• HASP

Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?

Jag vet att alla som har en "riktig" pool är skyldig att ha nån form att skydd runt sin pool och/eller ovanpå själva poolen så att inga barn ska ramla i och drunkna. Nu undrar jag hur det är med såna här vanliga trädgårdspooler som var och varannan människa har i sin trädgård. Såna blåa som står ovan jord, som finns i olika storlekar. Hur skyddar man barnen från dessa? Har nyligen köpt en sån pool själv och jag är jätterädd för att våran treåring ska ramla i om han är utomhus själv i trädgården. Vi har ett sånt poolskydd som man drar över men det skyddar ju knappast, skulle han klättra upp på det så åker hela överdraget ner i vattnet ju. Ska man inte våga låta honom vara ute själv längre? Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?
  • HASP

Absolut är ett bra skydd att föredra! Det är ju det jag efterlyser! Hittills är det ingen som har skrivit som tipsat om ett poolskydd som är barnsäkert. Det borde ju verkligen finnas!

• totina

Puffar för jag undrar samma sak...

Är lite inne på att ev bygga något slags lock till poolen. Tänker typ trall eller plywood som man kan plocka bort. Men problemet är ju att det blir ju väldans stort och tungt. Kanske kan man bygga i sektioner som går att ta bort och låsa ihop eller något annat material. Vad tror ni? kan det funka?   

• My opinion
    totina skrev 2013-07-15 20:55:10 följande:
    Puffar för jag undrar samma sak... Är lite inne på att ev bygga något slags lock till poolen. Tänker typ trall eller plywood som man kan plocka bort. Men problemet är ju att det blir ju väldans stort och tungt. Kanske kan man bygga i sektioner som går att ta bort och låsa ihop eller något annat material. Vad tror ni? kan det funka?   

Låter som ett större jobb än att bygga ett staket runt. Det borde räcka ned några stolpar och ett gunnebostängsel vilket borde vara både enklare och billigare än att bygga någon slags lock med tillhörande ställning som ska hålla för vikten av ett barn och sluta tätt mot poolen samtidigt som det är lätt att ta av.
  • Honesty

Jill 79 Det står på Bostadsbolagets hemsida att den sortens pool ska ha skydd.

• HASP

Varför finns det då inget ordentligt skydd att köpa? Väldigt konstigt

• pluvdo
    My opinion skrev 2013-07-15 19:14:31 följande:

Ja men om du har en liten uppblåsbar så har du kanske 100-200 liter medan de ts pratar om har 4-10 tusen liter. Inget man tömmer och fyller dagligen. Dels för att det tar tid , dels för att gräsmattan skulle bli vattensjuk.
    Jag har, vilket jag även skrivit tidigare i tråden, en pool på knappt 2500 liter och jag tömmer den efter varje användning, vänder den upp-och-ner, låter den torka och tar in den. Jag vill inte ha det på mitt samvete ifall något djur eller barn går och drunknar där.

Visst, det tar tid att fylla/tömma poolen och gräsmattan blir väl inte så lycklig om man gör det var och varannan dag, men man måste väl ändå inte bada dagligen?
  • HASP

Pluvdo, det är inte hållbart att göra som du om man bor i villa. Det inser du väl? Ingen annan vill att en olycka ska ske heller, det är därför vi försöker finna lösningar på problemet. Att fylla poolen varje gång vi vill bada är inte ett alternativ, isåfall är det ett bättre alternativ att vara utan pool helt (för mig iaf).

• pluvdo
    HASP skrev 2013-07-15 23:35:40 följande:
    Pluvdo, det är inte hållbart att göra som du om man bor i villa. Det inser du väl? Ingen annan vill att en olycka ska ske heller, det är därför vi försöker finna lösningar på problemet. Att fylla poolen varje gång vi vill bada är inte ett alternativ, isåfall är det ett bättre alternativ att vara utan pool helt (för mig iaf).
    Jag förstår att det inte är hållbart att göra så. Så om jag bott i villa eller radhus med grannar tätt inpå så är frågan om jag hade haft en så stor pool att den inte gått att fylla på inför och tömmas efter varje användning. Om jag haft det och inte haft ett helt dundersäkert skydd till den så hade nog hjärtat suttit i halsgropen varje gång jag gått fram för att dra undan överdraget eftersom jag varit rädd för att någon råkat komma in under.
  • Tate

Jag har inte lyckats hitta något barnsäkert överdrag. Vi valde därför en högre modell (122 cm) just för att den var säker när poolstegen var borttagen. Trodde vi, men det fanns ju ett band på mitten av poolen som man kunde klättra på, upptäckte treåringen (och vi, tack och lov).

Jag tror att anledningen till att det inte finns något barnsäker överdrag är att ingen ställningen är så pass klen att man nog inte vågar garantera att den ska hålla för den sortens belastning. Då skulle ju tillverkarna åka dit om det inte höll.

Kan du inte köpa några billiga färdiga sektioner av (oklättervänligt) staket och antingen inhägna ett litet poolområde, eller sätta dem så nära poolen som möjligt? Du behöver ju inte ens gräva för stolparna, utan gräv ner plankor i marknivå  och låt dem sticka in en bit under poolen (du ska ju ändå helst gräva bort gräset och jämna av) och fäst stolparna i plankorna med vinkeljärn, och fäst ihop sektionerna med varandra i samma åttakantiga (?) form som poolen, så borde de ju stötta varandra. Eller banka ner sådana där runda billiga tryckta stolpar, det går ju fort.

• Solrosens

Barnen i Afrika har inget vatten alls, medans ny tömmer era bassänger på tusentalsliter varje dag. Miljövänligt!

• HASP

Provade att sätta sonen (16 kg) på överdraget när det satt på poolen och det höll faktiskt bättre än jag trodde. Lite bättre känns det allt nu även om jag inte vågar lämna honom ensam ute ändå. Han kan ju lyfta av poolskyddet och ramla i.

• Nyfikna72

Om ni är så rädda så är det bättre att inte ha pool alls och sen ev barrikadera er med barnet i ett väl tilltaget skyddsrum.......... Vi har sex barn totalt och har haft en stor pool uppe mest hela somrarna och tro det eller ej, barn lär sig hur det fungerar. Skyddet som är med är ett fullgott alternativ om det knyts ordentligt och det skyddar nog mer än väl mot andra barn som mot förmodan letar sig upp i poolen. Har de kommit så långt utan sina föräldrars tillsyn så kan det ju lika gärna ske vad som helst...... Det går inte att skydda barn hur långt som helst heller, mina var då typ tre fyra år när de badade och skaffade sig vattenvana och då lär de sig ganska snabbt hur de fungerar. De barn som däremot ständigt hålls fast av livrädda föräldrar lär sig aldrig..........

• HASP

"I Sverige omkommer i snitt 10 barn i drunkningsolyckor varje år. Samtidigt är det den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 6 år. Och den näst vanligaste bland barn mellan 7 och 17 år, tätt följd av trafikolyckor.

De flesta av de mindre barnen drunknar vid badplatser eller i trädgårdspooler och dammar. Ofta har tillsynen brustit och barnen saknat flythjälpmedel." Dinsakerhet.se

• HASP

Vattenvana kan man mycket väl skaffa sig med en förälder närvarande!

• My opinion
    Nyfikna72 skrev 2013-07-16 12:57:05 följande:
    Om ni är så rädda så är det bättre att inte ha pool alls och sen ev barrikadera er med barnet i ett väl tilltaget skyddsrum.......... Vi har sex barn totalt och har haft en stor pool uppe mest hela somrarna och tro det eller ej, barn lär sig hur det fungerar. Skyddet som är med är ett fullgott alternativ om det knyts ordentligt och det skyddar nog mer än väl mot andra barn som mot förmodan letar sig upp i poolen. Har de kommit så långt utan sina föräldrars tillsyn så kan det ju lika gärna ske vad som helst...... Det går inte att skydda barn hur långt som helst heller, mina var då typ tre fyra år när de badade och skaffade sig vattenvana och då lär de sig ganska snabbt hur de fungerar. De barn som däremot ständigt hålls fast av livrädda föräldrar lär sig aldrig..........

Må så vara att du är villig att ta risken med dina barn eller faktiskt har pli på dem. Tyvärr har lagstiftarna bestämt att när det gäller pooler så måste du ta ansvar för alla andras barn också. Även de vars barn inte lärt sig undvika andras trädgårdar och pooler.
Svar på tråden Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?