• Sokkerflikkan

    BF vintern 13/14 i Umeå!

    Tänkte att jag startar upp en tråd för oss alla i Umeå som väntar smått under vintern.

    Jag är beräknad till den 10/12 och hoppas på att det finns fler här inne i Umeå som vill följas åt och kanske ta en fika längre fram!


  • Svar på tråden BF vintern 13/14 i Umeå!
  • SandraL
    linnroos skrev 2013-08-03 09:22:51 följande:
    ja de gör de nog säkert :) har noll koll på sånt :p

    hon fyllde tre i juli så hon börjar bli gammal :)

    den som man betalar är helt klart bättre men min förra graviditet o förlossning gick så bra så är inte så orolig denna gång heller :p



    Jaha okej, ja då börjar hon ju vara stor :) då är hon väl ändå så pass stor så hon förstår att hon ska bli storasyster också :]

    Jag känner mig inte så orolig heller så det får nig duga :D
  • SandraL
    Sokkerflikkan skrev 2013-08-03 09:41:45 följande:
    Det jag tänker främst på ang försäkring är mer på barnet. Om man har täcknat betal försäkringen innan förlossningen så täcker den allt som bäbisen eve kan födas med, även sjukhusvistelse :)



    Nu känner jag verkligen att jag är på tok för lite påläst när det gäller sånt som har med försäkring och försäkringskassan i allmänhet att göra.. får bli ändring på det! :P
  • Sokkerflikkan

    SandraL - allt detdär är en djungel! Tycker jag har läst överallt men blir inte klokare. Överväger Folksam mest eftersom jag har mina försäkringar där.. Men ska ringa runt lite först innan jag bestämmer mig för något. Men personligen tror jag det är klokt att teckna en innan förlossningen.

  • linnroos
    SandraL skrev 2013-08-03 19:04:42 följande:



    Jaha okej, ja då börjar hon ju vara stor :) då är hon väl ändå så pass stor så hon förstår att hon ska bli storasyster också :]

    Jag känner mig inte så orolig heller så det får nig duga :D
    jo hon säger till alla att hon ska få en rosa bebis och att den ska få låna hennes hus o bo här ibland så hon förstår :P och den ska inte få låna hennes skor, bara bebisskorna då hon inte är nån bebis längre :P

    ja de är ett tag kvar som tur är :)
     
  • SandraL

    Sokkerflikkan: Håller med, det tro jag är en bra ide! :)

    linnroos: Hahah men gu så gulligt!! :) en rosa bebis :D
    Oftast så brukar väl storasyskonen vara väldigt stolta, och att man förhoppningsvis slipper svartsjuka då det kommer en ny liten som också ska dela på uppmärksamheten :P

  • linnroos
    SandraL skrev 2013-08-04 19:04:16 följande:
    Sokkerflikkan: Håller med, det tro jag är en bra ide! :)

    linnroos: Hahah men gu så gulligt!! :) en rosa bebis :D

    Oftast så brukar väl storasyskonen vara väldigt stolta, och att man förhoppningsvis slipper svartsjuka då det kommer en ny liten som också ska dela på uppmärksamheten :P



    haha dock blir dr nog ingen rosa bebis. mer troligt en gul isåfall :p.ja jag hoppas det kommer gå bra, vi ha väntat med syskon tills nu för dottern har varit eeeeeextremt mammig, envis, tjurig och bestämd men nu tro ja de kan funka!

    har du hunnit börja kolla barnvagnar och sånt?:)
  • SandraL
    linnroos skrev 2013-08-06 16:14:54 följande:



    haha dock blir dr nog ingen rosa bebis. mer troligt en gul isåfall :p.ja jag hoppas det kommer gå bra, vi ha väntat med syskon tills nu för dottern har varit eeeeeextremt mammig, envis, tjurig och bestämd men nu tro ja de kan funka!

    har du hunnit börja kolla barnvagnar och sånt?:)
    hahah nä förhoppningsvis inte, det skulle vara lite oroande ;)
    Det låter som mycket klokt av er! :)

    Nä,jag tänkte ta över storasysters vagn som hon troligtvis har använt klart lagom till att bebis kommit :)
    Känns väldigt skönt med tanke på hur galet mycket en vagn kostar! :P
    Gissar att ni redan har det mesta och inte behöver införskaffa allt för mycket nytt? Förutom om det blir en kille förstås, då kanske det kan vara kul med lite nya kläder åtminstone ;)
  • linnroos
    SandraL skrev 2013-08-07 20:12:53 följande:
    hahah nä förhoppningsvis inte, det skulle vara lite oroande ;)

    Det låter som mycket klokt av er! :)

    Nä,jag tänkte ta över storasysters vagn som hon troligtvis har använt klart lagom till att bebis kommit :)

    Känns väldigt skönt med tanke på hur galet mycket en vagn kostar! :P

    Gissar att ni redan har det mesta och inte behöver införskaffa allt för mycket nytt? Förutom om det blir en kille förstås, då kanske det kan vara kul med lite nya kläder åtminstone ;)



    jo vi har det mesta fast är sugen på en ny vagn då ja tyck våran är så gammal :p köpte den ny till dotterb men har ju kommit in mycket finare vagnar sen dess. men de lär inte bli av, ev om vi måste köpa en tvillingvagn men de tro ja inte att vi behöver.

    sen behövs det en ny spjälsäng o babygym o babysitter men sen ha vi väl som allt tråååååååkigt nog :p

    ha ni fått ärva saker eller ska ni köpa allt nytt?
  • SandraL
    linnroos skrev 2013-08-08 12:23:27 följande:



    jo vi har det mesta fast är sugen på en ny vagn då ja tyck våran är så gammal :p köpte den ny till dotterb men har ju kommit in mycket finare vagnar sen dess. men de lär inte bli av, ev om vi måste köpa en tvillingvagn men de tro ja inte att vi behöver.
    sen behövs det en ny spjälsäng o babygym o babysitter men sen ha vi väl som allt tråååååååkigt nog :p
    ha ni fått ärva saker eller ska ni köpa allt nytt?
    Okej ja men det kan jag förstå, det är ju alltid kul med nytt :)
    haha ja en tvillingvagn hoppas jag att man slipper införskaffa :P
    Vi har fått ärva väldigt mycket, men funderar ändå på att köpa nytt.. vill att det ska vara fräscht :)
  • Goldie

    Hej på er, har inte skrivit här på ett tag då jag haft mycket med sommarjobbet samt varit sjuuukt trött! Fick bättre koll på tröttheten igår då det visade sig att trots att mitt Hb legat helt okej har järndepåerna gått i botten, så nu blir det starkare järntabletter för hela slanten. jätteskönt att få en förklaring och att det kan bli bättre, i början är man ju ofta trött men förra graviditeten var jag ändå rätt pigg i andra trimestern.

    Har som tur var extremt fria arbetstider så har vilat en hel del i alla fall, tagit några dagar hemma och bara legat på soffan/i gräset ute :)

    Och så har vi precis införskaffat tvillingvagn (blir ju prick två år mellan barnen, och då tror jag det kommer vara skönt att ha), det blev en begagnad i gott skick för 500 kr, känner mig jättenöjd faktiskt. Självklart ska man unna sig en ny vagn om man har råd och är sugen på det - vi är dock båda studenter och kommer nog att lägga pengarna man kunnat köpa ny vagn för på något annat. (kurslitteratur inför höstterminen bland annat... :P men förhoppningsvis något fint till bebisen också :D)

    tränar ni något nu när ni är gravida? hundpromenader har jag ju förstått att det blir :) själv hänger jag på Iksu en del, när jag inte är så satans trött :)       

  • SandraL
    Goldie skrev 2013-08-09 10:53:11 följande:

    Hej på er, har inte skrivit här på ett tag då jag haft mycket med sommarjobbet samt varit sjuuukt trött! Fick bättre koll på tröttheten igår då det visade sig att trots att mitt Hb legat helt okej har järndepåerna gått i botten, så nu blir det starkare järntabletter för hela slanten. jätteskönt att få en förklaring och att det kan bli bättre, i början är man ju ofta trött men förra graviditeten var jag ändå rätt pigg i andra trimestern.

    Har som tur var extremt fria arbetstider så har vilat en hel del i alla fall, tagit några dagar hemma och bara legat på soffan/i gräset ute :)

    Och så har vi precis införskaffat tvillingvagn (blir ju prick två år mellan barnen, och då tror jag det kommer vara skönt att ha), det blev en begagnad i gott skick för 500 kr, känner mig jättenöjd faktiskt. Självklart ska man unna sig en ny vagn om man har råd och är sugen på det - vi är dock båda studenter och kommer nog att lägga pengarna man kunnat köpa ny vagn för på något annat. (kurslitteratur inför höstterminen bland annat... :P men förhoppningsvis något fint till bebisen också :D)

    tränar ni något nu när ni är gravida? hundpromenader har jag ju förstått att det blir :) själv hänger jag på Iksu en del, när jag inte är så satans trött :)       


    Men så skönt att du fått veta vad tröttheten kan bero på, hoppas att du känner dig bättre snart! :)

    500 låter ju som ett riktigt kap! Huvudsaken att den är någorlunda fräsch och fungerar som den ska ;)
    Ibland måste man helt enkelt prioritera lite annorlunda än vad man kanske hade önskat :)

    Innan jag blev gravid så tränade jag mycket löpning och även styrketräning 4-5 dagar i veckan.. Jag försökte verkligen hålla uppe tempot men i takt med att tröttheten kom och att magen började växa så tappade jag tyvärr motvationen :( Nu har jag försökt hitta tillbaka men löpningen är svår då jag blir andfådd på 1 min.
    Försöker ta mig till gymmet 2 dagar i veckan och tar 3 6km långa pws i veckan.. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen ;)
    Vad pysslar du med för typ av träning? Har du några tips på hur man ska lyckas hålla igång under den här perioden utan att slöa av totalt? :P  
  • linnroos
    SandraL skrev 2013-08-08 19:00:32 följande:
    Okej ja men det kan jag förstå, det är ju alltid kul med nytt :)
    haha ja en tvillingvagn hoppas jag att man slipper införskaffa :P
    Vi har fått ärva väldigt mycket, men funderar ändå på att köpa nytt.. vill att det ska vara fräscht :)
    ja de verkar inte vara det roligaste att införskaffa sig en tvillingvagn, och vilken plats dom tar :P
    så det väntar jag till med till siiista sekund om det skulle vara så att melissa vägrar gå för ovanlighetens skull.

    det är alltid roligt med fräscha saker =) ja sålde som tur  va iväg några saker så lite har man som jag måste köpa =)))
Svar på tråden BF vintern 13/14 i Umeå!