mmmmn skrev 2013-07-07 18:11:59 följande:
Jag har massa frågor :)
Hur lång tid tog det att pumpa fram ett mål (ca. 100 ml i början)? Vad hade du för pump och vad kostade den? Jag behöver gå tillbaka till skolan efter en vecka. Hur fick du tid att pumpa? Pumpade du dagen innan eller kom din man till din arbetsplats så att du kunde amma där?
Tyckte du att det var lätt att amma fastän du jobbade? Eller blev det en stor belastning. Tänker att det kanske kan bli stressigt att hinna med allt annat som måste göras.
Att pumpa fram ett mål tar kanske 20 minuter med allt inräknat.
Jag hade en medela symphony som kostar 9000 i nypris. Med den kan man dubbelpumpa och då halverar man tiden samt stimulerar produktionen. Jag tror medela swing är ok också, om inte annat billigare. Hade jag varit du hade jag sett mig om efter något begagnat.
Jag pumpade till mig en överproduktion så att jag hade några liter i frysen. Kylväskan var min bästa vän.
Min man kom till mitt jobb en gång om dagen så jag kunde amma, annars höll jag stenhårt på att pumpa var tredje timme.
Du har laglig rätt att ta pauser för att pumpa på jobbet/skolan. Försök att göra en deal med huset så du kan få lugn och ro. Kanske har de ett litet rum att upplåta man kan låsa om som du kan få låna?
Jag blev bemött med stor förståelse och mycket kärlek och uppmuntran på jobbet, och visst är det jobbigt men jag tyckte definitivt att det ar värt det.
Ett gott samarbete med din man är A och O. Han gör halva jobbet och jobbar runt dig.