• Anonym (ibs)

Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?

Jag fick konstaterat ulcerös kolit för 10 år sedan. Nu finns inga tecken kvar på det men istället har dom gett mig diagnosen IBS. Jagär väldigt gasig jämt, rapar mycket, mår illa var och varannan dag och är förstoppad/lös i magen om vartannat.

Nu har jag bestämt nig för att ändra mina matvanor , i hopp om att må bättre . Men hur ska man äta när man har IBS? Hur äter ni andra? Ge gärna exempel på en dags matschema :)

• Svar på tråden Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?
  • richardelgh
    Anonym (vilsen) skrev 2014-01-28 14:14:17 följande:

Här är en till med förmodad IBS.

Har haft mer eller mindre problem med magen i över 10 år och har fått undvika fet mat, mat med mjöl/smör m.m.

Nu ska jag ge det ett försök att utesluta gluten i några veckor samt äta laktosfritt. Är även väldigt nyfiken på FODMAP, men vill inte riktigt börja utan att ha rådfrågat en dietist så nu ska jag strida för att få komma till en dietist med inriktning mot FODMAP.

Har även hört att FODMAP i komb med någon form av avslappning/stresshantering ska vara bra! Någon mer som hört det?

Nu är det ju väldigt länge sedan du skrev ditt inlägg. Provade du FODMAP? Hur blev resultatet? :)
  • Vibeche

Hej, har också IBS.

Det som hjälper mest är ingen stress och motion. Och hur hinner man det?

Så, jag kör laktosfritt och har minskat ner på gluten och mjöl, som pasta bröd etc.

Mkt sallad till maten. Nötter etc till mellanmål. Fler mål mindre mängd. Och i nödfall finns receptfria tabletter som hjälper mot uppblåst mage.

• Anonym (Hej)

Undvik alkohol helt, efter ca 3-4 månader kommer du märka skillnad på IBS samt att träna lite yoga och äta vegetarisk kost! Detta i en kombination verkar ha hjälpt mig iallafall så har knappt IBS längre kvar , kan vara lite svullen nångång ibland men inte alls några större problem längre 

• Tukt

Min erfarenhet och även som min läkare uttryckte det,  att IBS är något man säger att patienten har, när man inte hittar något annat fel. Diagnosen sätts ju inte med typ blodprov, utan mer på ett antagande som patienten senare får bekräfta med uteslutningsmetoden.
    Det jag vill ha sagt är att bara för vårdcentralen säger IBS, så behöver det per automatik inte vara det. Väldigt bra dock, att äta kost enligt FODMAP så man vet. Men att ta eventuella motgångar med viss ro.

• Anonym (Hej)
    Tukt skrev 2024-02-02 16:22:55 följande:

Min erfarenhet och även som min läkare uttryckte det,  att IBS är något man säger att patienten har, när man inte hittar något annat fel. Diagnosen sätts ju inte med typ blodprov, utan mer på ett antagande som patienten senare får bekräfta med uteslutningsmetoden.
    Det jag vill ha sagt är att bara för vårdcentralen säger IBS, så behöver det per automatik inte vara det. Väldigt bra dock, att äta kost enligt FODMAP så man vet. Men att ta eventuella motgångar med viss ro.

Skum läkare du har.. jag har fått bekräftat av dem olika läkarna jag gått till för mina problem att det är en diagnos och att det följer med en rad olika symptomer Som utrycker sig på olika sätt för alla.

foodmap har jag testat men tyvärr utan vidare resultat även om jag följde denna strikt :/
  • Tukt
    Anonym (Hej) skrev 2024-02-02 16:40:42 följande:
    Skum läkare du har.. jag har fått bekräftat av dem olika läkarna jag gått till för mina problem att det är en diagnos och att det följer med en rad olika symptomer Som utrycker sig på olika sätt för alla.

foodmap har jag testat men tyvärr utan vidare resultat även om jag följde denna strikt :/
    Det sade även dietisten jag hade för arbetet med min FODMAP. Inte att IBS i sig är en luddig sjukdom, utan att det är svårt sätta diagnos utan att pröva sig fram.
    I mitt fall var det också fel, även om jag kunde dra nytta av en del kunskaper.
  • Anonym (Hej)
    Tukt skrev 2024-02-02 18:06:44 följande:
    Det sade även dietisten jag hade för arbetet med min FODMAP. Inte att IBS i sig är en luddig sjukdom, utan att det är svårt sätta diagnos utan att pröva sig fram.
    I mitt fall var det också fel, även om jag kunde dra nytta av en del kunskaper.

ja det är en diagnos för många olika symptomer som utesluter andra alvarligare sjukdomar.. 
    har man uteslutit de allra värsta sjukdommarna så får man oftast diagnos IBS och det är bågot forskarna vet för lite om för att kunna behandlas

jag fick bort min ibs med att sluta dricka alkohol dra ner på koffein samt äta vegetariskt.. 

• Tukt
    Anonym (Hej) skrev 2024-02-02 18:24:59 följande:

ja det är en diagnos för många olika symptomer som utesluter andra alvarligare sjukdomar.. 
    har man uteslutit de allra värsta sjukdommarna så får man oftast diagnos IBS och det är bågot forskarna vet för lite om för att kunna behandlas

jag fick bort min ibs med att sluta dricka alkohol dra ner på koffein samt äta vegetariskt.. 

Kanske blir lite oftopic. Men...som jag tolkar det är IBS ett antal symptom som baserar sig på att man har svårt att äta sådant som inte är FODMAP. 
    Om man då löser sina problem genom att undvika andra saker än det som är definierat. Är det då verkligen IBS man har?
    Jag har vänner som rätt klockrent har IBS, där den typen av kost är avgörande. Men många där det mer inte spelar så stor roll. Känns som världens rörigaste det här med IBS....eller vad det nu är.Foten i munnen
  • Anonym (Sissi)

För min del spelar det ingen roll vad jag äter, kan triggas av det mesta. Det som funkar ena dagen funkar inte den andra osv.
    Mitt största problem är akutbesöken till toa som kan komma efter en måltid. Ibland är jag hård i magen, men akutbesvären är värst. Då kör det till och jag måste till toalett NU.

har dock märkt att äta regelbundet, inte äta för stora portioner osv är bra för min mage, men inga garantier. Min IBS är även stressutlöst. Större risk att få besvär om jag tror att besvären ska komma.

• Anonym (M)

Ulcerös kolit är en kronisk sjukdom som aldrig går bort men symptomen kan lindras med mediciner. Du fick nog fel diagnos från början och att det skulle varit ibs. 

• Anonym (Hej)
    Tukt skrev 2024-02-02 21:05:12 följande:
    Kanske blir lite oftopic. Men...som jag tolkar det är IBS ett antal symptom som baserar sig på att man har svårt att äta sådant som inte är FODMAP. 
    Om man då löser sina problem genom att undvika andra saker än det som är definierat. Är det då verkligen IBS man har?
    Jag har vänner som rätt klockrent har IBS, där den typen av kost är avgörande. Men många där det mer inte spelar så stor roll. Känns som världens rörigaste det här med IBS....eller vad det nu är. // Foten i munnen
    Ja men IBS är en diagnos som det inte finns tillräckligt med svar på den får heller inte att bota och läkarna vet inte grundorsaken. Foodmap är dock bara en rekommen på mat som kan exempelvis bilda gaser med mer

ja tycke däremot att sluta med alkohol och koffein funkade toppen och problemen finns knapp kvar :)
  • Anonym (magen)

Jag har alltid haft ont i magen och har fått diagnosen IBS. Hemsk knip, gaser och trängningar. Har nu fått en depression och har en del ångest också. Konstigt nog är magen mycket bättre nu när jag får antidepressiv medicin. Har nästan helt blivit av med problemet. Hjärnan hänger definitivt ihop med magen.

• Anonym (Anonym)

Ät bara en sak, drick bara vatten, dag två likadant, dag tre lägger du till en sak, dricker bara vatten osv osv. kommer förvåna hur mkt du kan äta med "diagnosen". 

Funkar inte om man har

Övervikt
    Bag in box hemma
    Kaffeberoende
    Tror te är guds dryck
    Fått dille på dieter och veganism 
    Avsaknad av motion
    Oregelbunda måltider och småäter
    Lätt för att unna sig
    Massa stress kopplat till mat

• Anonym (Hej)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-02-05 21:21:29 följande:

Ät bara en sak, drick bara vatten, dag två likadant, dag tre lägger du till en sak, dricker bara vatten osv osv. kommer förvåna hur mkt du kan äta med "diagnosen". 

Funkar inte om man har

Övervikt
    Bag in box hemma
    Kaffeberoende
    Tror te är guds dryck
    Fått dille på dieter och veganism 
    Avsaknad av motion
    Oregelbunda måltider och småäter
    Lätt för att unna sig
    Massa stress kopplat till mat

Vad baseras detta på? Egna erfarenheter eller läkaren som sagt detta?
Svar på tråden Ni med IBS, hur äter ni för att må bra?