• Månssons husse

Kattluckeproblem

Hej alla kattägare!

Jag har i detta forum läst ett flertal intressanta trådar om hur man lär katten att använda kattlucka. Jag har haft flera katter tidigare, och det har aldrig varit några problem att lära dem detta. Förrän nu!

Jag har fått en katt (vuxen, ca 4 år) från ett katthem. En katt med en ganska våldsam förhistoria (Spritproblem. Nej inte katten!). Han är därför fruktansvärt skygg. Jag har nu lärt honom att komma till mig och be om mat när han är hungrig, det fungerar bra. Då får man kela lite med honom,men kattluckan är ett oöverstigligt hinder. Eftersom han är så skygg så kan jag inte komma nära honom och använda mutmedoden med räkor eller annat godis. Han drar sig hellre undan.

Jag har nu kommit så långt att om jag sätter upp luckan så går han ut och in  obehindrat. Likaså om jag sätter luckan på glänt. Men det för med sig att "gläntet" måste ju byta sida varje gång han går ut eller in, annars fastnar han ju bara. Och så slutligen problemet. Om jag låter luckan vara stängd så är det tvärstopp! Han har inte det minsta lilla djävlar anamma i sig. Han skriker och säger att han inte kommer ut. Och försöker inte ens knuffa på luckan med nosen.

Ge mig ett råd! Hur lär jag en skygg katt att gå ut och in utan att komma i närkontakt med Månsson?

• Svar på tråden Kattluckeproblem
  • Birmafröken

Jag tycker spontant att det är dumt att ta bort din funktion som värdefull dörröppnare när det gäller en så pass skygg katt. Att han måste påkalla din uppmärksamhet (och gör det!) både vid måltider och vid dörröppning är ju ett jättebra sätt att komma honom närmare och stärka hans relation till dig.

• Månssons husse

Birmafröken: Ja visst har du rätt i det! Tanken på att göra så har föresvävat mig, men jag
    tvekar ändå att göra så.  Eftersom jag jobbar konstiga tider (jag kör buss) så har jag svårt
    att se hur jag skulle kunna sköta in- ut-passering på ett smidigt sätt. Jag ser framför
    mig risken att katten skulle bli utestängd långa perioder då jag jobbar. 

Jag har haft katt i alla herrans år, och för mig är det självklart att katten skall kunna gå
    ut och in som han vill. Nej, frågan kvarstår. Hur gör jag?

• Månssons husse

Månsson och jag jobbar ihärdigt på vår relation. Det går sådär, men huvudriktningen är trots allt framåt även om det går långsamt. Vad gäller kattluckan så har vi nått fram till en kompromiss. Jag har klippt byggplast och tyget från en gammal soffa i remsor och hängt framför luckan. Det håller draget borta, men skapar ändå en enkel passage för Månsson.

Och så till dagens problem. Med annalkande vinter och kallt väder är det inte roligt att vara ute hela dagen. Om Månsson är ostörd så ligger han gärna på sängen även under dagen. (Och bara det är ett framsteg!!) Men om jag dyker upp (tassar ytterst försiktigt fram) så drar han sig ut. Min närvaro skrämmer honom!

Vad skall jag göra?
    Ingenting? Låta tiden ha sin gång och hoppas på det bästa?
    Eller
    Blockera kattluckan och tvinga Månsson att vara inomhus med mig? Tvinga  i den bemärkelsen att jag tänker inte på något sätt tvinga mig på honom. Bara att han måste vara inomhus med mig och vänja sig vid min närvaro. Inget annat.

Vilket är bäst?? 

• Birmafröken

Ja, eftersom katter är ett flyktdjur av natuen måste man ibland "tvinga" dem att vänja sig vid saker genom att förhindra flyktbeteendet. Att låta katten hålla sig på avstånd är dock viktigt så att det inte blir traumatiskt för den. Ordna gärna trygga utkiksplatser på höjden som katten kan spana på dig ifrån utan att behöva känna sig utsatt och sårbar.

Svar på tråden Kattluckeproblem