju inte så bra längre om vi säger så Flört Nån som vet vad som gäller? Är passet giltigt så länge det är giltigt eller måste det förnyas med ett nyare foto på honom?

• Svar på tråden gäller passet?
  • min hemlighet

Vi har inte rest alls sen han var ca ett år. Vi får fråga på polisstationen då, måste ju iaf fixa pass till lillasyster så då får vi en "proffsig" bedömning. Jag tycker ju iofs att han är lik sig, men det skulle kunna vara en släkting/syskon och inte nödvändigtvis samma barn Tungan ute

• Aileen Allannah

Om ni ändå ska skaffa pass åt lillasyster så är det ju bara att fråga, men jag hade nog inte vågat chansa utan skaffat nytt.

• Kodia

Våra barn har åkt med nästan fem år gamla pass utan problem. De fick sina pass när de var 13 resp 2 månader, och de passen använde de fram tills de gick ut. När dottern var 5 år och hade ett pass som visade en nyfödd bebis skrattade och log de bara, och sa "cute". De pass de fick som femåringar använde de tills de blev 10.

Alla i familjen har samma efternamn, är ganska lika och har åkt till vanliga semesterresmål. Har man olika efternamn och ursprung, ett barn adopterat från ett annat land och ska till ett ovanligt resmål kanske det känns viktigt att ha ett nytt pass.

• evaoregon

Våra barn fick sina första pass som bebisar och de passen använde vi utan problem tills de gick ut.  Man kunde helt klart se att det var samma barn även om de var äldre och ingen ifrågasatte någonsin passen.  Inga som helst problem.

• Frontline

Vi skaffade pass till grabben när han var 10 månader och ifjol var vi utomlands igen då var han strax över 5 år.
    Tullen i Turkiet kikade ett par gånger extra på bilden och log lite sen var det inget mer med det...
    I år måste vi dock skaffa ett nytt då det går ut nån månad innan vi reser...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Cookiesandcream

Min bror blev på NÅDER insläppt i England med sin fyraåriga dotter för ett par veckor sedan. Dottern var ca 8 månader på bilden i passet och på Arlanda sa de att de bör skaffa nytt pass genast. Det är en subjektiv bedömning passkontrollanten gör och jag skulle inte chansa.

• min hemlighet

Var på polisstationen igår och de sa att de inte skulle vara något problem så vi chansar på det. Ska åka tåg och då brukar de knappt kolla passen iaf Solig

Tack för all input!

• jesslin

Vi åkte förra sommaren och yngsta dottern är ca 1 år på fotot och hon var 4 år och det var inga problem. Så det borde funka. 

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • YokohamaNr2

Vi har precis förnyat passet på 6 åringen men tills han var 5 så åkte vi på hans pass med ett foto då han var en vecka gammal, inga problem alls! och då har vi åkt många gånger iom att vi bor utomlands, samma med vår 4 åring, han åker på sitt pass med ett foto då han var två veckor gammal

• Zenobia

Vi åkte förra året med en dotter på 2 1/2 år och en son på 10månader och dom är bägge bebisar i passet och jag frågade om dom kan se skillnaden vem som är vem. Då sa hon att dom är utbildade till att titta på speciella ställen för att tyda passen.

I Rumänien när vi skulle in där så skrattade dom bara och tyckte det var kul att det var bebisfoton  

• evaoregon
    Cookiesandcream skrev 2013-06-26 07:04:17 följande:
    Min bror blev på NÅDER insläppt i England med sin fyraåriga dotter för ett par veckor sedan. Dottern var ca 8 månader på bilden i passet och på Arlanda sa de att de bör skaffa nytt pass genast. Det är en subjektiv bedömning passkontrollanten gör och jag skulle inte chansa.
    Det var nog så att personalen i passkontrollen hade en dålig dag och sa så.  Jag har aldrig hört om någon som faktiskt inte blivit insläppt pga att man inte kan känna igen barnet.  Det skulle helt klart hamna i tidningarna om det hände och jag tror att passkontollanten skulle få problem på jobbet, men att surt släppa igenom någon funkar ju.
  • evaoregon
    min hemlighet skrev 2013-06-26 10:03:47 följande:
    Var på polisstationen igår och de sa att de inte skulle vara något problem så vi chansar på det. Ska åka tåg och då brukar de knappt kolla passen iaf Solig

Tack för all input!
    Nä, jag tror inte heller att det blir något problem.  
Svar på tråden gäller passet?