• Madelaiine

Fler som väntar på insemination eller precis inseminerats som vill följas åt?

Hej hopp, 
    hoppas på att kunna hitta någon/några att prata/diskutera detta med då jag är helt ny när det gäller det här med insemination. 

Här är våran resa fram till nu:

Jag har kämpat med min vikt just för att det enligt läkarna spelar stor roll och för att jag själv inte mår bra med min vikt just nu. Är 163 cm lång och vägde 94,6 kg, väger nu ungefär 84 kg. Så har nu gått ner ungefär 10 kg på 5 veckor. Och sänkt mitt BMI från 36 till 31. Känns toppen. Vi är inne på vårt 22:a försök. (jag har även försökt att bli gravid i ett tidigare förhållande för ett par år sedan, så detta är min andra utredning, så jag har totalt försökt bli gravid i ungefär 4 år)

Iår var vi på vårat återbesök på Sophia hemmet. Och fick veta att allt är bra med oss. Min sambos spermier rör sig bra och allt ser bra ut hos mig. Har fina ägg och regelbunden mens och fin livmoder och två fina äggledare med fripassage. Så jag vill bara skrika rätt ut: "MEN VARFÖR I HELVETE FUNGERAR DET INTE DÅ? VARFÖR FÖRTJÄNAR INTE VI ATT BLI FÖRÄLDRAR? VARFÖR MÅSTE VI VARA INNE PÅ VÅRT 22:A FÖRSÖK?" 

Läkaren sa också att vi har alla förutsättningar att bli gravida och bla bla bla för att vi är så pass unga.. Och jag är så less på att höra det.. Vi kanske är unga, JA. och det är givetvis positivt men det betyder INTE att vi inte lider precis som någon som är äldre. Jag tycker också att det är suuuuper jobbigt varje månad och hatar när mensen jämnt kommer. Och trots att vi är så pass unga, jag 21 och sambon 26. Så har vi masssssa vänner som har barn, i stort sett alla. Har en tjejkompis som är ett år äldre än mig och hon fick sin tredje dotter för ett par dagar sen. Det är många som har fått sitt andra barn. En del precis sitt första eller är gravida. Så ja, att man är ung gör det inte mindre jobbigt som många verkar tro. 

Så nu ska vi prova på insemination, är tydligen 25 % som lyckas på 3 försök. Så hoppas verkligen på att det kan ge oss vårat mirakel tillslut. Börjar med pergotime på torsdag och slutar på måndag. Sen ska jag göra UL på onsdag och har jag fina ägg då så sker inseminationen på min födelsedag nästa fredag. Vore helt underbart om det lyckades, men känns som att det vore ju för bra för att vara sant så vågar inte hoppas för mycket. 

Fick även höjd dos levaxin för att få ner mitt TSH-värde, det låg nu på runt 3. Men ska ligga under 2, gärna närmare 1. Så hoppas på att det regleras snart också. 

Hoppas verkligen riktigt mycket just nu. Finns inte ens ord som kan beskriva hur lyckliga vi skulle bli om detta lyckades. Men vi har iaf bestämt oss för att ge det här ett försök men fungerar inte det så kommer vi att försöka själva i ett år och sedan ger vi oss på IVF-försök. Det verkar som sagt inte så kul med alla dessa hormonsprutor och vad det är så det väntar vi lite med och så har vi försökt bra länge då iaf och IVF känns verkligen som vår sista utväg som vi tar då. 
  • Svar på tråden Fler som väntar på insemination eller precis inseminerats som vill följas åt?
  • Tuttiluttan
    Madelaiine skrev 2013-09-04 00:01:10 följande:
    Så underbart med alla din positiva energi. Men jag är lite rädd att vara för positiv då jag inte vill få hjärtat krossat igen. Efter nästan två år, blir det tufft om man ska hoppas varje gång man provar nåt nytt. Har "bara" fem dagar kvar nu till jag ska testa om mensen inte kommit och det är riktigt nervöst. Vi vill ju ingenting hellre än att få bli föräldrar. 
    Tänk som så, att så här gravid har du inte varit tidigare! O njut av den tanken, de är så viktigt att ha en positiv inställning! Så försök slappna av o njut de sista dagarna
  • linnea83

CD 16,4 dagar efter inseminationen och jag håller på att bli galen vad tiden går långsamt!!!1000 symptom (efter ovitrellen gissar jag) och vill ha mitt positiva besked nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!Fy vad otålig jag är!

• Madelaiine
    Tuttiluttan skrev 2013-09-04 08:44:56 följande:
    Tänk som så, att så här gravid har du inte varit tidigare! O njut av den tanken, de är så viktigt att ha en positiv inställning! Så försök slappna av o njut de sista dagarna

Jag njuter varje dag :) inte så att jag springer runt och är sur och negativ :) men jag tror varken eller. Känns som att alla "symptom" kan vara precis vad som helst. Så det enda konkreta för mig är att vänta två veckor efter ÄL och sen testa :) men jag njuter absolut av livet under tiden. Annars hade jag tagit livet av mig för länge sen om jag bara sprang runt med negativa tankar och tänkte på att bli gravid. Jag tänker inte på det särskilt mycke, jag lever i nuet och älskar livet för vad det är. Och vet att vi en dag kommer att bli föräldrar :) även om det innebär en adoption. Men föräldrar kommer vi bli. Jobbigt med all väntan bara innan man vet vilket vis som är det rätta för oss att bli föräldrar. Tråkigt att det är sån lång väg dit.

Nu är det bara 3 dagar kvar :))
  • Madelaiine

Hej hopp!

Läskigt hur väl man kan känna sin kropp. Och ja nu är den otroligt vidriga smärtan här tillsammans med mensen. Så just nu ligger jag i badkaret och är bara allmänt förtvivlad.

Jag är så SÄKER på att något är fel på mig... Det går inte så här många ur utan att man blir gravid annars. Det är nåt i den här processen som inte går som det ska. Och nästa läkarbesök tänker jag säga ifrån. Så jävla less att de bara säger att allt ser bra ut: ja kanske i det ni kan se innan själva karusellen är igång men sen då? Ägget kanske inte kan fästa, varför? Spermierna kanske inte tar sig igenom "skalet" in till ägget, varför? Eller nåt annat? Och vad kan man göra åt saken?

Kommer inte känna mig helt nöjd förrän allt sånt uteslutits helt.

• linnea83

Jadu mycket tankar kommer när den där jävla mensen kommer månad efter månad..Låter som en bra idé och ifrågasätta tycker jag!När ringer du dom för en ny tid?Tänker på dig!Kram!!

• linnea83

Jag har testat för att se när ovitrellen gått ur..Tog ett test igår som va blankt och idag var där ett streck igen??9 dagar efter ovitrelle och 8 dagar efter insem..Bim -6..Vågar inte hoppas för mycket men man vill ju såååå!!Vad tror ni??

• Madelaiine
    linnea83 skrev 2013-09-10 22:04:46 följande:
    Jag har testat för att se när ovitrellen gått ur..Tog ett test igår som va blankt och idag var där ett streck igen??9 dagar efter ovitrelle och 8 dagar efter insem..Bim -6..Vågar inte hoppas för mycket men man vill ju såååå!!Vad tror ni??

Åhhhh, vad roligt, låter ju lovande att det är ett streck där igen. Håller tummarna stenhårt.

Jag var på sjukhuset idag och gjorde vul för att starta ny insemination. Så jag börjar med pergotime på fredag men får bara ta 3 av 5 tabletter den här gången för att jag inte får producera för många ägg då de inte inseminerar om fler än 2 blir stora nog.

Ska ta blodprov för att se mitt tsh-värde onsdag nästa vecka. Och sen tillbaka på vul torsdag nästa vecka.

Ställde även massa frågor till läkaren, hade en manlig den här gången och han var super trevlig och svarade gärna, vilket kändes bra.
  • linnea83
    Madelaiine skrev 2013-09-10 23:38:14 följande:

Åhhhh, vad roligt, låter ju lovande att det är ett streck där igen. Håller tummarna stenhårt.

Jag var på sjukhuset idag och gjorde vul för att starta ny insemination. Så jag börjar med pergotime på fredag men får bara ta 3 av 5 tabletter den här gången för att jag inte får producera för många ägg då de inte inseminerar om fler än 2 blir stora nog.

Ska ta blodprov för att se mitt tsh-värde onsdag nästa vecka. Och sen tillbaka på vul torsdag nästa vecka.

Ställde även massa frågor till läkaren, hade en manlig den här gången och han var super trevlig och svarade gärna, vilket kändes bra.
    Va skönt!Alltid gott att få träffa en förstående läkare :).Skönt att köra på igen direkt..Men då menade han att äggen blev för stora eller?Fattar inte riktigt..Du hade ju 2 fina på 5 tabletter..Ville han att det bara skulle vara ett ägg då?Kram på dig!
  • Madelaiine
    linnea83 skrev 2013-09-11 07:49:20 följande:
    Va skönt!Alltid gott att få träffa en förstående läkare :).Skönt att köra på igen direkt..Men då menade han att äggen blev för stora eller?Fattar inte riktigt..Du hade ju 2 fina på 5 tabletter..Ville han att det bara skulle vara ett ägg då?Kram på dig!

Jag hade 2 fina på 5 tabletter men är tredje som var oroande stort. Hade det bara vuxit lite lite till så hade de varit tvungna att avbryta. Och det vill han inte ska behöva hända därför får jag inte äta lika många den här gången.
  • linnea83
    Madelaiine skrev 2013-09-11 11:30:48 följande:

Jag hade 2 fina på 5 tabletter men är tredje som var oroande stort. Hade det bara vuxit lite lite till så hade de varit tvungna att avbryta. Och det vill han inte ska behöva hända därför får jag inte äta lika många den här gången.
    Ah okej då fattar jag =)
  • linnea83
    Jaha då har bim kommit till slut.Neg test..Detta har varit dom 2 längsta veckorna sen vi började försöka..Ska börja kalla det för BM (beräknad mens)istället..Mensen kommer ju ändå varje gång liksom =/..Så idag har jag BM ;).Mensen ska komma ikväll enligt mig själv.Hade ju väldigt ont hela dagen och natten efter inseminationen så lite osäker på tiden..Mellan 18-24 skulle jag gissa..Då blir det till att ringa gyn och sätta igång med insemination nr 2.
  • Madelaiine
    linnea83 skrev 2013-09-16 09:29:52 följande:
    Jaha då har bim kommit till slut.Neg test..Detta har varit dom 2 längsta veckorna sen vi började försöka..Ska börja kalla det för BM (beräknad mens)istället..Mensen kommer ju ändå varje gång liksom =/..Så idag har jag BM ;).Mensen ska komma ikväll enligt mig själv.Hade ju väldigt ont hela dagen och natten efter inseminationen så lite osäker på tiden..Mellan 18-24 skulle jag gissa..Då blir det till att ringa gyn och sätta igång med insemination nr 2.

Håller tummarna att mensen inte kommer utan att du får ett stort + snart :) Alla i min omgivning blir gravida så hoppas jag förmedlar lite av den energin till dig också :))

För mig är det dags att ta nya blodprover imorgon och se om levaxinet har hjälpt mig något, hoppas på bättre värden. Har tagit sista tabletten pergotime idag. Och på torsdag kl. 8.50 är det dags för vul och mäta äggen och se om de är tillräckligt stora eller behöver växa till sig. Tror det blir insemination på måndag som sist. Vore bara en trevlig överraskning om de hade vuxit till tillräckligt redan på torsdag.
  • linnea83

Mensen kom ju i tisdags så nu blir det en ny runda..
    Gyn ringde nu.Och det blir en ny insemination direkt!Så jäkla skönt..Va lite krångel först såklart,men på fredag börjar jag med pergotime igen,och på onsdag blir det vul..

• Madelaiine

Håller tummarna för att det går bra för er den här inseminationen och att det är eran tur nu. För våran otur kan ni ju inte ha och få sexförbud.

Mitt TSH-värde ligger nu på 2,7. Så den här gången fick jag höja min levaxin dos ytterligare. Äter nu 75 mg. Mm, min läkare sa att man ska ligga på 2. Irriterande att alla säger olika.

Torsdag har varit här och jag var på vul och att alla höll tummarna gav verkligen effekt, stor effekt. Så håll gärna tummarna för att jag blir gravid nu :)

Men ni höll tummarna så bra att det inte blir någon insemination. Jag har 3 stycken stora och fina ägg. Så de inseminerar inte då det är chans (enligt mig) för trillingar. Risk (enligt läkaren) för trillingar. Så hon sa: "nu måste ni ha skyddat sex fram till du får mens igen då äggen kommer släppa och då riskerar ni att få trillingar"

Ärligt så ville jag nästan strypa henne!!!! Så många år som jag kämpat för att bli gravid och hon tycker att jag ska skita i att ha sex för att jag har chans att få tre istället för inget! Det kan hon glömma!! Vi har haft sex ändå och kommer fortsätta.

Att tre blir befruktade, att tre fäster och att allt går som det ska?? Hur stor är den möjligheten? Ja, minimal förmodligen! Mendå har vi tre chanser inte bara en. Så ett kanske fäster i alla fall och vårt mirakel kanske kommer till. *hoppas*

För oj vad de ska få höra då. Man vet ju aldrig vilken månad som är den rätta och när det är menat att bli. Så jag tänker inte hoppa över den här månaden. Tänk om det är just det här som ger oss vårat mirakel. Ja, jag förstår inte riktigt tanken bakom att säga till någon som är ofrivilligt barnlös att man inte får ha sex för chanserna är stora att ni får fler barn!! GALENSKAP!

Svar på tråden Fler som väntar på insemination eller precis inseminerats som vill följas åt?