• alexDeLarge

Borde vi kastrera dömda pedofiler?

Det se pratats om det länge, även här på FL. Den förra tråden var dock vad jag kommer ihåg inte en omröstning.

Det finns alltså preparat som hämmar testostoron från att produceras och det kallad alltså då för kemisk kastrering. Det kan avbrytas efter en period eller fortsättas hela livet ut.
    En fysisk kastrering vet alla vad det är.
    Det finns också preparat som minskar mängden testostoron.

Alltid anarkist. Kunnig inom juridik och medicin.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde vi kastrera dömda pedofiler?
  • jaghopparhögt
    pluvdo skrev 2013-07-07 02:45:25 följande:
    Återfallsrisken hos "riktiga" pedofiler är dock hög.
    Men de är väl extremt få?
  • boandersson
    jaghopparhögt skrev 2013-07-07 03:00:15 följande:
    Spelar det någon roll? Saken är den att jag anser att samhället har skyldighet att skydda sina invånare från farliga personer. Mördare, våldtäktsmän och pedofiler borde ALDRIG komma ut.
  • jaghopparhögt
    boandersson skrev 2013-07-07 03:02:36 följande:
    Spelar det någon roll? Saken är den att jag anser att samhället har skyldighet att skydda sina invånare från farliga personer. Mördare, våldtäktsmän och pedofiler borde ALDRIG komma ut.
    Fast anledningen till fängelsestraff idag är inte att skydda invånarna utan att rehabilitera den intagne. Det som du förespråkar kommer aldrig bli verklighet så jag förstår inte varför du ens ödslar tid på att fundera över det. Forskning visar ju att de metoder du förespråkar är sämre. Annars hade vi inte haft dagens system.
  • pluvdo
    jaghopparhögt skrev 2013-07-07 03:00:15 följande:
    Ja, men farliga. För dem skulle jag lätt kunna se kemisk kastrering som ett alternativ till att sitta inspärrad för alltid.
  • jaghopparhögt
    pluvdo skrev 2013-07-07 03:25:51 följande:
    Ja, men farliga. För dem skulle jag lätt kunna se kemisk kastrering som ett alternativ till att sitta inspärrad för alltid.
    Jo kanske, problemet är ju att det inte fungerar. Man överlever inte så många år som kemiskt kastrerad.
  • alexDeLarge
    pluvdo skrev 2013-07-07 02:45:25 följande:
    Återfallsrisken hos "riktiga" pedofiler är dock hög.

Vad menar du med riktiga pedofiler?
    Alltid anarkist. Kunnig inom juridik och medicin.
  • Notle

Aaa kan nog hålla med där om att vi har de längsta straffen i Sverige. Skattefuskar man, eller allt annat som har med pengar att göra så får man flera års fängelse. Men när det gäller våldtäkt och liknande då får man knappt något.

• fluu
    Jennie med ie skrev 2013-07-07 20:42:46 följande:
    Kemisk kastrering i vissa fall, när det handlar om återfallsförbrytare, skulle jag kunna tänka mig.
    Jag är för någon slags gradskala. Grova brott och man finns exempelvis med i ett öppet register.
    Inte så grovt brott och låg återfalls risk så är straffet slut när fängelsetiden är avsutten.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • EmmPe

5% av alla dömda pedofiler är kvinnor, hur ska ni kastrera dem?

Om man tittar på brottsrubriceringen "våldtäkt mot barn", som kom 2005,  så finns det ju ett annat problem som börjat uppmärksammas av jurister, och det är att ungdomar (läs pojkar) på 16 har dömts för detta när de legat med sin 14-åriga flickvän, och detta har varit *frivilligt från bådas sida*. Det finns en prejudicerande dom där skillnaden är 22 månader och detta anses räcka (flicka 14 år 7 månader, pojke 16 år 5 månader).

För det första har ett antal jurister opponerat sig mot hur lagen tolkas, och den tolkas eftersom det står att man inte ska fällas om "åldersskillnaden är ringa". "Ringa" har alltså fastlagits vara 21 månader eller mindre.
    Dåvarande justitieministern Thomas Bodström varnade för den utveckling som vi nu ser.

För det andra tycker jag inte man ska kastrera 16-åringar.

• EmmPe
    Notle skrev 2013-07-07 19:56:05 följande:
    Aaa kan nog hålla med där om att vi har de längsta straffen i Sverige. Skattefuskar man, eller allt annat som har med pengar att göra så får man flera års fängelse. Men när det gäller våldtäkt och liknande då får man knappt något.
    Grovt skattebrott ger normalt 3 års fängelse.
  • Jennie med ie
    EmmPe skrev 2013-07-11 11:07:44 följande:
    5% av alla dömda pedofiler är kvinnor, hur ska ni kastrera dem?

Om man tittar på brottsrubriceringen "våldtäkt mot barn", som kom 2005,  så finns det ju ett annat problem som börjat uppmärksammas av jurister, och det är att ungdomar (läs pojkar) på 16 har dömts för detta när de legat med sin 14-åriga flickvän, och detta har varit *frivilligt från bådas sida*. Det finns en prejudicerande dom där skillnaden är 22 månader och detta anses räcka (flicka 14 år 7 månader, pojke 16 år 5 månader).

För det första har ett antal jurister opponerat sig mot hur lagen tolkas, och den tolkas eftersom det står att man inte ska fällas om "åldersskillnaden är ringa". "Ringa" har alltså fastlagits vara 21 månader eller mindre.
    Dåvarande justitieministern Thomas Bodström varnade för den utveckling som vi nu ser.

För det andra tycker jag inte man ska kastrera 16-åringar.
    Det där handlar ju inte om pedofili ö h t.
  • Insatt

Varför nöja sig med dömda pedofiler. Jag tycker att män i allmänhet borde hindras från att föröka sig. Ja det är en sådan dag... >:/

• EmmPe
    Jennie med ie skrev 2013-07-11 11:10:12 följande:
    Det där handlar ju inte om pedofili ö h t.
    Det finns inget brott som heter "pedofili" i Sverige, och det är inte brottsligt att vara pedofil. Ingen kan alltså veta vem som är pedofil eller inte, om inte vederbörande säger att den är det. Även om vederbörande säger det så är det inte olagligt att vara det, lika lite som det är olagligt att vara nazist eller homosexuell.
    Man döms för sina HANDLINGAR, inte vad man är eller tycker.

Det är däremot brottsligt att ha sex med barn under 15. Detta är hur lagen är skriven, kapitel 6 handlar om sexualbrott:
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM

BrB 6.1 Våldtäkt
    "1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.
       Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.
       Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.
       Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2013:365)."

BrB 6.4 Våldtäkt mot barn
    "4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.
       Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen ska svara på grund av en myndighets beslut.
       Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2013:365)."

Om du läser noga så saknas rekvisitet "som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person" i BrB 6.4

Det räcker alltså att en person på sin 15-årsdag har samlag eller "annan sexuell handling" för att denna ska dömas för våldtäkt mot barn. På sin 15-årsdag är man nämligen straffmyndig.

Under förarbetena till denna lag, nångång 2004-2005, sa justitieministern Thomas Bodtsröm att "lagen ska tolkas så att om åldersskillnaden är liten så ska ingen straffas för det". Nu står inte detta i lagen, utan man måste via prejudikat (de första domarna där lagen tillämpas, på Hovrätts- eller HD-nivå) fastställa en praxis.
    Eftersom det idag finns en dom där en flicka på 14 år och 7 månaders har haft samlag med en pojke på 16 år och 5 månader, så har Storebror Bodströms "liten åldersskillnad" fastställts till mindre än 22 månader.

Där har du den juridiska definitionen av var gränsen för att vara pedofil (dömd för våldtäkt av barn) går.

Jag tycker det är helt sjukt, men eftersom jag anser att politiker i allmänhet är efterblivna, på gränsen till utvecklingsstörda, så är jag inte förvånad. På grund av politikers allmänt låga begåvningsnivå har jag också allvarliga invändningar mot representativ demokrati.

• boandersson

Nej avliva eller instängda tills de dör.

• Jennie med ie
    EmmPe skrev 2013-07-12 12:43:41 följande:
    Det finns inget brott som heter "pedofili" i Sverige, och det är inte brottsligt att vara pedofil. Ingen kan alltså veta vem som är pedofil eller inte, om inte vederbörande säger att den är det. Även om vederbörande säger det så är det inte olagligt att vara det, lika lite som det är olagligt att vara nazist eller homosexuell.
    Man döms för sina HANDLINGAR, inte vad man är eller tycker.

Nej det sa jag inte heller, att det finns ett brott som heter pedofili. Du säger emot nåt jag inte påstått . Pedofili i sig är en läggning. Bara vissa handlingar kopplade till den är brottsliga. Men det som beskrevs i det inlägg jag besvarade handlade inte om dragning till det förpubertala (eller just i början av puberteten, praxis max upp till 12 år)) och handlade därför inte om pedofili. Däremot om vad som kan bedömas som sexuellt utnyttjande av minderårig eller våldtäktmot barn (där går gränsen vid 15). Våldtäkt mot barn och pedofilbrott är alltså inte synonymer.
  • EmmPe

Nej, det har du naturligtvis rätt i.

Därför kan man inte bestraffa pedofili överhuvudtaget. Dels fungerar inte tankeläsning och så länge som folk inte berättar att de är pedofiler så vet ingen om det heller. Agerar man genom att ge sig på barn (och blir dömd för det) är man sexualförbrytare.

Frågan var "ska vi kastrera dömda pedofiler", vilket är en meningslös fråga. Dömda för vad - våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande, snatteri, skattebrott, misshandel...

Alla som begår våldtäkt mot barn är ju inte pedofiler enligt dig. Det håller jag i stort sett med om, eftersom en åldersskillnad på 22 månader räcker. Tycker man att barn (under 18 är man barn) ska kastreras så är man förmodligen utvecklingsstörd eller fått navelsträngen runt halsen när man föddes.

• boandersson
    EmmPe skrev 2013-07-12 16:40:22 följande:
    Nej, det har du naturligtvis rätt i.

Därför kan man inte bestraffa pedofili överhuvudtaget. Dels fungerar inte tankeläsning och så länge som folk inte berättar att de är pedofiler så vet ingen om det heller. Agerar man genom att ge sig på barn (och blir dömd för det) är man sexualförbrytare.

Frågan var "ska vi kastrera dömda pedofiler", vilket är en meningslös fråga. Dömda för vad - våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande, snatteri, skattebrott, misshandel...

Alla som begår våldtäkt mot barn är ju inte pedofiler enligt dig. Det håller jag i stort sett med om, eftersom en åldersskillnad på 22 månader räcker. Tycker man att barn (under 18 är man barn) ska kastreras så är man förmodligen utvecklingsstörd eller fått navelsträngen runt halsen när man föddes.
    Finns ju säkert något material de hade kunnat låsa in dessa personer med för att mäta deras upphetsning. Finns säkert skickliga personer som kan göra sk material som gör pedofilsvin upphetsade. På så sätt hade de säkert kunnat avslöjas. Borde inte vara alltför svårt. Pedofiler måste nästan vara en sjuklig gen och därför hade det varit bra om dessa avlivades, för vem vet då kanske pedofiler hade blivit utrotade och samhället tryggare?
  • EmmPe

När slutade du vara pedofilsvin, boandersson? För du har väl ett testresultat som visar att du inte längre är det.

Svar på tråden Borde vi kastrera dömda pedofiler?