• traveler

    Är inte djuren rädda längre? *Bild*

    Varje kväll står den här räven och tuggar i sig körsbärskärnor i vårt område. Jag kan nästan gå så nära som två meter och den är inte rädd för bilar heller. Den verkar så orädd så ibland har jag t.o.m. tänkt den bisarra tanken att gå fram och klappa den men då kommer den förstås att försvara sig vilket ett vilt djur ska göra.

    Jag har alltid trott att djur också rävar inkluderat är väldigt skygga djur men jag kanske har fel. Vad tror ni?    


  • Svar på tråden Är inte djuren rädda längre? *Bild*
  • tyfg

    Haha nej, rävar verkar inte vara så rädda men det kanske alltid har varit så. Kände mig iakttagen förra sommaren när jag var ute, vänder mig om och så står en räv 2 meter bakom mig. Jag blev nog räddare än vad han vart.

  • Lindsey Egot NO1

    Det är ju så att människan inkräktar på djurens natur när vi bygger bostadsområden och självfallet kommer djuren då att komma nära inpå. Många djur har sina fasta rutiner och dessa för de vidare i generationer. Att det står en villa omvägen gör att de kommer nära inpå.

  • leiasmamma

    Rävar är väldigt på sin vakt som alla andra vilda djur. Men dom lär väl sig vart dom går "säkra" och då kanske dom kan verka lite avtrubbade eller vad man ska säga.. Dom vet väl helt enkelt vart dom ska va på sin vakt eller inte.

  • leiasmamma

    Men tycker du ska ringa viltvårdare med tanke på att det är mååånga rävar som har skabb. Då undersöker dom o ser vad dom tycker är bäst samt om den har skabb eller inte.

    Gick jakt o viltvård på gymnasiet så jag har inte bara tagit orden ur luften..

  • Jecw

    Skabbrävar är ofta oskygga. Skabbrävar blir "galna" av kliandet och ofta hungriga och desperata. Så klappa den INTE om du inte ä sugen på skabb och se till så din hund inte går fram till den eller fram till platser där den just legat/varit.

  • traveler
    Marie-anne skrev 2013-08-15 23:25:22 följande:
    hoppas bara den inte har skabb för då måste du ringa en viltvårdare som tar bort den!
    Vad är det för något?
  • viseversa

    Men ts rävar är ett sv. Dom djur som kan bli tamast. Dom vänjer sig väldigt snabbt vid människor. När jag vad barn bodde vi ofta på en stor kamping. Och där fanns en "vild"
    räv som blivit så tam och van vid människor att man faktiskt KUNDE klappa den.

  • FireLady

    Jag har klappa både räv och ekorre, båda vilda. Mormor och morfar hade hus i skogen och av någon anledning gilla djur dem. En period hade mormor även en ren som gick efter henne från morgon till kväll.


  • lilleskutto

    Oavsett om räven har skabb eller ej så bör man låta vilda djur vara. Även om den inte har skabb så kan den bitas om den känner sig hotad av din närhet när du klappar den och vem vet vad du då får för hemska bakterier och inflammationer...
    Nej vilda djur ska man låta bli hur lockande det än är att gå fram...

  • Marie-anne

    traveler, en viltvårdare har hand om naturen just där du bor,oftas finns dom med i telekatalogen, om du menar skabb är det en otäck sjukdom som rävar och andra djur kan få vilket är väldigt smittsamt och otrevlig sjukdom

  • Felidae

    För ett tag sedan låg det en räv på vår stenmur och sov. Jag gick ut och ropade lite för att skrämma iväg den, men den bara lyfte på huvudet, blängde på mig och kurade ihop sig ännu mer.

    Så rävar verkar inte direkt vara särskilt skygga av sig. 


  • Faber

    Nej dom är inte skygga. Flera bekanta som jagar och fiskar har sett rävar som kommer fram till kanske en meters avstånd. Det är på gränsen till att man kan få dom att äta ur handen på en. Själv har jag sett dom på nära håll bakom huset. Det är inget ovanligt.


    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden Är inte djuren rädda längre? *Bild*