• Cadencee

Hur ska jag göra för att sambon ska förstå?

Jag har något utav ett lyxproblem egentligen som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Ber om ursäkt i förväg ifall det blir för lång trådstart!

Jag och sambon fick barn i slutet av mars och vi har en bil. Sambon jobbar i stan, ca 1 mil från hemmet, med bra busstider. Större delen av vardagarna går bussarna 15-20 minut ungefär. Jag anser att jag borde ha bilen hemma alla dagar förutom då han jobbar till 23.15. Det är skönt för mig att ha bilen hemma om jag vill göra något och slippa ta bussen. Sambon förstår inte riktigt detta och tycker att det är smidigt för mig att ta bussen. Skulle jag nu inte använda bilen är det ju bättre att han kör den än att den står still hemma??

Jag förstår inte hans resonemang riktigt. Det skadar väl inte om bilen skulle stå still ett par dagar? Det blir ju billigare om man inte kör den varje dag. jag får ha bilen hemma dom dagar jag planerat någonting, har jag inte planerat något ska han ha den (tycker han). Men skulle jag planera in något en dag då han börjar 6.45 blir han sur. "Jag måste åka sååå tidigt om jag ska ta bussen". Så farligt kan det väl ändå inte vara? Jag gick till bussen när jag hade foglossning mitt i vintern för att jag inte vågade köra bilen då, jag har åkt buss VÄLDIGT mycket jämfört med sambon för han verkar tro att han har förtur på bilen... Han tror dessutom att jag inte tycker om att vara hemma om jag vill åka iväg hela tiden. Men hur kul är det att vara instängd i en lägenhet utan gräsplätt mitt i den varma sommaren? Jag vill träffa folk!!

• Svar på tråden Hur ska jag göra för att sambon ska förstå?
  • Cadencee
    Stårschan skrev 2013-07-16 13:58:48 följande:
    Förresten är det många med 1 mil till jobbet som passar på att cykla den biten för att få vardagsmotion, framförallt under sommarhalvåret.

Sen några kontrollfrågor eftersom det här med bussresande kan skilja sig åt ganska mycket beroende på i vilken kommun man bor.

Äger ni bilen tillsammans?

Är det så dyrt att åka buss där ni bor att man egentligen inte sparar några pengar?

Åker man buss gratis om man har åker med barnvagn där ni bor?
    Ja vi äger den tillsammans. Skulle han åka buss så ofta som jag tycker skulle vi spara in genom att köpa busskort till honom.
    Vi har ett barnvagnsförarkort för 300 kr/12 månader.
    Gumsegumsan skrev 2013-07-16 13:48:39 följande:

De dagarna då ni är överens om att han har bilen är ju toppen! Då kanske du kan planera in hembesök dessa dagar tex.

Men jag ser fortfarande inte problemet i att skjutsa honom när han börjar 6,45? Han borde väl kunna ta bussen hem dessa dagar = kompromiss? Det verkar ju viktigt för dig att ha bilen så det borde ju vara en mindre uppoffring i sammanhanget att köra honom tänker jag? 
    Jag vill inte göra iordning sonen och skjutsa sambon när han gått och väl kan ta bussen till jobbet. Bussen går från dörr till dörr i princip. När jag också jobbade, innan sonen kom, var det alltid jag som tog bussen och han bilen. Han verkar inte riktigt vilja "lämna ifrån sig" bilen.
    Ramborg skrev 2013-07-16 14:15:06 följande:
    Han får väl cykla då.

Hur vill han ha det när det blir hans tur att vara föräldraledig? Vill han vara utan bil då?
    Då han precis fått ett vikariat som gäller från i höst och 1 år frammåt så kommer inte han vara föräldraledig. Kanske något nästa sommar. Men har tänkt fråga honom hur han ser på det.

• Purpurbräcka
    Cadencee skrev 2013-07-16 17:20:55 följande:

Jag vill inte göra iordning sonen och skjutsa sambon när han gått och väl kan ta bussen till jobbet. Bussen går från dörr till dörr i princip. När jag också jobbade, innan sonen kom, var det alltid jag som tog bussen och han bilen. Han verkar inte riktigt vilja "lämna ifrån sig" bilen.

Har man blivit van vid att alltid ha tillgång till bil så kan man känna sig rätt stympad utan. Som att åka hemifrån utan plånbok, eller att sitta hemma och inte internet fungerar. Det kan vara jättefrustrerande att inte ha tillgång till det man är van vid att ha. Men man kan ju lära om!

Tipsa honom om att cykla istället för att åka buss! Då har man fortfarande ett eget fordon och är inte beroende av tidtabeller. Dessutom är det billigt och bra för hälsan.
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Cadencee
    Purpurbräcka skrev 2013-07-16 17:41:06 följande:
    Har man blivit van vid att alltid ha tillgång till bil så kan man känna sig rätt stympad utan. Som att åka hemifrån utan plånbok, eller att sitta hemma och inte internet fungerar. Det kan vara jättefrustrerande att inte ha tillgång till det man är van vid att ha. Men man kan ju lära om!

Tipsa honom om att cykla istället för att åka buss! Då har man fortfarande ett eget fordon och är inte beroende av tidtabeller. Dessutom är det billigt och bra för hälsan.
    Har nämnt det också men då tillkommer ytterligare problem. Han "vill inte ha sin cykel i cykelförrådet då den är så dyr". Han ska prompt ha bilen punkt. :S
  • Purpurbräcka
    Cadencee skrev 2013-07-16 17:44:20 följande:
    Har nämnt det också men då tillkommer ytterligare problem. Han "vill inte ha sin cykel i cykelförrådet då den är så dyr". Han ska prompt ha bilen punkt. :S
    ?!

Källarförråd? Lägenheten? Balkongen? Något vettigare förvaringsalternativ måste det väl finnas? Och gör det inte det undrar jag vad han tänkte med när han köpte en så dyr cykel.
  • Ramborg
    Cadencee skrev 2013-07-16 17:44:20 följande:

Han får köpa en annan cykel om den han har är för fin att använda.

Om han tar bilen så kör han ju tio-femton minuter på morgonen och samma på kvällen. Resten av tiden står bilen bara där. Det är väl slöseri om något, när du och barnet hade kunnat åka till ica eller göra utflykter eller åka till någon vän.
    42.
  • Cadencee
    Purpurbräcka skrev 2013-07-16 18:06:07 följande:
    ?!

Källarförråd? Lägenheten? Balkongen? Något vettigare förvaringsalternativ måste det väl finnas? Och gör det inte det undrar jag vad han tänkte med när han köpte en så dyr cykel.

Han bodde hemma när han köpte den, en dyr mountainbike. Inget utav alternativen du räknar upp funkar. Förrådet är för litet för en cykel och i lägenheten skulle den bara stå i vägen :/
  • Cadencee
    Ramborg skrev 2013-07-16 19:54:13 följande:
    Han får köpa en annan cykel om den han har är för fin att använda.

Om han tar bilen så kör han ju tio-femton minuter på morgonen och samma på kvällen. Resten av tiden står bilen bara där. Det är väl slöseri om något, när du och barnet hade kunnat åka till ica eller göra utflykter eller åka till någon vän.

Det är det jag försöker få in i hans huvud men det verkar inte gå :s jag lyckas iallafall inte.
  • Ramborg
    Cadencee skrev 2013-07-16 20:28:19 följande:
    Det är det jag försöker få in i hans huvud men det verkar inte gå :s jag lyckas iallafall inte.

Kräv bilen varannan dag då. Oavsett när han börjar och slutar.

Alternativt sälj bilen och köp två billiga bilar.
    42.
  • Gumsegumsan
    Ramborg skrev 2013-07-16 20:41:34 följande:

Kräv bilen varannan dag då. Oavsett när han börjar och slutar.

Alternativt sälj bilen och köp två billiga bilar.

verkar vara det bästa förslaget efter omständigheterna.
    Cadencee skrev 2013-07-16 17:20:55 följande:

fast här är ju problemet att DU tycker att han gott och väl kan åka buss. uppenbarligen håller han inte med och därför är en kompromiss av något slag nödvändig. Du får ju börja sätta hårt mot hårt och kräva lika stor tillgång till bilen om ni nu äger och betalar den 50/50
    (sen kan jag ju hålla med dig i att det verkar vara både smidigast och billigast att han åker buss jämt, men det är ju en annan sak

• Cadencee
    Gumsegumsan skrev 2013-07-16 20:53:03 följande:
    verkar vara det bästa förslaget efter omständigheterna.fast här är ju problemet att DU tycker att han gott och väl kan åka buss. uppenbarligen håller han inte med och därför är en kompromiss av något slag nödvändig. Du får ju börja sätta hårt mot hårt och kräva lika stor tillgång till bilen om ni nu äger och betalar den 50/50

(sen kan jag ju hålla med dig i att det verkar vara både smidigast och billigast att han åker buss jämt, men det är ju en annan sak ) 

Jag försöker sätta hårt mot hårt. Men slutar alltid i bråk för han blir irriterad och arg å tycker det är smidigare för mig att ta bussen (vilket det är ibland men sbdolut intr alltid).
  • Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 21:00:02 följande:

Jag försöker sätta hårt mot hårt. Men slutar alltid i bråk för han blir irriterad och arg å tycker det är smidigare för mig att ta bussen (vilket det är ibland men sbdolut intr alltid).
    försök att ta upp frågan till diskussion när ni är på bra humör och gå lite försiktigt fram. fråga tex vad han har för idéer och tankar kring ett 50/50 upplägg. han kan ju knappast neka dig tillgång?

som någon frågade, hur vill HAN ha det när han ska gå fp-ledig? han måste ju börja se det hela lite mer ur ditt perspektiv. Hur kan han bli arg för att du kräver halva tillgången som ni båda äger och delar kostnader på?? 
  • Cadencee
    Gumsegumsan skrev 2013-07-16 21:08:28 följande:
    försök att ta upp frågan till diskussion när ni är på bra humör och gå lite försiktigt fram. fråga tex vad han har för idéer och tankar kring ett 50/50 upplägg. han kan ju knappast neka dig tillgång?

som någon frågade, hur vill HAN ha det när han ska gå fp-ledig? han måste ju börja se det hela lite mer ur ditt perspektiv. Hur kan han bli arg för att du kräver halva tillgången som ni båda äger och delar kostnader på?? 

Han blir sur för att han inte vill åka buss. Han vill bestömma själv när han kan åka buss eller inte.
  • Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 21:11:02 följande:

Han blir sur för att han inte vill åka buss. Han vill bestömma själv när han kan åka buss eller inte.

då kan jag nog inte hjälpa dig. har din sambo så stora skygglappar på sig att han inte kan kompromissa med dig eller se ditt perspektiv så vet jag inte hur ni ska lösa situationen om ni inte ens kan diskutera. han låter väldigt egoistisk måste jag säga. skrämmande.. som småbarnsförälder känns kompromissandet ännu viktigare för relationen än som barnlös...
  • Ramborg

Jag tycker det är skitmeckigt att åka buss med barnvagn. Antingen blir ungen ledsen och då är det jobbigt och pinsamt, eller så finns det redan två barnvagnar eller är fullt för övrigt och då får man inte åka med. Och när man ska iväg med en bebis är det inte så lätt att passa en busstid. Räcker ju med en oväntad bajsblöja så är man sen. När man vill hem har man ofta lyckats vara ute liiite för länge så barnet är för trött och vill ha mat eller sova eller blöja. Ska man då byta bajsblöja på bussen? Lagom fräscht för övriga jämfört med att göra det bekvämt i sin egen bil.

42.
  • Cadencee
    Gumsegumsan skrev 2013-07-16 21:14:53 följande:
    då kan jag nog inte hjälpa dig. har din sambo så stora skygglappar på sig att han inte kan kompromissa med dig eller se ditt perspektiv så vet jag inte hur ni ska lösa situationen om ni inte ens kan diskutera. han låter väldigt egoistisk måste jag säga. skrämmande.. som småbarnsförälder känns kompromissandet ännu viktigare för relationen än som barnlös...

Jag försöker prata och diskutera men han vill inte. Säger ofta att det funkar som vi har det eller att det får vi prata om sen.

Får tacka för att du försökt iallafall! !
  • Purpurbräcka
    Cadencee skrev 2013-07-16 21:33:40 följande:

Jag försöker prata och diskutera men han vill inte. Säger ofta att det funkar som vi har det eller att det får vi prata om sen.
    Han verkar vara helt omedveten om att han inte är singel längre utan en del av en familj bestående av tre personer. Att det fungerar för honom betyder inte att det fungerar.

Jag får lust att ta tag i karl'n och ruska om honom - fast det lär väl inte hjälpa.
  • Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 21:33:40 följande:

klart att han tycker att det funkar så länge han får som han vill! Skrikandes Vad är det för karl du har hittat?!? Kanske dags att han inser att det finns fler viljor och behov att tillgodose i familjen!

stå på dig och kräv lika stor tillgång till ER bil som han har! 
  • Cadencee
    Gumsegumsan skrev 2013-07-16 21:47:30 följande:
    klart att han tycker att det funkar så länge han får som han vill!  Vad är det för karl du har hittat?!? Kanske dags att han inser att det finns fler viljor och behov att tillgodose i familjen!

stå på dig och kräv lika stor tillgång till ER bil som han har! 

Ibland undrar jag det också. Tyvärr är han rätt lik sin far i sättet och han gillar å bestämma och ska alltid ha rätt (behöver jag säga att sambons föräldrar skilde sig tillslut). Jag måste ta tag i detta. Ska nog börja prata lite om dom 2 veckorna i augusti då han börjar 6.45 alla dagar han jobbar för å se hur han tänkt.
  • Cadencee
    Purpurbräcka skrev 2013-07-16 21:47:27 följande:
    Han verkar vara helt omedveten om att han inte är singel längre utan en del av en familj bestående av tre personer. Att det fungerar för honom betyder inte att det fungerar.

Jag får lust att ta tag i karl'n och ruska om honom - fast det lär väl inte hjälpa.

Antagligen inte. Som jag svarat en annan, han är otroligt lik sin far.
  • Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 21:59:59 följande:

Ibland undrar jag det också. Tyvärr är han rätt lik sin far i sättet och han gillar å bestämma och ska alltid ha rätt (behöver jag säga att sambons föräldrar skilde sig tillslut). Jag måste ta tag i detta. Ska nog börja prata lite om dom 2 veckorna i augusti då han börjar 6.45 alla dagar han jobbar för å se hur han tänkt.

det låter klokt att börja ta tag i det hela. inte bara för bilen, jag antar att han kör sitt race även i andra situationer och det brukar sällan fungera särskilt bra i längden när man har barn.. han bör nog få upp ögonen för er andra familjemedlemmar och ge er utrymme också. Den stilen han kör fungerar ju liksom bara om man är singel och inte har någon annan att ta hänsyn till. 
Svar på tråden Hur ska jag göra för att sambon ska förstå?