• mmmmn

Är det möjligt att amma nyfödd samtidigt som jag studerar?

Jag har beräknad födsel mitt under terminen (pluggar på högskola) och kommer försöka att fortsätta snart efter att barnet har kommit. Men hur fungerar det med amningen? Är det lika bra att välja bort det? Eller finns det en chans att det går att kombinera med skolan? Jag studerar på annan ort så det kommer inte vara ett alternativ att låta pappan komma med bebisen under skoldagarna.

• Svar på tråden Är det möjligt att amma nyfödd samtidigt som jag studerar?
  • mmmmn
    Fjällan skrev 2013-07-07 16:15:32 följande:
    Hur hade du tänkt amma om inte barnet är med dig? Genom kosmos?
    Jag menar att jag kanske kan amma varannan timme när jag är hemma, och sedan pumpa i skolan. Jag går bara i skolan 2-3 dagar i veckan. Men jag vill ju hinna med skolan också.
  • Fjällan

Då ser jag inga problem till att du inte kan amma, tycker de låter jättebra :)

• mmmmn
    Fjällan skrev 2013-07-07 16:23:15 följande:
    Då ser jag inga problem till att du inte kan amma, tycker de låter jättebra :)
    För som jag har förstått det är det viktigt att man ammar mycket i början för att få igång mjölkproduktionen. När jag pumpade sist fick jag bara ut ca. 30 ml efter mycket ansträngning. Kan en elektrisk pump vara bättre? finns det trådlösa sådana så att man kan ta de med sig in på toaletten.
  • Fjällan

Men hur tidigt hade du tänkt börja studera efter förlossningen?
    Visst är de viktigt att du håller igång amningen, men ammar och pumpar du så är den ju igång?
    Sen beror de ju på hur mycket mjölk du har.

Jag har inte så stor koll på pumpar tyvärr :/ Hör med din BM

• Alby

Det går säkert jättebra :) elektroniska brukar vara bättre, jag hade en pump från meddela som man både kunde köra på batteri och i vägguttag.

• castafiore

Ja det är fullt möjligt. Men satsa på en riktigt bra pump. Jag menar - lägg fyrsiffrigt belopp på den. Minst. Om du seriöst vill amma.

(Jag började jobba extremt tidigt efter båda mina graviditeter, och har helammat båda mina ett halvår vardera och delammat dem ett år vardera. De fick aldrig ersättning. Vill du fråga något så är du välkommen .

• mmmmn
    castafiore skrev 2013-07-07 17:19:05 följande:
    Ja det är fullt möjligt. Men satsa på en riktigt bra pump. Jag menar - lägg fyrsiffrigt belopp på den. Minst. Om du seriöst vill amma.

(Jag började jobba extremt tidigt efter båda mina graviditeter, och har helammat båda mina ett halvår vardera och delammat dem ett år vardera. De fick aldrig ersättning. Vill du fråga något så är du välkommen .
    Jag har massa frågor :)

Hur lång tid tog det att pumpa fram ett mål (ca. 100 ml i början)? Vad hade du för pump och vad kostade den? Jag behöver gå tillbaka till skolan efter en vecka. Hur fick du tid att pumpa? Pumpade du dagen innan eller kom din man till din arbetsplats så att du kunde amma där?

Tyckte du att det var lätt att amma fastän du jobbade? Eller blev det en stor belastning. Tänker att det kanske kan bli stressigt att hinna med allt annat som måste göras.
  • ViVäntarLois

Jag hade med mig min nyfödda till skolan, både för amningens och närhetens skull. Hon var av varianten knäpptyst och alltid nöjd så det var inga problem att låta henne ligga i sjalen och amma även i skolan. Detta fungerade väldigt bra för mig, jag tyckte det var skönt att kunna ha henne med. Men man har ju inga garantier för att man får ett barn som är nöjt och tyst :p

Vid sidan om  mina vanliga studier så hade jag en hundutbildning jag hemskt gärna ville slutföra (då var hon lite drygt en vecka). Den låg 40 mil bort så inte heller så att pappan kunde komma bara vid amning och de praktiska momenten var inte "barnvänliga". Men då fick han följa med hela dagar istället. Vi pumpade ut på flaska så att de skulle kunna ge det om jag var upptagen, men dottern var inte så intresserad. Det verkade som att hon hellre väntade tills jag kom tillbaka. 

När hon blev äldre sedan har vi pumpat ut men hon verkar ändå vänta ut att jag ska komma hem. Huvudsaken är ju att barnet är nöjt och det har hon varit. Vill de inte ta flaska så kan man ju testa sked eller kopp. Skulle det vara svårt att pumpa ut så kan ni kanske komplettera det utpumpade med lite ersättning de dagar du är i skolan så blir barnet ändå mätt :) För mig gick det faktiskt lättare att handmjölka än att använda pump, inte det sexigaste jag gjort men efter lite övning var det smidigt. Fick mycket bättre fart på produktionen med handmjölkning. 

• castafiore
    mmmmn skrev 2013-07-07 18:11:59 följande:
    Jag har massa frågor :)

Hur lång tid tog det att pumpa fram ett mål (ca. 100 ml i början)? Vad hade du för pump och vad kostade den? Jag behöver gå tillbaka till skolan efter en vecka. Hur fick du tid att pumpa? Pumpade du dagen innan eller kom din man till din arbetsplats så att du kunde amma där?

Tyckte du att det var lätt att amma fastän du jobbade? Eller blev det en stor belastning. Tänker att det kanske kan bli stressigt att hinna med allt annat som måste göras.
    Att pumpa fram ett mål tar kanske 20 minuter med allt inräknat.

Jag hade en medela symphony som kostar 9000 i nypris. Med den kan man dubbelpumpa och då halverar man tiden samt stimulerar produktionen. Jag tror medela swing är ok också, om inte annat billigare. Hade jag varit du hade jag sett mig om efter något begagnat.

Jag pumpade till mig en överproduktion så att jag hade några liter i frysen. Kylväskan var min bästa vän.

Min man kom till mitt jobb en gång om dagen så jag kunde amma, annars höll jag stenhårt på att pumpa var tredje timme.

Du har laglig rätt att ta pauser för att pumpa på jobbet/skolan. Försök att göra en deal med huset så du kan få lugn och ro. Kanske har de ett litet rum att upplåta man kan låsa om som du kan få låna?

Jag blev bemött med stor förståelse och mycket kärlek och uppmuntran på jobbet, och visst är det jobbigt men jag tyckte definitivt att det ar värt det.

Ett gott samarbete med din man är A och O. Han gör halva jobbet och jobbar runt dig.
  • malzac

När du säger att du pumpade 30 ml sist, menar du nu under graviditeten?! Eller med ett annat barn? För om det är innan du fött så är jag väldigt imponerad!

Jag har pumpat på heltid ett bra tag nu, men jag hade redan väl etablerad amning innan jag började pumpa (dottern var 5,5 månader). Om du behöver få igång din mjölkproduktion utan ditt barns hjälp så använd en sjukhuspump! De är bättre på att tömma bröstet än en hemmapump.

Om du sen vill köpa en begagnad så köp inte en Medela. De använder öppna system vilket innebär att mjölk och fukt kan komma in i motorn och orsaka mögel som sen kan sprida sig till mjölken på samma sätt. Öppna system är strikt för en bebis. Stängda system, där pumpslangen skyddas av ett membran, är säkrare och renare, och är ok att köpa begagnat. Dock kan de inte uppnå riktigt samma sugkraft som ett öppet system, just pga membranet.

Själv har jag en Ameda Lactaline som är en dubbelpump med stängt system (efter att min Medela Swing dog och jag upptäckte det där om möglet). Men som sagt, om du behöver ETABLERA mjölkproduktionen så låna/hyr en proffspump.

• castafiore
    malzac skrev 2013-07-07 20:20:37 följande:
    När du säger att du pumpade 30 ml sist, menar du nu under graviditeten?! Eller med ett annat barn? För om det är innan du fött så är jag väldigt imponerad!

Jag har pumpat på heltid ett bra tag nu, men jag hade redan väl etablerad amning innan jag började pumpa (dottern var 5,5 månader). Om du behöver få igång din mjölkproduktion utan ditt barns hjälp så använd en sjukhuspump! De är bättre på att tömma bröstet än en hemmapump.

Om du sen vill köpa en begagnad så köp inte en Medela. De använder öppna system vilket innebär att mjölk och fukt kan komma in i motorn och orsaka mögel som sen kan sprida sig till mjölken på samma sätt. Öppna system är strikt för en bebis. Stängda system, där pumpslangen skyddas av ett membran, är säkrare och renare, och är ok att köpa begagnat. Dock kan de inte uppnå riktigt samma sugkraft som ett öppet system, just pga membranet.

Själv har jag en Ameda Lactaline som är en dubbelpump med stängt system (efter att min Medela Swing dog och jag upptäckte det där om möglet). Men som sagt, om du behöver ETABLERA mjölkproduktionen så låna/hyr en proffspump.
    Min medela skyddas av ett membran.
  • mmmmn
    malzac skrev 2013-07-07 20:20:37 följande:

Tyvärr blev det bara 30 ml när jag pumpade till mitt första barn. Det här är min andra graviditet.

Hur hyr man en sjukhuspump. Vem kontaktar man? BB? Vet du vad det kan kosta i månaden?
  • malzac
    castafiore skrev 2013-07-07 20:47:50 följande:
    Min medela skyddas av ett membran.
    Ja, de som vissa sjukhus använder har också membran, men min Swing hade det inte. Och de vanligare (dvs de som dyker upp på Blocket) har de inte. Men bra om din har det! Det visar att man helst ska lägga lite mer (fast min Ameda kostade bara en tusing).
  • malzac
    mmmmn skrev 2013-07-07 20:52:10 följande:
    Tyvärr blev det bara 30 ml när jag pumpade till mitt första barn. Det här är min andra graviditet.

Hur hyr man en sjukhuspump. Vem kontaktar man? BB? Vet du vad det kan kosta i månaden?
    Hur gammalt var ditt första barn när du testade? Det har ganska stor betydelse när det gäller hur mycket du kan pumpa. Sen kan det vara svårt för vissa att få till en ordentlig utdrivningsreflex när man pumpar (det finns trick för att hjälpa med det dock, som att tänka på sitt barn eller så). Och för andra funkar bara vissa pumpar. 

Tyvärr har jag ingen koll på hyran av sjukhuspump eftersom jag bor utomlands. Men nån annan kanske vet? Och BB kan säkert hjälpa dig.
  • Alby

Kostnad för hyrning av bröstpump ska stå på ditt landstigs hemsida.

• castafiore

Du kan nog vända dig till bb för att hyra, men det blir väldigt dyrt om du tänkt pumpa mer än några veckor.

• malzac
    castafiore skrev 2013-07-07 21:07:25 följande:
    Du kan nog vända dig till bb för att hyra, men det blir väldigt dyrt om du tänkt pumpa mer än några veckor.
    Men man kan börja med en sådan medan mjölkproduktionen ännu inte är ordentligt grundad och sedan köpa egen och gå över till det.
  • castafiore
    malzac skrev 2013-07-07 21:10:11 följande:
    Men man kan börja med en sådan medan mjölkproduktionen ännu inte är ordentligt grundad och sedan köpa egen och gå över till det.
    Ja, det kan man ju göra, och det är ju en bra idé så man vet vad man passar ihop med.

Det gjorde jag, men för min egen del var det inte så lyckat då mitt landsting bara hade ameda som jag inte kunde pumpa med alls. Den saknade utdrivningsprogrammet i början, som medela symphomy har.

• malzac
    castafiore skrev 2013-07-07 21:14:38 följande:
    Ja, det kan man ju göra, och det är ju en bra idé så man vet vad man passar ihop med.

Det gjorde jag, men för min egen del var det inte så lyckat då mitt landsting bara hade ameda som jag inte kunde pumpa med alls. Den saknade utdrivningsprogrammet i början, som medela symphomy har.

Med utdrivningsprogram, menar du då den snabba sugfarten eller något annat? För den Amedan jag har kan man välja fart på också så man kan köra snabbt i början och sen gå över till långsamt. Men ja, som sagt olika pumpar funkar bättre för olika mammor och därför kan det vara bra att testa några olika om man ändå hyr som du säger.
Svar på tråden Är det möjligt att amma nyfödd samtidigt som jag studerar?