• oroligkattägare

Lurad på kattunge - lös i magen

Hej! Misstänker att jag och min pojkvän blivit lurade kring vår lilla kattunge...Vi såg en annons på Facebook i lördags, en liten kattunge på 10 veckor som skulle säljas, pga att ägaren inte fick ha husdjur i sin lägenhet. Vi blev helt sålda. Hon hade själv köpt katten från någon annan - dock vet jag inte när, så vi är alltså kattens tredje ägare. Min pojkvän har aldrig tidigare haft husdjur, medan jag är uppvuxen med hundar och hamstrar. Vi visste alltså inte 12 veckors regeln. När vi frågade henne om vaccination berättade hon att hon själv aldrig haft katt, och att de hon köpt kattungen av hade sagt att de inte går att vaccinera förrän hon är ett år. Dessutom var hon väldigt ivrig med att få katten såld. Bara någon timme senare var vi och hämtade henne i en filt som varit kattungens mammas. Igår när jag börjadeta reda på lite saker via internet, så som vaccination och försäkring, ser jag att det inte alls är så med vaccinationen, det ska ju redan vara gjort när vi får henne! Avmaskad sa hon att hon redan var. Insåg också att hon är på tok för ung för att bli såld. En stund efter att vi köpt henne skrev säljaren att hon föddes den 20 juni, ifall vi undrade. idag fick jag för mig att räkna veckorna och märkte då att hon inte alls är tio veckor! Hon är ju inte ens nio! Vet dock inte om tjejen som sålde katten till oss också blivit lurad och inte riktigt räknat på veckorna, eller om det är hon som lurat oss... Det var inget skumt med henne och hon verkade som vilken annan ung kvinna som helst, men skenet kan ju bedra... När hon väl var hemma hos henne skämde vi bort henne, i lördags fick hon smaka lite bacon och salami, igår en liten bit fisk, annars har hon bara ätit sin egen mat. Igårkväll fick hon dock diarre, antagligen har maten varit för fet för henne, men jag känner mig ändå orolig. Kan det vara något fel när hon är så här ung? Tidigare var våra planer på att ta henne till en vetrinär när hon var (vad vi antog) 12 veckor gammal för att få henne vaccinerad, undersökt och ID-märkt, men nu är vi väldigr osäkra. Vad skavi göra? Hur länge bör vi avvakta med diarren? Ska vi köpa receptfritt medel på apoteket? Ta henne till veteinär snarast? Hon dricker vatten. Är det någor speciellt vi ska tänka på nu när hon har diarre förutom att se till att hon får i sig vätska? Tack på förhand! Ursäkta för den osammanhängande texten.

• Svar på tråden Lurad på kattunge - lös i magen
  • MHBW81

Stackars lilla kisse som fått lämna mamma på tok för tidigt. Ta och kontakta veterinären och rådfråga angående både vaccinationer, märkning och kostrådgivning. Så små katter ska absolut inte få en mängd olika former av mat utan håll er till en enda som är anpassad för kattungar. De behöver snäll och lättsmält föda då det knappast kan ha varit särskillt länge sen som den blev avvand. Och ingen som helst människoföda! Många husdjur får fula ovanor att knycka sina människors mat och vägra sin egen. Snälla skaffa en bra bok om katters skötsel och vad de behöver.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • madieh

Stackars lilla kissekatt :(
    Jag räddade en katt som vart tagen från sin mamma för tidigt. De hade tagit henne från gotland på båt och allt.
    Sedan hade de gett henne lite vad som helt att äta och så lämnade de henne helt ensam i en stor lägenhet hela dagarna. Jag hoppa i bilen åkte dit och tog katten ifrån dem då de börja klaga på att katten bajsa ner sig och att den hoppa upp på saker som tex upp i sängen...Jag hade redan tre katter som kunde ta hand om den lille, vilket de verkligen gjorde! Dock så var hon ju sjuk vilket förra ägaren inte förstått. Så jag fick sätta igång och  ringa veterinären och fråga om råd vad jag skulle göra.
    pga att hon inte fått tillräckligt med mjölk från mamman så hade inte hennes tarmar vant sig vid kattmat så det vart stopp. Jag fick ge henne olja jag köpte på apoteket, bada henne i varmt vatten och massera magen. Allt enligt råd från veterinären. Hon klarade sig och piggnade till efter att jag varit vaken en hel natt och kämpat med henne. Nu mår hon bra och är en mycket mysig liten kattflicka!

Min mening med att berätta detta är att få folk att förstå att vet man inget om katter och aldrig haft katt innan, ta då reda på ALLT du kan behöva veta innan du skaffar katten. Det är trots allt ett liv du tar in i familjen som ska tas hand om precis som om det vore ditt barn. Jag gjorde noggranna efterforskningar innan jag skaffa min första katt. (gäller iofs vilket djur man än skaffar..)

Och tveka aldrig att ringa veterinären om det är nått du blir orolig för.

Sen så är min personliga åsikt att man aldrig ger katter mat från sin egen tallrik, de har sin kattmat och kattgodis det räcker. Jag ger inte mina katter nått vilket resulterat i att de är totalt ointresserade av min mat. Så det ska vara!

• Omogen citron

Varför läser ni inte på INNAN? Att ni inte har haft katt innan är ingen ursäkt, man läser isåfall på. Ni har varit precis lika oansvariga som den förra ägaren!

• yodi

en nyfiken fråga, alla ni som har öst ovett över ts för att dom inte läste på innan, på vilket vis hjälper det ts och kattungen nu?

• Birmafröken

Fallet med den här kattungen är ett resultat av att huskattägare fortsätter att avla fram nya huskatter till en redan övermättad marknad. Så länge omsorgen, ansvarstagandet och kunskapen om vad avel får för konsekvenser saknas kommer små kattungar fortsätta att skänkas bort till höger och vänster till impulsköpare via Facebook.  

I det här fallet tycker jag mig dock se en hoppfull strimma av ljus i och med att TS + sambo faktiskt har börjat söka kunskap om vad kattungen behöver och att vaccinering och chipmärkning står på deras lista nu är fantastiskt glädjande!

Är kastrering också en självklarhet kanske den här kattungens oturliga erfarenheter av oansvariga människor åtminstone får ett slut, och det ska TS ha all eloge för!

• 120512

Vår katts uppfödare var en oseriös han fick lite många problem 
    Bland annat diarre som det skrek om det
    VEt tips var att köra med samma mat så skulle magen stabiliseras och det gjorde vi och nu är han i normal tarmflora igen.

Vi räddade en katts liv iaf när vi tog honom. då han hade skabb och om vi inte gjorde något så hade hans trumhinna gått sönder då skabben hade utbildats till öroninflammation.  och vi har gjhort allt som vi kan göra för han nu..

jag testade diarsanyl+ på apoteket men köpte den största det skulle jag inte gjort men den funkade ändå inte.. 

• Unkbitz

Katter är ensamdjur. Jag skulle inte råda till att skaffa en till för den här kattens skull, även om hon är ung så tvivlar jag på att hon är så liten att hon skulle få störda beteenden. Vi räddade en ca 4 veckors som sprang runt grannens gård, ensam och bara skinn och ben. (Hon var född ute och vi räddade även ett syskon till henne senare, som bor hos en av våra vänner) Hon fick bo hos oss från och med då. Hon var helt rumsren redan då och åt självklart allt hon kom åt, efter svälten. Trots att hon var så liten klarade hennes mage fint av kattmaten. Det enda "störda" beteendet hon fick var att hon blev väldigt otrygg med människor hon inte kände. Å andra sidan var familjen extremt viktig för henne, vi blev hennes trygghet. Hon finns tyvärr inte kvar idag, vi gissar överkörd eller tagen av något annat djur i skogen..

Håller med de som säger att magproblemen säkert kommer av den feta maten och att det är viktigt att hålla sej till en och samma sort för att få magen i balans. Och om det inte hjälper kontakta veterinär. 

Irma 1/3 2011
  • nemo1
    Unkbitz skrev 2013-08-22 11:21:32 följande:
    Katter är ensamdjur. Jag skulle inte råda till att skaffa en till för den här kattens skull, även om hon är ung så tvivlar jag på att hon är så liten att hon skulle få störda beteenden. Vi räddade en ca 4 veckors som sprang runt grannens gård, ensam och bara skinn och ben. (Hon var född ute och vi räddade även ett syskon till henne senare, som bor hos en av våra vänner) Hon fick bo hos oss från och med då. Hon var helt rumsren redan då och åt självklart allt hon kom åt, efter svälten. Trots att hon var så liten klarade hennes mage fint av kattmaten. Det enda "störda" beteendet hon fick var att hon blev väldigt otrygg med människor hon inte kände. Å andra sidan var familjen extremt viktig för henne, vi blev hennes trygghet. Hon finns tyvärr inte kvar idag, vi gissar överkörd eller tagen av något annat djur i skogen..

Håller med de som säger att magproblemen säkert kommer av den feta maten och att det är viktigt att hålla sej till en och samma sort för att få magen i balans. Och om det inte hjälper kontakta veterinär. 
    Våra tamkatter är inte ensamdjur. utan trivs utmärkt med andra katter. Själklvart finns det många vuxna katter som inte vill ha en kattkompis om de inte är uppväxta med en. Men ALLA kattungar mår bäst av en artsfrände.
  • JagÄrTs

Hej! 
    Skriver som gäst och är inte säker på hur sidan fungerar, men jag är i alla fall TS även om det inte syns haha.

Det har gått väldigt bra för vår lilla kattunge, hon har inte längre diarre! Dock har vi märkt av att hon inte äter mycket av torrfodret.. Vi har istället gett henne gelemat och kokt fisk vilket hon verkar tycka om. Hon äter verkligen extremt mycket, känns det som i alla fall! På måndag ska vi med henne till veterinären i alla fall, mest för kontroll, frågor och vaccination.

Jag har även pratat med den tidigare ägaren, verkar som om vi är hennes fjärde ägare faktiskt... känns så otroligt synd om henne :( Vi ska ha henne som innekatt men vi kommer gå ut med henne i koppel regelbundet, dock vill vi vänta tills hon är vaccinerad så hon inte får någon otrevlig sjukdom.

Man märker verkligen av att hon haft en otrygg situation tidigare... väldigt skygg är hon. Nu har det ju inte gått så lång tid sedan vi fick henne, men man kan inte närma sig henne hastigt, utan måste låta henne komma fram. Under dagarna busar hon och leker mycket, även nafsar gör hon, men inte så att det gör speciellt ont. Ska också kolla upp det med veterinären, hur vi ska göra osv. Men duktig är hon ska ni tro! Hon lyssnar till sitt namn, och om hon t.ex. ligger i sängen och sover kan man kalla på henne och säga "Kom ska vi gå och kissa?" och då kommer hon in och sätter sig i kattlådan medan man själv är på toaletten, sen sitter hon och väntar utanför tills man är klar. I morse bokstavligen knuffade hon sin tomma matskål från köket till  vardagsrummet där jag och pojkvännen satt för att informera oss om att hon ville ha mat (torrfoder fanns men fisken var slut). Otroligt söt är hon, är så fäst vid henne. Usch vad jag bara babblar en massa! Försäkring från Agria är beställd och vi väntar på papperna! 

• yodi

skönt att hon mår bättre men stackars liten som redan har haft så många hem.

• nemo1
    JagÄrTs skrev 2013-08-23 15:22:07 följande:
    Hej! 
    Skriver som gäst och är inte säker på hur sidan fungerar, men jag är i alla fall TS även om det inte syns haha.

Det har gått väldigt bra för vår lilla kattunge, hon har inte längre diarre! Dock har vi märkt av att hon inte äter mycket av torrfodret.. Vi har istället gett henne gelemat och kokt fisk vilket hon verkar tycka om. Hon äter verkligen extremt mycket, känns det som i alla fall! På måndag ska vi med henne till veterinären i alla fall, mest för kontroll, frågor och vaccination.

Jag har även pratat med den tidigare ägaren, verkar som om vi är hennes fjärde ägare faktiskt... känns så otroligt synd om henne :( Vi ska ha henne som innekatt men vi kommer gå ut med henne i koppel regelbundet, dock vill vi vänta tills hon är vaccinerad så hon inte får någon otrevlig sjukdom.

Man märker verkligen av att hon haft en otrygg situation tidigare... väldigt skygg är hon. Nu har det ju inte gått så lång tid sedan vi fick henne, men man kan inte närma sig henne hastigt, utan måste låta henne komma fram. Under dagarna busar hon och leker mycket, även nafsar gör hon, men inte så att det gör speciellt ont. Ska också kolla upp det med veterinären, hur vi ska göra osv. Men duktig är hon ska ni tro! Hon lyssnar till sitt namn, och om hon t.ex. ligger i sängen och sover kan man kalla på henne och säga "Kom ska vi gå och kissa?" och då kommer hon in och sätter sig i kattlådan medan man själv är på toaletten, sen sitter hon och väntar utanför tills man är klar. I morse bokstavligen knuffade hon sin tomma matskål från köket till  vardagsrummet där jag och pojkvännen satt för att informera oss om att hon ville ha mat (torrfoder fanns men fisken var slut). Otroligt söt är hon, är så fäst vid henne. Usch vad jag bara babblar en massa! Försäkring från Agria är beställd och vi väntar på papperna! 
    Tänk på att fisk är högallergent så det bör ges som godis någon gång ibland, katter är strikta köttätare. Och för guds skull ge inte mjölk också som många tror att man ska, då lär hon garanterat få diarré igen. 
    Ska du börja med koppelpromenader så råder jag dig att först ta ut katten i transportburen, annars är risken stor att hon sitter vid dörren och skriker i tid och otid. Tar du buren först så associerar hon inte dörren med utgång 
  • MHBW81

Bra att hon mår bättre. Till uterastningen ta och vänj henne vid sele så att hon inte rymmer. Varför så många hem till en sån liten katt?

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Hansen

Tänk att hon kan vara lös i magen pga stress också. Det kan man förstå i denna situation för den lilla katten

Svar på tråden Lurad på kattunge - lös i magen