• stor grön drake

Pott träning för personer med autismspektrumstörning?

Hej!
    Min son har just avslutat en stor utredning som inte gav tydliga resultat, mycket pga att de måste modifiera momenten för mycket samt att det fanns moment han bara vägeade göra. Slutsumman blev trolig störning i autismspektrat men iom att han bara är 3,5 ville de vänta och se hur han utvecklas innan de sätter en diagnos, de ville även avvakta talpedagogens utredning som blivit försenad flera gånger.
    På nätverksmötet med barndagvården nämndes något om att det i Uppsala fanns metoder för pott träning för barn med autism. Min son har en total blockering vad gäller toalett, potta och blöjlöshet. Hela hans värld rasar. Det var pga detta det nämndes på mötet. Nu har 4 veckor av hans semester gått och vi märker ingen förbättring alls, snarare tvärt om, med "vanliga" metoder för pott träning. Jag hade velat titta närmare på denna metod som BUP talade om för att få lite tips och nya ideer, men hittar ingen info alls
    Just nu är det semestertider och det är hopplöst att få kontakt, därför frågar jag här om någon känner till detta?

• Svar på tråden Pott träning för personer med autismspektrumstörning?
  • stor grön drake
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-07-30 00:36:36 följande:
    Jag skulle rekommendera dig att börja använda kalender. Köp ett stort A2 papper så sätter du vintern högst upp och bilder på vintern samt bilder på vilka kläder man behöver. Till höger har du våren och kläder man kan ha på våren. Längst ner har du sommaren och kläder man har då och sist till vänster har du våren. Eller så gör du bara 4 st A4 , en med varje årstid. Likadant med veckodagarna kan vara bra att göra senare i skolan. Vet även att hab har veckodagarna i speciella färger. Det gäller att göra allt visuellt för barnet för att få en kommunikation.

???vad har detta med min fråga att göra?
  • Lindsey Egot NO1
    stor grön drake skrev 2013-07-30 15:32:16 följande:
    ???vad har detta med min fråga att göra?
    För att få barnet i rutiner tidigt och att använda sig av akk (alternativ kommunikation). Utgår man visuellt så kan barnet lättare förstå och man kan lättare få kontakt så blir inte det så svårt för barnet att ta till sig nya situationer.
  • Mamori

Jag har inga bra tips, ville bara skriva eftersom vi är i liknande situation förutom att sonen har just fyllt sju år. Han har autism och har väldigt svårt med talet/talförståelse och att rädd att göra fel, då vägrar han. Han var också jättesvår att utreda eftersom han vägrade försöka på de flesta uppgifterna.

Pottträningen står helt stilla och vi har ingen aning om hur vi ska närma oss problemet. Har försökt att han ska få vara utan blöja (han är ganska liten så han kan fortfarande ha såna man köper på affären) men då får han lite panik och blir olycklig och då blir det ännu svårare. Snart är det nästan lättare att han ska kunna byta blöja på sig själv än att potträna :-/ Han förstår inte heller när man förklarar och vill inte titta när vi försöker visa hur man ska göra.

Nu ska vi göra ett försök att potträna en nalle och se om det går, så kan han få titta på medans, då kanske lite av pressen släpper tänker vi så att han vill försöka.

• stor grön drake
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-07-30 19:37:32 följande:
    För att få barnet i rutiner tidigt och att använda sig av akk (alternativ kommunikation). Utgår man visuellt så kan barnet lättare förstå och man kan lättare få kontakt så blir inte det så svårt för barnet att ta till sig nya situationer.

Barnet har mycket tydliga rutiner. Det har även testats med kommunikationskort utan framgång, eller, med varierande framgång (ibland funkar det och ibland inte, men det är samma sak om man inte använder dem). Nya situationer är inte ett problem för honom, problemet är att ändra på befintliga saker. Vi har stora förhoppningar att höstens flytt till stora sidan kommer funka bra, men bara pga av att han sedan han kunde förflytta sig har rymt in dit varje chans han fått. Personalen har vana av att jobba med kommunikationskort och upplever samma som vi, ingen desstomer effekt. Förändringar och att avsluta är sonens stora problem, och det utlöser omgivningens stora problem, hans humör...
  • stor grön drake
    Mamori skrev 2013-07-30 19:47:52 följande:
    Jag har inga bra tips, ville bara skriva eftersom vi är i liknande situation förutom att sonen har just fyllt sju år. Han har autism och har väldigt svårt med talet/talförståelse och att rädd att göra fel, då vägrar han. Han var också jättesvår att utreda eftersom han vägrade försöka på de flesta uppgifterna. Pottträningen står helt stilla och vi har ingen aning om hur vi ska närma oss problemet. Har försökt att han ska få vara utan blöja (han är ganska liten så han kan fortfarande ha såna man köper på affären) men då får han lite panik och blir olycklig och då blir det ännu svårare. Snart är det nästan lättare att han ska kunna byta blöja på sig själv än att potträna :-/ Han förstår inte heller när man förklarar och vill inte titta när vi försöker visa hur man ska göra. Nu ska vi göra ett försök att potträna en nalle och se om det går, så kan han få titta på medans, då kanske lite av pressen släpper tänker vi så att han vill försöka.

Lycka till! Jag ska försöka få tag på någon imorgon och se om jag kan få reda på mer info om vad/vem det var de pratade om i uppsala, vi hade ju hoppats att det skulle vara så enkelt som att det skulle släppa bara han fick springa naken lite, men inte då.
    Han säger inte ens till när blöjan behöver bytas, och vi försöker nu att inte tvinga honom mer än när det byts från och till pyamas. Och när han bajsat måste vi ju, men försöker att fråga fråga fråga (det blir nog tjat till slut). Men det är som att det inte bekommer honom alls att blöjan är full och hänger vid knäna. Inte förens det läcker och han blir blöt på kläderna reagerar an, han avskyr att bli våt på kläderna oavsett orsak. Vissa dagar byts det blöja bara 2 gånger, när vi tar av och sätter på pyamasen. (Sen byter vi en gång när vi lägger oss, för annars läcker det på natten och då får vi byta pyamas med på en helt förstörd och olycklig unge.
  • Mamori
    stor grön drake skrev 2013-07-30 21:55:26 följande:

Lycka till! Jag ska försöka få tag på någon imorgon och se om jag kan få reda på mer info om vad/vem det var de pratade om i uppsala, vi hade ju hoppats att det skulle vara så enkelt som att det skulle släppa bara han fick springa naken lite, men inte då.
    Han säger inte ens till när blöjan behöver bytas, och vi försöker nu att inte tvinga honom mer än när det byts från och till pyamas. Och när han bajsat måste vi ju, men försöker att fråga fråga fråga (det blir nog tjat till slut). Men det är som att det inte bekommer honom alls att blöjan är full och hänger vid knäna. Inte förens det läcker och han blir blöt på kläderna reagerar an, han avskyr att bli våt på kläderna oavsett orsak. Vissa dagar byts det blöja bara 2 gånger, när vi tar av och sätter på pyamasen. (Sen byter vi en gång när vi lägger oss, för annars läcker det på natten och då får vi byta pyamas med på en helt förstörd och olycklig unge.
    Det låter precis som det är för oss. Autistiska barn ska ha lite svårare att känna av kroppsfunktioner så det kan ta längre tid innan de är redo att börja toaträna, men nu börjar det ha tagit alldeles för lång tid för oss.
  • stor grön drake
    Mamori skrev 2013-07-30 22:18:50 följande:
    Det låter precis som det är för oss. Autistiska barn ska ha lite svårare att känna av kroppsfunktioner så det kan ta längre tid innan de är redo att börja toaträna, men nu börjar det ha tagit alldeles för lång tid för oss.

Ja, precis. För vår del skulle det nog kunna få gå ännu till nästa sommar rent åldersmäsdigt och endå vara inom normalspektrat men han kämpar så emot, sparkar och slår, när det är dags för blöjbyte.
  • mammigamia

Vår kille (precis fyllda 4 år med autism) har i sommar genomgått något som kallades för "toaparty". En från habiliteringen kom hem till oss och hjälpte oss att intensivträna vår kille att gå på toaletten. Hon hjälpte oss i två dagar sedan ringde hon upp och kollade hur det gick och om vi hade några frågor. Detta var kanon eftersom vi helt kört fast och vår son hade någon spärr för att kissa på toaletten. Han är i princip helt torr och går oftast på toa helt självmant nu. Ibland när vi ser att han är kissnödig leder vi in honom på toaletten, vi säger aldrig "nu ska du kissa" eller liknande, han är mycket kravkänslig och låser sig och vägrar. Vid uppmaningar om att besöka toaletten säger vi istället t.ex. "om man är kissnödig kissar man på toaletten". Han bajsar dock fortfarande i blöja, men sitter då på toalettstolen med blöjan på.

Själva utförande gick ut på att han skulle sitta på toaletten tills han kissade. Första timmen var hemsk och han ville inte alls, men sen släppte det och han satt lugnt och stilla på toaletten och spelade ipad, kollade på klipp på datorn, läste bok m.m. Han skulle dricka mycket så det var viktigt att ha många olika goda drycker och typ chips eller liknande för att han skulle bli törstig. Han höll sig i ca 4,5 timme! När han kissat blev det applåder, paket, ballonger och godis för att visa att det är roligt att kissa på toa. Sen när han väl kissat en gång släppte det ganska snart. Steg två var att han skulle vara i närheten av toaletten och gå själv dit när han var kissnödig.  

Jag gjorde även egen film med hjälp av appen "puppet pals" där jag tog ett foto på toaletten och ett foto på min son, pratade in exakt hur man gjorde när man går på toaletten. Detta har hjälpt honom mycket och han brukar berätta hela historien varje gång han går på toaletten. "Nu är jag kissnödig, då går jag på toaletten, jag går upp på pallen, sätter mig på toalettstolen, kissar, sen torkar jag med papper och spolar, sen går jag ner på pallen och upp på andra pallen, och så tvättar jag händerna, går ner på pallen och torkar händerna, nu är jag färdig och kan gå och leka.." 

• stor grön drake
    mammigamia skrev 2013-08-01 21:17:19 följande:
    Vår kille (precis fyllda 4 år med autism) har i sommar genomgått något som kallades för "toaparty". En från habiliteringen kom hem till oss och hjälpte oss att intensivträna vår kille att gå på toaletten. Hon hjälpte oss i två dagar sedan ringde hon upp och kollade hur det gick och om vi hade några frågor. Detta var kanon eftersom vi helt kört fast och vår son hade någon spärr för att kissa på toaletten. Han är i princip helt torr och går oftast på toa helt självmant nu. Ibland när vi ser att han är kissnödig leder vi in honom på toaletten, vi säger aldrig "nu ska du kissa" eller liknande, han är mycket kravkänslig och låser sig och vägrar. Vid uppmaningar om att besöka toaletten säger vi istället t.ex. "om man är kissnödig kissar man på toaletten". Han bajsar dock fortfarande i blöja, men sitter då på toalettstolen med blöjan på. Själva utförande gick ut på att han skulle sitta på toaletten tills han kissade. Första timmen var hemsk och han ville inte alls, men sen släppte det och han satt lugnt och stilla på toaletten och spelade ipad, kollade på klipp på datorn, läste bok m.m. Han skulle dricka mycket så det var viktigt att ha många olika goda drycker och typ chips eller liknande för att han skulle bli törstig. Han höll sig i ca 4,5 timme! När han kissat blev det applåder, paket, ballonger och godis för att visa att det är roligt att kissa på toa. Sen när han väl kissat en gång släppte det ganska snart. Steg två var att han skulle vara i närheten av toaletten och gå själv dit när han var kissnödig.   Jag gjorde även egen film med hjälp av appen "puppet pals" där jag tog ett foto på toaletten och ett foto på min son, pratade in exakt hur man gjorde när man går på toaletten. Detta har hjälpt honom mycket och han brukar berätta hela historien varje gång han går på toaletten. "Nu är jag kissnödig, då går jag på toaletten, jag går upp på pallen, sätter mig på toalettstolen, kissar, sen torkar jag med papper och spolar, sen går jag ner på pallen och upp på andra pallen, och så tvättar jag händerna, går ner på pallen och torkar händerna, nu är jag färdig och kan gå och leka.." 

Det låter härligt ! (Kan man säga så?)
    Jag har en vecka kvar att jobba innan min semester, pga att hans dagis är stängt och personalen ledig har vi galt att han är hemma med mormor och farmor tills min semester börjar. Det har funkat OK, och de har nu börjat ha honom naken/utan blöja för det råkade sig så att ett blöjpaket tog slut när tisdagens nattblöja sattes på, och han konstaterade då "blöjorna slut?" Och indes det dagen efter och har varit utan all vaken tid. Dockite torr, och det verkar inte hända något på toaletten, men båda bor ute så man kan springa och kissa i gräset. Låsningen om nakenhet/blöjlöshet verkar ha släppt, kanske för att han själv fick konstatera att blöjorna var slut, det var ingen som visade utan han märkte själv att han tog sista blöjan? (Mormor hade inte tagit fram det nya paketet bara)
  • Lindsey Egot NO1

Min fråga är om ni har möte där både hab och förskolan träffas med ER föräldrar? Det är väldigt bra för personalen på förskolan också kan även hab komma till förskolan och visa så man gör samma både hemma och på förskolan.

• stor grön drake
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-01 23:08:20 följande:
    Min fråga är om ni har möte där både hab och förskolan träffas med ER föräldrar? Det är väldigt bra för personalen på förskolan också kan även hab komma till förskolan och visa så man gör samma både hemma och på förskolan.

Vi hade nätverksmöte med BUP s psykologer och psykiater, våra (föräldrarnas) samtalskontakter, barnomsorgens specialbarnträdgårdslärare samt personal både från lilla sidan där han gick, och stora sidan dit han flyttar upp. Beroende på vad talpedagogens utlåtande blir så kommer även barnomsorgens talträningsspeialist att besöka honom. Vi gör i stort sett samma hemma redan, skillnaden är att vi inte har 15 andra barn att ta hänsyn till.
  • Lindsey Egot NO1
    stor grön drake skrev 2013-08-02 20:12:10 följande:
    Vi hade nätverksmöte med BUP s psykologer och psykiater, våra (föräldrarnas) samtalskontakter, barnomsorgens specialbarnträdgårdslärare samt personal både från lilla sidan där han gick, och stora sidan dit han flyttar upp. Beroende på vad talpedagogens utlåtande blir så kommer även barnomsorgens talträningsspeialist att besöka honom. Vi gör i stort sett samma hemma redan, skillnaden är att vi inte har 15 andra barn att ta hänsyn till.
    Va bra att även pedagogerna är involverade.

Varför jag frågar är för att jag varit anställd i kommunen på en förskola för barn med funktionshinder och ibland missar hab att inkludera pedagogerna. Och visst hab får inte inkludera utan föräldrarnas medgivande.

Har ert barn en egen assistent på förskolan som kan tillgodose behovet och som kan bli kontaktperson mot hab och ER som föräldrar. Det är inte meningen att ert barn med särskilda behov ska dela med de andra barnen om behovet av direkt hjälp är större. Ordinarie personalen hinner oftast inte med en massa extra möten och att finnas för det enskilda barnet exakt när barnet behöver behovet. för barnets utveckling är en assistent som dagiset anställer ett bra alternativ. Jag kom på förmiddagen 9 och slutade vid 15 fast barnet gick tre timmar längre tid än jag arbetade. Dvs kom 1,1/2 timme innan och gick 1,1/2 efter mig. Men när jag var där fanns jag för barnet för dennes speciella behov. Jag kunde ge specialträning som de andra pedagogerna inte hann med eftersom de även hade de andra barnen att ta hand om.

Och har ni något åtgärdsprogram?
  • stor grön drake

I nuläget finns inget åtgärdsprogram, vi har ett möte med kontaktpersonerna (de har säkert någon titel, men jag mins den inte) i slutet av augusti och då får vi säkert veta mer. I nuläget finns redan en gruppassisten i gruppen som kommer ha totalt 16 barn, pga att det redan finns ett barn med särskilda behov. Vi har inte frågat om det kommer "räcka till" till vår son med, eftersom de inte får diskutera det andra barnet med oss endå. Jag tror att det i nuläget är lite limbo, och alla väntar och ser hur saker funkar efter den nästan 3 månader långa semestern från barnomsorgen. Mycket händer och utvecklas. Vi misstänker själva att det stöd som finns inte kommer att räcka till, då han testat vara där redan, och det har uppstått en del situationer. Han blir utåtagerande när han blir trängd eller frustrerad, och är dessutom stor för sin ålder och med en muskelstyrka som är ovanlig för hans storlek. När det slår runt för honom ger han mig ordentligt med stryk, och jag är ingen mild liten blomma utan har tränad kampsport förut och "tål" det mesta. Han har lyckats sparka mig så att magmusklerna blev helt utslagna och läkaren var mycket allvarlig när han sa att någon cm åt endera hållet och det skulle varit riktigt illa. Först när det kom in två sköterskor för att tala med mig insåg jag att läkaren trodde jag hade blivit misshandlad av min make och inte min 2,5 årige son :-/ och det var över ett år sen, han har blivit mycket starkare sen dess. Så blir det för mycket har övriga barn inte en chans, samtidigt som han inte "är medveten" om att han gör dem illa, utan är i det närmaste förvånad efteråt när han lugnat sig. I vår vardag löser vi det med att alltid punktmarkera honom. Han visar känslor med hela kroppen (men har väldigt begränsat känsloregister i ansiktet) och det gör honom lätt att läsa av och stoppa/avleda innan det bär av. Sen blixtrar det ibland till från ingenstanns och vi har inte en chans fast vi står brevid och tittar på honom.

• Lindsey Egot NO1

Jag hoppas förskolan inser att pojken behöver en egen assistent, både för pojkens skull och de andra barnens skull.

• stor grön drake
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-04 00:02:36 följande:
    Jag hoppas förskolan inser att pojken behöver en egen assistent, både för pojkens skull och de andra barnens skull.

Tyvärr har personalen ingenting att säga till om det, utan det är specialbarnomsorgen/specialbarnträdgårdsläraren som beslutar om det. Att byta skulle bara innebära större barngrupper 21/22 barn och samma situation med assistenter som där vi är nu. Det enda privata alternativet är ett med Waldorf pedagogik, och det må vara bra i sig, men jag vet inte om det är direkt rätt för mitt barn. Och jag vet ingenting om deras policy på assistenter.
  • nirakanna2

Vi var på G med kissa på potta/toa både när sonen var 1,5 (kissade ofta när vi satte honom) och 3,5 (tyckte det var roligt att det kom kiss när vi satte honom) men strul på förskolorna gjorde att det sket sig(hade bytt fsk emellan) Nu när han är drygt 4 och håller sig länge, bestämde vi att man inte använder blöja dagtid. Ibland sitter han jättelänge på pottan utan att kissa en droppe. Flera ggr/dag drar han av kläder på underkroppen och kissar /bajsar ute, så vår stora utmaning är att få honom att göra det på pottan/toa (och som nån skrev funkar inte tvång....7h dagtid är rekordet eller hela natten plus nån vaken timma på kväll o morgon)

• My opinion
    stor grön drake skrev 2013-07-30 21:55:26 följande:
    Lycka till! Jag ska försöka få tag på någon imorgon och se om jag kan få reda på mer info om vad/vem det var de pratade om i uppsala, vi hade ju hoppats att det skulle vara så enkelt som att det skulle släppa bara han fick springa naken lite, men inte då. Han säger inte ens till när blöjan behöver bytas, och vi försöker nu att inte tvinga honom mer än när det byts från och till pyamas. Och när han bajsat måste vi ju, men försöker att fråga fråga fråga (det blir nog tjat till slut). Men det är som att det inte bekommer honom alls att blöjan är full och hänger vid knäna. Inte förens det läcker och han blir blöt på kläderna reagerar an, han avskyr att bli våt på kläderna oavsett orsak. Vissa dagar byts det blöja bara 2 gånger, när vi tar av och sätter på pyamasen. (Sen byter vi en gång när vi lägger oss, för annars läcker det på natten och då får vi byta pyamas med på en helt förstörd och olycklig unge.

har själv en pojke med autismdpektrumdisgn. För oss var problemet att han älskade sin potta men nte förstod meningen med den. Han använde den som hatt eller stol men förstod inte vad den var avsedd för. Vi fick tips om att köpa en potta som spelade en trudelutt varje gång det kom vätska i skålen. Vi gjorde det men han förstod inte vad den var till för nu heller. Vi lät honom gå med rumpan bar inne och när han började kissa satte vi honom på pottan så några droppar hamnade rätt, succé. Nu ville han sitta där ofta men lyckades inte alltid klämma fram tillräckligt många droppar för musiken att börja (då hällde vi i lite vatten så han skulle belönas) hans gående på pottan var nu då etablerat att när batteriet tog slut och vi inte bytte så gick han ändå. På dagis fick han följa med in och se de andra barnen gå på potta/toalett. Han hade egen resurs som såg till att han fick gå när han ville så det inte skulle bli att de missade vad han behövde bara för att han nte verbalt bad att få gå. När jag läser det du skriver om att bli våt och att han inte känner ordentligt så funderar jag på skillnaden mellan dagens blöjor och de som fanns på 70-80-talet och tidigare. Man säger ju att många barn har blöja längre Örebro att de nte har obehag av det. Skulle ni kunna börja med att hitta blöjor som helt enkelt är sämre som ni börjar med hemma. I värsta fall om det inte går att hitta tillräckligt "dåliga" blöjor så kan du kanske testa badblöja, den håller ju in bajsat men släpper igenom kisset.
  • stor grön drake
    My opinion skrev 2013-08-04 08:40:37 följande:
    har själv en pojke med autismdpektrumdisgn. För oss var problemet att han älskade sin potta men nte förstod meningen med den. Han använde den som hatt eller stol men förstod inte vad den var avsedd för. Vi fick tips om att köpa en potta som spelade en trudelutt varje gång det kom vätska i skålen. Vi gjorde det men han förstod inte vad den var till för nu heller. Vi lät honom gå med rumpan bar inne och när han började kissa satte vi honom på pottan så några droppar hamnade rätt, succé. Nu ville han sitta där ofta men lyckades inte alltid klämma fram tillräckligt många droppar för musiken att börja (då hällde vi i lite vatten så han skulle belönas) hans gående på pottan var nu då etablerat att när batteriet tog slut och vi inte bytte så gick han ändå. På dagis fick han följa med in och se de andra barnen gå på potta/toalett. Han hade egen resurs som såg till att han fick gå när han ville så det inte skulle bli att de missade vad han behövde bara för att han nte verbalt bad att få gå. När jag läser det du skriver om att bli våt och att han inte känner ordentligt så funderar jag på skillnaden mellan dagens blöjor och de som fanns på 70-80-talet och tidigare. Man säger ju att många barn har blöja längre Örebro att de nte har obehag av det. Skulle ni kunna börja med att hitta blöjor som helt enkelt är sämre som ni börjar med hemma. I värsta fall om det inte går att hitta tillräckligt "dåliga" blöjor så kan du kanske testa badblöja, den håller ju in bajsat men släpper igenom kisset.

Han som inte riktigt reagerar när det kommer fast han har bara byxor och kalsoner. Han har fått springa mycket ute denna vecka det har varit fint väder, och han märker inte att det kommer förens han blir blöt. Här hemma i morse stod han brevid mig och började mitt i allt kissa på vardagsrumsmattan, och jag såg på honom, att han hade ingen aning om vad som hände. Det är som att han inte riktigt har koll på vilka muskler det är som jobbar, det bara händer precis som andningen. Vet inte hur jag annars ska beskriva det. Det har varit mycket mindre problem med blöjbyte nu, entagligen för att paniken för att vara naken försvunnit. Det är himmelskt skönt! Vi har inte utemöjlighet så här har hanfått ha blöja lite mer, för går vi ut är det långt hem med blöta byxor, och direkt olämpligt att vara naken är det med. Bor i småstad.
  • My opinion
    stor grön drake skrev 2013-08-04 11:09:10 följande:

??? Din kommentar föll bort, bara citatet från mig syntes!
  • stor grön drake

Neeej, jäkla ipad! Nå, minns inte exakt vad jag skrev, men min kille märker inte av att han kissar ens utan blöja, tror det för honom är lite som med andning, det händer lixom av sog självt, han har inte grepp om vilka muskler som styr.

Svar på tråden Pott träning för personer med autismspektrumstörning?