• Anonym (Tess)

Först så finns det inga "pojk eller flickkläder" men nu är flickkläderna för söta? Ska det vara så svårt?!

För några år sedan tvingades de flesta stora klädkedjorna att ändra så att det tex stod kids i kläderna istället för girl eller boy men nu så är det tydligen uppdelat i flick och pojkkläder igen... och tänka sig, flickkläderna är nu FÖR söta.

Att man verkligen kan störa sig så mycket så man försöker få Lindex att ta bort kollektionen.

Jag kan förstå om det hade varit något osmakligt som tex string till barn men att få bort rosa gulliga kläder och blå tuffa kläder är att överdriva.

Ska det vara så svårt att bara undvika att köpa kläderna om man inte gillar dem?

Finns ju massa med snygga kläder man kan köpa istället.

Så mina funderingar är

1: Är det verkligen något att tjaffsa om?

2: Är det helt omöjligt att köpa andra kläder?

3: Varför ska inte de som gillar tuffa mörka kläder och gulliga rosa kläder till sina barn få möjligheten att köpa det?

Hur tänker ni andra?

www.aftonbladet.se/wendela/article17360125.ab

• Svar på tråden Först så finns det inga "pojk eller flickkläder" men nu är flickkläderna för söta? Ska det vara så svårt?!
  • kattkompis

Fast du måste väl erkänna att det är lite underligt att ändra om angry birds till sweetie birds och hänga dem på flickavdelningen. Varför?

• Anonym (Vafan)

Kollade Kappahl nu och de var ju ännu värre. Snälla angry birds ( betyder inte angry "arg" på engelska eller översätter vi olika beroende på kön ) till tjejerna och arga birds till pojkarna. Gullig mimmi pigg och hello kitty till tjejerna och döskallar, bilar och motorcyklar till pojkarna. Och det här är alltså vanliga tröjor strlk 86-122. Bebisar och små barn som delas upp i storlek och kategorier redan innan de kan läsa.
    Börjar bli riktigt arg här faktiskt. Får väl tacka ts som uppmärksammade mig på problemet  

• Selfish Geene

Är det något att tjafsa om?

JA!

Jag vill inte att någon petson ska tvingas in i ett enda fack i onödan, att göra skillnad på pojk- och flick-kläder är en onödig indelning av vad som förväntas av våra flickor respektive pojkar.

• Vinterankan
    Selfish Geene skrev 2013-08-27 16:58:47 följande:
    Är det något att tjafsa om? JA! Jag vill inte att någon petson ska tvingas in i ett enda fack i onödan, att göra skillnad på pojk- och flick-kläder är en onödig indelning av vad som förväntas av våra flickor respektive pojkar.

Tycker också det är något att tjafsa om. Blev så less när jag köpte kläder till min tjej och hela tiden fick gå till pojkavdelningen för att kunna variera mig från allt det rosa på flickavdelningen. Sedan fick jag en son och då var det ju ännu värre. För om jag då ville variera det blå, grå och svarta som fanns på pojkavdelningen så var ju kläderna på flickavdelningen inte bara rosa utan dessutom med puffärmar, volanger eller tryck med texten "girl". Jag vill gärna ha söta blå och tuffa rosa till båda mina barn. Söta rosa och tuffa blå blir lite kaka på kaka och för mycket för mig.
  • Surpuppan

Det enda jag handlar på sådana klädkjedjor är KappAhl's jeans, regnkläder och overaller. De brukar få bäst i test och känns lagom könsneutrala. Övriga kläder köper jag i bättre märken där kläderna håller. Dom tycker jag också är mycket bättre på Unisex, som Mini Rodinis animal prints t.ex.

• frökenelisabeth

Ja det är ett stort problem - bor i Köpenhamn och här är det ännu värre, Kappahl och Lindex är drömbutiker för unisexkläder till barn jämfört med vad som finns här. 

Jag vill inte köpa "arga, tuffa" eller armymönstrade kläder till min son. Jag gillar inte det där arga tuffa och ser ingen anledning att börja ge honom den identiteten redan nu (han är 15 månader). Jag vill inte heller köpa rosa fluff, glitter, rosetter och hellokitty till honom, för då kommer han att bli sedd som udda och konstig. Jag köper mest basicplagg, randigt, enfärgat osv, men det är ju SÅ TRÅKIGT!

Roliga, färgglada, mönstrade kläder som inte skriker "TUFF KILLE" eller "SÖT TJEJ" vill jag ha. Visst finns det märkeskläder, men de är inte alltid bättre, bara flera gånger dyrare.

Problemet för mig är inte hur andra gör, problemet är att det faktiskt inte finns något vettigt mellanting för oss som inte vill ge våra små barn en identitet baserad på könsfördomar redan som bebisar. Möjligtvis om man håller sig till basplaggen då... 

• Gurkan
    Surpuppan skrev 2013-08-27 20:18:49 följande:
    Det enda jag handlar på sådana klädkjedjor är KappAhl's jeans, regnkläder och overaller. De brukar få bäst i test och känns lagom könsneutrala. Övriga kläder köper jag i bättre märken där kläderna håller. Dom tycker jag också är mycket bättre på Unisex, som Mini Rodinis animal prints t.ex.

Det finns en del fina tryck som är mer neutrala men jag tycker att 250-300 kr för en långärmad t-shirt är för mycket pengar. Jag önskar det fanns mer unisxkläder i en lagom prisklass. Och att storlek 104 är lika stor på flick som på pojk.
  • beccagranen

Min åsikt, jag struntar blankt i hela rosa vs blå uppdelningen, arga vs. söta tryck osv. tycker det mesta är väldigt osmakligt och fult. Så låt konsumenten själva få välja vad man vill klä sina barn i.  Jag är storköpare av Newbie kollektionen på kappahl, älskar deras fräscha kläder på lite vintagekännsla. Lika så kan jag tycka det är kul att få klä dottern i en stor tyllklänning elle rmadickenklänning, och sonen i gubbiga hängslen och basker/hatt. Det innebär inte att jag gör någon skilnad på barnen, utan det är min bedömning om vad jag anser att dom klär i och vad jag anser är snyggt. Precis som jag antar att andra föräldrar tänker när dom shoppar.

• Surpuppan
    Gurkan skrev 2013-08-27 20:28:15 följande:

Det finns en del fina tryck som är mer neutrala men jag tycker att 250-300 kr för en långärmad t-shirt är för mycket pengar. Jag önskar det fanns mer unisxkläder i en lagom prisklass. Och att storlek 104 är lika stor på flick som på pojk.

Jag handlar på Tradera för det mesta.
  • Anonym (Olika)

Självklart bör det finnas kläder av olika sorter till både pojkar/flickor. Men jag stör mig på att om man vill ha kläder med tryck till en kille så är de hemska/arga och till tjejerna är de söta/glada.
    Själv har jag en 3årig son som avskyr alla figurer som ser det minsta arga ut,
    så det har blivit svårt att hitta "roliga" kläder till honom.
    Enfärgat och randigt har han en del utav, men det hade ju vart kul med mer att välja på...

• Vinterankan
    frökenelisabeth skrev 2013-08-27 20:25:28 följande:
    Ja det är ett stort problem - bor i Köpenhamn och här är det ännu värre, Kappahl och Lindex är drömbutiker för unisexkläder till barn jämfört med vad som finns här.  Jag vill inte köpa "arga, tuffa" eller armymönstrade kläder till min son. Jag gillar inte det där arga tuffa och ser ingen anledning att börja ge honom den identiteten redan nu (han är 15 månader). Jag vill inte heller köpa rosa fluff, glitter, rosetter och hellokitty till honom, för då kommer han att bli sedd som udda och konstig. Jag köper mest basicplagg, randigt, enfärgat osv, men det är ju SÅ TRÅKIGT! Roliga, färgglada, mönstrade kläder som inte skriker "TUFF KILLE" eller "SÖT TJEJ" vill jag ha. Visst finns det märkeskläder, men de är inte alltid bättre, bara flera gånger dyrare. Problemet för mig är inte hur andra gör, problemet är att det faktiskt inte finns något vettigt mellanting för oss som inte vill ge våra små barn en identitet baserad på könsfördomar redan som bebisar. Möjligtvis om man håller sig till basplaggen då... 

Instämmer. Jag saknar alternativ till bra pris. I sådana här trådar brukar det ofta komma upp att butikerna har vad marknaden efterfrågar men jag undrar om det verkligen är så. Med tanke på att de dyrare märkena ofta är bättre på könsneutrala glada kläder och folk uppenbarligen är beredda att betala mer för det så känns det som att det verkligen är något som saknas på marknaden och borde sälja alldeles utmärkt även på de stora kedjorna. Fast där är väl problemet att deras marknad är större än bara Sverige så vi konsumenter som finns här får kläder anpassade för resten av världen.
  • elyse

Jag var nyligen runt i butikerna för att kika på bebiskläder. Har handlat en del på Tradera inför kommande bebis och tänkt att "Nåt nytt måste/borde jag väl hitta", men Lindex, H&M och KappAhl gick bort direkt. Antingen jättetråkiga kläder i vitt eller starkt könsstereotypa kläder. Åhléns visade sig ha en del, för mig, bra kläder. Ska kika på NameIt nästa gång jag är där, men har sett att i alla fall deras flickkläder är väldigt tighta och "söta". Kommer nog främst att hålla mig till näthandel via USA.   

• Fridiz86

1: Är det verkligen något att tjaffsa om?

nej det är verkligen onödigt att störa sig på sånt.

2: Är det helt omöjligt att köpa andra kläder?

nej det är det inte, om man nu tycker det är löjligt det affärerna gör så köp andra eller sy egna

3: Varför ska inte de som gillar tuffa mörka kläder och gulliga rosa kläder till sina barn få möjligheten att köpa det?

det ska man absolut få göra, jag gör det till mina barn.

• Cal XVI Gustf
    Vinterankan skrev 2013-08-28 21:35:49 följande:
    Instämmer. Jag saknar alternativ till bra pris. I sådana här trådar brukar det ofta komma upp att butikerna har vad marknaden efterfrågar men jag undrar om det verkligen är så. Med tanke på att de dyrare märkena ofta är bättre på könsneutrala glada kläder och folk uppenbarligen är beredda att betala mer för det så känns det som att det verkligen är något som saknas på marknaden och borde sälja alldeles utmärkt även på de stora kedjorna. Fast där är väl problemet att deras marknad är större än bara Sverige så vi konsumenter som finns här får kläder anpassade för resten av världen.
    Kan du ge något exempel på ett klädesplagg, gärna med bild, som du tycker är svårt att få tag i annat än i svindyra specialaffärer?
  • Vinterankan
    Cal XVI Gustf skrev 2013-08-28 22:08:49 följande:
    Kan du ge något exempel på ett klädesplagg, gärna med bild, som du tycker är svårt att få tag i annat än i svindyra specialaffärer?

Tex hela pop är ju fyllt av färgglada könsneutrala kläder. Pop är inte svindyra (vilket jag inte heller skrev i mitt förra inlägg), men de är betydligt dyrare än hm och kappahl. Jag är inte speciellt klädintresserad och orkar inte kolla efter grejer på blocket eller tradera och tycker inte heller det är värt pengarna att köpa t-tröjor till barn för 150-200kr. Jag vill köpa mina kläder på billiga affärer och där hittar jag nästan ingenting utanför färgskalan grått, vitt, blått, svart, rosa och lila. Där det rosa dessutom kompletteras med fluff fluff och söta tryck och det blåa och svarta med bilar och monster.
  • frökenelisabeth
    elyse skrev 2013-08-28 21:43:21 följande:
    Jag var nyligen runt i butikerna för att kika på bebiskläder. Har handlat en del på Tradera inför kommande bebis och tänkt att "Nåt nytt måste/borde jag väl hitta", men Lindex, H&M och KappAhl gick bort direkt. Antingen jättetråkiga kläder i vitt eller starkt könsstereotypa kläder. Åhléns visade sig ha en del, för mig, bra kläder. Ska kika på NameIt nästa gång jag är där, men har sett att i alla fall deras flickkläder är väldigt tighta och "söta". Kommer nog främst att hålla mig till näthandel via USA.   
    NameIt har också väldigt könsstereotypt, tycker jag. Tråkigt. 

Just inne på NameIt såg jag en mamma med son på kanske 7-8 år, sonen stod och rotade i en reakorg efter vantar och fiskade upp ett par lila som han ville ha. "Nej det är för tjejer, det kan du inte köpa" sa mamman. Varför gör vissa mammor så, jag fattar verkligen inte?  
  • Minniemousemommy

Jag är verkligen inte "könsneutral", jag älskar att tjejkläder och killkläder ser olika ut så man slipper gissa vad ett barn har för kön. Jag skulle älska att ha en liten kille att klä i babygrönt, babyblå, gult och rött. Färgglatt och fint! Men nu har jag två tjejer istället och även dom älskar jag att klä i fina klänningar med rosa, lila, ljusblått och alla möjliga färger. Dock tycker jag inte att mina tjejer ska ha vanlig grön eller blå, eftersom jag inte gillar dom färgerna så mycket. Jag gillar mest ljusa med ändå färgglada kläder. Och gillar man inte det som finns i klädkedjorna i sverige är kan man väl köpa på nätet? Finns massor av söta killkläder och tuffa tjejkläder. Men jag bryr mig inte om det här egentligen, jag klär mina barn i det jag vill, precis som ni andra klär era barn i det ni vill. Uppenbarligen säljer kläderna på lindex och kappahl så att dom fortsätter i det stuket, så det finns ju vi som gillar kläderna dom har. Och ni som säger att ni vill ha söta kläder till era söner? Ja, men om rosa nu inte är en tjejfärg, köp en rosa kattöjan till er son? Är det verkligen så svårt? Ni säger att färger ska vara neutrala, men sen så duger inte en rosa angry birdströja, för ni vill ha samma tryck i blått? är inte det dubbelmoral eller? 

• Mimosa86

Älskar pastell, vitt, spets, finstickat och rosetter till dottern. Klär henne verkligen i Bullerbyanda så länge det inte blir opraktiskt och begränsar hennes rörelser. Tycker inte det är något fel med det. Rosa har lika stort värde som blått och det finns inget fel med att vara "tjejig". Det är ju vi vuxna som grundlagt de olika värderingarna.

• Author7

Jag tycker att kläder ska finnas till för barn för ett praktiskt syfte. Kläderna ska hålla bra för lek. Hur mycket barn leker är olika individuellt och har inte så mycket att göra med kön tycker jag. Därför passar mörka unisex kläder bäst för barn. Eftersom som mode är något man oftast inte börjar tänka förrän man är strax innan tonåren. Men annars ser jag inte syftet med "tjej" och "killkläder" om de ändå lätt gå sönder vid lek. 

• Anonym (Lars-Erik)
    Selfish Geene skrev 2013-08-27 16:58:47 följande:

Är det något att tjafsa om?

JA!

Jag vill inte att någon petson ska tvingas in i ett enda fack i onödan, att göra skillnad på pojk- och flick-kläder är en onödig indelning av vad som förväntas av våra flickor respektive pojkar.

Det spelar väl ingen roll vilka färger barnen har på sina kläder. Man är ju från början redan indelad i att vara pojke eller flicka rent biologiskt, så vad skulle det spela för roll att de också har pojk eller flickkläder på sig? Det låter som feministiskt genustrams. 
Svar på tråden Först så finns det inga "pojk eller flickkläder" men nu är flickkläderna för söta? Ska det vara så svårt?!