• mumlan86

    Framtiden

    Hej!
    vet inte om jag skriver i rätt tråd nu.
    men iaf..

    Jag är en kvinna på 27 år o bor tillsammans med min sambo som är 30 år
    och två små hundar i en hyreslägenhet.
    Jag är timanställd på ett företag sen 8 år tillbaka, och min sambo är
    sjukskriven.

    Jag har nu den senaste månaden börjat fundera på framtiden och att skaffa barn.
    Jag är oxå väldigt sugen på att skaffa ett hus..
    Vi har inte heller nån egen bil, utan lånar min mammas på helgerna, så det vill jag ju oxå ha en egen.
    jag har körkort men inte min sambo, men han vill ta och hans föräldrar har lovat
    att betala så det är väl på G.

    Nu vet jag inte ut eller in.. vilket ska man börja med.

    Körkort ska sambon börja med så fort som möjligt men tänkte just med barn eller hus, vilket
    ska man ha först?

    Jag äter Minipiller sen ca 10-12 år tillbaka och det kan ju ta tid efter man slutat med dom att
    bli med barn vad jag förstått.. Barnmorskan som skrev ut de senaste receptet till mig förra året
    sa att jag är ju inte jätte ung längre och att jag borde ju iaf börja fundera på det med barn och så,
    för om det visar sig att man har svårt att bli med barn så är det långa köer och sånt för att få hjälp.
    Några av mina kompisar har ju fått barn eller försöker bli med barn just nu.
    Men när man väl fått ett barn så kanske det är jobbigare att flytta till hus?
    Jobbigare att spara ihop osv..

    Jag har ju varit timanställd alldeles för länge på företaget oxå så dom borde enl. lag
    fast anställa mig om jag fattat det rätt.. jag har frågat chefen så vi får se var det bär av.
    för det går väl inte att få bolån om man inte har fast tjänst?

    ja det var mina tankar.. hur ska man lägga upp det hela?

  • Svar på tråden Framtiden
  • mikispikis90

    Sluta med mini piller i tid, enligt min barnmorska kan det ta 1 månad - 3 är att sluta med preventivmedel i kroppen.

    Jag är 23 år och min sambo är 27 år, vi har nu stått i kö i 6 månader för IVF (provrörsbefruktning).

    Så om ni behöver hjälp, sök i god tid!

  • Royalle

    Jag är ledsen, men det spelar ingen roll hur man planerar, det blir som det blir ändå. Man anpassar sig efter förutsättningarna. Försök inte planera för mycket så blir ni inte besvikna sedan. Det jag skulle gjort i dina kläder är att sluta med pillren, fixa körkortet och jobbet och börja sedan titta på hus så kanske det blir bäbis under tiden.

  • Fral13

    Ang anställningen så skulle jag råda dig att ta kontakt med facket. Dom har inget annat val än att anställa dig på fast tjänst motsvarande den grad du jobbar på timmar. 
    När jag sökte bolån första gången så fick jag visa att jag haft stadig inkomst det senaste åter (jag var timanställd). Min man (då var han min sambo) hade fast inkomst. Men det hjälpte inte min del av lånet. Banken bedömer mig som att jag ska betala halva lånet. Sedan hur man löser det inom familjen struntar dom i.
    Så för vår del så fick vi ett lägre lånelöfte om jag var med och ett högre om min man sökte själv.  

Svar på tråden Framtiden