• Trasan0606

Hur får ni era barn att göra saker de inte vill men måste?

Tja som rubriken säger - hur gör ni?

Vi har en 5,5 åring som efter utredning på BUP har fått "diagnosen" Explosivt barn. Han blir fysisk när han blir arg - slåss, puttas, sparkas eller skriker högt. Spelar ingen roll om det är en vuxen, jämnårig eller bebis. Stör någon honom, dvs kommer för nära, stör hans lek, tar något han har eller vill ha smäller det. Det HAR blivit mycket bättre men inte helt bra och förekommer dagligen.

Senaste månaderna har han varit mer än omöjlig att få att göra saker som han måste. Imorse t ex så kom han till sin förskoleklass kl 9 och då måste alla gå in i klassrummet men han tokvägrade. Pappan bad snällt flera gånger men det slutade med att sonen slog honom rakt på halsen jättehårt och gallskrek. Pedagogerna kom ut och sa att han fick sitta där ute i korridoren tills han var redo att komma in - pedagogerna är jättebra. Men så här kan vi inte ha det varje dag, vanligtvis är vi där 30 min innan han börjar så han hinner leka av sig men idag blev allt sent. Igår var vi där 8,30 men då hade något annat barn tagit play mobilet som han brukar leka med och då blev allt nattsvart och han skulle inte gå in i klassrummet på hela dagen sa han. Arg som ett bi satt han och skrek i 15 min tills jag fick honom att bli tyst. De andra barnen tittar storögt och endel ser rädda ut, alla barn är nya för honom och vi vill inte att han från start ska bli "utanför".

Samma sak när vi t ex ska gå hem från skolan eller en park så säger han nej. Det GÅR inte att få honom att gå hem och jag kan inte bära honom och en två åring samtidigt.

HUR ska vi göra? Vi tar tacksamt emot alla tips och svarar på frågor om ni undrar något mer. Vi går på knäna snart och orkar inte med det här. Humöret tryter och det blir bara mer och mer skäll för var dag som går fast vi vet att det är fel. Jag är dessutom gravid och har härliga humörsvängningar...

• Svar på tråden Hur får ni era barn att göra saker de inte vill men måste?
  • Gladskit
    hymafr skrev 2013-08-30 10:51:01 följande:
    Man får välja sina strider och man måste lära sig att KOMMUNICERA! Man kanske tror att det inte är några problem för barnet pratar flytande utan problem, men det är inte pratet i sig utan innehållet. I början får man gå försiktigt fram, men det gäller att fråga, fråga, fråga vad barnet anser om en situation och varför det fått ett utbrott. OBS! att man inte kan fråga eller få ut något annat konstruktivt ur en explosiv eller nära förestående explosiv situation. Vänta några timmar eller nån dag och prata sen lugnt om vad som hänt. Om det finns risk för nytt utbrott pga påminnelse om situationen så backar man men tar upp samma ämne igen lite senare. Jag lovar att barnet i 99 fall av 100 har en helt rimlig förklaring (även om VI inte tycker det är rimligt så tycker barnet det och oftast är det faktiskt inte särskilt svårt att förstå att barnet haft problem med situationen).  

Det är helt sant och så försöker jag också tänka, att man får välja sina strider.
    Och att man tar en uppföljning om det som hänt när det har lugnat ner sig.
  • Meghan
    Trasan0606 skrev 2013-08-30 10:37:41 följande:

Tack för alla råd och tips. Vi är just nu ganska slutkörda så kommunikationen ska vi definitivt bli bättre på. Att förbereda honom på olika situationer gör vi bra men att låta honom välja mer vad han vill göra/äta osv kan vi göra mer.
    Tyvärr är det väl just så, att när man är trött och slutkörd blir man sämre på att kommunicera!! Hoppas att ni kan ta er ur och få bättre ordning på er situation. 
    Sedan är det säkerligen många, även okända, som öppet påpekar för er hur er son beter sig, och det hjälper ju en inte mentalt. Försök att ignorera och se framåt istället och ta som sagt hjälp av pedagogerna som verkar bra på er skola.

• FruTrött
    Trasan0606 skrev 2013-08-30 10:35:43 följande:

Vi försöker att få honom att vara delaktig i endel beslut men nu när jag tänker efter han vi nog slarvat med det senaste veckorna - tack för påminnelsen.

Tidigare fick han t ex välja middag ett par dagar i veckan, om han skulle få sitt lördagsgodis en fredag istället för lördag osv.

Vi pratar mycket om just hans utbrott och hur det kan uppfattas av andra, att tex barn - framförallt yngre barn - kan bli rädda för honom men oftast är det en envägskommunikation. Han lyssnar men svarar sällan.

Ja, ibland är det verkligen lätt att tappa bort sig i alla konflikter och inte använda sig av de få metoder som fungerar:)

Ni kanske skulle testa (om ni inte redan har gjort det?) att låta honom själv sätta ord på hur han tror att andra uppfattar det och på hur han själv känner i situationerna som uppstår! Hur mår han av att behöva skrika i en kvart utanför klassrummet? Hur vill han att ni ska göra istället?
    Ibland märker jag att jag pratar med min dotter på ett sätt som gör att hon slutar lyssna...och då blir ju hela samtalet helt meningslöst...
  • Trasan0606
    FruTrött skrev 2013-08-30 11:33:23 följande:
    Ja, ibland är det verkligen lätt att tappa bort sig i alla konflikter och inte använda sig av de få metoder som fungerar:)

Ni kanske skulle testa (om ni inte redan har gjort det?) att låta honom själv sätta ord på hur han tror att andra uppfattar det och på hur han själv känner i situationerna som uppstår! Hur mår han av att behöva skrika i en kvart utanför klassrummet? Hur vill han att ni ska göra istället?
    Ibland märker jag att jag pratar med min dotter på ett sätt som gör att hon slutar lyssna...och då blir ju hela samtalet helt meningslöst...

Det ska vi absolut pröva! Tack
  • Trasan0606

Är det någon som prövat den här metoden. Tex att barnet vill leka med Ipaden och så säger ni ok men först måste du tex klä på dig. Stora protester och skrik i allt från en minut till en timme men till slut blir det av.

Vi gör så nu och hade hoppats på att han skulle ha slutat skrika och bråka om att han måste göra som VI vill/säger att han måste först men det tar aldrig slut, har gjort så här i 4 månader. Innan så fick han alltid göra som han ville FÖRST mot att han lovade att göra det han MÅSTE sen (borsta tänder, klä på sig, äta, duscha/bada  osv) men det resulterade i att han inte alls gjorde som han lovade och det blev skrik och mer bråk. Vi prövar det fortfarande ibland när vi inte har en tid att passa men det funkar aldrig.

Poängterar att vi vuxna alltid håller vad vi lovar för det är viktigt men han gör i princip aldrig det. Nu så får han i princip aldrig göra det han vill, dvs roliga saker, om han har saker han måste göra först (äta, borsta tänder, bada osv).

Förstår ni hur jag menar?

• FruTrött
    Trasan0606 skrev 2013-08-30 11:47:02 följande:
    Är det någon som prövat den här metoden. Tex att barnet vill leka med Ipaden och så säger ni ok men först måste du tex klä på dig. Stora protester och skrik i allt från en minut till en timme men till slut blir det av.

Vi gör så nu och hade hoppats på att han skulle ha slutat skrika och bråka om att han måste göra som VI vill/säger att han måste först men det tar aldrig slut, har gjort så här i 4 månader. Innan så fick han alltid göra som han ville FÖRST mot att han lovade att göra det han MÅSTE sen (borsta tänder, klä på sig, äta, duscha/bada  osv) men det resulterade i att han inte alls gjorde som han lovade och det blev skrik och mer bråk. Vi prövar det fortfarande ibland när vi inte har en tid att passa men det funkar aldrig.

Poängterar att vi vuxna alltid håller vad vi lovar för det är viktigt men han gör i princip aldrig det. Nu så får han i princip aldrig göra det han vill, dvs roliga saker, om han har saker han måste göra först (äta, borsta tänder, bada osv).

Förstår ni hur jag menar?
    Så gör vi ganska ofta! Mest eftersom vi vet att det annars spårar ur när vi egentligen har bråttom iväg. Dottern fick t.ex. under en period titta på tv efter frukost, påklädning och tandborstning. Vissa dagar hann hon inte titta eftersom hon istället ägnade tiden åt att vägra borsta tänderna. Hon lärde sig ganska snabbt och nu fungerar det med tv-tittande innan tandborstning:))
    Mitt tips där är att det måste finnas med en tidsgräns. Det funkar inte om tv-tittandet kan ska om tre timmar....för då går det att bråka i tre timmar och sedan får man ändå titta;)
  • Fanny b
    Köp boken "Explosiva Barn" av Ross W Greene.

Du kommer få mycket nytta av den.

Min dotter hade svårt för stress. Jag skulle aldrig försatt mig i situationen att jag var tvungen att avbryta t ex lekparksbesök innan hon ville.

Man får välja sina strider och man måste lära sig att KOMMUNICERA! Man kanske tror att det inte är några problem för barnet pratar flytande utan problem, men det är inte pratet i sig utan innehållet. I början får man gå försiktigt fram, men det gäller att fråga, fråga, fråga vad barnet anser om en situation och varför det fått ett utbrott. OBS! att man inte kan fråga eller få ut något annat konstruktivt ur en explosiv eller nära förestående explosiv situation. Vänta några timmar eller nån dag och prata sen lugnt om vad som hänt. Om det finns risk för nytt utbrott pga påminnelse om situationen så backar man men tar upp samma ämne igen lite senare. Jag lovar att barnet i 99 fall av 100 har en helt rimlig förklaring (även om VI inte tycker det är rimligt så tycker barnet det och oftast är det faktiskt inte särskilt svårt att förstå att barnet haft problem med situationen).  

En viktig sak att komma ihåg - explosiva barn kan inte bli bortskämda pga att de får som de vill. (Ni märker direkt om de visar tecken på bortskämdhet - det märks tydligt precis som på andra barn). Tänk istället att det är som om ni är två personer som är på stan. Du börjar bli hungrig, men din kompis vill först leta efter nya skor. Ni går i flera affärer men hon hittar inga skor. Du föreslår återigen en bit mat, men nu ska hon först köpa en ny tröja. Efter ytterligare nån timme går ni äntligen in på ett McDonald´s och du får i dig en hamburgare. Din känsla är då att du äntligen fått i dig mat och känner dig nöjd - du är inte längre hungrig. Men inte är du bortskämd och inte tycker du att din kompis gett efter och att du vunnit, eller hur? Likadant med explosiva barn. Om de får som de vill så blir de lugna - helt enkelt för att det som stör dem så mycket att de inte står ut har försvunnit. De tänker absolut inte i banorna att de ska få som de vill bara de får ett utbrott.       

Jag håller inte med dig i ditt sista exempel. Om jag blir hungrig när jag går på stan med en kompis kan jag gå med på att denne får köpa skor innan vi äter lunch, men om kompisen efter inköpet av skorna vill köpa en tröja skulle jag tolka detta som att hon inte respekterade att jag var hungrig, utan att hennes inköp av en tröja var viktigare än mina hungerkänslor.

Jag tycker man kan jämföra denna situation med en förälder som är på lekplatsen med sina barn, som inte kan vara där själv. Barnen ska kunna få möjligheten att leka där men om föräldern blir trött/ måste gå hem och laga mat/göra något annat i hemmet så tycker jag förälderns behov ut av att få göra detta går före barnens vilja att leka i lekparken så länge de vill, förutsatt de fått leka en längre stund,  
  • Realistens

Fel uppfostran från början.
    Inte tagit tag i  dessa tendenser från begynnelsen.
    Inte barnens fel utan föräldrarnas.
    Tänk på alla barn som blir drabbade av er son, hur tror ni deras föräldrar tänker.
    Själv hade jag blivit mkt arg och talat klarspråk med både er som föräldrar och personal.
    Accepterar inte ett sådant uppförande, då får ungen vara hemma.    

• FruTrött
    Köp boken "Explosiva Barn" av Ross W Greene.

Du kommer få mycket nytta av den.

Min dotter hade svårt för stress. Jag skulle aldrig försatt mig i situationen att jag var tvungen att avbryta t ex lekparksbesök innan hon ville.

En viktig sak att komma ihåg - explosiva barn kan inte bli bortskämda pga att de får som de vill. (Ni märker direkt om de visar tecken på bortskämdhet - det märks tydligt precis som på andra barn). Tänk istället att det är som om ni är två personer som är på stan. Du börjar bli hungrig, men din kompis vill först leta efter nya skor. Ni går i flera affärer men hon hittar inga skor. Du föreslår återigen en bit mat, men nu ska hon först köpa en ny tröja. Efter ytterligare nån timme går ni äntligen in på ett McDonald´s och du får i dig en hamburgare. Din känsla är då att du äntligen fått i dig mat och känner dig nöjd - du är inte längre hungrig. Men inte är du bortskämd och inte tycker du att din kompis gett efter och att du vunnit, eller hur? Likadant med explosiva barn. Om de får som de vill så blir de lugna - helt enkelt för att det som stör dem så mycket att de inte står ut har försvunnit. De tänker absolut inte i banorna att de ska få som de vill bara de får ett utbrott.       
    Låter märkligt i min värld måste jag säga! Så om ett s.k. explosivt barn skriker efter glass i affären så tycker du att man ska ge efter trots att det kanske inte alls är läge? Och vad är så speciellt med explosiva barn?...Är de mindre smarta än andra barn eftersom de inte förstår att de kan utnyttja situationen?
    Vissa behov ska man naturligtvis alltid tillgodose!...närhetsbehov, hunger, törst, känslor mm...men det är ju samma för alla barn...och vuxna.

Jag håller också med Fanny b i hennes inlägg ovan.
  • Trasan0606
    Realistens skrev 2013-08-30 12:17:55 följande:
    Tänk på alla barn som blir drabbade av er son, hur tror ni deras föräldrar tänker.
    Själv hade jag blivit mkt arg och talat klarspråk med både er som föräldrar och personal.

Nu vet jag inte om du har läst allt som jag skrivit ovan men vi HAR tagit tag i detta från början. Redan efter ett halvår på förskolan fick han en egen resurs och vi har via förskolan samarbetat med barnpsykologer och sedan varit i kontakt med BUP. Vissa barn kräver mer än andra. Vår andra son är raka motsatsen.

Och ja vi lider verkligen med de barn som blivit utsatta för slag och bitattacker från vår son - vi hade hellre önskat att det var tvärtom. Det är fruktansvärt jobbigt att komma till förskolan och få höra att han bitit flera barn och ha samtal med pedagoger och föräldrar.

Du som då verkar vara så klok - vad skulle vi ha gjort? Vi kan ju inte spärra in honom i ett rum 24 timmar om dygnet. Om du har någon mirakelkur så dela gärna med dig - vi vill ha hjälp.
  • Gladskit
    Trasan0606 skrev 2013-08-30 12:25:34 följande:

Nu vet jag inte om du har läst allt som jag skrivit ovan men vi HAR tagit tag i detta från början. Redan efter ett halvår på förskolan fick han en egen resurs och vi har via förskolan samarbetat med barnpsykologer och sedan varit i kontakt med BUP. Vissa barn kräver mer än andra. Vår andra son är raka motsatsen.

Och ja vi lider verkligen med de barn som blivit utsatta för slag och bitattacker från vår son - vi hade hellre önskat att det var tvärtom. Det är fruktansvärt jobbigt att komma till förskolan och få höra att han bitit flera barn och ha samtal med pedagoger och föräldrar.

Du som då verkar vara så klok - vad skulle vi ha gjort? Vi kan ju inte spärra in honom i ett rum 24 timmar om dygnet. Om du har någon mirakelkur så dela gärna med dig - vi vill ha hjälp.

Håller med, detta var en typisk kommentar från någon som ser situationen utifrån utan att ha någon egen erfarenhet av att alla barn inte fungerar på samma sätt..
  • Trasan0606
    FruTrött skrev 2013-08-30 11:59:29 följande:
    Så gör vi ganska ofta! Mest eftersom vi vet att det annars spårar ur när vi egentligen har bråttom iväg. Dottern fick t.ex. under en period titta på tv efter frukost, påklädning och tandborstning. Vissa dagar hann hon inte titta eftersom hon istället ägnade tiden åt att vägra borsta tänderna. Hon lärde sig ganska snabbt och nu fungerar det med tv-tittande innan tandborstning:))
    Mitt tips där är att det måste finnas med en tidsgräns. Det funkar inte om tv-tittandet kan ska om tre timmar....för då går det att bråka i tre timmar och sedan får man ändå titta;)

Låter lite som hos oss men om han sen inte hinner titta på tv innan vi måste går så exploderar han än mer.

Nu är det kanske mycket på en gång med ny skola, nya kompisar, jag som är gravid och nyligen börjat jobba efter att ha varit föräldraledig i nästan två år med lillebror så han är extra känslig för allt men det är vi med. Önskar man kunde vara en övermänniska ibland och bara låta allt rinna av.

Ofta vill han leka med maten och det har vi släppt som en kamp, låtit honom hålla på. Men nu börjar lillebror härma och det flyger mat till höger och vänster och slutar med att lillebror inte äter något utan allt hamnar på golvet och sen är han jättehungrig. Nu har vi tagit upp kampen med att sluta kladda med maten vilket vi egentligen inte vill men har inget val som vi ser det nu. Det drabbar lite fler än han själv.
  • FruTrött
    Realistens skrev 2013-08-30 12:17:55 följande:
    Men här är ju en förälder som uppenbarligen tar tag i problemet, så varför har du anledning att tro att de inte har gjort det tidigare?
    Hur hade du själv hanterat pojken? Om du sitter inne på svaret kan du väl komma med några vettiga tips istället för fåniga kommentarer.
  • FruTrött
    Trasan0606 skrev 2013-08-30 13:03:43 följande:

Låter lite som hos oss men om han sen inte hinner titta på tv innan vi måste går så exploderar han än mer.

Nu är det kanske mycket på en gång med ny skola, nya kompisar, jag som är gravid och nyligen börjat jobba efter att ha varit föräldraledig i nästan två år med lillebror så han är extra känslig för allt men det är vi med. Önskar man kunde vara en övermänniska ibland och bara låta allt rinna av.

Ofta vill han leka med maten och det har vi släppt som en kamp, låtit honom hålla på. Men nu börjar lillebror härma och det flyger mat till höger och vänster och slutar med att lillebror inte äter något utan allt hamnar på golvet och sen är han jättehungrig. Nu har vi tagit upp kampen med att sluta kladda med maten vilket vi egentligen inte vill men har inget val som vi ser det nu. Det drabbar lite fler än han själv.
    Jo, det är såklart nackdelen...att man måste gå in i det fullt ut och med massor av energi och ork under en period...svårt med det när man är gravid:/
    Jag vet inte hur ni samarbeter kring vilka regler som ska gälla. Här har vi satt oss med jämna mellanrum och pratat igenom hur vi har det för tillfället. Jag tycker att det är lätt att fastna i gamla inaktuella regler som man följer lite halvhjärtat vilket bara resulterar i kaos. Det jag vill säga är att ni kanske behöver släppa på någon annan mindre viktig regel ett tag för att ha all ork kvar till kampen vid matbordet. Bättre att göra det ordentligt en gång för alla? Funkar såklart olika bra för olika familjer...
  • Gladskit

Vi har haft lite diskussioner om det där med regler i sommar, så jag tror vi ska sätta oss ner och skriva en liten lista över vilka regler vi har hemma. Faktiskt. Det skadar inte att det sitter uppe någonstans så att alla ser.

• fluu

Eftersom min fortfarande är så liten så är det tvång som gäller. Hon konkas hem från lekplatsen, får sitta kvar i famnen tills tänderna är borstade och blöjan byts under stora protester.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur får ni era barn att göra saker de inte vill men måste?