• lullens

    Andlig!?

    Kan någon förklara det här med att vara andlig?
    Jag är tydligen alldeles för ytlig för att förstå det!


  • Svar på tråden Andlig!?
  • SkåneP

    Det handlar om att se verkligheten genom ett filter av hitte-på.
    Ofta i samband med en låst världsbild; man är helt oförmögen att öppna sitt sinne för att man kan ha fel.

  • Lynxx

    Har du i ngn period av ditt liv trott på andlighet/högre makter? Tex i Barndom, tonår, ungdom?

  • Mammisen02

    För mig är andlighet en känsla av makt, kontroll som inte kommer från regler i det civila livet utan för en kontakt med "de sanna reglerna". När jag känner mig nära det sanna känner jag kontroll över de människor jag möter i världen, att ingen kan skada mig för jag är...andlig.

    Jag vet inte om det här är en korrekt beskrivning av det andliga men jag har faktiskt läst en kurs i filosofi.

  • Dr Love

    Jag uppfattar att vara andlig som att vara en anhängare av någon form av metafysisk tolkningsbild av världen. Metafysiken är inte påvisbar, saknar vetenskapligt understöd och är subjektiv till sin natur.
    Detta innebär att alla andligas tro baseras på personliga upplevelser, önsketänkande eller att de själva blivit förledda av någon annan.

    För vissa är det en känsla, för andra att ha självkännedom, att vara överdrivet skeptisk eller att käka naturmedicin och träna yoga. Det är bara att välja fritt.

  • Rikard

    Det låter som om du har råkat ur för en standardanklagelse som religiösa tar till när deras argument inte längre räcker till. Då brukar de beskylla motståndaren för att inte vara "andlig".

Svar på tråden Andlig!?