• Madelaiine

    Fler som väntar på insemination eller precis inseminerats som vill följas åt?

    Hej hopp, 
    hoppas på att kunna hitta någon/några att prata/diskutera detta med då jag är helt ny när det gäller det här med insemination. 

    Här är våran resa fram till nu:

    Jag har kämpat med min vikt just för att det enligt läkarna spelar stor roll och för att jag själv inte mår bra med min vikt just nu. Är 163 cm lång och vägde 94,6 kg, väger nu ungefär 84 kg. Så har nu gått ner ungefär 10 kg på 5 veckor. Och sänkt mitt BMI från 36 till 31. Känns toppen. Vi är inne på vårt 22:a försök. (jag har även försökt att bli gravid i ett tidigare förhållande för ett par år sedan, så detta är min andra utredning, så jag har totalt försökt bli gravid i ungefär 4 år)

    Iår var vi på vårat återbesök på Sophia hemmet. Och fick veta att allt är bra med oss. Min sambos spermier rör sig bra och allt ser bra ut hos mig. Har fina ägg och regelbunden mens och fin livmoder och två fina äggledare med fripassage. Så jag vill bara skrika rätt ut: "MEN VARFÖR I HELVETE FUNGERAR DET INTE DÅ? VARFÖR FÖRTJÄNAR INTE VI ATT BLI FÖRÄLDRAR? VARFÖR MÅSTE VI VARA INNE PÅ VÅRT 22:A FÖRSÖK?" 


    Läkaren sa också att vi har alla förutsättningar att bli gravida och bla bla bla för att vi är så pass unga.. Och jag är så less på att höra det.. Vi kanske är unga, JA. och det är givetvis positivt men det betyder INTE att vi inte lider precis som någon som är äldre. Jag tycker också att det är suuuuper jobbigt varje månad och hatar när mensen jämnt kommer. Och trots att vi är så pass unga, jag 21 och sambon 26. Så har vi masssssa vänner som har barn, i stort sett alla. Har en tjejkompis som är ett år äldre än mig och hon fick sin tredje dotter för ett par dagar sen. Det är många som har fått sitt andra barn. En del precis sitt första eller är gravida. Så ja, att man är ung gör det inte mindre jobbigt som många verkar tro. 

    Så nu ska vi prova på insemination, är tydligen 25 % som lyckas på 3 försök. Så hoppas verkligen på att det kan ge oss vårat mirakel tillslut. Börjar med pergotime på torsdag och slutar på måndag. Sen ska jag göra UL på onsdag och har jag fina ägg då så sker inseminationen på min födelsedag nästa fredag. Vore helt underbart om det lyckades, men känns som att det vore ju för bra för att vara sant så vågar inte hoppas för mycket. 

    Fick även höjd dos levaxin för att få ner mitt TSH-värde, det låg nu på runt 3. Men ska ligga under 2, gärna närmare 1. Så hoppas på att det regleras snart också. 

    Hoppas verkligen riktigt mycket just nu. Finns inte ens ord som kan beskriva hur lyckliga vi skulle bli om detta lyckades. Men vi har iaf bestämt oss för att ge det här ett försök men fungerar inte det så kommer vi att försöka själva i ett år och sedan ger vi oss på IVF-försök. Det verkar som sagt inte så kul med alla dessa hormonsprutor och vad det är så det väntar vi lite med och så har vi försökt bra länge då iaf och IVF känns verkligen som vår sista utväg som vi tar då. 
  • Svar på tråden Fler som väntar på insemination eller precis inseminerats som vill följas åt?
  • Pinot noir

    Jag är i inseminationskarusellen och tror egentligen inte på det. Jag började med hormoner och naturliga försök hemma men det tog sig inte och då blir det tre inseminations försök och sen IVF. 
    Jag är lite sur på dem för jag började med hormoner i vintras januari-februari sådär, och förra månaden diskuterade vi att gå vidare då spermierna inte är bra. Om vi nu har dåliga spermier varför fick vi inte göra insemination tidigare. Jag är lite otålig då vi hållit på länge och förra året hade jag ett MA så alla sa att jag skulle bli gravid snabbt och enkelt igen.  Jag skulle egentligen vilja hoppa inseminationen men det går inte, verkar det som. 
    Problemet med sperimerna är att det är <10% som skulle kunna bli ett barn och problemet med mig är att jag inte har ägglossning utan en variant av PCO (alla verkar ha ganska olika symptom vid pco)
     

  • Tuttiluttan

    Innan IVF så gör dom en grundlig utredning till varför ni inte lyckas!

    Där e dom som ständigt får missfall och dom får göra en grundlig utredning för just mf.

    Läkaren låter er inte genomgå IVF om de anser att chanser för just er är så minimala att de inte är lönt! För din skull som kvinna, er som par och för landstinget då de är dom som betalar!

    Vill ni sen gå privat betalar ni själv och kan välja att testa ändå!

  • Tuttiluttan
    Pinot noir skrev 2013-08-13 16:24:37 följande:

    Jag är i inseminationskarusellen och tror egentligen inte på det. Jag började med hormoner och naturliga försök hemma men det tog sig inte och då blir det tre inseminations försök och sen IVF. 
    Jag är lite sur på dem för jag började med hormoner i vintras januari-februari sådär, och förra månaden diskuterade vi att gå vidare då spermierna inte är bra. Om vi nu har dåliga spermier varför fick vi inte göra insemination tidigare. Jag är lite otålig då vi hållit på länge och förra året hade jag ett MA så alla sa att jag skulle bli gravid snabbt och enkelt igen.  Jag skulle egentligen vilja hoppa inseminationen men det går inte, verkar det som. 
    Problemet med sperimerna är att det är <10% som skulle kunna bli ett barn och problemet med mig är att jag inte har ägglossning utan en variant av PCO (alla verkar ha ganska olika symptom vid pco)
     


    Märkligt att ni ska genomgå insemination med tanke på er situation!

    Ni borde få IVF direkt.

    Min man har av ca 20milj spermier endast ca 1,5milj som lever och då är dom mycket slöa!

    Inga fel upptäcktes på mig under utredningen men under behandlingen visade sig att mina ägg hade dålig kvalité.

    Men som sagt det visste de inte innan och för oss va de IVF omgående.

    Efter en del pergotime kurer, vikt nedgång och allt de där..

    Här vet de redan att din man har dåliga simmare och du en variant av pco... Mycket märkligt att låta er genomgå insemination då, du borde bli stimulerad och få hjälp med dina ägg så gott det går och din mans simmare en knuff i rätt riktning med deras hjälp...

    Får man fråga om de är privat eller landstinget och vilket landsting de isf är?!?

    Vi tillhör Skåne och gjorde utredning och bahandling på RMC i Malmö.
  • Madelaiine
    Pinot noir skrev 2013-08-13 16:24:37 följande:
    Jag är i inseminationskarusellen och tror egentligen inte på det. Jag började med hormoner och naturliga försök hemma men det tog sig inte och då blir det tre inseminations försök och sen IVF. 
    Jag är lite sur på dem för jag började med hormoner i vintras januari-februari sådär, och förra månaden diskuterade vi att gå vidare då spermierna inte är bra. Om vi nu har dåliga spermier varför fick vi inte göra insemination tidigare. Jag är lite otålig då vi hållit på länge och förra året hade jag ett MA så alla sa att jag skulle bli gravid snabbt och enkelt igen.  Jag skulle egentligen vilja hoppa inseminationen men det går inte, verkar det som. 
    Problemet med sperimerna är att det är <10% som skulle kunna bli ett barn och problemet med mig är att jag inte har ägglossning utan en variant av PCO (alla verkar ha ganska olika symptom vid pco)
     
    Hmm, vad underligt. Iaf om man jämför med Tuttiluttan. Förstår att ni vill börja med IVF direkt då istället. När ska ni börja med er första insemination? 

    Usch då för att behöva få MA :/ Kan tänka mig att det är riktigt tufft. Människor pratar mycket det är en sak som är säker. Att saker går snabbt det gör det då inte kan man ju konstatera. Min lillasyster är jämnt på mig och säger han hon vill att jag ska få barn. Men ja, om det vore så enkelt som att bara behöva önska och så kommer det. Kan tänka mig din frustration.

    Mm, min kusin har också PCO men hon har ägglossning ibland, hennes mens lever sitt eget lilla liv. Och hon har precis lyckats bli gravid med sitt andra barn efter ungefär 1 1/2 års kämpande. Det hon fick höra när hon fick veta det var att hon aldrig kommer kunna få barn, det sa en läkare till henne. Men rent jäkla skitsnack och en riktigt okunnig läkare. Idag har hon en dotter och en påväg. Andra utan att äta pergotime utan helt utan hjälp. Så hon har givit mig hopp om att ingenting är omöjligt :) 
  • Mc angel

    Hej hej... Är precis påväg från sophiahemmet nu å är super glad... Efter ett missfall i början av sommaren har vi nu fått klartecken att försöka med insemination...

    Börjar med tabletterna på söndag och första UL på fredag nästa vecka... Hoppas hoppas d går bra!

    Vi är välsignade med 2 barn redan men pga bakomliggande sjukdomar osv producerar min kropp inte så mycket ägg och jag bör börja ta mina mediciner för att hålla sjukdomen i schak snart igen(man kan inte ta som när man ska ha barn)... Därför får hjälp att skaffa vårt 3:e...

  • Madelaiine
    Mc angel skrev 2013-08-14 11:00:17 följande:
    Hej hej... Är precis påväg från sophiahemmet nu å är super glad... Efter ett missfall i början av sommaren har vi nu fått klartecken att försöka med insemination...

    Börjar med tabletterna på söndag och första UL på fredag nästa vecka... Hoppas hoppas d går bra!

    Vi är välsignade med 2 barn redan men pga bakomliggande sjukdomar osv producerar min kropp inte så mycket ägg och jag bör börja ta mina mediciner för att hålla sjukdomen i schak snart igen(man kan inte ta som när man ska ha barn)... Därför får hjälp att skaffa vårt 3:e...
    Hej på dig och välkommen hit :)

    Åh, vad roligt, grattis. Håller tummarna att det ska fungera för både er och oss då. Jag börjar med tabletterna imorgon. och har UL på onsdag, sen ska vi troligen dit på fredagen för insemination så vi kanske ses där på fredag, haha :) 

    Okej, hoppas att allt ska gå bra. Kan du ta medicinen igen när du blivit gravid? Eller måste du göra uppehåll under hela tiden? Är det inte ovanligt annars att man får hjälp med fler barn än första?  
  • Mc angel

    Tackar... Ska bli kul att följas åt...vad kul att vi kanske stöter på varandra... Haha...

    Ja jag måste hålla cellgifterna borta under hela grav och amning och skulle jag ha tagit dom igen efter varje barn så är det 6 månaders karens tid från det att man slutar ta dom till att man ens får börja försöka... Så jag har vart utan sen 2008... Inge bra...

    Det är väll så att man får inte hjälp av landstinget eller kommunen eller vem det nu är som betalar om man har barn innan eller inte uppfyller alla andra kriterierna men sophiahemmet är ju privat så man blir emot tagen om man betalar helt enkelt... Därför är nog Ivf uteslutet för oss för det är väll multum-dyrt...

    Vi får hoppas på att inseminationen ska funka! :)

    Skriver från mobilen på jobbet därav ev stavfel å Korta svar...Vi hörs mer sen... :o)

  • Madelaiine
    Mc angel skrev 2013-08-14 12:36:17 följande:
    Tackar... Ska bli kul att följas åt...vad kul att vi kanske stöter på varandra... Haha...

    Ja jag måste hålla cellgifterna borta under hela grav och amning och skulle jag ha tagit dom igen efter varje barn så är det 6 månaders karens tid från det att man slutar ta dom till att man ens får börja försöka... Så jag har vart utan sen 2008... Inge bra...

    Det är väll så att man får inte hjälp av landstinget eller kommunen eller vem det nu är som betalar om man har barn innan eller inte uppfyller alla andra kriterierna men sophiahemmet är ju privat så man blir emot tagen om man betalar helt enkelt... Därför är nog Ivf uteslutet för oss för det är väll multum-dyrt...

    Vi får hoppas på att inseminationen ska funka! :)

    Skriver från mobilen på jobbet därav ev stavfel å Korta svar...Vi hörs mer sen... :o)
    Absolut, jätte roligt. Mm, roligt att vi går just på samma ställe också :)

    Okej, vad är det du tar cellgifterna emot? (Om man får fråga, du behöver inte svara om du inte vill prata om det) Nej, det var väldigt länge du har varit utan då. Men har det gått bra ändå?

    Okej, vad får ni betala för att få hjälp? Får ni betala hela inseminationen själva då? Kostar det mer än ett vanligt läkarbesök? Har inte så bra koll då vårat går ju under högkostnadskortet som jag fick sist jag var där nu. Så det är skönt att inte behöva betala förrän 2014 i maj igen.

    Men hoppas verkligen att vi ska ha lyckats då eller att 3 IVF-försök räcker för oss sen om inte inseminationerna skulle lyckas. Annars kollade jag på deras sida och det kostar ju hur många tiotusentalskronor som helst och det är ju ingen garanti att fler IVF försök fungerar heller. Så ja, det är inte lätt inte med alla val. Men det får vi ta när vi kommit till det steget om det blir så, hoppas inte. 

    Har de två andra barnen kommit till naturligt? Eller har ni fått hjälp med insemination då också?

     
  • linnea83

    Hej kämpande "mammor" :).
    Jag och min sambo ska starta insemination denna mån!Har ca 1,5 vecka kvar till mens och sen är det dags!Ska äta pergotime från dag 5 och 5 dagar fram,så det blir runt 30 aug-3 sep nångång :).Vi har gjort utredning i våras som inte visade några fel och hade också fin äggledarpassage.Efter den fick vi sommaren att försöka själva men det har ej tagit.Vet att chanserna är små att inseminationen lyckas men här (Halmstad) måste man först göra det 3 gånger innan man får IVF (då i Malmö eller Göteborg).Känner mig ändå riktigt hoppfull konstigt nog :)..
      

  • Madelaiine
    linnea83 skrev 2013-08-14 15:14:59 följande:
    Hej kämpande "mammor" :).
    Jag och min sambo ska starta insemination denna mån!Har ca 1,5 vecka kvar till mens och sen är det dags!Ska äta pergotime från dag 5 och 5 dagar fram,så det blir runt 30 aug-3 sep nångång :).Vi har gjort utredning i våras som inte visade några fel och hade också fin äggledarpassage.Efter den fick vi sommaren att försöka själva men det har ej tagit.Vet att chanserna är små att inseminationen lyckas men här (Halmstad) måste man först göra det 3 gånger innan man får IVF (då i Malmö eller Göteborg).Känner mig ändå riktigt hoppfull konstigt nog :)..
      
    Hej och välkommen hit :) 

    Vad roligt att höra att det finns fler där ute. Jag startar med pergotime imorgon. Och kommer troligen att insemineras i slutet på nästa vecka. Vi var på återbesök i måndags (vi började utredningen den 25 maj, så allt har gått fort för oss, vilket är skönt) och bestämde oss då direkt för att prova med insemination. Jag är hoppfull. Varför säger du att chanserna är små? Om allt är som det ska med er båda så borde ju chanserna vara stora?

    Allt är som det ska med oss också, de har inte hittat några fel alls. Och våran läkare sa att på tre försök är det ungefär 25% enligt statistik som lyckas. Och då kan man ju även tänka att statistiken inte bara baseras på de som man inte hittat fel på utan även personer som man hittat fel på och som inte har lika goda förutsättningar. Sedan har vi även åldern på våran sida. Så jag är positiv och hoppas verkligen att det här ska kunna hjälpa oss. Annars blir det IVF för oss också. Men vi kan ju inte ge upp innan vi ens försökt. Håller tummarna för att inseminationen ska gå bra för oss allihopa.  
Svar på tråden Fler som väntar på insemination eller precis inseminerats som vill följas åt?