• Anonym (docka)

Bonus ser sin lillasyster som hennes "docka"

Jag är så frustrerad och arg på min bonus synsätt. Bonus är 17 år och har en viss syn på hur flickor och pojkar ska vara. Hon gillar flickor mest. flickor ska vara flickiga, tjejiga, rosa gulligull med långt hår osv. Hon ser ner på tjejer som inte är så och förfaras över när killar t.ex. har något minsta tjejigt även om de är små och själva inte ens bryr sig ännu. 

Bonus har alltid önskat sig en lillasyster och när hon således fick det, en sladdis, så blev lyckan stor. Men problemet är att hon, nu när dotter är större och fått lite mer hår osv, så verkar hon tro att dottern är hennes personliga docka eller något.

Hon vill hela tiden hålla på och fixa med hennes hår, gärna sminka henne också. Här pratar jag om en 4 åring, snart 5. Hon kommer ständigt med kommentarer om hur hennes syster borde klä sig, hur hennes rum borde se ut och blir irriterad på oss när vi har något eller gör något som inte är tjejigt på lilltjejen. Klädesplagg, sängkläder osv. Hon blir arg på mig för att jag inte låter dotterns hår vara jättelångt. Bonus menar på att alla tjejer ska ha långt hår för det är så gulligt och sött. Och orkar inte jag fixa hennes hår så gör bonus gärna det. Men jag vill inte bonus ska hålla på och fixa med dotterns hår ständigt. Sluta se henne som något jäkla docka!! Ja jag är lite frustrerad.

Jag har förklarat och sagt ifrån på skarpen att hon ska låta hennes syster vara. Att vill inte dottern att bonus håller på så ska bonus låta bli, och visst bonus har skärpt sig lite men hon kommer fortfarande med hennes pikar och kommentarer om hur det borde vara enligt henne. Det är bara så jobbigt. Kan ju inte hindra henne från att ha sina åsikter men hon har ju helt "tokigt" sätt och tänka. Det är ju en liten 4 åring, inte en toddlers och tiara som hon så gärna vill ha.  

• Svar på tråden Bonus ser sin lillasyster som hennes "docka"
  • Anonym (N)
    Brumma skrev 2013-09-10 18:41:44 följande:
    Anonym H - fast uttalar hon "råden" direkt till lillasyster så kan det ju bli hur fel som helst!
    Lillasyster ser säkerligen upp till sin storasyster o vill göra henne till lags (iallafall om det liknar de flesta syskonrelationer)..
    Tänk dig situationen när lillasyster leker med en bil - för HON tycker det är kul.
    Eller när hon önskar sig mest av allt en blå tröja? Eller när bästa vännen är en kille o det bästa de vet är att bygga koja o smutsa ner sig?
    Typiska "killsaker" om man tittar lite fördomsfullt på det. Vad tror du händer när idolen storasyster påpekar att sånt gör inte tjejer. Tjejer har inte "killkläder" osv...
    Tror ni lillasyster kommer stå upp för vad hon gillar o stå emot storasysters åsikter, eller kommer hon att vilja behaga?

Min son gillar mest bilar. Han är på det stora hela en mkt "grabbig" kille.
    Men han leker även med "bebisdockor", med Barbie, han lagar mat osv...
    Han gillar rosa..
    Han ÄLSKAR att ha nagellack :)
    Skulle hans storasyster påpeka att det bara är för tjejer hade jag sagt ifrån på skarpen!
    Liksom jag gör när hans farfar råkar undslippa sig ngn kommentar angående hans nagellack :)

Sen är det väl helt ok att systrarna ibland frossa i "tjejgrejer" - det kan ju som sagt vara ngt som blir deras grej o svetsar dem samman ;)
    Men det låter ju som om storasyster inte bryr sig om vad lillasyster vill, eller vad som är praktiskt eller vad föräldrarna tycker...

O jag tror inte alls att det skulle vara ngn skillnad på om det var bonussyskon eller inte, ett barn skall inte behandlas som en docka..
    Så låter det väl rimligt att föräldrarna i denna familj sätter sig ner och pratar om hur deras värderingar ser ut och sen pratar med tonårsdottern?

Tror inte heller det har med bonussituationen att göra egentligen, om man nu vågar säga ifrån till sina bonusbarn på ett bra sätt, det vill säga att man också kan prata med sina barn, alla barn som befinner sig under ens tak.
  • yodi

låter inte så ovanligt.

vi har tre döttrar 8, 6 och 4 år. äldsta dottern leker gärna mode med sina två små systrar och väljer kläder dom ska ha på sig och fixar frisyrer i deras hår. 

• Brumma

H - fast hur långt ska man låta storasyster "gå"?
    TS skriver att hon bett bonus att låta bli när lillasyster inte själv vill. Vilket ju tyder på att det är på storasysterns villkor o inte på bådas villkor.
    Menar du verkligen att lillasyster skall behandlas som en docka mot sin vilja bara för att storasyster inte skall känna bortstött?!?
    Jag tycker som sagt det är hekt ok om lillasyster är med på tåget, men det verkar ju inte riktigt så..

Måste ställa en fråga. Är du en av dem som anser att ett bonusbarn alltid måste komma i första hand?
    Att resten av familjen skall rätta sig efter bonus vilja?
    För det är så det låter...
    Att lillasyster skall göra som storasyster vill trots att hon själv inte alltid vill...
    Hade du gett samma råd om de var helsyskon?

• Anonym (H)
    Brumma skrev 2013-09-10 18:56:18 följande:
    H - fast hur långt ska man låta storasyster "gå"?
    TS skriver att hon bett bonus att låta bli när lillasyster inte själv vill. Vilket ju tyder på att det är på storasysterns villkor o inte på bådas villkor.
    Menar du verkligen att lillasyster skall behandlas som en docka mot sin vilja bara för att storasyster inte skall känna bortstött?!?
    Jag tycker som sagt det är hekt ok om lillasyster är med på tåget, men det verkar ju inte riktigt så..

Måste ställa en fråga. Är du en av dem som anser att ett bonusbarn alltid måste komma i första hand?
    Att resten av familjen skall rätta sig efter bonus vilja?
    För det är så det låter...
    Att lillasyster skall göra som storasyster vill trots att hon själv inte alltid vill...
    Hade du gett samma råd om de var helsyskon?
    Nej, klart att bonus ska låta bli när dottern inte vill.

Men frågan är om mamman "smittar" dottern eftersom mamman verkar ge väldigt negativ respons.

Jag tycker absolut inte bonusbarn ska gå först, men jag tycker det är dottern och bonus som är det viktiga i det här, inte mammans politiska åsikter.
  • Brumma

Ja, absolut om dottern uppskattar o är med på det.
    Däremot tycker jag att det är att gå för långt att sminka en fyraåring..
    Får lite associationer till hur en del mammor håller på med sina döttrar i USA, inför barnskönhetstävlingar...
    O det är väl det som får mig att "gå igång"...
    För det är hemskt anser jag att göra om ett barn till en docka som får lära sig att utseendet är det enda som betyder ngt..
    Men kanhända tolkar jag in för mkt i TS..

• Anonym

En 4-5 åring kan säga ifrån om den inte vill

• liv

Hur kan en vuxen människa säga något så dumt som att det ä'r viktigare att bonusdottern får ha den relation hon vill än att den här lilla 5-åringen får en sund självbild???? Hon ska inte sminkas och fixas med som någon docka. Hon ska få vara ett barn och det spelar ingen roll om det är bonus eller pappa eller mosters kusinbarn som försöker tuta i henne något annat. Sätt ner foten och det rejält! Usch!

• Brumma

Anonym - en 4-5 åring som vill att storasyster ska vara nöjd med henne har kanske inte den "styrkan" att stå upp för sig själv o säga ifrån...

• Anonym (docka)

Nej detta är är väl inte en bonusproblematik på det sättet som ni tro, men ändås är det de. Det handlar om att jag som mamma har ett sätt som jag vill uppfostra mitt barn på men min bonus anser att det ska ske på ett annat sätt och påpekar detta framför sin syster. 

Skillnaden om bonus hade varit min egen är att du hade först och främst troligen inte denna situation uppstått då jag inte står för de värderingar som bonus har. Samt att bonus skulle då har mer respekt till mig som mamma,(nu ser hon mig som likvärdig, om ni förstår vad jag menar). Men också skulle jag har lättare för att säga ifrån och inte mjäka så kring det bara för att jag är rädd om deras relation. 

Bara för att hon är bonus så blir det så mycket fokus på att inte förstöra deras syskonrelation, men ska det få gå så långt att hon ska få bestämma över mig när det handlar om mitt barn. Vi har diskuterat frågor kring flickor, pojkar och hon och jag har helt olika syn på detta.

Men som mamma har jag rätt att få uppfostra mitt barn med vissa värdering och hon hindrar det lite. Jag vill inte att min dotter ska bli någon som bara tror att hennes värde ligger i det yttre. Det är sådana signaler bonus skickar till henne idag genom att hela tiden påpeka att om hur tjejer borde vara, att hon ska ha det och det.

Min dotter ser jättemycket upp till sin syster men har blivit så rädd för att göra henne besviken. Hon ville klippa håret kort, men bonus kommenterade något med att hon är ju tjej och tjejer har långt hår så då ville min dotter inte klippa sig längre. 

Självklart ska bonus få ha sin åsikt men det går för långt. Hon har börjat ifrågasätta mitt och pappans föräldraskap, och då framför dottern. För i detta avseende har jag och sambon samma syn.

Vi har sagt ifrån och förklarat att när hon får egna barn får hon uppfostra dom hur hon vill, men ja det hjälper inte när hon säger precis vad hon tycker framför dottern i alla avseenden gällande detta. 

• Loriyana

Ja det ska vara ni föräldrar som bestämmer. Visst är det bra när syskon hjälper till, men i slutändan så är det ju föräldrarna som ska stå för merparten av uppfostran.

Tja, vet inte riktigt hur ni borde göra. Ni får helt enkelt fortsätta prata om det och försöka sätta tydliga gränser. Vet själv hur irriterande det kan vara när andra lägger sig i. Min dotter är 6 år gammal och blev kortklippt av praktiska skäl.  Hon var jättenöjd med frisyren...tills nån "välmeende" granne utropade "men vad har du gjort! Hon ser ju ut som en POJKE!"

Jag försöker själv att inte lägga fokus på mitt barns utseende och jag lär henne att det inte finns pojk- eller flickleksaker osv. Men det är otroligt svårt när jag hela tiden motarbetas av omgivningen. Kan tänka mig att det är ännu värre när det kommer från en familjemedlem.    

• Brumma

Alltså, det är ju inte själva "leken" med att hon sätter upp håret på tösen som jag reagerar på..
    Det kan ju vara mysigt o ngt som blir deras "grej" (borstade o flätade alltid min bonus när hon var liten - annars gick hon runt med håret i tovor, o det blev en återkommande mysig stund).
    Den biten är väl inte så mkt att orda om.
    Men att påpeka att flickor alltid ska ha långt hår, rosa kläder... Att t.o.m. påpeka om SÄNGKLÄDERNA inte är tjejiga o att hennes rum borde vara på ett visst sätt..

Hur kan ni som skriver i tråden att det viktigaste är att bonus bryr sig om sin lillasyster tycka att det är ok?
    För allvarligt - det är inte att bry sig - det är att lägga sig i o bestämma...
    Och det är INTE ok!
    Så hur tänker ni?
    Förklara gärna varför det är ok?

• Fanny b

Jag skulle i detta fall säga åt bonussystern att hon får ha vilka åsikter hon vill om barnuppfostran men hon ska inte uppfostra sin bonussyster på detta sätt. Också tala om att hon får sköta systerns hår så länge systern vill detta men sluta om systern visar tecken på att ogilla detta.  

Samt också i lämpliga stunder försöka diskutera detta att man ha olika åsikter om saker. T ex då inflika när tjejen säger: Jag tycker tjejer ska klä sig på detta sätt, svara; Ja, alla har rätt till sin åsikt, men det finns ju tjejer som inte klär sig på detta sätt, de har också rätt att ha denna åsikt. Detta för att hjälpa henne, för i fall hennes tankar om vad tjejer ska ha på sig är baserade på vad hennes klasskompisar tycker, kan det hjälpa henne att inse att man inte alltid måste följa normen.  

• liv
    Brumma skrev 2013-09-11 07:40:50 följande:
    Alltså, det är ju inte själva "leken" med att hon sätter upp håret på tösen som jag reagerar på..
    Det kan ju vara mysigt o ngt som blir deras "grej" (borstade o flätade alltid min bonus när hon var liten - annars gick hon runt med håret i tovor, o det blev en återkommande mysig stund).
    Den biten är väl inte så mkt att orda om.
    Men att påpeka att flickor alltid ska ha långt hår, rosa kläder... Att t.o.m. påpeka om SÄNGKLÄDERNA inte är tjejiga o att hennes rum borde vara på ett visst sätt..

Hur kan ni som skriver i tråden att det viktigaste är att bonus bryr sig om sin lillasyster tycka att det är ok?
    För allvarligt - det är inte att bry sig - det är att lägga sig i o bestämma...
    Och det är INTE ok!
    Så hur tänker ni?
    Förklara gärna varför det är ok?
  • Anonym (Allvarligt?!)

Jag tror inte det är sant. Här är så mycket prat om mina barn och andras och så finns här en nästan vuxen syster som vill och tar sig tiden att lära sin lillasyster hur man är kvinna.

Var glad istället ts! Skärp dig! Det kunde varit så att hon struntade fullkomligt i sin syster var glad att din dotter har en förebild!

• Tonårsmamman1
    Anonym (docka) skrev 2013-09-10 21:58:22 följande:
    Nej detta är är väl inte en bonusproblematik på det sättet som ni tro, men ändås är det de. Det handlar om att jag som mamma har ett sätt som jag vill uppfostra mitt barn på men min bonus anser att det ska ske på ett annat sätt och påpekar detta framför sin syster. 

Skillnaden om bonus hade varit min egen är att du hade först och främst troligen inte denna situation uppstått då jag inte står för de värderingar som bonus har. Samt att bonus skulle då har mer respekt till mig som mamma,(nu ser hon mig som likvärdig, om ni förstår vad jag menar). Men också skulle jag har lättare för att säga ifrån och inte mjäka så kring det bara för att jag är rädd om deras relation. 

Bara för att hon är bonus så blir det så mycket fokus på att inte förstöra deras syskonrelation, men ska det få gå så långt att hon ska få bestämma över mig när det handlar om mitt barn. Vi har diskuterat frågor kring flickor, pojkar och hon och jag har helt olika syn på detta.

Men som mamma har jag rätt att få uppfostra mitt barn med vissa värdering och hon hindrar det lite. Jag vill inte att min dotter ska bli någon som bara tror att hennes värde ligger i det yttre. Det är sådana signaler bonus skickar till henne idag genom att hela tiden påpeka att om hur tjejer borde vara, att hon ska ha det och det.

Min dotter ser jättemycket upp till sin syster men har blivit så rädd för att göra henne besviken. Hon ville klippa håret kort, men bonus kommenterade något med att hon är ju tjej och tjejer har långt hår så då ville min dotter inte klippa sig längre. 

Självklart ska bonus få ha sin åsikt men det går för långt. Hon har börjat ifrågasätta mitt och pappans föräldraskap, och då framför dottern. För i detta avseende har jag och sambon samma syn.

Vi har sagt ifrån och förklarat att när hon får egna barn får hon uppfostra dom hur hon vill, men ja det hjälper inte när hon säger precis vad hon tycker framför dottern i alla avseenden gällande detta. 

Klart det inte ska gå till så, det är ni som föräldrar som ska sköta barnens uppfostran.
  • oOMayaOo

Ni får väl säga till på skarpen. Hon får klä sig och spöka ut sig hur fan hon vill men ni bestämmer hur lillesyrran ser ut utifrån vad ni anser är passande. Punkt slut. Inget mer att diskutera.

• Epsilon

Jag förstår frustrationen, upplever det själv, även om det inte blivit så drastiskt att bonus ifrågasätter oss som föräldrar framför barnet. Mitt barn och bonus är yngre än dina men med ungefär samma ålderskillnad.

Jag tycker du beskriver allt så bra, alla olika delar, som detta att man mjäkar för att vara rädd om syskonrelationen, inte skapa svartsjuka, så till den grad att man undrar om man som förälder inte har rätt att bestämma. Att det finns någon som påverkar ditt barn men denna någon har jag inte haft samma möjlighet att påverka. Jag tycker det känns väldigt konstigt.

Jag skulle gärna vilja diskutera såna här saker med andra i samma situation. Du får gärna pm:a mig om du vill.

• Anonym (Mamman viktigast)
    Anonym (H) skrev 2013-09-10 18:59:07 följande:
    Nej, klart att bonus ska låta bli när dottern inte vill.

Men frågan är om mamman "smittar" dottern eftersom mamman verkar ge väldigt negativ respons.

Jag tycker absolut inte bonusbarn ska gå först, men jag tycker det är dottern och bonus som är det viktiga i det här, inte mammans politiska åsikter.
    Men, mammans politiska åsikter, eller vilka åsikter som helst är väl ändå väldigt viktiga för dottern. Annars behöver man ju inte skaffa barn, eller åtminstone inte uppfostra dem själva. Man uppfostrar väl och ger det stöd och den uppväxt man tycker är det bästa för just sitt barn. Om mamman ska bry sig mer om vad bonussyrran som är 17 tycker om genus, uppfostran, egen vilja, etc så blir det ju helvrickat!

Självklart behöver de komma fram till ett sätt som funkar i deras familj och jag förstår verkligen mammans oro och frustration i den situation hon beskriver. Jag förstår också att det finns massor av de som inte alls förstår, för att ni har en helt annan syn och också väljer att uppfostra och ge era barn en syn på livet som jag och eller den här mamman inte dela. ( visst det måste inte vara svartvitt.. men jag gör det tydligt.. ok?)

• puss

Men låt henne leka prinsessa då med ungen. Vad gör det? Bra att de har kul ihop ju.

• Fanny b
    puss skrev 2013-10-25 13:01:04 följande:
    Men låt henne leka prinsessa då med ungen. Vad gör det? Bra att de har kul ihop ju.

Bonusssystern har nog roligt men frågan är roligt ts barn tycker det är att leka prinssessa med tanke på att hennes äldre syster inte verkar ta hänsyn till hennes känslor.  För det är vad jag tycker är problemet här.
Svar på tråden Bonus ser sin lillasyster som hennes "docka"