Två år mellan?
Hej! Jag har en fråga till er som har fått barn med två års mellanrum - om ni hade fått planera om, hade ni då väntat ett tag med lillesyskonet? Hur länge isf? :) Tacksam för svar :)
Hej! Jag har en fråga till er som har fått barn med två års mellanrum - om ni hade fått planera om, hade ni då väntat ett tag med lillesyskonet? Hur länge isf? :) Tacksam för svar :)
Jag har 2 år och en månad mellan nummer 1 och 2, 1 år och 11 månader mellan 2 och 3 och 2 år och 3 månader mellan 3 och 4.
Hade jag fått göra om hade jag tagit 3 eller t o m 4 år mellan nummer 2 och 3.
2 barn med 2 års mellanrum är om inte plättlätt så iaf tämligen enkelt. Men 4 ger en gråa hår ibland.
Fast samtidigt har alla barn väldigt mycket glädje av varandra så kanske jag ändå valt att ha det som vi nu har även om jag fått välja om :)
Hej! Jag har två år mellan mina två. Nej jag skulle inte valt att göra annorlunda. Visst var det ganska jobbigt när man hade två så små, men samtidigt fanns det fördelar med att storasyster trots allt var så liten. Hon hade inga jättestora krav på aktiviteter utan gillade att gå till öppna förskolan ibland eller bara hänga på lekplatsen. Vi valde att ha henne hemma hela föräldraledigheten och det var ett stort plus att få så mycket tid med henne också. Nu är de 5,5 och 3,5 och väldigt tighta. Leker mycket och bråkar såklart mycket också.
Vi har 23 månader mellan våra och yngsta blir 3 år i november. Och nej, det var fullt planerat med så pass tätt och vi har hela tiden varit supernöjda med det. Våra barn är jättetajta och leker mycket ihop. Man ser ju på de med längre emellan att de behöver bli äldre innan de får ut lika mycket av gemensam lek som våra har.
Vi kommer ha ungefär 22 mån när tössen kommer snart :)
Ha inte tänkt så mycket på hur det kommer bli än men de kommer säkert gå bra :)
Vi har knappt 22 månader mellan våra, och lillan är snart en månad gammal. Såhär långt tror jag det kommer att gå bra med två så små barn. Storebror är dålig på att vara försiktig så man måste bevaka vad som händer hela tiden, men det märks att han är tokig i lillasyster. Han vill gosa och pussa på henne hela tiden, och ska visa upp henne för alla vi träffar.
Nackdelen med barnen så tätt för oss var att graviditeten blev mycket jobbigare än den första. Jag fick foglossningsbesvär från vecka 8 ungefär, och kunde inte bära sonen på över ett halvår, knappt lyfta honom i och ur barnstol och liknande. Blev jag tvungen ätt bära eller lyfta mer än några få gånger på en dag så straffade det sig med mycket ont i fogarna. Att springa och jaga honom ute ska vi inte tala om...
Det känns som att han har "fått tillbaka mamma" nu är jag inte är gravid längre.
Ska det bli ytterligare ett barn så väntar vi tills lillan är blöjfri och har mindre behov av att bäras / jagas ikapp, dvs tills hon är 3-4 år
Spännande att hör era åsikter och erfarenheter! Jag vill så gärna vara gravid och min man oxå, men orkar vi två barn???'😁 Svårt att veta innan..! Tänk så ångrar man sej? :/
Vi har 1 år och 11 månader mellan våra tjejer. Storasyster fyllde 2 år när lillasyster var 1 månad och nu är lillasyster 5 månader. Jag kan känna att det först nu börjar bli lättare för oss. I början var storasyster arg på mig för att jag hade tagit hem lillasyster. På BB saknade jag henne så att jag grät och när jag väl kom hem ville hon inte ens veta av mig. Då undrade jag om vi verkligen hade gjort rätt. Nu har det ändrats och jag har återfått min gulliga lilla flicka. Hon är helt underbar med lillasyster och vill hela tiden pussa och krama henne. Men jag har också fått gå på psykologsamtal via BVC för att orka med trots en make som gör allt han kan för att avlasta mig.
Nu är alla barn olika men jag ångrar inte längre att vi fick dom så tätt. Trots att lillasyster är såpass liten så ser jag redan hur mycket dom tycker om varandra. Ingen kan få henne att skratta som storasyster. :)
Vi har 2 år emellan, det var tufft i början men jag ångrar det inte ändå! :)
nu är de 1,5 år och 3,5 år och har mer och mer glädje utav varandra för varje dags som går, men visst kan de bråka de åxå....men det gör väl alla syskon, även om det skulle skilja 3-4 år emellan? ;)
Nu har jag inte två år emellan men vill ändå svara. Jag blir nämligen så irriterad när jag läser att ett argument för att få barn tett är att de blir så tajta. Vi har tre mellan våra (olika kön också) de är jätte tajta. Har faktiskt aldrig sett syskon leka så mycket som de två. Har två bekanta som har två år emellan och inget av de syskonparen verkar leka ihop. Max se på tv ihop. Det en paret har mamman till och erkänt att de inte leker alls. Har en annan bekant som har 9 år mellan hennes idag stora barn. De har en fantastisk vuxenkontakt som gör mig avundsjuk.
Ts om du orkar eller inte vet bara du. Jag hade inte orkat därför vänta jag ett år extra. Men ser många där det inte värkar vara några problem trots tre barn på 4 år. men om de kommer leka mycket eller ej går inte att planera.
Det ända jag vill säga är att det inte ät en garanti att de leker bara för att de är nära i ålder inte heller att de inte kommer leka/umgås bara för att man väntar några år.