• Anonym (Trött)

Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?

Min sambo har fruktansvärt mycket skulder och kronofogden letar efter honom på jobbet och har nu kommit hit. Måttet är rågat. Jag orkar inte mer. Jag har tidigare försökt slänga ut honom och gjort slut men han har vägrat flytta, och tydligen har jag inte rätt att slänga ut honom då han är folkbokförd här. Lägenheten vi bor i är en studentlägenhet som jag står på kontraktet på, jag är student och han är det inte. Vi har inget kontrakt mellan oss.

Nu har jag sagt att pga kronofogden osv får han byta adress, jag vill inte ha hans inkassobrev och skit hit. Han har gått med på det och ska folkbokföra sig hos sina föräldrar. I smyg planerar jag att slänga ut honom så snart han bytt adress, men får jag det?? Han har ju då folkbokfört sig på en annan adress och jag borde väl ha rätt att kräva att han lämnar min lägenhet när han inte ens är skriven här? Någon som vet?

• Svar på tråden Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?
  • Anonym (.)
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-22 17:34:48 följande:
    Det är en sak som är jävligt löjlig, han har inte ens en nyckel. Han har tappat bort den. Så egentligen kan jag ju bara låsa dörren så kommer han inte in, men han har ju vissa grejer här som jag inte kan låsa in. Har själv varit med om att min ex låste in mina saker och det gick till rättegång, så vill inte göra det misstaget själv.
    Då ställer du hans saker utanför lägenheten. Har han tappat bort nyckeln är det hans problem. Dock blir det ditt problem när du väl ska flytta. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (.) skrev 2013-08-22 17:36:07 följande:
    Då ställer du hans saker utanför lägenheten. Har han tappat bort nyckeln är det hans problem. Dock blir det ditt problem när du väl ska flytta. 
    Ja, måste ju betala låsbytet då. Men det har han inga pengar att betala med nu ändå, så i slutändan lär det blir jag som betalar ändå.

Får jag ställa ut sakerna bara då? Om de blir stulna eller så, blir inte jag ersättningsskyldig då?
  • Sandra 321

Men vet du vad.. Ring hyresgästföreningens juridiska avdelning och fråga. De har nog bättre koll än vad vi har på familjeliv :)

• Anonym (Trött)
    Sandra 321 skrev 2013-08-22 17:51:22 följande:
    Men vet du vad.. Ring hyresgästföreningens juridiska avdelning och fråga. De har nog bättre koll än vad vi har på familjeliv :)
    Jag mailade kronofogden och frågade, och de sa bara att man i ansökan om avhysning skulle ange anledning till att man ville avhysa sin hyresgäst/inneboende. Vet inte om de sen kan hjälpa mig eller inte.
  • Kjell2
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-22 17:55:00 följande:
    Jag mailade kronofogden och frågade, och de sa bara att man i ansökan om avhysning skulle ange anledning till att man ville avhysa sin hyresgäst/inneboende. Vet inte om de sen kan hjälpa mig eller inte.
    Får du ett beslut om avhysning så kan kfm plus polis hjälpa till att få ut honom.

Har du snacket med honom om en flytt? vad säger han? 
  • Anonym (Trött)
    Kjell2 skrev 2013-08-22 19:16:51 följande:
    Får du ett beslut om avhysning så kan kfm plus polis hjälpa till att få ut honom.

Har du snacket med honom om en flytt? vad säger han? 
    Han vägrar. Ibland när vi grälar säger han att han minsann kan bo var som helst, alla i hela världen vill bo med honom osv. Men när det är allvar och jag säger åt honom att dra åt häcklefjäll så säger han att han inte har nånstans att ta vägen, han har rätt att bo kvar här osv.
  • Soffan

Alltså, han har bott med dig i 2år? Då räknas det som hans bostad oavsett om han är skriven där eller inte. Det kan röra sig om en ynka månad eller mindre som inneboende så räknas ett utrymme som bostad. Så säger lagen. Om du låser han ute är det ett brott: egenmäktigt förfogande, bötesbrott.

Ge han ett skriftlig dokument där du avhyser honom, med en månads tidsrymd för flytt. Har du gjort det så kan du sen be kronofogden om hjälp med att fysiskt flytta ut om han vägrar.

Polisen kan inte hjälpa dig då det inte är ett lagbrott att befinna sig i som egen bostad, besittningsrätten är ett civilrättsligt problem som kronofogden har hand om.

• Soffan

Och ja, ställer du ut hans saker så blir du ersättningsskyldig om de på något sätt försvinner eller förstörs.

En bra orsak till avhysning är just att han inte kan betala för sig...

• elmadumle

Men om det är en studentlägenhet och sambon inte är student kan väl inte han få ta över lägenheten? Ts måste ju ha rätt att kasta ut honom. Prata med de som har hand om uthyrningen av studentbostädrna.

• Anonym (X)
    Soffan skrev 2013-08-22 21:07:17 följande:
    Alltså, han har bott med dig i 2år? Då räknas det som hans bostad oavsett om han är skriven där eller inte. Det kan röra sig om en ynka månad eller mindre som inneboende så räknas ett utrymme som bostad. Så säger lagen. Om du låser han ute är det ett brott: egenmäktigt förfogande, bötesbrott.

Ge han ett skriftlig dokument där du avhyser honom, med en månads tidsrymd för flytt. Har du gjort det så kan du sen be kronofogden om hjälp med att fysiskt flytta ut om han vägrar.

Polisen kan inte hjälpa dig då det inte är ett lagbrott att befinna sig i som egen bostad, besittningsrätten är ett civilrättsligt problem som kronofogden har hand om.
    Finns knappast besittningsrätt då han inte står på kontraktet, betalar inte hyran och är inte student men bor i en studentlägenhet.
  • Anonym (Trött)

Nej, vi har bott i den här lägenheten i 8 månader men han har bara varit skriven här i 5 månader.
  • Soffan
    Anonym (X) skrev 2013-08-22 22:13:46 följande:
    Finns knappast besittningsrätt då han inte står på kontraktet, betalar inte hyran och är inte student men bor i en studentlägenhet.

Spelar ingen roll om han står på ett kontrakt eller inte, det räknas som hans bostad då han sovit där, har sin tandborste och mesta av sina saker i lägenheten. Det betydet att polisen inte kan hjälpa då du inte begår brottet hemfridsbrott för att det räknas som hans bostad och du kan inte begå brottet i ditt eget hem...MEN

Hittade detta på hyresgästföreningens hemsida:

Kan min sambo vägra att flytta, trots att jag redan hade lägenheten när vi träffades och bara mitt namn står på kontraktet?

Fråga: Hon vill bo kvar eller byta lägenheten till två. Har hon rätt att göra så? Vi har inga barn.

SVAR: Din sambo har ingen rätt till lägenheten eftersom du hade lägenheten innan ni träffades. Om din sambo vägrar flytta kan du vända dig till kronofogdemyndigheten för att få hjälp med avhysningen.

SÅ prata med kronofogden.

Lycka till
  • Essien
    Alltså, han har bott med dig i 2år? Då räknas det som hans bostad oavsett om han är skriven där eller inte. Det kan röra sig om en ynka månad eller mindre som inneboende så räknas ett utrymme som bostad. Så säger lagen. Om du låser han ute är det ett brott: egenmäktigt förfogande, bötesbrott. Ge han ett skriftlig dokument där du avhyser honom, med en månads tidsrymd för flytt. Har du gjort det så kan du sen be kronofogden om hjälp med att fysiskt flytta ut om han vägrar. Polisen kan inte hjälpa dig då det inte är ett lagbrott att befinna sig i som egen bostad, besittningsrätten är ett civilrättsligt problem som kronofogden har hand om.

Fast nej. Han är inte student och det gäller en studentlägenhet. Skulle ts flytta ut så skulle han bli vräkt ögonblickligen.
  • Essien
    Soffan skrev 2013-08-23 07:55:02 följande:
    Spelar ingen roll om han står på ett kontrakt eller inte, det räknas som hans bostad då han sovit där, har sin tandborste och mesta av sina saker i lägenheten. Det betydet att polisen inte kan hjälpa då du inte begår brottet hemfridsbrott för att det räknas som hans bostad och du kan inte begå brottet i ditt eget hem...MEN Hittade detta på hyresgästföreningens hemsida: Kan min sambo vägra att flytta, trots att jag redan hade lägenheten när vi träffades och bara mitt namn står på kontraktet? Fråga: Hon vill bo kvar eller byta lägenheten till två. Har hon rätt att göra så? Vi har inga barn. SVAR: Din sambo har ingen rätt till lägenheten eftersom du hade lägenheten innan ni träffades. Om din sambo vägrar flytta kan du vända dig till kronofogdemyndigheten för att få hjälp med avhysningen. SÅ prata med kronofogden. Lycka till

Du kan inte jämföra en vanlig hyresrätt med en studentlägenhet.
  • Anonym (Trött)

Tror det bästa är att ta hjälp av kronofogden. Han har ju redan anmärkningar och sånt hos dem så det blir nog lättast.

• Kjell2
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-23 13:05:47 följande:
    Tror det bästa är att ta hjälp av kronofogden. Han har ju redan anmärkningar och sånt hos dem så det blir nog lättast.

Att han har anmärkningar påverkar ej men helt rätt att gå via kfm. De kan sätta in tvångsmedel om det behövs.

Bara för att du har rätt att slänga ut honom och han har noll möjligheter att ta över kontrakt mm betyder det inte att du kan vägra släppa in honom idag. Däremot kan du be kfm hjälpa till att få ut honom. Det kommer ta lite tid, framförallt om han är smart och obstruerar på rätt sätt.

Vad du kan göra är att försvåra för honom att bo kvar. Sluta med all form av service och mat, förbjuda honom att använda dina saker. Försvinn bort några nätter utan att berätta. Ta dit kompisar i tid och otid.
  • Anonym (Ä)

Är du kvar TS?? Hur gick det?

• sötare

Hej ts! Ta och ställ din fråga på lawline så kommer du att få ett korrekt svar om vad som gäller.

Svar på tråden Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?