• myhran

    ska han också sluta snusa?

    hej!

    jag och min fästman har tänkt försöka med första barnet i höst. vi båda snusar och jag har funderat en del kring detta. om det nu skulle vara så att vi lyckas bli gravida, då måste jag ju självklart sluta snusa. men egentligen inte han. MEN..jag tror att det skulle bli oerhört jobbigt för mig att samtidigt sluta snusa och "se på" när han fortsätter. alltså att det ligger snusdosor på bordet ibland som det gör idag, se honom stoppa in under läppen och till och med känna lukten ibland. jag tror säkert att han skulle försöka sluta om jag bad honom, samtidigt skulle jag känna mig elak som "tvingar" honom. vet att en del är kluvna när det gäller alkohol. det är för mig inga problem om han vill dricka under graviditeten. (så länge han inte är ute och ränner var och varannan helg, men han är nästan aldrig ute nu så tror väl inte att han helt plötsligt skulle börja med det) men det går inte riktigt jämföra med snus för vår del då alkohol inte är ett beroende för någon av oss, vilket då snus är.

    så till min fråga: hur har ni andra snusande par (och rökande för den delen med då det i princip är samma sak där) gjort när ni blivit gravida? stått ut med att "se på" eller har er partner passat på att sluta eller åtminstone hållt upp under graviditeten?    

  • Svar på tråden ska han också sluta snusa?
  • Millass

    Ja rökte innan o min sambo också, vi pratade om det här också.. Och jag sa att det är väldigt mycket som jag får "ge upp" genom att vara gravid.. Förändrar kroppen, och står över väldigt mycket! Sa att jag kände att han också borde sluta för att visa respekt till mig.. (Om du förstår vad ja menar).
    Han sa självklart att han skulle sluta och det har han. Däremot så röker han när han festar, och det blir jag faktiskt lite ledsen över då jag haft en väldigt intensiv och jobbig graviditet.. Han förstår men nu under sommaren säger han att det är svårt att hålla sig borta.. Såklart jag förstår det, men jag blir också sugen under sommarn.. Men inte röker ja för det.. Så flera diskutioner har vi haft!

    Tycker att man faktiskt kan säga att man vill att partnern kan sluta för att "ge upp" något denne också! Men alla tycker ju såklart olika!

    Lycka till med bäbisverkstan! Om två veckor är ja beräknad så ja får snart träffa min:)

  • Linn96

    Jag slutade snusa när jag blev gravid i januari och min pojkvän fortsatte vilket gjorde att jag blev mer motiverad att sluta. Han kan ta en snus när jag sitter bredvid och jag kan ta dosan och lukta på snuset och sen ge tillbaka den utan att röra snuset, bara för att jag vill bli så frestad som möjligt och sen säga nej. Sen så kanske det inte fungerar för alla eftersom luktsinnet blir så mycket starkare under graviditeten vilket kan göra att man inte kan motstå om man känner lukten, men det gjorde det för mig. 
    Idag känner jag inte av behovet att ha den under läppen lika mycket, dock tycker jag fortfarande om att lukta på snus och ibland känns det som att det fattas nå där under men jag överlever. Min pojkvän bestämde sig för att sluta för 3 veckor sen och han har klarat det såhär långt men vet inte hur länge det kommer hålla. (för mig spelar det ingen roll om han snusar eller inte, för jag vet att om jag verkligen vill så kan jag avstå vilket jag har gjort nu sen januari).

    Man kan säga att eftersom min pojkvän fortsatte ett bra tag så hjälpte han mig genom att fresta mig vilket han fort förstod och började fresta mig ännu mer.. det kan låta konstigt men det var det bästa sättet han kunnat hjälpa mig på och det hjälpte mig väldigt mycket. Men det är såklart från person till person. 
    Snusfri i 8 månader nu. 

  • Tveksamt

    Iom att du ska sluta så är det väl ett utmärkt tillfälle för honom att också sluta, så kan ni peppa varandra och hjälpas åt att stå emot när det lockar. Glöm heller inte bort den fördelen ni får av extra pengar om ni båda slutar, det är ju en ganska kostsam 'hobby', iaf beroende på hur mycket man snusar. Jag tycker absolut att det är en sak att prata igenom med din partner, han kansler ser det på samma sätt. Det finns inga definitiva bevis på hur negativ inverkan nikotin har på en persons förmåga att få barn, men det finns en misstanke om att inverkan finns, även för snus. Så förutom alla andra positiva effekter ni skulle få av att ni båda skulle sluta snusa så skulle det i alla fall inte försämra era förutsättningar för att bli gravida.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • emmianttila

    Jag slutade röka när jag fick ett plus. Men jag nästan tvingade sambon att fortsätta röka (han hade ju inget emot det) tills jag inte kände mig sugen längre. Då fick han sluta röka.

    Orkade inte att båda två skulle va tjuriga pga nikotinbrist samtidigt så vi gjorde så istället! Funkade bra :) 

  • myhran

    okej, lite olika metoder då alltså. hehe men allt som känns bra är ju rätt för var och en. tror jag ska diskutera detta med min partner. har också läst om att nikotin kan påverka förmågan att bli gravid, även kvalitén på spermierna. och det om nåt är ju ett bra argument för att han ska sluta ;)

    tack för era svar, var intressant att höra hur andra par har gjort (: håller med om att det faktiskt kan kännas lite rättvist att han också får "ge upp" något. men förstår även er som sett det som en extra motivation att han fortsätter och att bli stolt att man ändå klarar det fint.

    jättestort grattis till er som är gravida, såå mysigt :D   

Svar på tråden ska han också sluta snusa?