• anneleea

Vad ska jag göra med den stackars katten!?

Har en katt som strukit runt hela sommaren. Den är stor och tjock men verkar ändå inte ha någon ägare. Tips till polisen och annonsering har inte heller gett ngt resultat. Nu har den börjat kräkas vitt slem och tar inte emot mat. Har fått plocka den på fästningar och hela pälsen är full i tovor. Den tar inte emot mat och verkar väldigt slö. Den är säkert i behov av veterinärvård, men jag har inte råd att ta den till en veterinär. Vad ska jag göra med den stackars katten som verkar må så dåligt och som inte verkar ha någon ägare? Nån som vet?

• Svar på tråden Vad ska jag göra med den stackars katten!?
  • jEnNiK

Ring veterinär och säg som det är.. I de flesta fall tar de emot katten och kollar igenom trots ägarlös.. Att ringa skadar ju inte... Stackars kisse;(
    Var på fb finns bilden? Hoppas det går bra!

• Birmafröken

Eftersom katten är stor och tjock kan man ju undra om den inte har en ägrae någonstans trots allt som åtminstone ger den mat regelnundet. Sätt på katten ett halsband (gummiband med lapp) med uppmaning  till denna eventuella ägare att kontakta er snarast.

• Birmafröken
    Birmafröken skrev 2013-08-24 20:39:12 följande:
    Eftersom katten är stor och tjock kan man ju undra om den inte har en ägrae någonstans trots allt som åtminstone ger den mat regelnundet. Sätt på katten ett halsband (gummiband med lapp) med uppmaning  till denna eventuella ägare att kontakta er snarast.

Avskyr att det inte går att rätta stavfel i efterhand på det här stället...Rynkar på näsan
  • anneleea

Jag har lagt ut den på min logg, men ska gå med på den sidan. Jag har annonserat i lokaltidningen och ringt polisen. Jag ska ringa veterinär på måndag också och hoppas att dom kan ta sig an katten.. Tack för era svar.

• Birmafröken
    anneleea skrev 2013-08-24 20:53:28 följande:
    Jag har lagt ut den på min logg, men ska gå med på den sidan. Jag har annonserat i lokaltidningen och ringt polisen. Jag ska ringa veterinär på måndag också och hoppas att dom kan ta sig an katten.. Tack för era svar.

Ok, men vilka ser din logg? En annons på Blockets efterlysningar hade nog varit mer effektivt.
  • anneleea

Vet att en gammal dam här i området har matat katten, den har även fått mat av mig, men sista dagarna har den inte tagit emot någon mat alls utan sitter bara och hänger.. Jag har sett den här i över två månader och den verkar som sagt tam, men ovårdad päls och ingen verkar leta efter den.. :(

• anneleea

Jag har bett folk dela fotot också.. Jag har satt ut på blocket, i lokaltidningen och lappar på stan... Det är svårt att veta vilka forum man ska använda sig av. Men facebooksidan som jag blev tipsad om ska jag lägga ut en bild på.

• IceJossan

Om katten inte äter kan det mycket väl vara kritiskt läge! En tjock katt som är utan mat får snabbt fettlever, därför är tjocka katter ännu känsligare än smala. Dricker han inte heller är det ännu värre! Om du har möjlighet, för kattens skull, så ring jourveterinär omgående och be om hjälp och bekosta det du. Katten kan självdö i plågor om han inte får hjälp omgående. Tills han får hjälp, så ta eller skaffa en spruta (utan kanyl så klart) och tryck i honom ca 5 ml vätskeblandad mat varannan-var trejde timme. Det kan som sagt vara mycket kritiskt för kattens liv!!

• Enter Sandman

Vad hemskt att behöva se en katt lida och inte må bra så.
    Finns det ingen djurskyddsombudsman på kommunen där du bor som du kan ringa och höra hur du ska göra, den personen borde kunna guida dig vidare.
    Hoppas det går bra och att katten får den vård och omsorg den behöver.   

Svar på tråden Vad ska jag göra med den stackars katten!?