mammigamia skrev 2013-08-01 21:17:19 följande:
Vår kille (precis fyllda 4 år med autism) har i sommar genomgått något som kallades för "toaparty". En från habiliteringen kom hem till oss och hjälpte oss att intensivträna vår kille att gå på toaletten. Hon hjälpte oss i två dagar sedan ringde hon upp och kollade hur det gick och om vi hade några frågor. Detta var kanon eftersom vi helt kört fast och vår son hade någon spärr för att kissa på toaletten. Han är i princip helt torr och går oftast på toa helt självmant nu. Ibland när vi ser att han är kissnödig leder vi in honom på toaletten, vi säger aldrig "nu ska du kissa" eller liknande, han är mycket kravkänslig och låser sig och vägrar. Vid uppmaningar om att besöka toaletten säger vi istället t.ex. "om man är kissnödig kissar man på toaletten". Han bajsar dock fortfarande i blöja, men sitter då på toalettstolen med blöjan på. Själva utförande gick ut på att han skulle sitta på toaletten tills han kissade. Första timmen var hemsk och han ville inte alls, men sen släppte det och han satt lugnt och stilla på toaletten och spelade ipad, kollade på klipp på datorn, läste bok m.m. Han skulle dricka mycket så det var viktigt att ha många olika goda drycker och typ chips eller liknande för att han skulle bli törstig. Han höll sig i ca 4,5 timme! När han kissat blev det applåder, paket, ballonger och godis för att visa att det är roligt att kissa på toa. Sen när han väl kissat en gång släppte det ganska snart. Steg två var att han skulle vara i närheten av toaletten och gå själv dit när han var kissnödig. Jag gjorde även egen film med hjälp av appen "puppet pals" där jag tog ett foto på toaletten och ett foto på min son, pratade in exakt hur man gjorde när man går på toaletten. Detta har hjälpt honom mycket och han brukar berätta hela historien varje gång han går på toaletten. "Nu är jag kissnödig, då går jag på toaletten, jag går upp på pallen, sätter mig på toalettstolen, kissar, sen torkar jag med papper och spolar, sen går jag ner på pallen och upp på andra pallen, och så tvättar jag händerna, går ner på pallen och torkar händerna, nu är jag färdig och kan gå och leka.."
Det låter härligt !

(Kan man säga så?)
Jag har en vecka kvar att jobba innan min semester, pga att hans dagis är stängt och personalen ledig har vi galt att han är hemma med mormor och farmor tills min semester börjar. Det har funkat OK, och de har nu börjat ha honom naken/utan blöja för det råkade sig så att ett blöjpaket tog slut när tisdagens nattblöja sattes på, och han konstaterade då "blöjorna slut?" Och indes det dagen efter och har varit utan all vaken tid. Dockite torr, och det verkar inte hända något på toaletten, men båda bor ute så man kan springa och kissa i gräset. Låsningen om nakenhet/blöjlöshet verkar ha släppt, kanske för att han själv fick konstatera att blöjorna var slut, det var ingen som visade utan han märkte själv att han tog sista blöjan? (Mormor hade inte tagit fram det nya paketet bara)