Anonym (Tore) skrev 2019-11-17 11:21:10 följande:
Jag är 22 år gammal. Flyttade hemifrån precis efter studenten (tog studenten ett år för tidigt).
Jag bor fortfarande ensam.
Jag vaknar bokstavligt talat aldrig av någon väckarklocka. En del här skriver ?köp en annan väckarklocka? eller ?byt signal? osv... det funkar inte alltid. Jag vaknar inge ändå.
När jag bodda hos mamma å pappa så kunde iaf de komma in på rummet å försöka väcka mig, dock lyckades de inte varje gång.....
Att bara ändra sin sovrutin är inte heller en självklar lösning... tidigare gick jag å la mig mellan 19:30 och 21:00 varje kväll och 06:00 ringde klockan för att börja jobba 07:30, slutar runt 16:00-16:15. Bor bara 500-600 meter från jobbet.
Sedan lite mer än ett halvår har jag dock ändrat min rutin då den andra som sagt var som skapad för att komma för sent...
så nu går jag och lägger mig mellan 17:00 och 19:00 och stiger upp 05:45.
Det är fortfarande svårt att vakna av klockan och försover mig gör jag fortfarande allt för ofta.
Hinner inte med något annat än att sova och jobba om dagarna men är ändå trött.
Mitt jobb är inte så jättekrävande varken fysiskt eller psykiskt så det är inte ett problem.
En del behöver mer sömn bara och tyvärr så är samhället inte anpassat efter detta vilket innebär att dessa människor kommer framstå som slarviga, lata osv... då de försover sig ofta och kommer sent samt är trötta dagarna i ända. Man får ofta höra ?gå och lägg dig tidigare? men hur lätt är det att gå och lägga sig innan man slutat jobba för dagen?
Jag har turen att kunna gå och lägga mig inte långt efter jobbdagen vilket många inte har. En del kanske inte kan komma i säng förän vid 21 som tidigast då de slutar jobbet vid fem... ska åka förbi både ett fridids och ett dagis för att hämda upp ungarna som ska hemmom för att få en bit mat flr att sedan åka på fotbollsträning och gymnastikträning och sedan hem för att få en kvällsmacka och lägga sig.
Eller folk som har en timmes bilfärd efter jobbet för att ens komma hem.
För mig så hinner jag med att äta innan kl 17 då jag bor så pass nära jobbet. Varför min sovtid fortfarande varierar är därför att vissa dagar är jag ute och springer en runda efter jobbet.
Men om du behöver gå och lägga dig kl 17 för att gå upp vid 6, dvs 13 timmars sömn, så är det ju ändå något som är väldigt fel. Du borde kolla upp det om du inte redan har gjort det.
Anonym (Tore) skrev 2019-11-20 09:06:23 följande:
Det är väldigt lätt att antingen sova igenom det eller gå upp och stänga av sovandes.
Har själv testat att ställa 20 olika alarm på olika ställen i rummet som skulle gå av mellan 05:30 och 06:00.... vaknade sedan tvi timmar senare och var försenad till jobbet... chefen och en arbetskamrat hade även ringt under tiden jag sov för att kolla var jag var.
Så att behöva resa sig för att stänga av klockan gör ju inte per automatik att man vaknar av klockan. Å sånnadär klockor som skjuter iväg nån helikoptersak eller så växker dig ju inte mer än någon annan klocka... vaknar man inte kan man inge gå å hämta den jävla helikoptersaken.... eventuellt kan man fånga den i sömnen
Min sambo var likadan förr. Han vaknade inte av larmen. Det spelade ingen roll hur hemska dom var eller var i rummet dom var placerade.
Han var så extrem att jag kunde sitta och skrika och putta på honom utan att han rörde en min. Otroligt obehagligt emellanåt. Det var tur att han jobbade i familjeföretaget för annars hade han fått sparken för länge sedan så ofta som han försov sig..
Jag vet inte om det "växte bort" med åldern eller om det hjälpte att vi skaffade en sådan där wake up light, för nu har han absolut inga problem alls att vakna.