• Svar på tråden Några mlm intresserade?:)
  • jaghopparhögt
    dirpower skrev 2013-08-05 23:45:51 följande:
    Ofta genom provision på försäljningen som man själv inte sysslar med.
    Eftersom att renodlade mlm-företag inte sysslar med någon marknadsföring så har de mer pengar att lägga på produktutveckling och dessutom privilegiet att kunna dela ut provision till alla som vill bidra till kundnätverket.
    Så man ska alltså sitta och ragga kunder?
  • dirpower
    jaghopparhögt skrev 2013-08-05 23:49:02 följande:
    Så man ska alltså sitta och ragga kunder?
    Det kan man göra om du tror att det är vad som passar dig bäst. Frågar du mig så går det mycket långsamt att arbeta på det viset.

Har du mött distributörer inom företagen?
    Mary Kay, Amway, Oriflame, Herbalife?  

Vad har du för erfarenheter?
    Har de försökt sälja något? Eller registrera dig distributör? Eller kanske något annat?
  • jaghopparhögt
    dirpower skrev 2013-08-05 23:52:55 följande:
    Det kan man göra om du tror att det är vad som passar dig bäst. Frågar du mig så går det mycket långsamt att arbeta på det viset.

Har du mött distributörer inom företagen?
    Mary Kay, Amway, Oriflame, Herbalife?  

Vad har du för erfarenheter?
    Har de försökt sälja något? Eller registrera dig distributör? Eller kanske något annat?
    Jag har inga erfarenheter alls. Jag tycker bara att modellen är lite märklig.
  • dirpower
    jaghopparhögt skrev 2013-08-05 23:53:51 följande:
    Jag har inga erfarenheter alls. Jag tycker bara att modellen är lite märklig.
    Jaha, se på ett företag med produkter eller tjänster.

Du har butiken som sysslar med marknadsföring för att skaffa kunder. Kanske att de behöver annonsera för 1000 kunder för att finna en köpare. Ofta blir du avbruten mitt i ditt tv-tittande för att någon stor el-kedja vill sälja på dig en ny laptop.

Du har eventförsäljaren nere på stan som tar direkt kontakt med dig. Den tid hon lägger på dig är också den tiden du behöver ersätta henne för plus att du betalar för tiden då hon inte lyckades sälja något till andra kunder. Någon måste ju alltid betala.

Sedan finns det tillfällen då du ivrigt berättar om en bra film, ett café, ett speciellt schampo eller kanske en leksaksaffär. Du får inte en krona för besväret men butikerna tjänar pengar på dig. Om din ica-butik, som råkar sälja det godaste köttet i stan, berättar för dig att du kan få 5% på försäljningen för varje kund du berättar om detta för så kanske du till och med berättar det för 10 grannar. Grannarna behöver ju ändå handla och då gör det ju inget om de kan få det bästa som finns.
  • dirpower

I vissa mlm-företag kan du till och med få betalt för vad grannarnas inraggade kunder handlar för men detta kan bara upprepas ett begränsat antal gånger. Efter kanske fyra till sju nivåer så kan inte företaget betala ut mer provision utan där dras gränsen.

Säg att du efter 10 år har 200 kunder i olika nivåer som dagligen handlar för 50 kr.
    200*50*5procent. Då har du en daglig inkomst på 500 kr.

• dirpower

Eftersom att man skaffar sig en passiv inkomst på detta visset så är det ett mycket enkelt sätt att säkra upp sin pension eller sitt levebröd medans man är ute och reser.

• Åsisen

I mitt mlm företag är de så :) vi får provision tex om en kompis drar in ett par st så får vi för dem oxå och tvärtom, om jag tar in ett par st så får dem fär dessa oxå :)

• dirpower
    Åsisen skrev 2013-08-06 00:09:39 följande:
    I mitt mlm företag är de så :) vi får provision tex om en kompis drar in ett par st så får vi för dem oxå och tvärtom, om jag tar in ett par st så får dem fär dessa oxå :)
    Är det ett binärt nätverk?
  • ardath bey
    dirpower skrev 2013-08-05 23:38:29 följande:
    Förutom vad jag skrev i #9, att det finns mer hjälp att få, så finns det mer utbildning och så har företaget hunnit skaffa sig stabilitet vilket gör att det är lättare berätta om det:

Det kan ha hunnit bli börsnoterat, vilket innebär grundligt genomgången.
    Företaget kan ha skaffat sig högsta kreditbetyget.
    Företaget kan ha funnits så länge att det känns mer pålitligt.
    Företaget har haft tid att visa på stadig tillväxt trots börskriser osv... 
    Kan du ge exempel på något börsnoterat mlm-företag? På vad sätt gynnar det deltagarna i ett mlm-nätverk att det finns ett börsnoterat företag i bilden (jag förstår inte vad som är börsnoterat i detta fall,nätverket är det väl inte?)
  • dirpower
    ardath bey skrev 2013-08-06 07:50:50 följande:
    Kan du ge exempel på något börsnoterat mlm-företag? På vad sätt gynnar det deltagarna i ett mlm-nätverk att det finns ett börsnoterat företag i bilden (jag förstår inte vad som är börsnoterat i detta fall,nätverket är det väl inte?)
    Eftersom att pyramidspel inte är lagliga så är alla andra företag på börsen mest troligt lagliga. Att bli börsnoterad innebär grundlig genomgång av ett företag och att företaget är transparent i flera avseenden. MLM är metoden ett företag väljer att marknadsföra produkter och tjänster med. Vill man satsa på direktförsäljning eller butiksförsäljning så behöver man inte engagera sig i ett MLM-bolag. Det är företaget som registrerar hela nätverket eftersom att de betalar provisionen till varje deltagare. Företaget slipper betala för marknadsföringen och kan på så vis erbjuda bättre varor och tjänster.
  • dirpower

Det är lätt att bli bränd i ett sådant nätverk eftersom att man förväntar sig att man ska kunna tjäna pengar utan att behöva jobba.

Om du blir bränd, ge inte upp utan hitta ett framgångsrikt företag av högsta klass att ha som affärspartner.

Får ni betalt för att värva medlemmar eller kommer all provision från produktförsäljningen?

• Bolaget
    dirpower skrev 2013-08-06 00:06:05 följande:
    I vissa mlm-företag kan du till och med få betalt för vad grannarnas inraggade kunder handlar för men detta kan bara upprepas ett begränsat antal gånger. Efter kanske fyra till sju nivåer så kan inte företaget betala ut mer provision utan där dras gränsen.

Säg att du efter 10 år har 200 kunder i olika nivåer som dagligen handlar för 50 kr.
    200*50*5procent. Då har du en daglig inkomst på 500 kr.
    dirpower skrev 2013-08-07 20:20:49 följande:
    . Företaget slipper betala för marknadsföringen och kan på så vis erbjuda bättre varor och tjänster.för en dags försäljning-

Ser du inte själv hur ditt resonemang haltar. Du utgår ifrån 5% i provision i alla nivåer i ditt nätverk. Om vi då räknar med att du får provision i 5 led (du säger 4-7 så jag räknar med något i mitten) så finns också 5 personer till som ska ha provision på samma försäljning.  Det finns alltså 5 personer förutom dig som ska ha 500 kr om dagen vilket gör att företaget som står för MLM ska betala 3000 i provisioner + 1000 i sociala avgifter. Kunderna har handlat för 200 kunder *50 kr = 10.000 kronor och betalt provisioner på 4000 kronor dvs 40% av försäljningen går till marknadsföring. 
    Oavsett vad ni lär er att kalla saker och ting så är er provision en maarknadsfringskostnad för företaget och mycket få om ens något seriöst företag lägger 40¤ av sin omsättning i marknadsföringsbudgeten. 

• ardath bey
    dirpower skrev 2013-08-07 20:20:49 följande:
    Eftersom att pyramidspel inte är lagliga så är alla andra företag på börsen mest troligt lagliga. Att bli börsnoterad innebär grundlig genomgång av ett företag och att företaget är transparent i flera avseenden. MLM är metoden ett företag väljer att marknadsföra produkter och tjänster med. Vill man satsa på direktförsäljning eller butiksförsäljning så behöver man inte engagera sig i ett MLM-bolag. Det är företaget som registrerar hela nätverket eftersom att de betalar provisionen till varje deltagare. Företaget slipper betala för marknadsföringen och kan på så vis erbjuda bättre varor och tjänster.
    Då frågar jag återigen: Kan du ge exempel på något börsnoterat företag som använder mlm-nätverk för sin marknadsföring? 
    Som Bolaget skriver så är provision också en marknadsföringskostnad.

• ardath bey

Såg nu att Oriflame är börsnoterat. Erbjuder de bättre varor och tjänster än sina konkurrenter?

• dirpower
    ardath bey skrev 2013-08-08 10:03:04 följande:
    Då frågar jag återigen: Kan du ge exempel på något börsnoterat företag som använder mlm-nätverk för sin marknadsföring? 

Som Bolaget skriver så är provision också en marknadsföringskostnad.  

det är skillnad på marknadsföringskostnaderna när man inte behöver ligga ute med pengar. De betalar inte en krona för marknadsföring utan så fort de får in pengar för en såld vara så kan en del gå till provision. Det är effektivt jämfört med ICAs annonsblad som når tusetalet personer per enstaka kund.
  • dirpower
    ardath bey skrev 2013-08-08 12:22:37 följande:
    Såg nu att Oriflame är börsnoterat. Erbjuder de bättre varor och tjänster än sina konkurrenter?

De är verksamma i fler branscher. Inom Aloevera kanske de har mycket att erbjuda men jag är inte insatt. De marknadsför sig även genom annonser här på familjeliv har jag sett så de har väl inte lyckats fullt ut som renodlat mlm.
  • dirpower
    Bolaget skrev 2013-08-08 09:57:16 följande:

Ser du inte själv hur ditt resonemang haltar. Du utgår ifrån 5% i provision i alla nivåer i ditt nätverk. Om vi då räknar med att du får provision i 5 led (du säger 4-7 så jag räknar med något i mitten) så finns också 5 personer till som ska ha provision på samma försäljning.  Det finns alltså 5 personer förutom dig som ska ha 500 kr om dagen vilket gör att företaget som står för MLM ska betala 3000 i provisioner + 1000 i sociala avgifter. Kunderna har handlat för 200 kunder *50 kr = 10.000 kronor och betalt provisioner på 4000 kronor dvs 40% av försäljningen går till marknadsföring. 
    Oavsett vad ni lär er att kalla saker och ting så är er provision en maarknadsfringskostnad för företaget och mycket få om ens något seriöst företag lägger 40¤ av sin omsättning i marknadsföringsbudgeten. 

Om man får 5% i provision så ger 6 nivåer maximalt 30% i provisionskostnader. Företaget behåller 70% av varans intäkter utan att behöva ligga ute med en enda krona. Fler regler brukar styra upp det så att man får provision om man har en tillräckligt stor produktåtgång i sitt nätverk. Kanske att produkter för 5000 kr per månad behöver byta ägare och därmed får företaget ännu mer pengar för produkterna utan att behöva ligga ute med pengar.

Vill man så kan man köpa in varorna och sälja dem på egen hand. Du kan köpa mjölk på ICA och sälja vidare men det vore enklare att säga åt folk att själva handla på ICA.

Eftersom att MLM-företagen inte sysslar med marknadsföring (vilket skulle innebära tusentals nyanställningar varje dag) så betalar de ut provision till personer som innehar f-skattsedel och slipper därmed alla sociala avgifter och kringkostnader. Som ansvarig för marknadsföringen är man sin egen företagare.
Svar på tråden Några mlm intresserade?:)