Anonym (Mi) skrev 2026-01-01 18:03:56 följande:
Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel för i vårt förhållande har jag (som är kvinnan) betydligt mindre energi än min sambo. Det kan vara medfött, min familj har mindre energi medan hans förälder är överenergisk och inte kan sitta still. Vilket resulterar i att min sambo gör det mesta och jag ?hjälper till? så mycket jag orkar. Särskilt nu när jag är höggravid och i princip inte orkar göra något alls. Jag har i princip ingen ork över utöver heltidsjobb och hålla mig levande. När jag inte varit gravid har det gått i perioder, nu sover jag bara efter jobbet och halva dagarna när jag är ledig. Alla har olika energinivåer och det är inte rättvist. Men det ska såklart inte vara en enkel ursäkt, ingen vet ju hur den andra känner sig. Det är lätt att skylla på fast den andra egentligen är lika trött som man själv. Det kan ju gå i perioder också att den ena har mer ork och i andra perioder att den andra har det. Det har varit så för oss med att han varit tröttare i perioder och förhoppningsvis har jag då kunnat hitta mer ork och vara den som gör mest.
Iaf, har ni inte diskmaskin? Hade aldrig klarat oss utan diskmaskinen. Det var mitt första råd till min vän som var ensamstående och fick slut på tid och ork - skaffa diskmaskin. Vi diskar alltid efter maten (om det får plats i maskinen) och det är ju så mycket enklare än om man skulle diska för hand. Hade aldrig klarat diska för hand utöver allt annat som måste göras med jobb, hem och familj. Alla turas om/hjälps åt att plocka i och ur maskinen, vi är 5 personer i familjen så går rätt smidigt. Vi har även tre stycken robotdammsugare som går dagligen, en del av huset var. Vet att vissa inte tycker de är bra nog men med husdjur och begränsat med tid att städa under veckorna gör det enorm skillnad. Särskilt vår nyaste som har bättre sugkraft och kan städa hörnen. Det gör också att man måste hålla golven fria hela tiden. Nu för tiden när ingen jobbar med att ta hand om hemmet behöver man underlätta så mycket det går. Har kombinerat tvätt- och torkmaskin så 60-tvätt kan vi lägga in på kvällen och ta ut torkad på morgonen. Jag vet, det är inte hållbart för miljön, men vi har skapat ett samhälle där det inte finns utrymme för arbete som inte genererar inkomst. Tråkigt nog, kan jag tycka. Men jag orkar helt enkelt inte heltidsjobb, pendling plus allt annat. Min energi tar slut. Föredrar att den lilla energi jag eventuellt lyckas uppbringa efter arbetsveckan går till de levande varelser jag älskar.
Lata män kan gott lära sig diska för hand, eftersom många män t.o,m är för lata för att ställa in disken i diskmaskinen. Män anstränger sig på tok för lite när det kommer till hushållssysslor. Egentligen ska de också skura golv med trasa (krypa på golvet) istället för att vara bekväma med en mopp.