• Anonym (Tjockis)

Gå ner i vikt & bli gravid

Hej träningsexperten! Jag är en stor kvinna (på ca 108 kg) som så gärna vill gå ner i vikt, både för min hälsas skull & även för att jag och min man har bestämt oss för att skaffa barn (& jag har hört att chanserna ökar om man går ner i vikt). Jag försöker äta nyttigt & försöker även undvika pasta, ris, potatis. Till helgerna så händer det att vi köper hem något lördagsgodis eller chips. Jag är ute & cyklar eller går minst en halvtimme varje dag (utöver jobbet). Och jag försöker träna på gymmet 2-3 ggr/vecka (men tyvärr så hinner jag inte alltid med det pga jobbet..är timvikarie & får ofta veta ganska tätt inpå när jag ska jobba) & så ska jag även börja köra Zumba nu i höst (mest för att de e en riktigt rolig träningsform). Vad kan jag göra för att gå ner mer i vikt? Min vikt e något som jag har fått kämpa med hela mitt liv. Jag verkar ha svårt för att gå ner i vikt men lätt för att gå upp. Snälla hjälp mig. Jag vill så gärna få en fastare & sundare kropp & sen kunna bli gravid. Längtan efter en bebis är stor. Med vänliga hälsningar Tjockis

• Svar på tråden Gå ner i vikt & bli gravid
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Det låter som du har en sund plan för att gå ner i vikt, vardagsmotion varvat med lite hårdare träning på gymmet samtidigt som du har en balanserad kost. Det är det hållbara sättet!

Roligt att du hittat en träningsform som du gillar, Zumba är bra konditionsträning och hjälper dig att gå ner i vikt. Genom att träna det som är roligt ökar chanserna att träningen blir av.

Ta ut rörelserna ordentligt och se till att du inte tränar hungrig då du inte kan tillgodogöra dig träningen på samma sätt.

Drick tillräckligt med vatten, se till att sova så mycket som du behöver och undvik stress. välj trappor när du kan och smyg in annan träning där det går.

0,5 kg i veckan kan kännas lite men tänk att det blir 6 kg på 3 månader och 12 kg på ett halvår.

Du är på rätt väg, jag önskar dig lycka till!

Svar på tråden Gå ner i vikt & bli gravid