Hur får ni era barn att göra saker de inte vill men måste?
Tja som rubriken säger - hur gör ni?
Vi har en 5,5 åring som efter utredning på BUP har fått "diagnosen" Explosivt barn. Han blir fysisk när han blir arg - slåss, puttas, sparkas eller skriker högt. Spelar ingen roll om det är en vuxen, jämnårig eller bebis. Stör någon honom, dvs kommer för nära, stör hans lek, tar något han har eller vill ha smäller det. Det HAR blivit mycket bättre men inte helt bra och förekommer dagligen.
Senaste månaderna har han varit mer än omöjlig att få att göra saker som han måste. Imorse t ex så kom han till sin förskoleklass kl 9 och då måste alla gå in i klassrummet men han tokvägrade. Pappan bad snällt flera gånger men det slutade med att sonen slog honom rakt på halsen jättehårt och gallskrek. Pedagogerna kom ut och sa att han fick sitta där ute i korridoren tills han var redo att komma in - pedagogerna är jättebra. Men så här kan vi inte ha det varje dag, vanligtvis är vi där 30 min innan han börjar så han hinner leka av sig men idag blev allt sent. Igår var vi där 8,30 men då hade något annat barn tagit play mobilet som han brukar leka med och då blev allt nattsvart och han skulle inte gå in i klassrummet på hela dagen sa han. Arg som ett bi satt han och skrek i 15 min tills jag fick honom att bli tyst. De andra barnen tittar storögt och endel ser rädda ut, alla barn är nya för honom och vi vill inte att han från start ska bli "utanför".
Samma sak när vi t ex ska gå hem från skolan eller en park så säger han nej. Det GÅR inte att få honom att gå hem och jag kan inte bära honom och en två åring samtidigt.
HUR ska vi göra? Vi tar tacksamt emot alla tips och svarar på frågor om ni undrar något mer. Vi går på knäna snart och orkar inte med det här. Humöret tryter och det blir bara mer och mer skäll för var dag som går fast vi vet att det är fel. Jag är dessutom gravid och har härliga humörsvängningar...