• Anonym (uppgiven)

är ett rent och städat hem värt allt bråk och slitage?

Jag och min sambos förhållande är så infekterat nu pga allt bråk om städning och "plockning", även andra saker men hushållet är det främsta.
    Han säger att han inte känner lika starkt för mig längre pga alla gräl och att jag jämt är på honom óm att han ska hjälpa till. Han tycker inte att man behöver ta hand om disken varje dag, inte heller att det ska vara rent och fint hela tiden. Jag är uppfostrad att man tar hand om disken efter varje måltid och att det ska vara rent och fint hemma. Så vill jag ha det. Men nu känner jag att det inte är värt det längre, jag vill leva med honom, jag vill inte att vårt barn ska ha skilda föräldrar. Jag ger upp!! det får vara stökigt från och med nu för jag vågar inte tjata mer.

vad säger ni?

• Svar på tråden är ett rent och städat hem värt allt bråk och slitage?
  • Anonym (Härär)
    Anonym (Vendela) skrev 2025-12-31 09:39:45 följande:

Att kapitulera av rädsla är absolut ingen lösning , det skapar bara mer ojämlikhet och otrygghet.

Vill du leva resten av ditt liv med att du är så enkelt utbytbar pga att han är lat?

Jag har haft nåt liknande hemma men vägrade kapitulera. Om endast jag ska ta hand om hemmet kan jag lika gärna bo själv, då är det iaf bara en som skitar ner.

Jag är sjuklig men kan iaf hjälpligt stå på benen, och jag hatar när det är rörigt en hel dag, så här hemma plockar jag undan dammsuger skurar och torkar av vid 7-tiden varje morgon så jag kan ta det lugnt resten av dagen.

Numera är maken arbetslös och har inga ursäkter att inte hjälpa till, vilket han faktiskt gör numera, jag hade aldrig tillåtit något annat, och även han har insett fördelen med att få det överstökat.

Så tänk ett varv till, låt honom inte skrämma dig till acceptans av att inte hjälpa till.

Är mannen arbetslös är det definitivt ett KRAV att han ska hjälpa till, helst göra merparten av sysslorna i hushållet. Bland det värsta som finns är en arbetslös karl som dessutom är lat. En sådan kommer aldrig mer innanför min dörr.
  • Goneril
    Anonym (Härär) skrev 2025-12-31 09:49:15 följande:

Här är en av anledningarna till varför många kvinnor väljer att leva ensamma. Lata karlar som inte hjälps åt i hemmet, vare sig med städ, tvätt eller barn. För mig är det numer helt obegripligt hur kvinnor fortfarande står ut med att bo ihop med såna män. Han säger att han inte känner lika mycket för dig längre pga allt "tjat" om att han ska hjälpa till. Jag hade bara sagt "Där är dörren, passar det inte så stick".

Det är ju det enda tänkbara, passar det inte att dela hushållssysslorna är det väl bara att gå! Det är i detta läget som kvinnor med utbildning, skapligt jobb och  en buffert kan köra skitgrisarna på porten! Tänk vilken frihet det ger! De här männen kan vara helt övertygade om att de inte står högt på äktenskapsmarknaden, ingen annan vill ha dem heller. Sen stör det mig att det talas om att "hjälpa till", det är väl inte det saken gäller utan det handlar om att dela sysslorna.
  • Anonym (Härär)
    Goneril skrev 2025-12-31 10:15:18 följande:
    Det är ju det enda tänkbara, passar det inte att dela hushållssysslorna är det väl bara att gå! Det är i detta läget som kvinnor med utbildning, skapligt jobb och  en buffert kan köra skitgrisarna på porten! Tänk vilken frihet det ger! De här männen kan vara helt övertygade om att de inte står högt på äktenskapsmarknaden, ingen annan vill ha dem heller. Sen stör det mig att det talas om att "hjälpa till", det är väl inte det saken gäller utan det handlar om att dela sysslorna.
    Det heter hjälpas åt när man lever i ett förhållande. Hjälpa till är bara att hjälpa till lite grann, som typ när mannen har dammsugit några rum och sen ska ha beröm och sex för det,
  • Anonym (B)
    Mayjel skrev 2025-12-26 20:05:08 följande:

Usch, hade aldrig stått ut med att komma hem till en smutsig lägenhet varje dag. Ännu mindre att behöva städa upp efter en vuxen man. All stress det gett upphov till hos mig hade tagit död på allt i slutändan - attraktion viljan till intimitet, vanlig respekt. Kan tyvärr inte känna respekt för en vuxen man som beter sig likt ett oansvarigt barn. 

Anonym (I) skrev 2025-12-26 20:44:41 följande:

Du tjatar på en vuxen man som inte sköter sin del av ett hushåll och sen tycker han det är DITT fel....

Inte nog med att alla mina känslor hade dött av punkt ett bara men för att inte tala om punkt 2... 

Dina barn? Dina barn mår 100 ggr bättre av skilda föräldrar än att få se sin mamma göra allt obetalt jobb. Det är inte kärlek och hur relationer ska se ut.
    Du är värd lika mycket. Lär dina barn att stå upp för sig själva. 

Ditr behov är inte mindre värt än din sambos. Antingen möts ni halvvägs så båda mår bra eller så älskar ni inte varandra. 

TS startade tråden för 20 år sedan. 

• Anonym (Mi)

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel för i vårt förhållande har jag (som är kvinnan) betydligt mindre energi än min sambo. Det kan vara medfött, min familj har mindre energi medan hans förälder är överenergisk och inte kan sitta still. Vilket resulterar i att min sambo gör det mesta och jag ?hjälper till? så mycket jag orkar. Särskilt nu när jag är höggravid och i princip inte orkar göra något alls. Jag har i princip ingen ork över utöver heltidsjobb och hålla mig levande. När jag inte varit gravid har det gått i perioder, nu sover jag bara efter jobbet och halva dagarna när jag är ledig. Alla har olika energinivåer och det är inte rättvist. Men det ska såklart inte vara en enkel ursäkt, ingen vet ju hur den andra känner sig. Det är lätt att skylla på fast den andra egentligen är lika trött som man själv. Det kan ju gå i perioder också att den ena har mer ork och i andra perioder att den andra har det. Det har varit så för oss med att han varit tröttare i perioder och förhoppningsvis har jag då kunnat hitta mer ork och vara den som gör mest.

Iaf, har ni inte diskmaskin? Hade aldrig klarat oss utan diskmaskinen. Det var mitt första råd till min vän som var ensamstående och fick slut på tid och ork - skaffa diskmaskin. Vi diskar alltid efter maten (om det får plats i maskinen) och det är ju så mycket enklare än om man skulle diska för hand. Hade aldrig klarat diska för hand utöver allt annat som måste göras med jobb, hem och familj. Alla turas om/hjälps åt att plocka i och ur maskinen, vi är 5 personer i familjen så går rätt smidigt. Vi har även tre stycken robotdammsugare som går dagligen, en del av huset var. Vet att vissa inte tycker de är bra nog men med husdjur och begränsat med tid att städa under veckorna gör det enorm skillnad. Särskilt vår nyaste som har bättre sugkraft och kan städa hörnen. Det gör också att man måste hålla golven fria hela tiden. Nu för tiden när ingen jobbar med att ta hand om hemmet behöver man underlätta så mycket det går. Har kombinerat tvätt- och torkmaskin så 60-tvätt kan vi lägga in på kvällen och ta ut torkad på morgonen. Jag vet, det är inte hållbart för miljön, men vi har skapat ett samhälle där det inte finns utrymme för arbete som inte genererar inkomst. Tråkigt nog, kan jag tycka. Men jag orkar helt enkelt inte heltidsjobb, pendling plus allt annat. Min energi tar slut. Föredrar att den lilla energi jag eventuellt lyckas uppbringa efter arbetsveckan går till de levande varelser jag älskar.

• Anonym (Härär)
    Anonym (Mi) skrev 2026-01-01 18:03:56 följande:

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel för i vårt förhållande har jag (som är kvinnan) betydligt mindre energi än min sambo. Det kan vara medfött, min familj har mindre energi medan hans förälder är överenergisk och inte kan sitta still. Vilket resulterar i att min sambo gör det mesta och jag ?hjälper till? så mycket jag orkar. Särskilt nu när jag är höggravid och i princip inte orkar göra något alls. Jag har i princip ingen ork över utöver heltidsjobb och hålla mig levande. När jag inte varit gravid har det gått i perioder, nu sover jag bara efter jobbet och halva dagarna när jag är ledig. Alla har olika energinivåer och det är inte rättvist. Men det ska såklart inte vara en enkel ursäkt, ingen vet ju hur den andra känner sig. Det är lätt att skylla på fast den andra egentligen är lika trött som man själv. Det kan ju gå i perioder också att den ena har mer ork och i andra perioder att den andra har det. Det har varit så för oss med att han varit tröttare i perioder och förhoppningsvis har jag då kunnat hitta mer ork och vara den som gör mest.

Iaf, har ni inte diskmaskin? Hade aldrig klarat oss utan diskmaskinen. Det var mitt första råd till min vän som var ensamstående och fick slut på tid och ork - skaffa diskmaskin. Vi diskar alltid efter maten (om det får plats i maskinen) och det är ju så mycket enklare än om man skulle diska för hand. Hade aldrig klarat diska för hand utöver allt annat som måste göras med jobb, hem och familj. Alla turas om/hjälps åt att plocka i och ur maskinen, vi är 5 personer i familjen så går rätt smidigt. Vi har även tre stycken robotdammsugare som går dagligen, en del av huset var. Vet att vissa inte tycker de är bra nog men med husdjur och begränsat med tid att städa under veckorna gör det enorm skillnad. Särskilt vår nyaste som har bättre sugkraft och kan städa hörnen. Det gör också att man måste hålla golven fria hela tiden. Nu för tiden när ingen jobbar med att ta hand om hemmet behöver man underlätta så mycket det går. Har kombinerat tvätt- och torkmaskin så 60-tvätt kan vi lägga in på kvällen och ta ut torkad på morgonen. Jag vet, det är inte hållbart för miljön, men vi har skapat ett samhälle där det inte finns utrymme för arbete som inte genererar inkomst. Tråkigt nog, kan jag tycka. Men jag orkar helt enkelt inte heltidsjobb, pendling plus allt annat. Min energi tar slut. Föredrar att den lilla energi jag eventuellt lyckas uppbringa efter arbetsveckan går till de levande varelser jag älskar.

Lata män kan gott lära sig diska för hand, eftersom många män t.o,m är för lata för att ställa in disken i diskmaskinen. Män anstränger sig på tok för lite när det kommer till hushållssysslor. Egentligen ska de också skura golv med trasa (krypa på golvet) istället för att vara bekväma med en mopp.
  • Mayjel
    Anonym (B) skrev 2025-12-31 11:36:26 följande:
    Anonym (I) skrev 2025-12-26 20:44:41 följande:

Du tjatar på en vuxen man som inte sköter sin del av ett hushåll och sen tycker han det är DITT fel....

Inte nog med att alla mina känslor hade dött av punkt ett bara men för att inte tala om punkt 2... 

Dina barn? Dina barn mår 100 ggr bättre av skilda föräldrar än att få se sin mamma göra allt obetalt jobb. Det är inte kärlek och hur relationer ska se ut.
    Du är värd lika mycket. Lär dina barn att stå upp för sig själva. 

Ditr behov är inte mindre värt än din sambos. Antingen möts ni halvvägs så båda mår bra eller så älskar ni inte varandra. 

TS startade tråden för 20 år sedan. 

Tycker inte att det spelar någon roll när tråden skapades då TS problem fortfarande är aktuellt i många kvinnors livssituationer. Det handlar inte bara om henne, med andra ord.
  • Anonym (.....)
    Mayjel skrev 2026-01-01 23:19:36 följande:
    Tycker inte att det spelar någon roll när tråden skapades då TS problem fortfarande är aktuellt i många kvinnors livssituationer. Det handlar inte bara om henne, med andra ord.
    Haha. Om någon riktar sig till en 20 år gammal trådstart är det meningslöst för alla involverade.
  • Mayjel
    Anonym (.....) skrev 2026-01-01 23:58:37 följande:
    Haha. Om någon riktar sig till en 20 år gammal trådstart är det meningslöst för alla involverade.
    Höhö, nej, det håller jag inte alls med om. Av redan förklarade skäl. 

Mitt direkta svar på TS fråga i rubrikens text är ocks¨ett klart nej. Det är inte värt alla konflikter och psykiska påfrestningar. Däremot så är en ansvarslös partner värd en skilsmässa. Att leva med någon som utsätter en för ständig stress och gör en olycklig till vardags är ingen rimlig levnadssituation. 
  • Anonym (.....)
    Mayjel skrev 2026-01-02 00:39:30 följande:
    Höhö, nej, det håller jag inte alls med om. Av redan förklarade skäl. 

Mitt direkta svar på TS fråga i rubrikens text är ocks¨ett klart nej. Det är inte värt alla konflikter och psykiska påfrestningar. Däremot så är en ansvarslös partner värd en skilsmässa. Att leva med någon som utsätter en för ständig stress och gör en olycklig till vardags är ingen rimlig levnadssituation. 
    Ingen situation förbättras av att någon argumenterar hur just TS ska gå vidare med sitt förhållande, nej. Skillnad om det är generella kommentarer men då finns det hundratals trådar på samma ämne som är iaf från förra året...
  • Mayjel
    Anonym (.....) skrev 2026-01-02 00:46:30 följande:
    Ingen situation förbättras av att någon argumenterar hur just TS ska gå vidare med sitt förhållande, nej. Skillnad om det är generella kommentarer men då finns det hundratals trådar på samma ämne som är iaf från förra året...
    Jag argumenterar inte enbart för TS heller, vilket torde vara mer än uppenbart vid det här laget.

Och jag har liksom ingen lust att leta upp alla tidigare trådar som skrivits utan svarar i de som jag ser i det senaste flödet. 
  • KimLinnefeldt

Ni har båda rätt till era val och preferenser. Men att leva ihop innebär att man måste kompromissa. 

Gör en medveten, konkret kompromiss. Sätt upp en lista med hushållssysslor och fördela dem er emellan. Du kanske kan ta hand om all disk om han tar hand om matlagning eller tvätt?

Skriv upp! Det är först då som man verkligen ser vad som behöver göras och vem som belastas mest. Excel! Då kan ni skriva in tidsåtgång och summera.

Svar på tråden är ett rent och städat hem värt allt bråk och slitage?