• vanillasugar

3-månaders sover jättedåligt dagtid!

Detta är mitt första inlägg här. Jag kände att jag måste ställa en sömnfråga :))

Min 3-månaders kille har jätteproblem att somna och sova dagtid. Oftast får han bara ihop kanske 30 min förmiddag och 20 min eftermiddag. 15 min på kvällen om vi har tur. Detta resulterar ju såklart i en grinig och skrikig bebis som inte är så nöjd. De få gånger han lyckats sova 1-3 h på förmiddagen så blir hela dagen bättre och vi får en helt annan bebis! De gånger jag har fått honom att sova har jag haft samma rutin som de gånger han inte sover...

Bvc har inga tips. Jag försöker googla istället men inte hittar något bra.

Vi har testat allt (tror jag!) - i vagn sover han 30 min. Så går jag promenad på 1h så sover han halva, och gnäller/Skriker andra halvan. I bärsele kan han somna till slut, sover då ca 20 min. Jag har byggt upp en bädd till honom i soffan som lutar (med kuddar), där kan han en bra dag sova förmiddagsvilan på 20 min (om vi inte promenerar då). Anledningen till att bädden lutar är att han har stora problem med kräkningar. Nu kräks han ca 15-20 ggr per dag, vilket vi tycker är en stor framgång! innan var det 30-40 ggr per dag. Jag har också lutat vagnen och pallrat upp med kuddar så han halvsitter redan i den.
    Vi har gått till läkare för att utreda om han har reflux, som också kan ge sömnproblem och orolig sömn. Då han går upp vikt och samtidigt sover ok på nätterna (med 1-2 amningar) så tror de inte han har det. Trots att vi ser att kräkningarna stör hans rytm o sömn. Han gnäller/skriker innan kräk, kräker, gnäller/skriker efter (pga syran troligen). När han somnat vaknar han ofta av att han kräks. Har återbesök hos läkaren nästa vecka, får se vad de säger.

Jag försöker lägga honom så fort jag ser att han blir trött. Jag bäddar ner honom i soffan dagtid (eller ut i vagnen och promenerar), snutten intill kinden, nappen i munnnen o stryker lugnande på pannan. Ibland ligger han helt tyst och tittar, men ofta så blir han halvt hysterisk. Ålar sig omkring, spänd i hela kroppen, spjärnar emot o vill inte sova, vill inte ha nappen, slår omkring sig, nästan hyperventilerar... jag försöker få honom lugn men det är svårt... det är som han inte vill sova, trots att han kliar sig i ögonen, nästan blundar o gäspar...

Det har gått så långt att jag nu får ont i magen när han börjar gäspa, för jag vet att vi kommer ha en "kamp" han och jag i kanske en timme, vilket på sin höjd resulterar i 20 min sömn. Eller så ger jag upp innan. Eller så är det dags för nästa amning...

På kvällen tar nattningen ca 1-15, h varje kväll. Men när han väl somnat så är han så utmattad (vad jag tror, efter att sovit dåligt på dagen) så att han sover bra på natten.

Är det någon som har något tips att ge? En trött bebis och en trött mamma här, som vill hitta en bra rytm som funkar!
    Hur sover er andra 3-månaders bebisar?

• Svar på tråden 3-månaders sover jättedåligt dagtid!
  • Vila

Min lille kille blev 3 mån igår och är också svårsövd på dagen. Han somnar ibland vid amning och sover i famnen, ibland i sjal/sele, aldrig i vagn. Det kan gå att lägga ner honom i vagnen om han redan sover efter amning och dra iväg direkt. Men som du skriver så vaknar han alltid alltid efter 30 minuter. Han är väldigt gasig i magen och pruttar och bajsar hur många ggr som helst per dygn så det är nog det som ställer till det. Sen är han väldigt nyfiken och vill kolla vad som händer. Men sen är ju bebisar programmerade att inte vilja ligga snällt själva och vara tysta för då kan det ju komma rovdjur och äta upp dem. Det är nog bara att vänta ut, men det är jobbigt nu. Nätterna hos oss är också okej faktiskt.

Jag har två äldre barn som var riktiga storsovare på dagarna, de sov väldigt bra i vagn och jag var ute och gick massor med dem och planerade det samma med denna bebis, men icke. Men nätterna var värre med de andra två, men det kan nog bero på att jag kämpade och försökte ha dem i egen säng. Men med lillebror så hade jag bestämt mig innan att det var samsovning och liggamning som gällde och jag får som sagt sova mycket mycket mer nu.

• finskorpan

Känner igen mig!!!!!

Min har så himla svårt att somna. Det är typ 25 minuters gallskrik för 25 minuters sömn så ofta känner jag verkligen att jag inte orkar. Men då blir det ju värre.  

Har ammat henne till sömns men för en månad sen började hon skrika vid bröstet när hon höll på att somna - som för att hålla sig vaken. Stoppar in händerna som om hon vore hungrig. Vägrar ta napp.

Kan inget annat göra än att lyssna på när hon skriker. vill dock inte lämna henne vilket resulterar i att jag ligger allt från 20 minuter till två timmar med skrikande bebis på bröstet. Är ensam med henne så någon hjälp från någon pappa kan jag inte få.  

• vanillasugar

Vår lille kille har nu fått konstaterad refluxsjukdom av läkare pga sina frekventa kräkningar, och han har fått medicin - Nexium.
    Vi har nu haft medicinen i nästan två veckor och ser en klar skillnad - vi har en gladare bebis! Han gnäller och skriker mycket mindre och störs inte lika mycket av att han kräks, som han fortfarande gör lika ofta. Medicinen är syrahämmande och tar bort den värsta syran som han troligen haft ont av.
    Vid reflux så störs sömnen ofta, vilket läkaren tror i vårt fall. Än så har det inte blivit någon direkt skillnad, fortfarande lika många "kamper" mellan oss två under dagtid. Han är supertrött, gnuggar ögonen och gäspar men skriker, spänner sig, ålar omkring, kämpar emot och det känns som om han inte vill/kan sova. Långsamt kanske det blir bättre.
    Hade telefonkontakt med läkaren idag för uppföljning och hon sa att det kan ta ett tag innan han "lär" sig att det är ok att sova, det är inga kräkisar som kommer göra ont i halsen och som han kommer vakna av. Att inse det kan ta ett tag för honom, men hon tror det kommer bli bättre.
    Så får hoppas på det! Just nu känner jag att varje dag som han sover pass längre än 30 min är ett stort steg framåt! :) Man får glädjas åt det lilla. Och att vi i det stora hela har en gladare kille.
    Jag kan också tillägga att kvällsnattningen nu går smidigare utan att vi egentligen ändrat någonting :)
    Hoppas ni andra som har små med sömnproblem får bukt med dem så småningom... :)

• annojb
    vanillasugar skrev 2013-09-23 21:50:04 följande:
    Vår lille kille har nu fått konstaterad refluxsjukdom av läkare pga sina frekventa kräkningar, och han har fått medicin - Nexium.
    Vi har nu haft medicinen i nästan två veckor och ser en klar skillnad - vi har en gladare bebis! Han gnäller och skriker mycket mindre och störs inte lika mycket av att han kräks, som han fortfarande gör lika ofta. Medicinen är syrahämmande och tar bort den värsta syran som han troligen haft ont av.
    Vid reflux så störs sömnen ofta, vilket läkaren tror i vårt fall. Än så har det inte blivit någon direkt skillnad, fortfarande lika många "kamper" mellan oss två under dagtid. Han är supertrött, gnuggar ögonen och gäspar men skriker, spänner sig, ålar omkring, kämpar emot och det känns som om han inte vill/kan sova. Långsamt kanske det blir bättre.
    Hade telefonkontakt med läkaren idag för uppföljning och hon sa att det kan ta ett tag innan han "lär" sig att det är ok att sova, det är inga kräkisar som kommer göra ont i halsen och som han kommer vakna av. Att inse det kan ta ett tag för honom, men hon tror det kommer bli bättre.
    Så får hoppas på det! Just nu känner jag att varje dag som han sover pass längre än 30 min är ett stort steg framåt! :) Man får glädjas åt det lilla. Och att vi i det stora hela har en gladare kille.
    Jag kan också tillägga att kvällsnattningen nu går smidigare utan att vi egentligen ändrat någonting :)
    åh vad skönt att han och ni fått hjälp!

skulle kunna varit jag som skrev ditt inlägg! har en dotter, nu 4,5 mån, som fått Nexium pga av reflux. efter detta har vi en ny dotter, som visserligen fortfarande sover lite, men inte alls under stora protester längre och inte längre skriker hon vid nattning. Glad 
  • vanillasugar
    annojb skrev 2013-09-24 21:36:22 följande:
    åh vad skönt att han och ni fått hjälp!

skulle kunna varit jag som skrev ditt inlägg! har en dotter, nu 4,5 mån, som fått Nexium pga av reflux. efter detta har vi en ny dotter, som visserligen fortfarande sover lite, men inte alls under stora protester längre och inte längre skriker hon vid nattning. Glad 

Vad skönt att ni också fått hjälp och Nexium! Jag hoppas verkligen den hjälper och att han blir gladare och nöjdare :) idag var en riktig skitdag då han skrikigt från morgon till kväll och knappt sovit någonting så tillbaka på ruta ett känns det som. hoppas på ny dag imorgon!
  • annojb
    vanillasugar skrev 2013-09-24 21:44:52 följande:

Vad skönt att ni också fått hjälp och Nexium! Jag hoppas verkligen den hjälper och att han blir gladare och nöjdare :) idag var en riktig skitdag då han skrikigt från morgon till kväll och knappt sovit någonting så tillbaka på ruta ett känns det som. hoppas på ny dag imorgon!

ja, för oss var Nexium som att komma till himlen för vår dotter skulle jag tro. Har inte alls problem med sin reflux numera. tror det var typ 4 v. sedan sist vi upplevde att hon hade ont. Hon hade då haft Nexium i dryga 2 veckor.

Usch, det där med skrikiga dagar är inget vidare! Rynkar på näsan man vet inte vad man skall göra och man undrar alltid, har hen ont eller är det ngt annat. Du skriver att din son är dryga 3 mån... bör han väl snart typ vara 15 v?! för just runt 15 veckor går de ju in i ett sk "utvecklingsprång" som pågår fram tom ca 19 v. och då brukar de bli mer skrikiga, sämre sömn, sämre aptit och mer klängiga. 

Båda våra döttrar är känsliga i sitt lynne, tar in lite för mkt intryck mot vad de klarar av och blir därmed väldigt jobbiga under just utv.sprången. 

Kan kanske vara just detta som spökar nu?! Isf vet man iaf att det går över! Glad Även om det är skiiitjobbigt!

Vera blir 20 v. på fredag (4,5 mån) och idag sov hon hela 2,5 h ute i vagnen på em... har aldrig tidigare hänt! med andra ord.. det blir bättre!! Solig     styrkekram!     
  • lakrits77

Även mjölkallergi kan ge kräkning och sömnsvårigheter. Har du testat att utesluta alla mjölkprodukter. Inte bara laktos utan mjölkprotein. Man måste lusläsa allt du äter.

• vanillasugar
    lakrits77 skrev 2013-09-25 20:39:00 följande:
    Även mjölkallergi kan ge kräkning och sömnsvårigheter. Har du testat att utesluta alla mjölkprodukter. Inte bara laktos utan mjölkprotein. Man måste lusläsa allt du äter.

Vilket sammanträffande att du skrev detta precis som jag gått i tankarna - igen. I somras var jag mjölkfri i 7 veckor, utan direkt resultat. Så nu äter jag det igen. Dock uteslöt jag bara "synlig mjölk" och åt tex korv och annat där mjölkproteinet också kan finnas men bvc tyckte det räckte som jag gjorde. Jag har dock börjat tänka i dessa banorna igen - det kanske är mjölkproteinallergi ändå? Symptomen stämmer ju... Nu har vi börjat ge ersättning om kvällarna (sambon ger) och jag ska imorgon köpa ersättning som är komjölksfri. Tänker också själv ta uppehåll igen för att se om det blir någon skillnad.
    Jag är beredd att testa allt så nu blir det att utesluta ALL komjölk ett tag.
    Har du själv erfarenhet av komjölksallergi Lakrits77?
  • lakrits77

Testade då min dotter hade sådan diarre. Men det var inte orsaken . Du måste utesluta all mjölk om du ammar. Finns i väldigt mycket. Även sojaprodukter ska undvikas. Ska ni ge ersättning så tror jag att läkarna måste skriva ut mjölkfri ersättning. Tror inte det finns att köpa i affär. Kan ha fel. Mjölk måste uteslutas helt i minst två veckor innan man kan se resultat helt och hållet. Fast det kan märkas efter bara någon dag också. Men BVC sa till mig att utesluta i minst två veckor. Hoppas det ordnar sig med er lilla bebis.

• annojb

Ja bra tips! Själv är jag helt mjölkfri sedan 4 mån tillbaka då reflux, även om bebisen inte är allergisk, ofta blir sämre av sin reflux vid intag av mjölkprotein! Vågar nu inte ens testa mjölkprotein i ngn form då jag är rädd för att hon skall bli sämre igen.

• Rocket Mania
    vanillasugar skrev 2013-09-05 11:06:13 följande:
    Detta är mitt första inlägg här. Jag kände att jag måste ställa en sömnfråga :))

Min 3-månaders kille har jätteproblem att somna och sova dagtid. Oftast får han bara ihop kanske 30 min förmiddag och 20 min eftermiddag. 15 min på kvällen om vi har tur. Detta resulterar ju såklart i en grinig och skrikig bebis som inte är så nöjd. De få gånger han lyckats sova 1-3 h på förmiddagen så blir hela dagen bättre och vi får en helt annan bebis! De gånger jag har fått honom att sova har jag haft samma rutin som de gånger han inte sover...

Bvc har inga tips. Jag försöker googla istället men inte hittar något bra.

Vi har testat allt (tror jag!) - i vagn sover han 30 min. Så går jag promenad på 1h så sover han halva, och gnäller/Skriker andra halvan. I bärsele kan han somna till slut, sover då ca 20 min. Jag har byggt upp en bädd till honom i soffan som lutar (med kuddar), där kan han en bra dag sova förmiddagsvilan på 20 min (om vi inte promenerar då). Anledningen till att bädden lutar är att han har stora problem med kräkningar. Nu kräks han ca 15-20 ggr per dag, vilket vi tycker är en stor framgång! innan var det 30-40 ggr per dag. Jag har också lutat vagnen och pallrat upp med kuddar så han halvsitter redan i den.
    Vi har gått till läkare för att utreda om han har reflux, som också kan ge sömnproblem och orolig sömn. Då han går upp vikt och samtidigt sover ok på nätterna (med 1-2 amningar) så tror de inte han har det. Trots att vi ser att kräkningarna stör hans rytm o sömn. Han gnäller/skriker innan kräk, kräker, gnäller/skriker efter (pga syran troligen). När han somnat vaknar han ofta av att han kräks. Har återbesök hos läkaren nästa vecka, får se vad de säger.

Jag försöker lägga honom så fort jag ser att han blir trött. Jag bäddar ner honom i soffan dagtid (eller ut i vagnen och promenerar), snutten intill kinden, nappen i munnnen o stryker lugnande på pannan. Ibland ligger han helt tyst och tittar, men ofta så blir han halvt hysterisk. Ålar sig omkring, spänd i hela kroppen, spjärnar emot o vill inte sova, vill inte ha nappen, slår omkring sig, nästan hyperventilerar... jag försöker få honom lugn men det är svårt... det är som han inte vill sova, trots att han kliar sig i ögonen, nästan blundar o gäspar...

Det har gått så långt att jag nu får ont i magen när han börjar gäspa, för jag vet att vi kommer ha en "kamp" han och jag i kanske en timme, vilket på sin höjd resulterar i 20 min sömn. Eller så ger jag upp innan. Eller så är det dags för nästa amning...

På kvällen tar nattningen ca 1-15, h varje kväll. Men när han väl somnat så är han så utmattad (vad jag tror, efter att sovit dåligt på dagen) så att han sover bra på natten.

Är det någon som har något tips att ge? En trött bebis och en trött mamma här, som vill hitta en bra rytm som funkar!
    Hur sover er andra 3-månaders bebisar?
    Det första jag kom att tänka på är detta:
    vanillasugar skrev 2013-09-23 21:50:04 följande:
    Reflux alltså.

Be att få testa, funkar inte det lutar det åt att du får utesluta alla mjölkprodukter i 2-3 veckor. Hoppas det är så "enkelt" som reflux.

• Ello1

Åh vi har samma problem med våran 3-månaders, men han har inget problem med kräkningarna... det enda jag gör här hemma är att försöka trösta, bära, vagga, gå ut på promenader, sjunga.... suck, helt slut! 

• vanillasugar

Tänkte uppdatera lite på hur det går med lillens sömn :)
    I det stora hela - bättre. Det som går bättre är att han somnar lättare. Det är inte samma kamp längre. Vi tar mer tid innan han ska sova till att lugna ner honom; inga leksaker, lugnt runt omkring, vara väldigt lugna själva. Vi gjorde detta innan också men nu nästan överdriver vi så vi få honom harmonisk. Ibland börjar han streta i famnen, kröka ryggen och skrika men då börjar han nästa bli för trött. Vi låter honom somna i hans säng varje sömnpass, då vagnen inte är någon favorit. I vagnen sover han max 30 min och kan inte somna om, trots att den är i rullning.

Iaf, insomningen går lättare. Han får snutte och napp och ligger själv i sängen med oss sittande vid skrivbordet utanför dörren. Vi får gå in några gånger tills han somnar, oftast sover han nu inom 15-30 min. Det som förr var en lång kamp i upp till 1,5h... så framsteg!

Dock sover han bara 30 min åt gången. Jag har försöker söva om honom. Det går lättare än innan även det, men är jobbigt. Ibland sover han en timme till (då har vi tur), ibland fem minuter till, ibland tjugo. Jag fortsätter att söva om tills jag tycker att han ser någorlunda pigg ut och inte vaknar gallskrikandes, vilket händer emellan alla omsövningarna. Han är ofta inte utvilad någon gång eftersom hans sömn blir så upphackad. En tvåtimmarsvila är ju ingen tvåtimmarsvila egentligen eftersom han vaknar och får sövas om kanske 5-6 ggr... Däremellan blir han grinig fort och blir trött snabbt igen för att han inte blev utsövd.
    Just nu kan jag inte gå på några aktiviteter utan fullt fokus är att få honom att sova bättre. För att klara en babysång utan totalt missnöje och gallskrik så måste han sovit jättebra precis innan, annars går det inte. Blir han trött under passet så går det inte att söva om i vagnen om den står still utan då är det bara att gå hem för att han ska få ro. Så nu blir det många hemmadagar med sömnhjälp från mig så han förhoppningsvis kan lära sig sova över skarvarna...

• Plutten2

Skönt att läsa om andra som har liknande problem. Min dotter kräks inte och är lättsövd men sover bara små korta stunder. Det känns som hon har svårt att få ro att sova och börjar dagen bra brukar det funka resten av dagen också.

Vi hade samma problem med första barnet och det blev bättre med tiden och vid nio månader sov hon lunch två timmar varje dag. Problemet nu är att jag inte bara kan hålla på och vyssa lilltjejen, jag har ju två barn till att ta hand om. 

• Jennyla75

Hej!
    Jag känner igen mig från min nu tvååriga flicka som sov 25-30 min två gånger om dagen. Jag fick rådet att sluta äta mjölkprodukter eftersom jag ammade och det blev bättre för oss. Ibland på eftermiddagen kunde jag få henne att somna om jag låg och ammade henne efter hennes första 30 min och sedan låg kvar. Hon vaknade väldigt ofta på nätterna så det var gott för mig att få vila lite extra. På kvällen körde vi alltid samma kvällsrutin med saga, tvätt, blöja och amning/välling och sedan sängen med sång. Kvällarna var nog den gången som funkade bäst för oss. Jag fick rådet från bvc att skriva dagbok och det vill jag starkt avråda ifrån. Min värld kretsade nog om detta och det behövdes inte mer som gjorde att ångesten steg. Vår bästa dag i veckan var när vi var på babysim för det gillade vi båda och hon blev trött av det och sov längre. Lycka till och hoppas att det snart känns bättre.

• vanillasugar

Trådstartaren här :) Nu är min lille kille 9,5 månader och vi har fått en annan bebis! Det var en mjölkproteinallergi som spökade. När jag tog bort all mjölk när jag ammade såg vi inga direkta resultat men nu, när han var 8 månader och åt gröt, välling, ersättning o vanlig mat med mer mjölk i än vad som går via amningen, så blev det superresultat att ta bort mjölken!
    Inom bara några dagar började han sova dagtid, kunde sova upp till 2,5h ute i vagnen och jag trodde inte mina ögon. Jag fick massa tid och han fick massa sömn! Dock så var han inte jätteglad när han vaknade utan blev trött efter 30 min igen, men då var det för tidigt att sova igen utan blev gnälligt och missnöjt igen. Men det höll bara på i ungefär en månad - det var som om han var så trött och nu ville han bara sova, sova, sova och var jättejättetrött. Nu är det annorlunda - nu sover han och när han vaknar (oftast glad, men ibland fortfarande helt hysteriskt) så är han sedan pigg efter det tills det är dags att sova igen några timmar senare. Såå skönt! Helt ny bebis och jag som mamma mår mycket bättre. Ja, hela familjen mår mycket bättre! Glad pappa också när barn och mamma mår bra :))
    Nätterna är också mycket bättre - oftast sover han hela nätterna från 19:30-06:00. Ibland vaknar han och skriker i sömnen några ggr per natt men somnar snabbt igen. Tidigare vaknade han ca 10-15 ggr mellan 00-07 och jämrade sig. Stor skillnad! Nu är vi utsövda.
    Så det magonda verkar ha försvunnit och vi upplever en glädje som vi inte kände på samma sätt tidigare  - helt underbart!!! Kan inte beskrivas med ord.
    Jag vill med detta sena svaret i tråden bara säga att det kan bli bättre till er som har missnöjda och skrikiga barn som inte vill sova. Det kan vara mjölkallergi, det kan vara något annat. Men det kan bli bättre!
    Nu väntar jag bara med spänning tills lillen börjar krypa för än har det inte hänt, även om han vill. Då tror jag hans glädje blir ännu större! (han har ju aldrig velat ligga på mage, så först vid 8 mån ålder kunde vi ha honom på mage mer än 20 s i sträck, så nu kan han upptäcka att man kanske kan ta sig någonstans )

Kämpa på alla där ute som har barn med sömnproblem etc.!

Kram till er

Svar på tråden 3-månaders sover jättedåligt dagtid!