• Anonym (uppgiven pappa)

Min dotters mamma har adressändrat henne utan att säga något

fick brev från skatteverket i veckan att dom mottagit en adressändring på våran genemsamma dotter. jag ringde till mamman å de enda svar jag fick var att jag itne hade godkänt det om hon frågat mig. har hon rätt att göra så? jag har inte hört ett ljud om de från varken soc eller skatteverket.. har man som pappa inget att säga till om angående barnen? vi separerade för ca 8 månadersen å hon flyttade till en annan komun, mendans jag bor kvar i vår gamla bostad, vi har delad vårdnad på barnet varannan vecka. ringde till skatteverket men dom hade stängt för veckan..

tacksam för svar 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 15:55
    dottern har varit skriven hos mig hela tiden och hon går kvar på samma förskola som innan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 17:59
    Har oroat mig ända sen separationen vad som ska hända när hon blir så gammal så att hon börjar förskolan. vi bor ju för långt isär för att hon ska kunna pendla då. vill ju att hon ska få bo lika mycket hos båda. är några år kvar, men kan ändå inte släppa det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 22:57
    har fått påbackning om avståndet.. e 42 kilometer å inte 50 som jag sagt..

• Svar på tråden Min dotters mamma har adressändrat henne utan att säga något
  • Ramlösa
    Marita Jakobsson skrev 2013-07-22 20:08:12 följande:
    Barnet behöver sin pappa mer än halvsyskonen skulle jag vilja säga

Var har jag sagt nånstans att barnet inte behöver sin pappa? Visa gärna det tack
  • Anonym (bevis?)
    h8him skrev 2013-07-22 09:57:59 följande:
    Har man växelvis boende och flyttar barnets boende är risken väldigt stor...
    Vad räknas som växelvis boende?
    Anonym (bevis?) skrev 2013-07-22 09:27:41 följande:
    ja, så är det. Men kvinnor flyttar med barn och inte förlorar de alla per automatik boendet för det. Det är många faktorer som vägs in. Det är inte kriminellt att flytta. Säg att mamman träffat en ny man, har nytt jobb i den nya staden så är det bra skäl för flytt.

varför ska pappan drabbas om mamman väljer å flytta? det är ju trots allt inte längre avstånd än det går pendla? om vi bor i ett jämnställt samhälle så borde bägge föräldrars roll väga lika tungt så länge barnet inte ammar..
  • Anonym (GV)

Om ni har GV och växelvist boende så kommer Skatteverket göra utredning. Om barnet går fsk bredvid/närmare dig kommer det att väga tyngst. Iallafall var det så för oss. men då hade mamman flyttat så att hon bodde närmare skolan än vi och hon fick då igenom sin flyttanmälan. (Att hon ensam, utan den andre vårdnadshavarens vetskap, hade bytt skola innan detta är en annan historia...)
    Sålunda borde din adress kvarstå. Om det finns någon rättvisa.

• h8him
    Anonym (bevis?) skrev 2013-07-22 21:48:04 följande:
    Vad räknas som växelvis boende?
    När man har barnet lika mycket under året.
  • Anonym (GV)

Jag tror att det står i brevet från Skatteverket att du ska inkomma med dina synpunkter (eller något sådant) inom ett ganska kort datum? Det finns inte mycket tid att spela på m a o.

• Anonym (mj)

Barn har starkast anknytning till mamman så därför är det vanligast att små barn ska o bör bo med sin mamma.

Mamman hade ju inte förfalskat underskriften så vad har han att anmäla henne för?

Ts skriver att han inte varit en bra pappa eller sambo. Troligtvis är väl det milt sagt om mamman känner att adressändring är nödvändig.

Familjeliv i ett nötskal.. än en gång.

• h8him
    Anonym (mj) skrev 2013-07-24 00:43:54 följande:
    Barn har starkast anknytning till mamman så därför är det vanligast att små barn ska o bör bo med sin mamma.

Mamman hade ju inte förfalskat underskriften så vad har han att anmäla henne för?

Ts skriver att han inte varit en bra pappa eller sambo. Troligtvis är väl det milt sagt om mamman känner att adressändring är nödvändig.

Familjeliv i ett nötskal.. än en gång.
    Va? Barnet bor växelvis hos föräldrarna. Mamman har flyttat. Pappan bor kvar på gamla stället, där barnet också varit skriven tills nu när frågan kommit upp. Enligt folkbokföringslagen ska barnet därför fortfarande vara skriven hos pappan.

Och? Har inte varit förut säger inget om dagsläget. De har växelvis boende och han säger sig vara en bra pappa idag.
  • Anonym (GV)

Vid en vårdnadstvist är det den som visar bästa vilja till att skapa goda relationer mellan barn och den andra föräldern och samarbeta med den andra föräldern som bör ha vårdnaden (om man i övrigt ses som goda vårdnadshavare).
    Att byta adress utan den andres vetskap är inte ett exempel på gott samarbete.

Skatteverket är inte (som ngn skrev) en instans som undersöker vem som är lämplig förälder eller ej. De kollar avstånd och ser till vart barnet bott tidigare. Simple as that.  

• Anonym (mj)

Pratar ni med en handläggare på soc säger dom klart och tydligt at mindre barn ska bo hos mamman. Spela ingen roll att barbet bott vv. Mamman har burit, ammat och knytit an till barnet mer än pappan

Simple as that

• Anonym (GV)

Men på SKATTEVERKET arbetar man inte som inom SOC. Det är två skilda saker. (Plus att man på Soc inte generaliserar på det viset längre.)

Anonym (bevis?) skrev 2013-07-22 09:32:57 följande:
    exempel: En pappa har ett litet barn 1-3 åring varannan helg. Mamman flyttar några mil bort.
    Att man då skulle vända på det så mamman skulle ha varannan helg och pappan resten av tiden , tror jag inte är så vanligt.

vi har ju dottern halva tiden var.. hon sju dagar, jag sju dagar, utom då i början av separationen då jag jobbade mycket extra för att införskaffa allt som behövdes..
    LillaNovaK skrev 2013-07-23 10:46:17 följande:
    Vad sa Skatteverket när du rinatt de var en bekräftelse på ätt en ansökan kommit in. fick ett till brev i måndags där jag ombads fylla i om ja gav medhåll eller motsa mig adressändringen. skulle även fylla i hur dottern bodde å vart hon gick på förskola, det sistnämnda var ju inte helt lätt när man inte vet adressen på henens förskola i mammans kommun, men skrev upp den hon har här iaf.. om ja inte godkände anmälan skulle en utredning starta..
  • Anonym (mj)

[quote=70571259][quote-nick]Anonym (uppgiven pappa) skrev 2013-07-24 20:59:51 följande:[/quote-nick][/quote]

Du kunde väl ringt till mamman o frågat?

• Angels
    Anonym (uppgiven pappa) skrev 2013-07-24 20:59:51 följande:
    Om det står den infon du skriver i brevet, att du ska godkänna flytten eller motsätta dig den, då har inte mamman gjort en adressändring mot din vilja, utan hon har bett om en adressändring och om du godkänner den så går den igenom, dvs du har möjlighet att påverka. Om du meddelar de att dottern bor lika hos dig och mamman (att du lämnar henne på dagis x antal gånger i månaden kan intyga det), så ska ingen adressändring ske om allt sker enligt regelboken.
  • Anonym (...............)
    Anonym (uppgiven pappa) skrev 2013-07-21 15:54:10 följande:
    fick brev från skatteverket i veckan att dom mottagit en adressändring på våran genemsamma dotter. jag ringde till mamman å de enda svar jag fick var att jag itne hade godkänt det om hon frågat mig. har hon rätt att göra så? jag har inte hört ett ljud om de från varken soc eller skatteverket.. har man som pappa inget att säga till om angående barnen? vi separerade för ca 8 månadersen å hon flyttade till en annan komun, mendans jag bor kvar i vår gamla bostad, vi har delad vårdnad på barnet varannan vecka. ringde till skatteverket men dom hade stängt för veckan..

tacksam för svar 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 15:55
    dottern har varit skriven hos mig hela tiden och hon går kvar på samma förskola som innan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 17:59
    Har oroat mig ända sen separationen vad som ska hända när hon blir så gammal så att hon börjar förskolan. vi bor ju för långt isär för att hon ska kunna pendla då. vill ju att hon ska få bo lika mycket hos båda. är några år kvar, men kan ändå inte släppa det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 22:57
    har fått påbackning om avståndet.. e 42 kilometer å inte 50 som jag sagt..
    det är inte bara fädrar som drabbas & "inte räknas" , min exman gjorde samma sak med adressändringen trots gemensam vårdnad & det hände inget där heller från myndigheter.
  • Anonym (bio mamma)

Jag vet inte om det fungerar olika i olika kommuner men där vi bor så är det så att vid en separation fortsätter barnet att vara skriven hos den förälder som bor kvar på den gemensamma adressen förutsatt att man har gemensam vårdnad. Flyttar båda föräldrarna samtidigt så måste man komma överens om båda två vart barnet ska skrivas. Ändring av folkbokföringsadress vid gemensam vårdnad måste skrivas under av båda föräldrarna. Vi flyttade nyligen över barnens folkbokföring på mig men mitt ex var tvungen att skriva under och godkänna. Gå in på folkbokföringen och kolla hur blanketterna ser ut. Har hon fått igenom det utan din underskrift eller med förfalskad underskrift borde det ju gå att göra något åt saken.

Det har inte hänt något på länge här, har ej glömt bort de, utan bara att de vart väldigt tyst från skatteverket.. för ca en månadsen ringde dom å ställde några frågor å sen fick vi ett preliminärt besked å sen kom de med posten idag att ärendet är nedlagt utan att ett beslut är fattat, så hon står ff skriven hos mig.

önskar jag kunde vara glad, men känslan är ungefär som när någon man bryr sig om får besked om en dödlig sjukdom å nu har avlidit.. man har gått å mått dåligt så länge, å nu borde man vara lättad att det är över, men känslan man får är: vad blir de härnäst? dom saker som händer nu påverkar ju dottern hela livet, och är orolig för hur de kommer bli för henne när det är så många olika miljöer hon måste vistas i då hon bor varannan vecka å sen dessutom har två olika förskolor..

• Anonym (abc)
    Anonym (uppgiven pappa) skrev 2013-11-27 22:48:51 följande:
    Det har inte hänt något på länge här, har ej glömt bort de, utan bara att de vart väldigt tyst från skatteverket.. för ca en månadsen ringde dom å ställde några frågor å sen fick vi ett preliminärt besked å sen kom de med posten idag att ärendet är nedlagt utan att ett beslut är fattat, så hon står ff skriven hos mig.

önskar jag kunde vara glad, men känslan är ungefär som när någon man bryr sig om får besked om en dödlig sjukdom å nu har avlidit.. man har gått å mått dåligt så länge, å nu borde man vara lättad att det är över, men känslan man får är: vad blir de härnäst? dom saker som händer nu påverkar ju dottern hela livet, och är orolig för hur de kommer bli för henne när det är så många olika miljöer hon måste vistas i då hon bor varannan vecka å sen dessutom har två olika förskolor..

Oavsett var hon står skriven så måste ju du och mamman komma överens om var hon snart ska börja i förskoleklass. Hos oss tar man det beslutet efter nyår samma år som man börjar förskoleklass så för min dotter var det strax efter hon fyllt 5.
    Den som då kommer ha boendet kommer ju få fler dagar med barnet, men det betyder ju inte att den som inte har boendet blir utan. Det finns ju alla möjliga varianter, allt från vh till varje helg, men kanske mer vanligt - två av tre helger och de flesta skollov samt minst 4 veckor på sommaren. Har ni haft vv fram till skolstart (=förskoleklass) så är det mer troligt att det blir ett större umgänge. Tanken är ju att flickan fortfarande ska ha kvar så mycket tid som möjligt med båda sina föräldrar. Det är ju inte ni föräldrar som har rätt till umgänge med dottern, utan dottern som har rätt till umgänge med er.
Svar på tråden Min dotters mamma har adressändrat henne utan att säga något