• mmmmn

Är det möjligt att amma nyfödd samtidigt som jag studerar?

Jag har beräknad födsel mitt under terminen (pluggar på högskola) och kommer försöka att fortsätta snart efter att barnet har kommit. Men hur fungerar det med amningen? Är det lika bra att välja bort det? Eller finns det en chans att det går att kombinera med skolan? Jag studerar på annan ort så det kommer inte vara ett alternativ att låta pappan komma med bebisen under skoldagarna.

• Svar på tråden Är det möjligt att amma nyfödd samtidigt som jag studerar?
  • mmmmn
    Fjällan skrev 2013-07-07 16:15:32 följande:
    Hur hade du tänkt amma om inte barnet är med dig? Genom kosmos?
    Jag menar att jag kanske kan amma varannan timme när jag är hemma, och sedan pumpa i skolan. Jag går bara i skolan 2-3 dagar i veckan. Men jag vill ju hinna med skolan också.
  • Fjällan

Då ser jag inga problem till att du inte kan amma, tycker de låter jättebra :)

• mmmmn
    Fjällan skrev 2013-07-07 16:23:15 följande:
    Då ser jag inga problem till att du inte kan amma, tycker de låter jättebra :)
    För som jag har förstått det är det viktigt att man ammar mycket i början för att få igång mjölkproduktionen. När jag pumpade sist fick jag bara ut ca. 30 ml efter mycket ansträngning. Kan en elektrisk pump vara bättre? finns det trådlösa sådana så att man kan ta de med sig in på toaletten.
  • Fjällan

Men hur tidigt hade du tänkt börja studera efter förlossningen?
    Visst är de viktigt att du håller igång amningen, men ammar och pumpar du så är den ju igång?
    Sen beror de ju på hur mycket mjölk du har.

Jag har inte så stor koll på pumpar tyvärr :/ Hör med din BM

• Alby

Det går säkert jättebra :) elektroniska brukar vara bättre, jag hade en pump från meddela som man både kunde köra på batteri och i vägguttag.

• castafiore

Ja det är fullt möjligt. Men satsa på en riktigt bra pump. Jag menar - lägg fyrsiffrigt belopp på den. Minst. Om du seriöst vill amma.