• Jesper f

Omplacerad katt

Hej,

Jag har lite allmänn fråga till vana kattägare, angående vår lillabuspojke. Jag har haft 2 katter förut, men det var några år sen. Och när vi nu bestämde oss för att skaffa katt, och sambon har allergi, föll valet dels på allergi vänlig katt, men också omplaceringskatt - då vi hört att det är svårt för vuxna katter att hitta nytt hem.

Så sagt och gjort. Vi letade ett tag på nätet, och hittade så småning om en kisse som passade vårt behov, och som behövde ett nytt hem. Den lille hern var en mycket önskad familjemedlem, men förra ägaren, som i sin tur också tog honom som omplaceringskatt, och haft honom dryga året, berättade och beskrev hans personlighet. Och ja, vi gjorde klart köpet, vi registrerade om honom hos SweRac, och hem bar det.

Det har gått jättebra, och han har verkligen anpassat sig kanon. MEN, det som förbryllar både mig och min sambo, är att i princip ALLTING som vi fick beskrivet av förra ägaren, som han INTE gillade, och absolut ALDRIG skulle bli i sin personlighet - det är precis vad han har blivit.

Tex, han skulle ALDRIG tycka om att kela några längre stunder ( när han kom hem fick man knappt klappa honom, innan man fick ett "låt mig vara ifred" naffs ), han skulle ALDRIG bli någon knäkatt. Och nej, tänkte vi, är det hans personlighet, så är det ju. Vi låter honom söka kontakt istället i den mån han vill. Och vad har vi fått? Är inte den här killen den veritabla deffenitionen av GOS och KNÄ katt, då skulle jag vilja se vad som är. Han ÄLSKAR att gosa, spinner bara man tar på honom, och han ÄLSKAR att ligga i knät och sova. Bästa han vet. Och flera timmar varje dag!! Och han kommer helt självmant, det är absolut inget som vi har "präglat" på honom. Han har fått vart ifred precis så mycket som han själv velat - vi har inte "tvingat" på någon fysisk närhet.

Tex, han gillade inte att vara utomhus. Förra ägaren hade försökt, men han visade inget intresse. Jag tillhör då dom som tycker att det är synd att katter måste vara inne, eftersom ute är deras naturliga habitat. Nu kan inte våran katt vara ute några längre perioder, vare sig i tid eller perioder om året, eftersom han inte har päls. Men vi bor dessbättre bara halvvåningen upp, har balkong, och bor precis som en skogsdunge - så vi for till bauhaus, skaffa kattnät, också inredde vi balkonen "katt-vänlig", med fleacefiltar att bylta in sig i, så han i vart fall kan ligga i filten och ligga och spana ut på naturen, vi har kattställning om han vill klättra upp och titta för bättre sikt osv. Och det visade sig välldigt snart, att han ÄLSKADE verkligen balkongen. Så fort det börjar bli framåt April SKA han ut. Och han är där flera timmar varje dag, ända tills regnet kommer i September.

Ut och gå, vi provade att ta ut honom när han kom, i sele. Och första gången ville han inte alls. Men desto mer han var på balkonen, desto större blev "suget" att gå ut. En dag satt han vid dörren och bara tjöt, och kraffsa på dörren, i ett par timmar, innan vi satte på honom sele och gick ut med honom. Jo, han ville gå på baksidan, där han har utsikten från balkongen och nosa. Nästa dag, samma sak igen. Och det där har utvecklats, så numer är det DAGLIG rutin på förmoddag eller eftermiddag, MINST 45 minuters promenad i sele - precis som man rastar en hund mer eller mindre, SKA katten gå ut. Han säger till själv när, och det slår aldrig fel. Folk skrattar när vi kommer med katt i sele, och ingen tror oss när vi berättar det här, men det är faktiskt så. Samma här, från April till September. Och ja, otrorliga är att han går så länge han vill, sen tvärvänder, och då är det dags att gå hem. Sen är det bra liksom, duger balkongen igen.

Likadant när vi åker på semester, nu väljer vi gärna stugsemester ganska när där vi bor, just FÖR att vi välldigt gärna vill ha möjligheten att kunna ta med honom. Ingen av oss skulle kunna lämna honom i ett par veckor till nått katthem eller liknande. Vi åker på semester HELA familjen, och där är han ute ännu mer - och han verkar verkligen ÄLSKA det. Och finner sig i selet utan problem. Vi behöver inte "släpa" runt honom, utan vi går verkligen i koppel, mer eller mindre som folk gör med hund.

Nu har vi haft honom i snart 3 år, och han är naturligtvis vår älskade lilla kelgris, så han får precis så mycket uppmärksamhet han bara vill ha ( och får naturligtvis så mycket egentid han också vill ha ). Men är det vanligt att katter verkligen ändrar sig så OTROLIGT radikalt? Dom katter jag haft innan, har vart ganska "lika" i personligheten hela tiden? Men det är nästan som att det här är delar av hans personlighet som han aldrig har FÅTT visa/utveckla tidigare. Eller att ingen brytt sig så mycket om honomm, att han ens fått chansen. Och det känns fruktansvärt, om det skulle vara så... I vart fall i min värld. Tar man sig an ett husdjur har man ansvar inte bara för deras fysiska välbefinnande, utan även deras psykiska. Kärlek, tid och ännumer kärlek, är mitt recept. Och vilken otrolig respons vi fått i denna lilla kille.

• Svar på tråden Omplacerad katt
  • nemo1

Katter kan absolut ändra beteende och jag tycker det låter som att katten vantrivdes i förra hemmet och nu blommat ut till den han egentligen är. 
    Tänkte tipsa er om att när ni ska ut i sele ta ut honom först i bur för att han inte ska förknippa dörren med utgång, och därmed slipper ni skrikandet vid dörren.
    Lycka till med er kisse i många år framöver 

• Birmafröken

Härligt att läsa att ni och katten trivs så bra tillsammans!

Hur gammal är katten nu?

Det många inte förstår är att det tar tid att bygga upp en trygg och nära relation med en katt. Det krävs att man är lyhörd, respektfull och att man ger katten goda förutsättningar i form av aktivitet, miljö och förhållningssätt. Ni har, förmodligen till skillnad från tidigare ägare, förstått allt detta och det visar sig i att katten verkar trivas fantastiskt bra både med er och med sin tillvaro.

Självförtroendet och grundtryggheten ni byggt upp hos honom visar sig både i hur han söker social kontakt och i att han uppskattar att utforska omvärlden utomhus (och den stimulansen stärker honom bara ytterligare).

Well done!Glad

• Jesper f

Han är 6,5 år nu. Enda "problemet" är att han "jojjar" i vikt, och vi lyckas tillsammans med vetrinär inte riktigt få kläm på varför. På sommaren äter han förvisso, men inte som på hösten/vintern. Då äter han mycket mer. Och han skulle behöva lägga på sig något kg nu efter sommaren. Finns det något "fett" berikande man kan ge katten? Tex någon slags olja eller liknande som man kan smyga in i blötmaten?

• Birmafröken
    Jesper f skrev 2013-08-16 21:10:28 följande:
    Han är 6,5 år nu. Enda "problemet" är att han "jojjar" i vikt, och vi lyckas tillsammans med vetrinär inte riktigt få kläm på varför. På sommaren äter han förvisso, men inte som på hösten/vintern. Då äter han mycket mer. Och han skulle behöva lägga på sig något kg nu efter sommaren. Finns det något "fett" berikande man kan ge katten? Tex någon slags olja eller liknande som man kan smyga in i blötmaten?

Att han minskar i vikt på sommaren beror antagligen på att han blir mer rastlös då, rör sig mer och "inte har tid" att äta lika mycket.

Vilken sorts mat äter han och hur ofta?

Tycker veterinären att katten är underviktig på sommaren?
  • Birmafröken

Ofta tycker man ju att katter "ska" vara lite tjocka, men en katts idealhull är egentligen att vara ganska smal. Har katten ingen päls kanske man tycker att det känns extra benigt om man inte är van vid nakenkatter.

• Jesper f
    Birmafröken skrev 2013-08-16 23:27:45 följande:

Att han minskar i vikt på sommaren beror antagligen på att han blir mer rastlös då, rör sig mer och "inte har tid" att äta lika mycket.

Vilken sorts mat äter han och hur ofta?

Tycker veterinären att katten är underviktig på sommaren?

Jo, jag har haft tankar åt det hållet själv. Borde inte också en del fett omvandlas till muskler,så mycket som han är ute och knatar i förhållande till höst/vinter/vår läget?

Nja, hon tycker att katten ser "mager" ut på sommarn, men jag kan inte påstå att det är någon fel på hans matlust som så. Bara att han är betydligt mer aktiv på sommaren. Viktmässigt pratar vi om ett halvkiilo som differensierar. Han lägger på sig det på hösten igen. Så det är inte förlorad vikt som aldrig kommer igen. Den är bara "borta" över sommaren.

Han har Hills D/D som torrfoder som finns framme hela tiden, sen får han Whiskas Chew/Bite en portionspåse morgon, en påse kväll, och däremllan har han tillgång till snacksbitar i form av torkat kycklingkött som han gillar. Vatten i vattenfontän ( INTE på samma plats som maten ). Matplatsen är skyddad, vi är aldrig där, för att han ska ha en lugn, skyddad och harmonisk matplats utan stress och press.

Han är inte lika matglad som min förra katt ( men hon vägde å andra sidan 8 kg ett bra tag ), men det är inget fel på hans aptit. Han är hungrig efter sin blötmat både morgon och kväll, och mumsar torrfoder och snacks däremellan. Så han borde få i sig ungefär vad han ska ha. Däremot har han problem med sin mage, verkar vara något slags imflammations aktigt som vi medicinerar mot på daglig basis. Han får pepcid och kortison tabletter. Men det har han ätit ända sen han kom, och verkar må bra av, så inget nytt där.

Men sen är det givetvis också tydligare på en pälslös katt. Och rasen ÄR smal redan från första början. Även om han la på sig 3 kilo, skulle han inte bli bullig. Bara få "gubb" mage. Skulle se välldigt konstigt ut. Så för mycket vikt ska han givetvis inte få, då kommer han säkerligen få problem med ryggen. Men något kilo till sådär skulle han gärna få väga. Han är kastrerad. Ska man kanske prova att avmaska honom, bara för säkerhetsskull? Förvisso äter han bara grässtrån när vi är ute. Men hur det är med whiskas kattmat, vet jag inte.
  • Jesper f
    Birmafröken skrev 2013-08-16 23:36:51 följande:
    Ofta tycker man ju att katter "ska" vara lite tjocka, men en katts idealhull är egentligen att vara ganska smal. Har katten ingen päls kanske man tycker att det känns extra benigt om man inte är van vid nakenkatter.

Kan ju nämna att vi sett bilder på hans mamma & pappa, i samma ålder som han är nu, iom att det är raskatter så dokumenteras dom på ett annat sätt än "vanliga" katter, och dom var verkligen inte av "tjocka" slaget. Slanka och fina kissar. Så det är säkerligen den genetiken han har från första början.
  • Birmafröken

Jag tror faktiskt inte att det är någon större fara med er katts vikt eftersom han har fri tillgång till mat och verkar äta med (vad jag tycker det verkar som) god aptit. Det är nog bara så hans kroppskonstitution ser ut, på samma sätt som ägare till rasen brittiskt korthår med normalhull ofta får höra av veterinärer att deras katter är överviktiga.

Att han går ner några hekto på sommaren beror med all sannolikhet på den ökade aktiviteten då, men att vara aktiv och röra på sig är ju bara bra även för en katts hälsa.

Sannolikheten för att er katt har mask tror jag är mycket liten eftersom det oftast kommer ifrån levande byten som katten själv eller dess mamma ätit. Avmaskningsmedel är också väldigt starka så jag skulle inte rekommendera att använda det bara "för säkerhets skull", särskilt inte om katten har känslig mage.

Vill man få bekräftat eller utesluta att katten har mask kan man dock skicka in ett avföringsprov för analys genom att köpa ett "Kolla Masken"-kit på Apoteket.

• nemo1

Man skulle inte få placera några hemlösa kissar hos er Flört Det är underbart att höra hur måna ni är om katten och det är såna hem jag vill ha till alla mina jourkatter

• Jesper f
    Birmafröken skrev 2013-08-18 15:49:41 följande:
    Jag tror faktiskt inte att det är någon större fara med er katts vikt eftersom han har fri tillgång till mat och verkar äta med (vad jag tycker det verkar som) god aptit. Det är nog bara så hans kroppskonstitution ser ut, på samma sätt som ägare till rasen brittiskt korthår med normalhull ofta får höra av veterinärer att deras katter är överviktiga.

Att han går ner några hekto på sommaren beror med all sannolikhet på den ökade aktiviteten då, men att vara aktiv och röra på sig är ju bara bra även för en katts hälsa.

Sannolikheten för att er katt har mask tror jag är mycket liten eftersom det oftast kommer ifrån levande byten som katten själv eller dess mamma ätit. Avmaskningsmedel är också väldigt starka så jag skulle inte rekommendera att använda det bara "för säkerhets skull", särskilt inte om katten har känslig mage.

Vill man få bekräftat eller utesluta att katten har mask kan man dock skicka in ett avföringsprov för analys genom att köpa ett "Kolla Masken"-kit på Apoteket.

Jaha, det finns på Apoteket? Tack för tipset, det ska jag faktiskt göra. Inte för att jag tror att han har mask - största "bytet" är på sin höjd nån mygga eller liknande, men jag vill gärna i vart fall veta. Och är det inget som gör ont, så är det ingen större ansträngning, så vi i vart fall vet att vår lilla kille mår bra. Men det blir absolut då inget avmaskningsmedel innan vi kollat med prov. Han har känslig mage, jag tänker inte chansa!.

Jo, det är lite så jag tänker också med vikten. Jag vill gärna att han får gå ut, och han är verkligen angelägen om det själv också. Förstår att det måste vara något av "paradiset" för en innekatt att kunna komma ut på riktigt och få känna gräs under tassarna och riktiga dofter, när det är varmt och skönt ute.
    nemo1 skrev 2013-08-18 18:11:31 följande:
    Man skulle inte få placera några hemlösa kissar hos er Flört Det är underbart att höra hur måna ni är om katten och det är såna hem jag vill ha till alla mina jourkatter
    Jag/vi har alltid tagit omplaceringskatter, och det här är kisse nr 3. Dom andra två har fått gå vidare till katthimlen, ena pga ålder, andra pga sjukdom. Och kan konstatera att jag har bara dom allra bästa erfarenheter av omplaceringskatter. Dom har vart så otroligt fina, tillgivna och verkligen följeslagare. Otroligt nog har det inte vart några bekymmer alls. Och så glädjande att kunna få det utbytet av en verkligt efterlängtad familjemedlem :)
Svar på tråden Omplacerad katt