• annojb

Reflux

Har en liten tjej, snart 3,5 mån, som har reflux.
    Hon har vad man kan kalla tyst reflux vilket innebär att hon inte är en kräkbarn utan "bara" har sura uppstötningar mer eller mindre. 

Vissa dagar märker man knappt av hennes reflux mer än att hon kan rapa till och grimatisera men så andra dagar har hon sååå ont.
    Skriker vid bröstet (hon helammas), skriker i princip hela dagarna, blir spänd som en fiol och rapar, ulkar och sväljer med ljud som får mig att tänka på ngn som kippar efter andan. man hör det tydligt varje gång hon sväljer och det låter hemskt.

Utöver detta hostar hon en del, har mkt slemmigt bajs och får ibland även små andningsuppehåll när hon sätter magsyran typ i halsen. Hon får då panik och gråter hysteriskt och kippar återigen efter andan.

Sömnen är så klart illa... Dagtid sover hon sällan mer än 40 min åt gången uppdelat på 4 ggr/dag och natten sover hon runt 2 h intervaller och ammas vid varje uppvak.

Skulle vilja komma i kontakt mer er som också har reflux barn likt vår Vera och som blivit hjälpta. 
    När upplevde ni att det vände/blev bättre och rent av helt borta, vilken medicin fick ni och i vilken dos, ngn utredning?
    Blev det bättre eller sämre med fast föda och hur var det med sömnen hos ert barn?

behöver så mkt tips och erfarenheter som finns då jag så gärna vill kunna hjälpa min skatt.
    känner mig ledsen och uppgiven. Gråter 

vi har kontakt med en underbar barnläkare som skrivit ut både Nexium och Santac.
    Började med Nexiumet men upplevde att hon blev illamående av detta och har sedan dess, ca 6 v., kört med Santac ist (05, ml x 2 ggr/dag).

Upplevde att Santacen hjälpte till en början men att det tyvärr blivit värre igen. kanske borde ge nexium en ny chans? utöver detta är jag helt mjölkfri och har varit så sedan Vera var 2 v.

Behöver som sagt erfarenheter och hopp! Glad                               

• Svar på tråden Reflux
  • annojb
    Hëllef skrev 2013-11-20 22:18:16 följande:
    Hej igen, tänkte bara skriva att det faktiskt var Altheran som hon inte tålde. När Enago återlanserades i början av oktober slutade vi med ersättningen helt och hon fick börja äta Enagos gröt. Hon blev nöjdare redan efter någon dag, däremot tog det lite längre tid för nätterna att bli bra. Men nu sover hon helt plötsligt nästan hela nätter och är världens gladaste och nöjdaste bebis. Hon är fortfarande känslig mot mjölk men reagerade inte lika kraftigt vid senaste provokationen som i somras så vi hoppas att det ska växa bort snart bara hennes mage får lite lugn och ro ett tag efter allt som har varit. Läkaren nämnde Neocate men vi kör på med Enago istället nu när det funkar så bra. Hoppas allt är bra med er annojb!

Åh så underbara nyheter! Solig måste kännas underbart att veta vad det hela berodde på och att ni kan gå vidare nu! Hur gammal är er tjej nu och har hon fortfarande reflux tycker du?

Själv går allt sakta men säkert framåt, även om vi haft bakslag också.    
    Främst när hennes läkare för dryga månaden tyckte att  vi skulle börja försöka fasa ut nexiumet. Gick bra under ca 1 vecka men sen kom allt smygandes igen... åt mindre, kastade sig bakåt vid amning men gråt o skrik, hickan, ulkande, raparna, hostan etc etc.

drog då upp dosen igen men nu räckte plötsligt inte detta så nu har vi en högra dos än tidigare... Hon mår bra och verkar inte ha ont av sina uppstötningar men har tyvärr fortfarande en del daker för sig, såsom att böja ryggen bakåt vid amning då o då, sväljer högt vid vissa tillfällen etc.

har en känsla att det hela hänger samma men introduktionen av mat som vi börjat med så smått (hon är dryga 6 mån nu). Hon är verkligen inte alls intresserad och blir många gånger jätteledsen när vi försöker ge henne allt ifrån Enago gröten, mat-fruktpuréer, mjölkfri välling etc.
    har inget emot att amma, vill göra det länge! men vore skönt att veta att mat också funkar och inte behöva tvivla på att hon har ont av det?

Hur reagerade er dotter vid introduktion av fast föda? gick det bra eller upplevde ni som vi, att det var svårt o blev värre? 
    Mina småtroll, hur var det för er?

fler som har tips, idéer, erfarenheter? 

• Hëllef

Vad tråkigt att det har blivit värre Jag upplevde det nog som att hon fick lite mer problem med kräkningar när vi började introducera mer mat. Det var faktiskt lite jobbigt ett tag och hon började ju ungefär samtidigt sitta själv och röra på sig mer vilket kanske också gjorde att det blev mer tryck på magen om du förstår vad jag menar. Däremot har hon faktiskt nästan helt slutat kräkas nu, skulle säga att förändringen kom när hon blev nio månader ungefär (hon är tio månader nu) och det kan ha haft ett samband med att vi slutade med Altheran.

Det är så jobbigt att man ska behöva låta de små vara försökskaniner och testa med mjölk och fasa ner mediciner. När man väl har fått dem att må bra vill man ju bara att det ska få fortsätta så. Tråkigt att det inte fungerade att trappa ner och att hon fortfarande har besvär. Förstår precis det där med att du skulle vilja få maten att fungera och trappa ner amningen, det var verkligen svårare den här gången än med stora tjejen som inte hade de här problemen.

Min dotter har ju bara fått lite Gaviscon och klarat sig utan andra mediciner men jag har för mig att jag har läst någonstans om en del som har fått kombinera olika preparat. Det verkar ju inte riktigt som att Nexium hjälper om hon får så ont när hon äter? Hoppas verkligen att det löser sig för er på något sätt {#emotions_dlg.flower}.

• gosnosen

Hej! Kanske kan någon av er ge mig svar. Jag har en liten flicka på snart 5 veckor som verkar ha stora problem med reflux. Hon är ledsen och verkar ha ont all sin vakna tid. Hon gurglar, stönar och stånkar. Då får hon panik och andas snabbare och sen spänner hon hela kroppen bakåt och skriker och gråter av smärta. Vid amningen så håller hon även på och krånglar och får liksom ryck och drar huvudet bakåt. Hon hatar att ligga ner över huvudtaget. En gång när hon hade ont och skrek såblev hon helt spänd, slutade andas en liten stund och ögonen rullade bakåt. Vi blev livrädda!

Vi har pratat med bvc men de verkar helt oförstående. Vart ska vi vända oss?? Vi bor i Göteborg.

Om vi inte får någon hjälp så kommer jag inte tveka att börja medicinera henne med vad som kan stå till buds receptfritt. Jag är apotekare så jag känner mig ganska hemma med mediciner om man säger så. Har förstått att det är Gaviscon, Zantac och Omeprazol/Losec/Nexium som gäller, och även i den ordningen som effektiviteten ökar. 

I vilken form får ni utskrivet Zantac och Losec/Nexium, är det flytande, pulver eller tabletter. Jag helammar min dotter. Kan man ta en tablett och lösa upp och ge henne? Eller måste man få utskrivet medicinerna i andra beredningsformer? 

Vilka doseringar är det som används?? Min dotter väger tre kilo och är alltså  fem veckor. (Hon vägde 1940 gram när hon föddes så hon är av liten modell.)

• Ioanna

Vår kille är 21 månader nu och hade sk tyst reflux som medicinerades med först Nexium och sedan Santac. Var också mjölkfri tills han var ca 7 månader, då funkade det med mjölk igen men medicinen fick han fortsätta med tills 18 månader ungefär. För trött att skriva mer nu men tipsar om att söka vidare efter rätt läkare som kan hjälpa. Inte trixa med egen medicinering. Båda medicinerna har varit i flytande form, dosen på Santac var om jag minns rätt 5 ml per dag.

Ni som ammar; liggamning funkade bäst för oss, en annan teknik för de små och så sväljer de oftast mindre luft då. Annars mer upprätt. Kudde under skötbäddens huvudända och stora tjocka lexicon under sojälsängens huvudända för att få en lutning som hjälper när de ska sova. Upp en dryg dm iaf! Tänk att vår vidrigt jobbiga tid är över, har en lillasyster på 5 månader som ej haft reflux alls och att jag nästan glömt hur jobbigt det faktiskt var. Lite perspektiv, tiden känns oändligt lång nu men all närhet och all hjälp ni ger era barn gör dem till trygga människor som vet att föräldrarna kommer när de behöver och hjälper till när det är svårt!

• gosnosen

Liggammar man då på ett sätt så att bebisen inte ligger platt? För när jag gör det så ligger hon platt på sidan och det gör alla symtom bara värre.

• annojb
    gosnosen skrev 2014-01-08 22:47:15 följande:
    Hej! Kanske kan någon av er ge mig svar. Jag har en liten flicka på snart 5 veckor som verkar ha stora problem med reflux. Hon är ledsen och verkar ha ont all sin vakna tid. Hon gurglar, stönar och stånkar. Då får hon panik och andas snabbare och sen spänner hon hela kroppen bakåt och skriker och gråter av smärta. Vid amningen så håller hon även på och krånglar och får liksom ryck och drar huvudet bakåt. Hon hatar att ligga ner över huvudtaget. En gång när hon hade ont och skrek såblev hon helt spänd, slutade andas en liten stund och ögonen rullade bakåt. Vi blev livrädda!

Vi har pratat med bvc men de verkar helt oförstående. Vart ska vi vända oss?? Vi bor i Göteborg.

Om vi inte får någon hjälp så kommer jag inte tveka att börja medicinera henne med vad som kan stå till buds receptfritt. Jag är apotekare så jag känner mig ganska hemma med mediciner om man säger så. Har förstått att det är Gaviscon, Zantac och Omeprazol/Losec/Nexium som gäller, och även i den ordningen som effektiviteten ökar. 

I vilken form får ni utskrivet Zantac och Losec/Nexium, är det flytande, pulver eller tabletter. Jag helammar min dotter. Kan man ta en tablett och lösa upp och ge henne? Eller måste man få utskrivet medicinerna i andra beredningsformer? 

Vilka doseringar är det som används?? Min dotter väger tre kilo och är alltså  fem veckor. (Hon vägde 1940 gram när hon föddes så hon är av liten modell.)
    Så jobbigt, lider med er och vet ju precis hur jobbigt ni har det! Gråter

Vår dotter var ca 2-3 v när hennes tysta reflux började ge besvär men eftersom hon inte kräktes mer än vad bebisar normalt gör, tog det lite tid för oss att förstå.
    Men hon hade samma tendenser som er dotter, vrålade när mjölken rann till, släppte bröstet, böjde sig bakåt o vred huvudet fram- och tillbaka. Gick så långt att hon blev extremt slemmig, rosslig och hade ett par andningsuppehåll. Var en fruktansvärd tid.

Nu och sedan hon var ca 2 mån får hon 10 ml Nexium varje dag (pulver i dospåse som man blandar med vatten) och sedan dess har allt vänt (med undantag för ett par bakslag, bla i samband med en allt för tidig nertrappning samt nu då vi introducerat mjölk igen, vilket inte blev bra).

Mitt råd är dels att på en gång bli helt mjölkfri (du eftersom du ammar) dels att du struntar i bvc (som tyvärr allt för ofta har för dålig kunskap om bla reflux) och gå direkt till en barnläkare (privat eller via landstinget). Förklara din dotters besvär och att du själv är övertygad om reflux. 

Vad det gäller medicin har jag förstått att det är olika för olika barn, individuellt med andra ord som allt annat... vår dotter blev inte hjälpt av Zantac som vi provade först (hjälpte första 2 veckorna men sen blev det värre igen) och gaviscon tror jag man använder främst till barn som har stora/många kräkningar.

Just den refluxen som du beskriver, den sk "tysta" handlar främst om sura- och upprepande uppstötningar och då behövs främst medicin som antingen tar bort- eller neutraliserar syran.

Håller mina tummar för er, vet hur jobbigt det är men ge er inte! Hjälp finns och jag hoppas ni får den snart! Hjärta

styrkekram!
  • gosnosen
    annojb skrev 2014-01-09 19:41:33 följande:
    Så jobbigt, lider med er och vet ju precis hur jobbigt ni har det! Gråter

Vår dotter var ca 2-3 v när hennes tysta reflux började ge besvär men eftersom hon inte kräktes mer än vad bebisar normalt gör, tog det lite tid för oss att förstå.
    Men hon hade samma tendenser som er dotter, vrålade när mjölken rann till, släppte bröstet, böjde sig bakåt o vred huvudet fram- och tillbaka. Gick så långt att hon blev extremt slemmig, rosslig och hade ett par andningsuppehåll. Var en fruktansvärd tid.

Nu och sedan hon var ca 2 mån får hon 10 ml Nexium varje dag (pulver i dospåse som man blandar med vatten) och sedan dess har allt vänt (med undantag för ett par bakslag, bla i samband med en allt för tidig nertrappning samt nu då vi introducerat mjölk igen, vilket inte blev bra).

Mitt råd är dels att på en gång bli helt mjölkfri (du eftersom du ammar) dels att du struntar i bvc (som tyvärr allt för ofta har för dålig kunskap om bla reflux) och gå direkt till en barnläkare (privat eller via landstinget). Förklara din dotters besvär och att du själv är övertygad om reflux. 

Vad det gäller medicin har jag förstått att det är olika för olika barn, individuellt med andra ord som allt annat... vår dotter blev inte hjälpt av Zantac som vi provade först (hjälpte första 2 veckorna men sen blev det värre igen) och gaviscon tror jag man använder främst till barn som har stora/många kräkningar.

Just den refluxen som du beskriver, den sk "tysta" handlar främst om sura- och upprepande uppstötningar och då behövs främst medicin som antingen tar bort- eller neutraliserar syran.

Håller mina tummar för er, vet hur jobbigt det är men ge er inte! Hjälp finns och jag hoppas ni får den snart! Hjärta

styrkekram!
    Tack för ditt fina svar! Vi kontaktade bvc igen angående hennes krampliknande attack hon fick och blev hänvisade till barnakuten. Sagt och gjort, vi åkte in med henne! Och vi blev inlagda i två dagar med henne. Kräkningar har ökat och intensifierats också, och hon kräks flera gånger efter varje måltid och även lite när som helst. De gjorde ultraljud på hjärna och buk, hittade inget onormalt. Däremot undersökte de inte övre magmunnen tyvärr. Men de konstaterade att det troligtvis är reflux hon har, men vill inte sätta in behandling riktigt än utan avvaktar. Om det inte blir bättre eller blir värre skulle vi kontakta närmaste barnmottagning och sätta in behandling. Vi vill ju egentligen ha behandling nu med en gång, men vad ska man göra när läkarna har bestämt sig...Vi får se hur länge vi står ut med att hon har ont och sover uselt. Vi sover ju knappt heller, men vi lider ju mest med henne Hjärta
  • annojb
    gosnosen skrev 2014-01-12 16:24:40 följande:
    Tack för ditt fina svar! Vi kontaktade bvc igen angående hennes krampliknande attack hon fick och blev hänvisade till barnakuten. Sagt och gjort, vi åkte in med henne! Och vi blev inlagda i två dagar med henne. Kräkningar har ökat och intensifierats också, och hon kräks flera gånger efter varje måltid och även lite när som helst. De gjorde ultraljud på hjärna och buk, hittade inget onormalt. Däremot undersökte de inte övre magmunnen tyvärr. Men de konstaterade att det troligtvis är reflux hon har, men vill inte sätta in behandling riktigt än utan avvaktar. Om det inte blir bättre eller blir värre skulle vi kontakta närmaste barnmottagning och sätta in behandling. Vi vill ju egentligen ha behandling nu med en gång, men vad ska man göra när läkarna har bestämt sig...Vi får se hur länge vi står ut med att hon har ont och sover uselt. Vi sover ju knappt heller, men vi lider ju mest med henne Hjärta
    Skönt att ni kommit en bit på väg men usch så ledsen jag blir av att läsa att de vill vänta... vänta på vad?
    På att er lilla skall må ännu sämre, på att ni skall bli ännu tröttare...?!

Att behandla för reflux är ju inget farligt, inget som kan vara beroendeframkallande eller skada er barn på något vis.
    Och om man dessutom misstänker reflux, varför sätter man då inte in behandling?
    Reflux brukar visserligen växa bort för de flesta men det kan vara en lång och mödosam tid att invänta detta.
    Utan behandling till vår dotter hade vi inte överlevt. Hon blev bara sämre och sämre och hade stundvis såå hjärtskärande ont. Gråter

rekommenderade de er att vara mjölkfria? vad gav de för råd?

Du får ursäkta men känns som de läkare ni träffade har dålig erfarenhet av reflux.
    De läkare vi träffat menar tvärtom, att denna typ av reflux kan ge många skador (såsom frätskador i matstrupen, på tänder, och i värsta fall även lunginflammation av alla spyor/uppstötningar som ibland kan rinna ner i lungorna och skapa bakterier) utan behandling.
    Vår dotter fick tex lunginflammation av sina kräkningar som tyvärr även kommit ner i lungorna och fick då behandlas med intravenös antibiotika... hon var då endast 6 v. och i mkt dåligt skick. Gråter
    Vi låg inne över 3 v då hon inte blev frisk och hennes sega slem blev bara värre. Man började tom misstänka att hon hade cf (cystisk fibros).
    Först när man satte in behandling med Zantac och därefter Nexium, blev hon frisk.

Menar så klart inte att skrämma upp er på ngt sätt men tycker inte ni eller er dotter skall behöva "stå ut"!!
    Råder er till att kontakta vården återigen så snart som möjligt och förklara/gråt/gör vad som krävs (!) för att er dotter (och ni) skall få den behandling hon behöver!
    Förklara att ni inte godtar ett nej!

håller mina tummar!

styrkekram!
  • Ms Banana

Hej! Hoppar in här och hoppas på lite hjälp. Fick vår andra dotter för 2 v sen och reagerade nästan direkt på att hon inte verkade må bra. När vi skulle ta pku testet på henne hade hon gått ner över 400 g sen födseln och vi blev tillsagda att börja med ersättning som tillägg. Och då började problemen. Till att börja med åker maten "hiss" men det kommer aldrig upp något. Ögonen tåras och hon har svårt att andas, det verkar även som det gör ont. Hon sover jättedåligt, omöjligt att lägga ner henne. Somnar hon gör hon det på mig, eller när jag ammar och då gnyr och knorrar hon med jämna mellanrum. Ibland skriker hon ett hjärtskärande skrik och hon är liksom inte vaken. Drar ihop sig med benen och verkar ha jätteont. Vill äta hela tiden, är liksom aldrig nöjd.. Suger på fingrarna så fort hon inte äter, viftar med armarna, har hicka minst 5-10 ggr per dag och är allmänt missnöjd. Hon nyser även flera gånger per dag och har ofta slemmigt bajs. Har läst lite om just tyst reflux och tycker det låter som så kan vara fallet, eller vad tror ni? Ska till BVC idag, och efter att ha läst här verkar det vara svårt att få dem att ta en på allvar, någon som har några bra tips hur jag ska gå till väga? Så hemskt att se sin lilla bebis ha det så här, vill ju bara att hon ska må bra!

• annojb
    Ms Banana skrev 2014-01-27 09:31:16 följande:
    Hej! Hoppar in här och hoppas på lite hjälp. Fick vår andra dotter för 2 v sen och reagerade nästan direkt på att hon inte verkade må bra. När vi skulle ta pku testet på henne hade hon gått ner över 400 g sen födseln och vi blev tillsagda att börja med ersättning som tillägg. Och då började problemen. Till att börja med åker maten "hiss" men det kommer aldrig upp något. Ögonen tåras och hon har svårt att andas, det verkar även som det gör ont. Hon sover jättedåligt, omöjligt att lägga ner henne. Somnar hon gör hon det på mig, eller när jag ammar och då gnyr och knorrar hon med jämna mellanrum. Ibland skriker hon ett hjärtskärande skrik och hon är liksom inte vaken. Drar ihop sig med benen och verkar ha jätteont. Vill äta hela tiden, är liksom aldrig nöjd.. Suger på fingrarna så fort hon inte äter, viftar med armarna, har hicka minst 5-10 ggr per dag och är allmänt missnöjd. Hon nyser även flera gånger per dag och har ofta slemmigt bajs. Har läst lite om just tyst reflux och tycker det låter som så kan vara fallet, eller vad tror ni? Ska till BVC idag, och efter att ha läst här verkar det vara svårt att få dem att ta en på allvar, någon som har några bra tips hur jag ska gå till väga? Så hemskt att se sin lilla bebis ha det så här, vill ju bara att hon ska må bra!
    ja, låter onekligen som tyst reflux.

hade jag varit du hade jag börjat med att bli helt fri från allt vad komjölksprotein heter. Ammar du måste med andra ord du avstå mjölkprodukter (finns många bra havrebaserade alternativ!).
    Ger ni även ersättning skulle jag be bvc skriva ut mjölkfritt alternativ, tex pepticate (många skriver ut Nutramigen ist men denna brukar tyvärr de små inte gilla vilket jag kan förstå!).

Blir det inte bättre inom någon vecka (för ibland räcker det faktiskt att vara mjölkfri och läkarna brukar även i första hand be en att vara mjölkfri innan medicin skrivs ut), hade jag ringt till barnkliniken för en läkartid/alt. sökt barnakuten (om det blir för jobbigt!). Beskriv hennes symtom och berätta att du själv tror det är tyst reflux.

avråder dig att kontakta er vc då de oftast har dålig koll på spädbarn och än sämre koll på reflux!

varmt lycka till, håller mina tummar att ni får hjälp snart! så jobbigt när ens lilla inte mår bra! stå på dig! :O)
    styrkekram!
  • Hëllef

Hej, det var ett tag sedan jag skrev här. Hoppas allt är bra annojb!

Gosnosen, vi bor i Göteborg och din dotters symptom stämmer väldigt väl överens med hur min dotter mådde för ett år sedan. Vi försökte söka hjälp både via privat läkare och BVC innan vi till slut åkte till Drottning Silvias. Där var de vänliga och tillmötesgående och lovade att vi skulle få syrahämmande medicin men precis som ni var vi tvungna att avvakta ett par veckor. Ansvaret hamnade åter hos BVC men de vågade inte skriva ut medicinen själva utan vi hänvisades till barnmottagningen. Där fick jag lipa till mig Gaviscon (läkaren sa att det är normalt att barn gråter) trots att vi alltså tidigare blivit lovade medicin. Vi blev dock tipsade om att testa mjölkfri kost och det gjorde susen för vår del. Dottern är nu 13 månader och kan fortfarande inte äta mjölkprodukter. Vi har inte heller fortsättningsvis fått särskilt god hjälp från barnmottagningen eftersom det inte visar något på pricktestet. Det verkar dock helt bero på vilken läkare man hamnar hos.

Hoppas att ni har fått hjälp nu och att ni har haft turen att hitta en läkare som kan det här med reflux. Och framför allt att dottern mår bättre!

Svar på tråden Reflux