• dennis02

    Hur kan mjölk vara dåligt för människan.. det är ju rena vitaminbomben!

    För det första vill jag säga att jag har levt med panikångest i många år. Förr tog jag till alkohol för att dämpa den. Men nu har jag funnit ett annat undermedel - nämligen mjölk!

    Mjölk gör mig lugn, och det sägs att det är tryptofanet i mjölken som gör en lugn,

    Dessutom innehåller mjölk B12, fosfor, kalcium, Riboflavin b2, jod, Vitamin D, Zink,  Vitamin A, Kalium, Niacin, Selen,  Magnesium, Tiamin B1 och B6.

    Är det fortfarande någon som hävdar att mjölk inte är bra för människokroppen?


    De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Hur kan mjölk vara dåligt för människan.. det är ju rena vitaminbomben!
  • The Doctor
    PiceaX skrev 2013-09-05 17:56:08 följande:
    Orsaken är en mutation som är vanlig bland ljushyade och ljushåriga människor, och bland massajer i Tanzania! Jag vet inte när den skedde, men den har uppenbart gett oss en fördel eftersom den ökar tillgången på mat när man har boskap som går att mjölka.
    Inressant!
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • liv

    80% av jordens befolkning är väl laktosintoleranta som jag har förstått det?

  • nixi

    Jag undviker mjölkprodukter eftersom jag får så dålig hy av det. Men som många sagt är det inget som vuxna behöver överhuvudtaget.

  • Mrs Vader
    Äppelpaj80 skrev 2013-09-05 16:21:34 följande:
    Själv ger jag bara mina barn vatten att dricka på vardagar. De äter yoghurt i stort sett 1 g varje dag och ost på sina smörgåsar så kalcium får de i sig ändå. Jag har blivit ännu mer nojig över mjölk sen jag fick typ 1 diabetes själv som av många misstänks kan orsakas av vår mjölkrika kost i Sverige och Finland. Vi och Finland har överlägset flest typ 1 diabetiker i världen sett till population. 4 varje dag som insjuknar. Men det är en annan diskussion. Fast det är en av anledningarna till att jag undviker mjölk som en daglig kost.
    Där har jag hört att vällingen ska vara boven =(
  • Mammalotten

    Jag tror inte mjölk är bra för oss. Har läst mycket forskning om det och kan inte dra allt här skriver på mobilen.

    Adhd och mjölk har dom kommit på har ett samband dom vet vara inte vad än tex
    Vi är en av de länder med högst besnskörhet men dricker mest mjölk?
    Dom har sätt ett samband att asiater inte utvecklar bröstcancer på samma sätt men när dom flyttat hit löper de lika stor risk vilket de tror har med mjölken att göra

    Sorry för dålig stavning. Min mobil skärm e sprucken så ser knappt nått;)

  • Tow2Mater
    Mammalotten skrev 2013-09-05 22:45:31 följande:
    Jag tror inte mjölk är bra för oss. Har läst mycket forskning om det och kan inte dra allt här skriver på mobilen.

    Adhd och mjölk har dom kommit på har ett samband dom vet vara inte vad än tex
    Vi är en av de länder med högst besnskörhet men dricker mest mjölk?
    Dom har sätt ett samband att asiater inte utvecklar bröstcancer på samma sätt men när dom flyttat hit löper de lika stor risk vilket de tror har med mjölken att göra

    Sorry för dålig stavning. Min mobil skärm e sprucken så ser knappt nått;)
    Att de med ADHD kan lindra sina symptom med en kost utan mjölk och gluten (mjöl) har inget att gora med ett orsakssamband. Däremot har man visat ett samband mellan ADHD och ett mineral som finns i stor mängd i sojamjolk, kanske det du menar.

    www.nutraingredients.com/Research/Soy-milk-linked-to-ADHD
  • Tow2Mater
    Mammalotten skrev 2013-09-05 22:45:31 följande:
    Dom har sätt ett samband att asiater inte utvecklar bröstcancer på samma sätt men när dom flyttat hit löper de lika stor risk vilket de tror har med mjölken att göra
    Det handlar om exponering för östrogener, där är forskarna mest oroade över komjölken, som innehåller betydande mängder av kvinnliga könshormoner, Mejeriprodukter står för 60 - 80 procent av det konsumerade östrogenet. (Men samtidigt har kvinnor inga probem att stoppa i sig p-piller o liknande. Tycker inte mjolken ska bli overdrivet demoniserad, allt i måttliga mängder.)

    "Smör, kött, ägg, mjölk och ost är inblandade i hormonberoende cancer i största allmänhet.
    Bröstcancer har kopplats särskilt till konsumtionen av mjölk och ost."
    gluten-celiaki.blogspot.com/2011/09/gluten-celiaki-mjolk-brostcancer.html


  • Kattflickan

    Min bebis är antagligen känslig mot komjölksprotein och därför äter jag mjölkfritt då jag ammar. Vilken skillnad det är på hur min mage mår! Inga gaser, helt platt mage, aldrig ont! Tänk om jag greppat detta tidigare( är 38 år). När jag var liten tvingades jag dricka minst 2 glas mjölk om dagen. Jag hade ofta problem med gaser. Som vuxen har jag inte druckit mjölk som dryck och då mått bättre. Men helt bra blev jag nu när jag uteslöt mjölken.

    TS: Kul att du mår bra av mjölk, men alla gör inte det.

  • Fjonkis

    Jag tror mjölk är bra. Druckit det som värsta kalven varje dag hela mitt liv. Sälvklart ekologisk!

  • Grande Rock
    Äppelpaj80 skrev 2013-09-05 16:14:52 följande:

    Nej det är inte pga sockret. Någon som hört talas om laktosintollerans. 
    Vad tror du att laktos är?
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Mandel

    Läs boken "Mjölkrevolutionen" så får ni svar på många funderingar.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äppelpaj80
    Mrs Vader skrev 2013-09-05 22:29:28 följande:
    Där har jag hört att vällingen ska vara boven =(

    De vet inte exakt vad som är orsaken, men de har teorier om mjölk och välling. Troligtvis är det ju flera sammanhängande faktorer som kost, infektioner, gener osv.
  • Äppelpaj80
    Grande Rock skrev 2013-09-06 03:26:17 följande:
    Vad tror du att laktos är?
    The Devil Stole the Beat from the Lord

    Laktos är socker men det var inte vad den personen jag svarade syftade på?
Svar på tråden Hur kan mjölk vara dåligt för människan.. det är ju rena vitaminbomben!