Kattluckeproblem
Hej alla kattägare!
Jag har i detta forum läst ett flertal intressanta trådar om hur man lär katten att använda kattlucka. Jag har haft flera katter tidigare, och det har aldrig varit några problem att lära dem detta. Förrän nu!
Jag har fått en katt (vuxen, ca 4 år) från ett katthem. En katt med en ganska våldsam förhistoria (Spritproblem. Nej inte katten!). Han är därför fruktansvärt skygg. Jag har nu lärt honom att komma till mig och be om mat när han är hungrig, det fungerar bra. Då får man kela lite med honom,men kattluckan är ett oöverstigligt hinder. Eftersom han är så skygg så kan jag inte komma nära honom och använda mutmedoden med räkor eller annat godis. Han drar sig hellre undan.
Jag har nu kommit så långt att om jag sätter upp luckan så går han ut och in obehindrat. Likaså om jag sätter luckan på glänt. Men det för med sig att "gläntet" måste ju byta sida varje gång han går ut eller in, annars fastnar han ju bara. Och så slutligen problemet. Om jag låter luckan vara stängd så är det tvärstopp! Han har inte det minsta lilla djävlar anamma i sig. Han skriker och säger att han inte kommer ut. Och försöker inte ens knuffa på luckan med nosen.
Ge mig ett råd! Hur lär jag en skygg katt att gå ut och in utan att komma i närkontakt med Månsson?