pastabe skrev 2013-09-21 18:23:36 följande:
"det kan aldrig vara okej att såra någon som man säger sig älska"
Förändringar ÄR smärtsamma. Vi kan inte gå igenom livet utan att någon gång åsamka smärta för andra och samtidigt vara lojala med oss själva. Vi kan inte kräva av andra att "aldrig" såra någon annan eftersom livet inte är smärtfritt. Jag vet inte vad du varit med om, du som väljer att kalla dig själv "ej okej", men din rigida ståndpunkt hindrar dig och de omkring dig du kräver sådant av. Jag lovar dig: du ska en dag själv bli sårad i förändringar som initieras av dem som älskar dig. Eller så har det hänt och det är följderna av det som exponeras i denna åsiktsstrid.
Drar man ditt resonemang till sin spets så kan inte en homosexuell tonåring med en homofobmorsa aldrig komma ut ur garderoben för att då skulle han såra sin mor, eller enligt dig, inte älska henne.
Du är välkommen in den egentliga frågan: hur hanterar man detta?
Din synpunkt om att det inte ska ske över huvud taget är noterad och behöver således inte upprepas.
Du är en mycket märklig man Pastabe.
Ja, självklart har jag inte gått genom livet utan att ha blivit sårad. Av nära och kära och av vänner. Jag har också sårat. MEN det innebär fortfarande inte att jag tycker att det är okej att medvetet såra någon. Allra helst inte den man älskar. Om jag felat så har jag bett om ursäkt. Jag förstår att du just nu har det svårt men jag tror din fru har det sju resor värre eftersom hon nu säkerligen ifrågasätter hela ert äktenskap, har det varit en lögn, och din kärlek. Hur ska hon kunna tro att du älskar henne när du säger att du vill ligga med andra?
Homofobmorsa. Är det jag menar du? Jag har inga som helst problem med bögar. Har två jättebra kompisar som är det. So what? Om min son visar sig vara bög så är det helt okej med mig. Du måste ha missuppfattat något - jag har inga som helst problem med homosexualitet. Eftersom vi har kompisar som är bögar och som vi umgås med i familjen så förstår jag inte varför min son skulle ha problem att prata om det med mig. Vi pratar om det redan idag, att alla läggningar är okej.
Det som är mitt problem - om det är så du vill formulera det - är att jag tycker du är självisk och bara tänker på dig själv och dina behov. Du är sur på din fru som inte omedelbart hurrar och tycker att det är bra att du bejakar din nyfunna sexualitet. Jag tycker du visar brist på respekt och empati mot hennes känslor och ja, jag tycker att du sviker henne. Hon vill inte dela med sig av dig till andra - oavsett kön - men du tycker tydligen att dina behov är viktigare än hennes känslor och sårar henne därmed.
Du anklagar mig för att vara trångsynt. Märkligt, då antar jag att du tycker det om din fru också. Vi har nämligen exakt samma inställning. NEJ, jag vill inte dela med mig av min man på ett sexuellt plan. Kanske har du turen att din fru ändrar sig - om du ger henne tid och utrymme att reflektera över det du sagt - men frågan är vad du kommer att göra om hon även fortsättningsvis säger nej?
Tvärtemot vad du kanske tror så önskar jag dig och framför allt din fru lycka till. Jag hoppas att ni kan komma fram till en lösning som passar er båda. Det vore ju tråkigt om ert förhållande spricker efter så lång tid, allra helst som ni älskar varandra.
PS angående mitt nick så kom det till av misstag. Jag skrev ett inlägg anonymt utan att vara medlem och nästa gång jag skrev så var jag tvungen att registrera mig och tyvärr fick jag inte välja nick då utan "Ej okej" blev registrerat per automatik.