• Anonym (TS)

Religiösa muslimer som är ofrivilligt barnlösa

Jag tänkte starta en tråd för att se om det finns några praktiserande muslimska tjejer/kvinnor som vet att de inte kan få barn, inte ens med IVF.

Anledningen är att jag själv är religiös och finner mycket hjälp att hantera detta genom min tro, men känner ingen annan muslim som går igenom samma sak. Jag skulle vilja finna likasinnande, så vi kan stötta och prata med varandra. 

Då spermiedonation eller adoption är vårt enda alternativ för att kunna få barn, och vi valt bort båda två, så är det svårt att hitta stöd hos andra på sådana här forum. Man ses lite som "frivilligt" barnlös då alternativen finns men man valt bort dem.

Så, finns det någon där ute?

• Svar på tråden Religiösa muslimer som är ofrivilligt barnlösa
  • Anonym (en ljusning?)

Har för mig att man kan använda egna ägg och egna spermier också om det skulle vara så att de kanske inte är helt kompatibla eller finns men inte är så starka (typ om simmarna har för kort svans och inte klarar av simturen typ....) De tar ut och gör befruktningen utanför och planterar in igen... Min vän har gjort så...

Är det något som inte går för er eller skulle det vara ett alternativ? 

• Anonym (Polly)
    Anonym (en ljusning?) skrev 2013-07-17 20:25:12 följande:
    Har för mig att man kan använda egna ägg och egna spermier också om det skulle vara så att de kanske inte är helt kompatibla eller finns men inte är så starka (typ om simmarna har för kort svans och inte klarar av simturen typ....) De tar ut och gör befruktningen utanför och planterar in igen... Min vän har gjort så...

Det står ju i TS att IVF inte är något alternativ.
  • Jennie med ie
    Anonym (en ljusning?) skrev 2013-07-17 20:25:12 följande:

Det du beskriver kallas IVF (eller ICSI i vissa fall)  och TS tar upp det.
  • Anonym (många gör)

När vi var i IVF svängen så såg vi MÅNGA muslimska par på RMC i malmö! Faktiskt mer muslimer än svenskar när vi var där! Religiösa antog jag att de var då de hade slöja och den här långkappan på sig!

• Anonym (en ljusning?)
    Jennie med ie skrev 2013-07-17 20:33:10 följande:
    Det du beskriver kallas IVF (eller ICSI i vissa fall)  och TS tar upp det.

Aha ok det är så det heter Hade inte koll på vad det hette....
    Anonym (Polly) skrev 2013-07-17 20:31:01 följande:
    Det står ju i TS att IVF inte är något alternativ.

Hade inte koll på att det hette så.... Vill bara försöka ge en ljusning...

• Yrja M

Är du säker på att spermiedonation är enda alternativet? Finns det inga spermier alls? Att jag frågar är för att vi fick besked om att spermiedonation var enda alternativet för oss av vår läkare. Fast det visade sig endast vara av "ekonomiska skäl" och jag väntar nu vårt gemensamma biologiska barn.

• Anonym (TS)

IVF är tyvärr inget alternativ då de fann 0 spermier. Inga alls. De kan inte förklara varför. :(

• Yrja M
    Anonym (TS) skrev 2013-07-17 23:14:47 följande:
    IVF är tyvärr inget alternativ då de fann 0 spermier. Inga alls. De kan inte förklara varför. :(
    ok :( Har de gjort testikelbiopsi också?
  • kara84

Lider med er TS.

Jag har en väninna som inte kan få barn. Det är en stor sorg för henne. Dessutom är hon singel och kan inte tänka sig att hon ska hitta ngn som vill gifta sig med henne.

Jag förstår att adoption/fosterbarn inte är aktuellt just nu när ni går igenom er sorgarbete. Men vill ändå påminna om att Profeten Muhammed (saw) hade en fosterson. Vet inte var ni bor men där vi bor är det iallafall stor efterfrågan efter familjehem. Kanske någonting att fundera på?

Må gud ge er styrka att klara av den här motgången.

• Anonym (frid)

Hej!

Jag är inte muslim, så ur en religiös synvinkel kan jag inte sätta mig in i hur du känner. Däremot kan jag förstå hur din känsla när det gäller adoption, det har inte varit något alternativ för mig heller. 

Men. Det kan ju hända att du ändrar dig, och därför föreslår jag att ni ställer er i adoptionskö redan nu. Det är ju flera års väntetid för att få ett barn via adoption, och det kan kännas väldigt tungt när man väl bestämt sig. Och ändrar ni er inte så är det ju bara att ge upp sin plats.

Jag hoppas att ni kommer fram till ert beslut som ger er frid i sinnet, antingen det handlar om att acceptera att förbli barnlösa eller att trots allt försöka satsa på adoption.

/K      

• Anonym (många gör)

Jag har hört art det är förbjudet att adoptera barn i islam.

Svar på tråden Religiösa muslimer som är ofrivilligt barnlösa