Tvååring kan inte somna själv i rummet
Hejsan, har en tvååring här hemma som får panik om man lämnar rummet när hon ska sova. Nattningen har sedan många månader tillbaka sett ut som så att hon får äta välling i sin säng och sedan ligger/sitter jag i min och pappans säng tills hon somnat (vi sover alltså i samma rum då vi bara har ett sovrum). Brukar alltså inte ligga och klappa eller söva henne på något sätt, jag ligger alltid med ryggen mot henne så hon somnar ju själv men vill bara inte vara ensam i rummet. De gånger jag provat lämna (ibland väldigt bestämt och ibland med ett mjukt sätt) så gråter hon som om jag skulle överge henne, alltså inte bara trotsig "jag vill inte"-gråt utan hon blir verkligen riktigt ledsen och vill kramas och hålla handen när hon lugnat ner sig. Anledningen till att jag vill att hon ska kunna somna utan sällskap är att vi kommer få tillökning om ca 1 månad. Det hade varit så smidigt om jag kunde ge henne sin välling, säga nattinatt och sedan gå ut ur sovrummet för att ta hand om/mata bebisen. Var är pappan undrar ni..? Han har en betald hobby han aktiverar sig med som gör att jag många kvällar är själv hemma. Han hinner vara hemma några timmar efter jobbet men åker oftast nån gång mellan 16-18 och är hemma igen vid 21-22. Dottern lägger sig runt 19.30-20. Så vad jag söker är teorier på varför hon blir så hemskt ledsen och tips på hur jag får henne att somna ensam i rummet?