• mogenman

Nära en skilsmässa

Jag och min fru ligger nog nu nära en skilsmässa. Allt beror på det dåliga sexlivet, allt. Hur kan ett par som älskar varandra så mycket och trivs så bra ihop i övrigt vara så nära att skiljas pga dåligt sexliv?

Jag är man och 39 år gammal. Jag har två barn sedan tidigare som är 10 och 12 år. De bor hos oss varannan helg. Min fru är 43 år gammal och har en dotter sedan tidigare. Hon är 21 år nu och har flyttat ihop med en kille sedan 3 år tillbaka.

Vi har sex kanske en gång per månad, och då bara för att jag vill. Vi har haft detta problem i ca 4 år nu och varit tillsammans i 7 år. Vi kommunicerar urdåligt kring detta. Jag känner frustration och min fru känner press. Jag känner mig själv tjatig och min fru reagerar med ilska. Hon säger att jag har tjatat sönder vårt sexliv. Jag tycker att jag måste försöka prata om det för hon tar aldrig upp det.

Låter detta bekant för någon?

Retorisk fråga, jag har läst många trådar. Vi är inte på något sätt unika. Många har det lika.

Vi tycker båda om att sitta i soffan tillsammans, ta ett glas vin och titta på TV. Sitta nära varandra. Vi tycker båda om det, men vi gör det nästan aldrig. Varför? Därför att jag ÄR KÅT SÅ IN I HELVETE då vi inte haft sex på en månad. Detta känner hon och blir stressad av det. Därför undviker hon situationen. Hon undviker den trots att detta mys är exakt vad hon behöver för att bli sugen på mer. Jag undviker också situationen då jag vet att om jag känner hennes kropp tryckas mot min kommer min upphetsning att dra igång. Då kommer jag sitta och önska att hon just idag skall känna för att älska med mig. Detta märker då hon i mitt sätt att vara på och blir stressad, och hela myset i situationen är förstörd.

Vi lever nu ett liv där hon gör allt hon kan för att undvika att hamna i situationer som kan ge anspelning till sex, och jag gör allt jag kan för att hamna i situationer som kan ge anspelning till sex. Hon klär på sig i badrummet efter duschen för att hennes nakna kropp inte skall väcka mitt intresse och jag går ut från badrummet naken och hoppas att hon åtminstone inte skall titta bort. 

När vi sitter vid köksbordet och äter eller diskuterar saker eller är ute och gör saker inser vi varje gång hur mycket vi älskar varandra och vill vara tillsammans. Det är en stor kärlek mellan oss.

Ändå ligger vi nog nära en skilsmässa. Det är tragiskt.

• Svar på tråden Nära en skilsmässa
  • Anonym (nyvaken)
    jfsebastianigen skrev 2013-08-06 19:20:09 följande:
    Been there, done that. Lider med dig!

Snacka och försök synka era respektive behov.
    Vilka behov har hon?
    Vilka har du?
    Kan ni ens mötas?
    Vill hon möta dig?

Problemen kommer ur osynk.
    Det kan vara hur ofta, vad, hur, när, ouppfyllda önskningar, hämningar osv.
    Enda nyckeln är att ni BÅDA tar detta på allvar och börjar kommunicera med varandra, inte bara snackar.
    Ducka och gå mitt i diskussionen är inte tillåtet.
    Den tar slut när ni båda är nöjda med svaren och känner att ni fått fråga vad ni har på hjärtat.

Lycka till och berätta gärna hur det gått!

Konstigt nog tycker en del att det är lättare att skiljas än att öppna sitt hjärta och tala om sexlivet och sina önskningar och behov, eller brist på intresse.
    Ibland hjälper det inte att prata...

• Anonym (mmm)

Fint att ni kommit en bit på vägen. Om fjorton år har du kanske ett normalt sexliv.

Varför detta krav på att vara en annan vuxens pedagog och psykolog ?

Alltmedans man själv mår illa ?

Osynk är just osynk. Varför denna obändliga ide om att försöka rätta det som inte passar ?

Vi är olika. Hitta något som passar istället för att göra om varanndra.

• jfsebastianigen
    Anonym (nyvaken) skrev 2013-08-11 18:04:16 följande:
    Ibland hjälper det inte att prata...

Då får du prioritera.

Prioritera dig själv och din lycka!
    Är inte du lycklig blir det svårt att få andra att må bra (dina barn).

Vad du väljer är upp till dig.

Lycka till oavsett val.
  • Anonym (nyvaken)
    jfsebastianigen skrev 2013-08-12 20:18:08 följande:
    Då får du prioritera.

Prioritera dig själv och din lycka!
    Är inte du lycklig blir det svårt att få andra att må bra (dina barn).

Vad du väljer är upp till dig.

Lycka till oavsett val.
    Pappren är inskickat... Nu letar jag efter boende...
  • Lever så
    Anonym (nyvaken) skrev 2013-08-18 22:19:24 följande:

Grattis kanske är fel att säga.. men ändå grattis för att du ger dig själv möjligheten att bli lycklig
  • Anonym (nyvaken)

Tack!
    Jag längtar ju efter att få gå vidare..... 

• Anonym (nyvaken)

Vi bägge förtjänar att bli lyckliga...

• Lever så
    Anonym (nyvaken) skrev 2013-08-18 22:39:18 följande:
    Vi bägge förtjänar att bli lyckliga...

Såklart!
  • jfsebastianigen
    Anonym (nyvaken) skrev 2013-08-18 22:19:24 följande:
    Jävligt strongt gjort!

Mycket blir bökigt, mycket blir bättre.
    Det tar ett tag innan man hittar nya fästpunkter i livet, skapar lite annat umgänge, avpoletterar en del gemensamma vänner (som var mer hennes än dina), hittar nya rutiner osv, men:
    FREEEEEDOOOOM!

Fritt att älska, ragga, bli uppraggad, knulla, bli kär, unna sig egentid, hålla käften en hel kväll utan gnäll, just det, inget gnäll, det är gryyymt skönt.

Lycka till!
    Fan vad bra gjort!
  • Anonym (nyvaken)
    jfsebastianigen skrev 2013-08-19 19:43:04 följande:
    Jävligt strongt gjort!

Mycket blir bökigt, mycket blir bättre.
    Det tar ett tag innan man hittar nya fästpunkter i livet, skapar lite annat umgänge, avpoletterar en del gemensamma vänner (som var mer hennes än dina), hittar nya rutiner osv, men:
    FREEEEEDOOOOM!

Fritt att älska, ragga, bli uppraggad, knulla, bli kär, unna sig egentid, hålla käften en hel kväll utan gnäll, just det, inget gnäll, det är gryyymt skönt.

Lycka till!
    Fan vad bra gjort!
    Har en del att se fram emot!
    ... Men "hennes" är "hans" i mitt fall ;)

• jfsebastianigen
    Anonym (nyvaken) skrev 2013-08-19 20:33:43 följande:
    Har en del att se fram emot!
    ... Men "hennes" är "hans" i mitt fall ;)

Samma sak, fast tvärt om ju.

Lycka till med snart nyvunna friheten.
  • Anonym (nyvaken)
    jfsebastianigen skrev 2013-08-19 23:36:04 följande:
    Samma sak, fast tvärt om ju.

Lycka till med snart nyvunna friheten.
    Tack!!!!! :)

• StrawberryLove

Hej Mogen man,

Jag känner så väl igen mig i det du beskriver, fast omvänt då det var min man som inte ville. Det var fel på alla möjliga plan angående sexlivet. Han förvägrade mig sex, sade att jag var nymfoman (jag är nöjd med 1-2 ggr/veckan) men det kom fram att han då fixade sina orgasmer på egen hand (all pun intended) istället för att han inte orkade vara med mig eller inte var sugen på mig eller vad det nu var för en orsak. Han ljög mig alltså rakt upp i ansiktet och förvägrade oss ett bra sexliv.  Hade jag avvisat honom så hade jag förstått att han tog till sin högerhand själv och det hade inte gjort mig någonting, men nu var det han som avvisade mig, samt fixade det på eget vis.

Jag har inte tålamod, jag har inte ork att känna mig sexuellt frustrerad. Det fungerar inte. Nu skriver du att ni älskar varandra och har det bra på annat sätt så jag skulle faktiskt inte rekommendera en otrohet. Risken är att du får känslor för den andra om sexlivet fungerar, risken är att du får en kaninkokerska på halsen, risken är att din fru får reda på det och lämnar dig. Det kanske det inte är värt ändå.

Jag skulle rekommendera parterapi för att försöka komma till botten med det hela eller iallafall försöka få hjälp med "verktyg" så att det bli bättre. Skulle det sedan verkligen inte fungera och du riskerar att leva år efter år i fortsatt ständig frustration så tycker jag att ni ska dela på er. Om kärleken finns där så kanske hon saknar dig och vill försöka igen, och vara med medgörlig på dina behov. Det är inte endast hennes behov som ska spela någon roll.

Jag hoppas att det löser sig.

Kram x

• Anonym (tjej)

Detta hände mig och mitt ex.
    En period i livet som var jobbig för mig, stress och press utifrån,  jag var så fruktansvärt trött.
    Jag hade ett stort behov av min sambos stöd och närhet. Hade dock inte suget efter sex just då. Men min sambo blev som du oerhört kåt bara vi satt bredvid varandra i soffan. Jag blev oerhört pressad då jag absolut inte orkade med sex, vissa gånger "ställde jag upp" men efter en tid fick det motsatt verkan. Jag gjorde som din fru, undvek varje situation av närhet för att jag skulle slippa avvisa honom. Men samtidigt var det ju hans närhet som fick mig att må bra, att få mysa helt utan krav på en fortsättning. Jag pratade och förklarade och han sa att han förstod.. Denna period varade ca 3mån och tillslut hade jag gett så mycket av mig själv att det inte fanns ngt kvar, förståelsen skulle ligga i att förstå honom och inte mig. Jag lämnade honom.

Svar på tråden Nära en skilsmässa