• Anonym (Trött)

Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?

Min sambo har fruktansvärt mycket skulder och kronofogden letar efter honom på jobbet och har nu kommit hit. Måttet är rågat. Jag orkar inte mer. Jag har tidigare försökt slänga ut honom och gjort slut men han har vägrat flytta, och tydligen har jag inte rätt att slänga ut honom då han är folkbokförd här. Lägenheten vi bor i är en studentlägenhet som jag står på kontraktet på, jag är student och han är det inte. Vi har inget kontrakt mellan oss.

Nu har jag sagt att pga kronofogden osv får han byta adress, jag vill inte ha hans inkassobrev och skit hit. Han har gått med på det och ska folkbokföra sig hos sina föräldrar. I smyg planerar jag att slänga ut honom så snart han bytt adress, men får jag det?? Han har ju då folkbokfört sig på en annan adress och jag borde väl ha rätt att kräva att han lämnar min lägenhet när han inte ens är skriven här? Någon som vet?

• Svar på tråden Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?
  • Anonym (.)
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-22 17:34:48 följande:
    Det är en sak som är jävligt löjlig, han har inte ens en nyckel. Han har tappat bort den. Så egentligen kan jag ju bara låsa dörren så kommer han inte in, men han har ju vissa grejer här som jag inte kan låsa in. Har själv varit med om att min ex låste in mina saker och det gick till rättegång, så vill inte göra det misstaget själv.
    Då ställer du hans saker utanför lägenheten. Har han tappat bort nyckeln är det hans problem. Dock blir det ditt problem när du väl ska flytta. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (.) skrev 2013-08-22 17:36:07 följande:
    Då ställer du hans saker utanför lägenheten. Har han tappat bort nyckeln är det hans problem. Dock blir det ditt problem när du väl ska flytta. 
    Ja, måste ju betala låsbytet då. Men det har han inga pengar att betala med nu ändå, så i slutändan lär det blir jag som betalar ändå.