• Anonym (Ont)

    Ha sex efter förlossning, går inte :(

    Hur bär ni andra er åt när ni ska koma igång med sexlivet igen efter en vaginal förlossning?!
    Vår bebis är drygt 5 mån nu och vi lyckas verkligen inte, det gör så ont! Hade en lätt förlossning, sprack lite grann...

    Det är så frustrerande, är jag ensam om detta!?

  • Svar på tråden Ha sex efter förlossning, går inte :(
  • Anonym (Mia)

    Jag kunde inte ha penetrerande sex efter första barnet för att det gjorde ont. Vid efterkontrollen sa bm att jag skulle slappna av så skulle det gå bra.

    Efter 8 mån gick jag till gynmottagningen på sjukhuset, det hade blivit mkt ärrvävnad och stramt efter stygnen. De gjorde om lite, skar bort lite ärrväv och sydde igen, det var en lätt åtgärd med lokalbedövning, det läkte fint och sen var det bra.

  • Anonym (mammatjejen)

    hej,
    födde min son för cirka 5 månader sen men jag och min sambo började ha sex 4 månader efter förlossningen, Hade vanliga flytningar men helt plötsligt kom det mindre och mindre för varje dag, kändes lite på början men inte länge men om ni är oroliga borde ni vänta tills ni är trygga och så.

  • Anonym (Jo)

    Kolla så att du inte har svamp. Jag har haft ont i 3 år efter förlossningen och så visade det sig vara något så jäkla simpelt som svamp. (Det brände och skavde)

  • Anonym (Prova)

    Vi provade redan 6 veckor efter fl men de gjorde sjukt ont, tog ca 10 veckor för mig att läka.. Men den här tiden va fantastisk vi utforskade varandra på helt nya sätt och hade både oralsex och analsex ( vilket jag tidigare varit helt emot) sexlivet är tusen gånger bättre än innan fl:)

  • Anonym (barnmorskan)

    Jag är barnmorska så jag kan svara på varför det gör ont. När man ammar så får man lägre värden av östrogen och detta ger sköra och torra slemhinnor. Samma sak händer i klimakteriet. Använd mycket glidmedel och ta det försiktigt. När man slutar amma blir hormonnivåerna som vanligt igen.

  • Anonym (snittad)
    Anonym (Jo) skrev 2013-10-06 18:37:32 följande:
    Kolla så att du inte har svamp. Jag har haft ont i 3 år efter förlossningen och så visade det sig vara något så jäkla simpelt som svamp. (Det brände och skavde)
    Vet du vad man kan använda för svampmedel under amning? Någon som vet???

    Misstänker att det kan vara det också då på sistone upplevt att jag luktar annorlunda, dock syns det inget i trosorna och sambon har ej klagat under oralsex.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (snittad) skrev 2013-10-10 08:25:49 följande:
    Vet du vad man kan använda för svampmedel under amning? Någon som vet???

    Misstänker att det kan vara det också då på sistone upplevt att jag luktar annorlunda, dock syns det inget i trosorna och sambon har ej klagat under oralsex.
    Jag har tyvärr ingen aning då jag upptäckte det så långt efter förlossningen och inte ammade när jag fick ett piller från gyn. Du kanske ska kontakta gyn och be dem kolla?
    Jag märkte heller ingenting, förutom att det gjorde ont vid samlag och *poff* så blev det bra efter ett enda piller. Hoppas att det är det du har, för det är ju en ganska enkel grej.
    (Har inte varit in på FL på länge, därför är mitt svar aningens sent :) )
  • Anonym (Soff)

    Jag snittades och hade ändå grönjävulskt ont vid samlag efter förlossningen. Slutade göra ont ett tag efter jag slutat amma.

    Så med nästa unge kommer jag tyvärr sluta amma tidigt och ger ersättning istället.

  • Anonym (men...)

    Ursäkta, men har ni så dålig koll???

    Östrogenet sjunker när man ammar. Lösningen är att tillföra östrogen=Ovesterin vag. Receptfritt på Apotek.

  • Anonym (Jo)
    Anonym (men...) skrev 2013-10-24 21:43:53 följande:
    Ursäkta, men har ni så dålig koll???

    Östrogenet sjunker när man ammar. Lösningen är att tillföra östrogen=Ovesterin vag. Receptfritt på Apotek.
    Nu var det ju dock så att jag hade svamp och hade ont därför. Ett problem kan ha flera förklaringar.
    Men nu kan du väl somna gott när du fick vräka ur dig så där? Pajas.
  • Anonym (men...)
    SkrattandeAnonym (Jo) skrev 2013-10-24 21:48:17 följande:
    Nu var det ju dock så att jag hade svamp och hade ont därför. Ett problem kan ha flera förklaringar.
    Men nu kan du väl somna gott när du fick vräka ur dig så där? Pajas.
    Skrattande

    Japp. Nu kan jag sova gott. För om du hade svamp, ja då har ju alla andra det med. Så klart.  
  • Anonym (Soff)
    Anonym (men...) skrev 2013-10-24 21:43:53 följande:
    Ursäkta, men har ni så dålig koll???

    Östrogenet sjunker när man ammar. Lösningen är att tillföra östrogen=Ovesterin vag. Receptfritt på Apotek.



    Näe, hade inte koll och tydligen inte bvc eller mvc tanterna heller för det kunde minsann bara vara så. Visst dom är ju verkligen inga gynekologer MEN dom borde ju kunna allmänna vanliga problem och absolut om det går lösa så enkelt.

    Tråkigt du är så onödigt otrevlig. Tänk på det nästa gång du inte kan/vet något som säkert är väldigt självklart och lätt för dom som vet...
  • Anonym (men...)
    Anonym (Soff) skrev 2013-10-24 22:37:07 följande:



    Näe, hade inte koll och tydligen inte bvc eller mvc tanterna heller för det kunde minsann bara vara så. Visst dom är ju verkligen inga gynekologer MEN dom borde ju kunna allmänna vanliga problem och absolut om det går lösa så enkelt.

    Tråkigt du är så onödigt otrevlig. Tänk på det nästa gång du inte kan/vet något som säkert är väldigt självklart och lätt för dom som vet...
    Det är trist om jag upplevs som otrevlig. Egentligen handlar det nog om att jag blir helt bestört, gråtfärdig, när jag läser om hur lite kvinnor vet om sin egen kropp.

    Försöker igen. Vid amning sjunker östrogenet markant, samma sak som vid klimakteriet. Slemhinnorna blir torra och sköra. Man kan få ont vid samlag, lättare få svamp, lättare att läcka urin, den ev ärrvävnaden blir än mer stram osv. Givetvis måste man kolla så inget är felsytt, men den största boven i dramat är östrogenbrist vid amning. Mer än en intygar att det blivit bättre efter amning, vissa vill inte amma för att de får ont i underlivet osv. Är det inte hemskt?? Ska man behöva sluta amma för att kunna sexa utan smärta? Ska man behöva ha svamp i tre år? Stackars kvinna, även om hon blev arg på mig, så önskar jag ingen något sådant. Ska inte vården hjälpa dessa kvinnor? Är det inte deras förbannade skyldighet att engagera sig i kvinnorna och försöka hitta en lösning i stället för att säga att det kan vara så???  Visst. Det kan vara så, men det går ju att åtgärda! Jag tycker så enormt synd om de kvinnor som har de här problemen, det finns liksom ingen ursäkt från vårdens sida att ignorera så många som det ändå rör sig om. 

    Jag menar inte att alla har hormonbrist, eller inte ens att alla bryr sig om det. Men för de som har problem, och söker hjälp... Hjälp dem! Kanske måste de bli bättre på att informera om risken med långtidsbruk av svampmedel, hur samlag trots smärta kan ge betydande problem, hur hormoner påverkar, hur underlivet känns efter förlossning, och inte bara tala om att det kan vara så, avvakta, det får man räkna med, det är lite ömt efter förlossning osv. Tänk om fler kvinnor visste, så att de slipper dras med problem? Vore inte det bra? Solig   
  • Anonym (Not alone)

    Testade ha sex ca 3 mån efter förlossningen. Gick ej, gjorde tokont. Visade sig ha blivit konstigt sydd så var på återbesök och försökt fixa till. Kan ju även berott på torra slemhinnor mm. Ska nog våga försöka mig på sex snart om vi blir sugna, sonen snart fem månader.

  • Anonym (snittad)
    Du skom tipsade om Ovesterin vag från apoteket. Tack, ska kolla upp detta och om det finns ev. biverkningar innan jag provar. Det här pratas det inte alls om tyvärr. Att tillföra östrogen kanske inte är helt riskfritt, kan ju vara därför. Synd dock som någon skrev här att man undviker amma för att kunna ha sex.. för mig går amning före, sambon och jag får ha annat mys så länge om det inte går att ha vanlig sex.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (barnmorskan) skrev 2013-10-07 23:17:00 följande:

    Jag är barnmorska så jag kan svara på varför det gör ont. När man ammar så får man lägre värden av östrogen och detta ger sköra och torra slemhinnor. Samma sak händer i klimakteriet. Använd mycket glidmedel och ta det försiktigt. När man slutar amma blir hormonnivåerna som vanligt igen.


    Hur länge tar det efter att man slutat amma, på ett ungefär? Jag slutade amma för en månad sedan. Mjölken kom aldrig riktigt igång men det kan ännu komma lite mjölk om man försöker driva ut det (om det nu spelar någon roll i detta).

    Jag spänner mig som fan, trots att det faktiskt har blivit så mycket skönare efter förlossningen. Har haft vestibulit sedan tidigare + en lång graviditet med massa svamp som förstörde. Var överlycklig när vi testade penetration efter förlossningen (snitt) och det faktiskt inte gjorde ont ALLS. Trots det gnager det mig nu att TÄNK OM och liknande. Och därför spänner jag mig och stressar upp mig över det och faktiskt har det därmed också blivit att det gör lite ont/skaver/känns obehagligt ibland.... Jättetråkigt att jag ska behöva fastna i en sån ond cirkel igen när kroppen verkligen började må bättre när det kommer till det. Känner mig som ett jävla psykfall. :( :( :( 

    Någon som har tips och råd??
  • Anonym (Ammar du?)

    Ammar du? Det kan göra slemhinnorna sköra och torra. Använd mycket glid och ha långa förspel så ska det nog gå bättre!

Svar på tråden Ha sex efter förlossning, går inte :(