Reflux
Har en liten tjej, snart 3,5 mån, som har reflux.
Hon har vad man kan kalla tyst reflux vilket innebär att hon inte är en kräkbarn utan "bara" har sura uppstötningar mer eller mindre.
Vissa dagar märker man knappt av hennes reflux mer än att hon kan rapa till och grimatisera men så andra dagar har hon sååå ont.
Skriker vid bröstet (hon helammas), skriker i princip hela dagarna, blir spänd som en fiol och rapar, ulkar och sväljer med ljud som får mig att tänka på ngn som kippar efter andan. man hör det tydligt varje gång hon sväljer och det låter hemskt.
Utöver detta hostar hon en del, har mkt slemmigt bajs och får ibland även små andningsuppehåll när hon sätter magsyran typ i halsen. Hon får då panik och gråter hysteriskt och kippar återigen efter andan.
Sömnen är så klart illa... Dagtid sover hon sällan mer än 40 min åt gången uppdelat på 4 ggr/dag och natten sover hon runt 2 h intervaller och ammas vid varje uppvak.
Skulle vilja komma i kontakt mer er som också har reflux barn likt vår Vera och som blivit hjälpta.
När upplevde ni att det vände/blev bättre och rent av helt borta, vilken medicin fick ni och i vilken dos, ngn utredning?
Blev det bättre eller sämre med fast föda och hur var det med sömnen hos ert barn?
behöver så mkt tips och erfarenheter som finns då jag så gärna vill kunna hjälpa min skatt.
känner mig ledsen och uppgiven.
vi har kontakt med en underbar barnläkare som skrivit ut både Nexium och Santac.
Började med Nexiumet men upplevde att hon blev illamående av detta och har sedan dess, ca 6 v., kört med Santac ist (05, ml x 2 ggr/dag).
Upplevde att Santacen hjälpte till en början men att det tyvärr blivit värre igen. kanske borde ge nexium en ny chans? utöver detta är jag helt mjölkfri och har varit så sedan Vera var 2 v.
Behöver som sagt erfarenheter och hopp!