• Dr to be

När slutade erat/era barn sova på dagen?

Som rubriken lyder- när slutade ert/era barn sova på dagen? Vår 16-månaders verkar plötsligt ha gjort sitt på dagsovarfronten. I förrgår sov hon 20 min- vaknade ca 07, sov 11-11.20, somnade 19.30. Igår sov hon 50 min (bilresa på väg hem från semester)- vaknade 06.10, sov 09.45- 10.35, somnade 20.15. Idag har hon sovit 30 min- vaknade 07, sov 15.25-15.55, är fortfarande vaken. Farmor försöker söva henne och nej hon är inte övertrött, hon verkar vara för pigg för att sova. Kan det vara så att det är dags att skrota dagsovningen redan?

• Svar på tråden När slutade erat/era barn sova på dagen?
  • magelita80

Hemma på helgerna när han var nästan 3 år och på dagis när han var 3 år och 4 mån. Har en son som har stort sömnbehov.

• Alexi

Vår dotter sov 30 min på dagen från hon var 2 år och inget alls från 2,5 år. Men hon var länge den enda på sin avdelning som inte sov på dagen så hon verkar ha slutat relativt tidigt.

• norrlandsflicka

Sonen slutade när han var nyss fyllda 2. Dottern slutade när hon var c:a 20 månader. 

Låter ju iaf som eran dotter haft för sen dagsömn idag. Sova efter 15 har då aldrig funkat för mina barn medan de sov på dagen. Då blev det sena kvällar. Dottern fick vi sluta med dagsömn för att hon aldrig ville somna på kvällen. även om hon bara sov 30 minuter och hon sov tidigt. Hon var också tidig med sova bara en gång per dag.    

• Vinterankan

Första barnet slutade sova ibland vid ett års ålder och helt vid två års ålder. Yngsta är lika gammal som er och han sover ibland 5 minuter dagtid och ibland 2 timmar. Men mina barn verkar inte ha så stora sömnbehov. Om han sover på dagen så sover han bara 8 timmar på natten och hans storasyster sov bara 7 timmar på natten om hon sov på dagen. Pigga och glada har de varit ändå.

• Pandamamma79

Vår dotter har slutat sova nu i sommar. Hon blir 3 år i november. Har länge sovit en timme runt lunch. Sover hon nu så somnar hon inte på kvällen...jo, vid 22 tiden kanske. Det kvittar ifall hon sovit 10 min.

• Loriyana

Hon hade precis fyllt 5

• Dr to be
    norrlandsflicka skrev 2013-07-27 21:55:33 följande:
    Sonen slutade när han var nyss fyllda 2. Dottern slutade när hon var c:a 20 månader.  Låter ju iaf som eran dotter haft för sen dagsömn idag. Sova efter 15 har då aldrig funkat för mina barn medan de sov på dagen. Då blev det sena kvällar. Dottern fick vi sluta med dagsömn för att hon aldrig ville somna på kvällen. även om hon bara sov 30 minuter och hon sov tidigt. Hon var också tidig med sova bara en gång per dag.    

Hon brukar aldrig sova så sent men vi satt i bilen och hon somnade från den ena sekunden till den andra och eftersom det inte är lätt att sysselsätta en 16-månaders i bil så fick hon sova tills vi åkt färdigt. Hon brukar sova ca 1.5h mellan 10.30-12 och då somnar hon bån gång mellan 19.30-22. Ibland kan hon tom vara vaken till 23. När hon är vaken längre än 21 så är hon ändå inte övertrött, hon ska bara inte sova. Vi har rutiner innan läggning som påbörjas mellan 19-20 beroende på hur trött hon verkar- tandborstning, blöjbyte med pyjamas, nedvärvnig/gos, läggning.
  • Vinterankan

Kan tillägga att vi har aldrig styrt våra barns sovtiden. Är de trötta får de sova och är de pigga får de vara vakna. När äldsta sov på dagen när hon började närma sig två så somnade hon någon gång mellan 22-02 beroende på när hon sov. Så då fick hon väl göra det, lite jobbigt för oss att vara uppe så länge när man skulle jobba dagen efter men det kändes taskigt att tvinga henne vara vaken bara för här bekvämlighets skull. Sov hon på dagen så minskade hennes behov av att sova på natten väldigt mycket så hon fick ändå tillräckligt med sömn.

• Doktor mugg

Han slutade sova på dagen när han var tre år.

Svar på tråden När slutade erat/era barn sova på dagen?