• LitenR

Hjälp med markerande/innekissande katter

För att göra en lång historia kort så har jag haft två kastrerade hankatter som bott hemma hos min mamma några år.
    Nu för 1½ månad sen köpte vi hennes hus och flyttade dit. Jag, min sambo, våran son, våra två hundar och en tredje kastrerad honkatt. Och så fick ju mina två katter sen tidigare bo kvar i huset med oss.

Efter en vecka märkte vi att någon av dem börjat markera inne på våra möbler och vår sons leksaker. Alltså misstänkte vi någon av hankatterna, tänkte att det säkert lugnar sig efter några veckor när dom vant sig med omställningen.

Men det har inte slutat. Och jag blir snart GALEN!!

Vad ska man göra?

Mestadels har det just varit bara "markeringar" alltså kattpiss "strittor" lite här och där.
    Men två gånger har någon av dem kissat i sonens sittsäck.
    Har tagit ena katten på "bar gärning" när han kissade mot en av fyttlådorna.
    Men den katten hade inte varit inne nu när jag upptäckte kisset i sonens säck.
    Alltså går båda två och gör ifrån sig tydligen.

Jag vill ju ogärna avliva dem. Men vem vill ha katter som kissar inne?!

Bör tilläggas att alla djuren kommer överens och verkar i alla fall avslappnade tillsammans.

Någon som har några råd att ge?

• Svar på tråden Hjälp med markerande/innekissande katter
  • Birmafröken

Är du säker på att honkatten inte är en av de som urinmarkerar och att det pågår ett markeringskrig mellan henne och en av hankatterna?

• LitenR

Jag har aldrig sett henne göra det. Och när det varit markerat så högt upp på möblerna/ väggarna har jag helt antagit att de inte är hon då hon är betydligt mindre och lägre än hankatterna.
    Men båda hankatterna vet jag ju att det i alla fall är

• nemo1
    LitenR skrev 2013-08-16 14:14:51 följande:
    Jag har aldrig sett henne göra det. Och när det varit markerat så högt upp på möblerna/ väggarna har jag helt antagit att de inte är hon då hon är betydligt mindre och lägre än hankatterna.
    Men båda hankatterna vet jag ju att det i alla fall är
    Idiopatisk cystit kan förkomma just vid stress och fysiska besvär ska alltid uteslutas vid felkissande, ffa när man nämnder avlivning!
    kattstaus.se är en mycket bra sida vid tex felkissande 
  • nemo1
    Omogen citron skrev 2013-08-16 15:31:38 följande:
    Är de kastrerade?
    Det står i ts
  • LitenR
    nemo1 skrev 2013-08-16 15:26:17 följande:
    Idiopatisk cystit kan förkomma just vid stress och fysiska besvär ska alltid uteslutas vid felkissande, ffa när man nämnder avlivning!
    kattstaus.se är en mycket bra sida vid tex felkissande 
    Jag har ju svårt att tro att båda hanar nu plötsligt samtidigt skulle fått idiopatisk cystit. Läste på lite hastigt och dom visar ju inga andra tendenser till att må dåligt eller ha något "fel" förutom det här eviga sprayandet.
    Och självklart har jag ju inte bara tänkt föra in dem för att avlivas utan att i så fall i första hand boka en veterinär tid för att se om dom hittar något som kan tänkas vara orsaken.

Har även funderat på att hitta nya hem åt dem om det fortsätter såhär ifall inte veterinären hittar något fel på dem.
    Men vem vill ha en katt som kissat inne hos tidigare ägare.. ingen! 
  • Birmafröken

Hur ser du på möjligheterna att utöka katternas resurser (t.ex. toalådor) och att begränsa de utrymmen som de har tillgång till?

Är det några särskilda rum eller ställen som är särskilt utsatta för strilande?

• LitenR

Ja visst kan jag lägga fram flera lådor osv.
    Enda rummen som dom låtit bli så är vårat sovrum och köket. Annars är det överallt.. Vardagsrummet, lekrummet, hallen, källartrappan och i källaren på dörrar och på våra flyttlådor som inte blivit uppackade ännu..

• nemo1
    LitenR skrev 2013-08-16 16:04:58 följande:
    Jag har ju svårt att tro att båda hanar nu plötsligt samtidigt skulle fått idiopatisk cystit. Läste på lite hastigt och dom visar ju inga andra tendenser till att må dåligt eller ha något "fel" förutom det här eviga sprayandet.
    Och självklart har jag ju inte bara tänkt föra in dem för att avlivas utan att i så fall i första hand boka en veterinär tid för att se om dom hittar något som kan tänkas vara orsaken.

Har även funderat på att hitta nya hem åt dem om det fortsätter såhär ifall inte veterinären hittar något fel på dem.
    Men vem vill ha en katt som kissat inne hos tidigare ägare.. ingen! 
    "Båda hanarna" Du vet ju inte skriver du VEM som kissar. Boka som sagt tid och nöj dig inte med lite kläm på magen, titta tänder och öron och sen blir katten friskförklarad, det har jag hört oändligt många gånger. Urinprov är ett måste och som sagt ev ultraljud.
    Det ska väldigt mycket till för att en katt ska visa att den mår dåligt och felkissande kan vara det enda symtomen. 
  • LitenR

Jag skrev att jag tagit den ena hanen på bar gärning vid ett tillfälle. Men att denna katt inte varit inne nu när det var kissat i sonens sittsäck. Alltså är det ju den andra hanen som kissat där!?

Honan tror jag som jag skrivit inte det är som går och kissar. Och dessutom var hon ute inatt

• nemo1
    LitenR skrev 2013-08-16 17:58:07 följande:
    Jag skrev att jag tagit den ena hanen på bar gärning vid ett tillfälle. Men att denna katt inte varit inne nu när det var kissat i sonens sittsäck. Alltså är det ju den andra hanen som kissat där!?

Honan tror jag som jag skrivit inte det är som går och kissar. Och dessutom var hon ute inatt
    Du svarade inte på vad du rengör med?
  • LitenR

Ja jag har provat med lite olika. Diskmedel och vatten.. Sånt som är för kattkiss som ska ta bort allt.. Allrengöring. Osv osv

• nemo1
    LitenR skrev 2013-08-16 18:12:58 följande:
    Ja jag har provat med lite olika. Diskmedel och vatten.. Sånt som är för kattkiss som ska ta bort allt.. Allrengöring. Osv osv
    Köp Scent stop, helt oslagbar. 
  • LitenR

Ska se vad det finns för utbud. Bor på Åland och ibland finns inte alls samma produkter som i Sverige..

• nemo1
    LitenR skrev 2013-08-16 20:45:00 följande:
    Ska se vad det finns för utbud. Bor på Åland och ibland finns inte alls samma produkter som i Sverige..
    Beställs på nätet så det får du garanterat tag på.
Svar på tråden Hjälp med markerande/innekissande katter