• Anonym (Deppig)

    ätit venlafaxin, hur mådde du?

    Jag har blivit ordinerad venlafaxin för min depression. Hann ta 1 st 75 mg och mådde så fruktansvärt illa redan efter några timmar. Dagen efter kände jag mig helt avskuren från verkligheten. Tog ingen tablett den dagen. Nu har jag testat att ta halva den styrkan, dvs 37,5 mg och jag mår återigen så jäkla illa.

    Ni som tagit venlafaxin, hur har ni mått? Har ni fått biverkningar och hur länge höll de i så fall i sig? Googlar man så ser det ju ut som att den här medicinen är mestadels skit!:(

  • Svar på tråden ätit venlafaxin, hur mådde du?
  • Tifastar

    Ätit sen 2005 och ångest o depp är som bortblåst.

    Svettas mycket på natten i övrigt ingen känning.

    Tar mitt piller på kvällen eftersom jag över lag mår lite illa på morgonen... Alltid gjort det.

  • Varförärallasignaturerupptagna

    Ni som drabbats av svettningar som biverkningar, har det gått över efter ett tag? Hur länge ungefär? Jag är väldigt nöjd med medicinen förutom dessa svettningar. Kan räcka med att sortera tvätt eller dammsuga för att svetten ska rinna från pannan och neråt.. Uäck!
    Åt Sertralin innan och fick dålig hy så över lag är jag ändå mkt nöjd med Venlafaxin.

  • Anonym (men du)
    Anonym (Deppig) skrev 2013-09-11 17:29:10 följande:
    Jag har blivit ordinerad venlafaxin för min depression. Hann ta 1 st 75 mg och mådde så fruktansvärt illa redan efter några timmar. Dagen efter kände jag mig helt avskuren från verkligheten. Tog ingen tablett den dagen. Nu har jag testat att ta halva den styrkan, dvs 37,5 mg och jag mår återigen så jäkla illa. Ni som tagit venlafaxin, hur har ni mått? Har ni fått biverkningar och hur länge höll de i så fall i sig? Googlar man så ser det ju ut som att den här medicinen är mestadels skit!:(
    Men snälla vännen där, du kanske ska ge det lite mera tid än några timmar? De flesta mediciner tar det månader innan full verkningsgrad har uppnåtts och ibland upp till ett år, så några timmar är verkligen inte tid nog för att utvärdera huruvida det är bra för dig eller inte.

    Mår du bra utan tabletterna, så låt bli att ät dem, om du mår och hoppas på att må bättre med tabletterna, så ge det en chans, åtminstone några veckor. Och ett tips, läs inte på en massa forum om vad andra har fått för evt biverkningar och liknande, även om det är lockande, så är det inte bra. Du kan få biverkningar som du inte visste att du kunde få, innan du läste om det. Hjärnan är fantastisk på att framställa saker bara genom att läsa och känna och tänka.

    Lycka till
  • Tifastar
    Varförärallasignaturerupptagna skrev 2013-09-12 12:17:55 följande:
    Ni som drabbats av svettningar som biverkningar, har det gått över efter ett tag? Hur länge ungefär? Jag är väldigt nöjd med medicinen förutom dessa svettningar. Kan räcka med att sortera tvätt eller dammsuga för att svetten ska rinna från pannan och neråt.. Uäck!

    Åt Sertralin innan och fick dålig hy så över lag är jag ändå mkt nöjd med Venlafaxin.



    Tyvärr haft svettningar hela tiden... Sen 2005. Men hellre det än ångest
  • Honeyflowers
    Anonym (men du) skrev 2013-09-12 12:33:07 följande:
    Men snälla vännen där, du kanske ska ge det lite mera tid än några timmar? De flesta mediciner tar det månader innan full verkningsgrad har uppnåtts och ibland upp till ett år, så några timmar är verkligen inte tid nog för att utvärdera huruvida det är bra för dig eller inte.

    Mår du bra utan tabletterna, så låt bli att ät dem, om du mår och hoppas på att må bättre med tabletterna, så ge det en chans, åtminstone några veckor. Och ett tips, läs inte på en massa forum om vad andra har fått för evt biverkningar och liknande, även om det är lockande, så är det inte bra. Du kan få biverkningar som du inte visste att du kunde få, innan du läste om det. Hjärnan är fantastisk på att framställa saker bara genom att läsa och känna och tänka.

    Lycka till

    Mycket bra skrivet!:)
  • Anonym (anki)

    Jo vars. Efexor funkade fint. Hjälpte mot ångest och depression (fast lite avtrubbad eller tillplattad var jag alltid) 
    Tills jag skulle sluta med dem. Det var ursäkta mig men...ett rent helvete.

  • Anonym (Jag)

    Min pappa har ätit Efexor och sen Venlafaxin i 15 år. De tror han kommer få göra det livet ut. Han mår hur bra som helst :) 

  • Anonym (Åsa)

    Dessa onormala svettningar har jag kvar trots att jag slutade med venlafaxin för 1/2 år sen. Trist för jag trodde de skulle upphöra eftersom de startade med Venlafaxinet.

  • Anonym (Usch)

    Jag vet inte om venlafaxin funkade för mig ens, men jag upplevde ett rent h-vete när jag slutade med dom. Sluta aldrig om du nu börjat.

  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Usch) skrev 2013-09-13 12:25:25 följande:
    Jag vet inte om venlafaxin funkade för mig ens, men jag upplevde ett rent h-vete när jag slutade med dom. Sluta aldrig om du nu börjat.
    Klart det går att sluta med dem! trappa ner långsamt bara. Utsättningssymptom är inte en anledning att äta en medicin resten av livet.
  • Anonym (Åsa)

    Visst var det jobbiga utsättningsbesvär men det gick ju över. Utsättningen tar några veckor bara. Så hellre det än att äta en medicin jag inte längre behöver.

  • Emoboost

    Wut, satte de in 75 mg på en gång? Ingen upptrappning? Det är ju inte klokt. Man mår så satans dåligt i början. Framförallt svettningarna var ett problem för mig just fysiskt. Svettningar och darrningar, yrsel, svårt att ställa om skärpan i ögonen. Psykiskt var jag enormt förvirrad och ofokuserad, kände mig tom och spattig på samma gång. Nervös och rädd, hjärtklappning och oro. Käkar nu motsvarande dos Cymbalta istället.

    Läs mer på vår blogg, som handlar om... ja, typ livet med ångest, depression och själmordstankar. Uppblandat med lite annat. Men där finns en del info om hur det är att köra igång en venlafaxindos med mera.
    Kram

    emoboost.blogspot.se/ 

  • Skärpning

    Hej, 

    Till er som ska börja äta medecinen:

    SLUTA LÄS PÅ FORUM!

    Jag har medicinerat i nu snart 6 månader. Innan jag började hade jag en ångest som höll på att ta livet av mig. Mycket jobb i en branch där högpresterande är ett måste utlöste panikattacker på löpande band. Jag var utan medicin i två år innan jag tog tag i det. Det berodde framförallt på att jag läst på forum om nackdelarna med SSRI/SNRI. Jag var verkligen RÄDD när jag började medicinera. Hade långa samtal med min flickvän om hur mitt liv nu skulle förändras och att vi förmodligen inte skulle kunna ha så mycket sex som tidigare. Att jag förmodligen skulle lägga på mig en del i vikt och att jag kanske skulle bli lite annorlund.

    Allt detta gjorde jag i förebyggande syfte för att försöka förekomma alla problem som jag visste nu skulle komma med medicinen. Det gick så långt att jag inte längre hade något val än att börja med något och därför försökte jag förebygga den kommande katastrofen.

    Två månader efter insättning av Venlafaxin så mådde jag som innan mina problem började. Jag har inte haft en enda biverkning som har stannat kvar i mer än två veckor efter insättningen. Idag har jag ingen. Absolut INGEN biverkning att tala om. Svettningarna försvann efter 2 veckor. Sexlusten var nog aldrig borta. Vikt? Samma som innan.

    Men på grund utav att jag läste på en massa forum så har jag alltså lidigt i onödan i TVÅ ÅR!

    Så låt oss nu klargöra ett par viktiga punkter:

    * Vissa får mer biverkningar än andra

    * Dessa personer är MER benägna att dela med sig av sina problem än de som inte känner något alls. Därav alla mardrömstrådar i diverse forum. Men är alltså mycket FÅ till antalet kontra de som inte känner något alls.

    * De allra flesta får någon biverkning SOM GÅR ÖVER

    * Det tar lite TID innan Venlafaxin stabiliseras i kroppen. GE DET TID!

    Och SLUTA LÄS OM ALLA PROBLEM PÅ FORUM!

     

  • Anonym (Ångrar)
    Skärpning skrev 2013-10-29 12:10:02 följande:

    Hej, 

    Till er som ska börja äta medecinen:

    SLUTA LÄS PÅ FORUM!

    Jag har medicinerat i nu snart 6 månader. Innan jag började hade jag en ångest som höll på att ta livet av mig. Mycket jobb i en branch där högpresterande är ett måste utlöste panikattacker på löpande band. Jag var utan medicin i två år innan jag tog tag i det. Det berodde framförallt på att jag läst på forum om nackdelarna med SSRI/SNRI. Jag var verkligen RÄDD när jag började medicinera. Hade långa samtal med min flickvän om hur mitt liv nu skulle förändras och att vi förmodligen inte skulle kunna ha så mycket sex som tidigare. Att jag förmodligen skulle lägga på mig en del i vikt och att jag kanske skulle bli lite annorlund.

    Allt detta gjorde jag i förebyggande syfte för att försöka förekomma alla problem som jag visste nu skulle komma med medicinen. Det gick så långt att jag inte längre hade något val än att börja med något och därför försökte jag förebygga den kommande katastrofen.

    Två månader efter insättning av Venlafaxin så mådde jag som innan mina problem började. Jag har inte haft en enda biverkning som har stannat kvar i mer än två veckor efter insättningen. Idag har jag ingen. Absolut INGEN biverkning att tala om. Svettningarna försvann efter 2 veckor. Sexlusten var nog aldrig borta. Vikt? Samma som innan.

    Men på grund utav att jag läste på en massa forum så har jag alltså lidigt i onödan i TVÅ ÅR!

    Så låt oss nu klargöra ett par viktiga punkter:

    * Vissa får mer biverkningar än andra

    * Dessa personer är MER benägna att dela med sig av sina problem än de som inte känner något alls. Därav alla mardrömstrådar i diverse forum. Men är alltså mycket FÅ till antalet kontra de som inte känner något alls.

    * De allra flesta får någon biverkning SOM GÅR ÖVER

    * Det tar lite TID innan Venlafaxin stabiliseras i kroppen. GE DET TID!

    Och SLUTA LÄS OM ALLA PROBLEM PÅ FORUM!

     


    Här är jag som googlat sönder och är livrädd efter allas erfarenhrter. Förpaclkngen har legat i mitt skåp i fyea veckor och jag vågar inte ta den. Får panik av tanken att må som alla gjort. Ångest ger det mig. Önskar jag inte läst utan bara tagit en fördts dagen.. 
Svar på tråden ätit venlafaxin, hur mådde du?