• Anonym (Deppig)

    ätit venlafaxin, hur mådde du?

    Jag har blivit ordinerad venlafaxin för min depression. Hann ta 1 st 75 mg och mådde så fruktansvärt illa redan efter några timmar. Dagen efter kände jag mig helt avskuren från verkligheten. Tog ingen tablett den dagen. Nu har jag testat att ta halva den styrkan, dvs 37,5 mg och jag mår återigen så jäkla illa.

    Ni som tagit venlafaxin, hur har ni mått? Har ni fått biverkningar och hur länge höll de i så fall i sig? Googlar man så ser det ju ut som att den här medicinen är mestadels skit!:(

  • Svar på tråden ätit venlafaxin, hur mådde du?
  • Anonym (Deppig)

    Ju mer jag läser om den här medicinen desto mer känner jag att jag inte vill äta den.

    Jag blir livrädd. Hur mycket biverkningar som helst och beroendeframkallande. Hur vågar ni?

  • Anonym (Ågren)

    Jag hade fruktansvärd ångest och hade käkat citalopram, sedan citalopram + mitarazapin hade ingen effekt. Fick sedan börja med venlafaxin, jag var livrädd med men mådde mycket bättre av dem, äntligen något som hjälpte mig. Käkade 225 mg. Blev sen gravid och fick sluta tvärt, det va läsligt men märkligt nog gick det oxå utan några problem så behöver inte vara svårt sluta heller! Ge det en chans om det kan hjälpa dig, finns någon i din närhet? Skönt om du slipper vara ensam under insättningen.

  • Anonym (C)
    Anonym (Deppig) skrev 2013-09-11 20:56:36 följande:
    Ju mer jag läser om den här medicinen desto mer känner jag att jag inte vill äta den.
    Jag blir livrädd. Hur mycket biverkningar som helst och beroendeframkallande. Hur vågar ni?
    Men alternativet är ju mycket värre. Alla mediciner har biverkningar dessutom.

    Venlafaxin är inte beroendeframkallande. 
  • Anonym (Deppig)

    Jag skulle egentligen ha blivit sjukskriven under insättningen men det ville jag inte. Är föräldraledig men ska börja jobba nästa vecka. Dumt inser jag nu. Min man jobbar tyvärr kväll denna vecka och det är ju just kvällarna som allt känns som värst.

  • Anonym (C)

    Kvällarna kan var mordjävliga :( Har du ingen annan närstående som kan komma och göra dig sällskap? Eller skajpa med någon? 

    Har duätit SSRI tidigare? Det är väl ganska ovanligt att man sätter in SNRI direkt? 

  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Deppig) skrev 2013-09-11 20:56:36 följande:
    Ju mer jag läser om den här medicinen desto mer känner jag att jag inte vill äta den.
    Jag blir livrädd. Hur mycket biverkningar som helst och beroendeframkallande. Hur vågar ni?
    Alla våra vanligaste läkemedel Treo, Ipren, Alvedon har också jättemycket biverkningar men de drabbar ju så otroligt få av alla som äter dem. Typ 1 på 10000 kanske får självmordstankar av Venlafaxin medan resten mår toppen. Venlafaxin är inte beroendeframkallande, det kan din läkare intyga. Jag var också rädd innan jag började. Nu ångrar jag bara att jag inte började tidigare.
  • Anonym (Deppig)

    Jag har ätit SSRI flera gånger och har alltid haft bra effekt av dem. Jag vet inte varför jag inte fick det den här gången. Läkaren sa att venlafaxin hade effekt både på ångest och depression och att det var därför jag skulle äta just detta. Ska försöka sova lite nu. Tack för att ni svarar!

  • Anonym (Åsa)

    Har ätit 150 mg Venlafaxin/dag i några år. Mådde bra enda svårigheten var när jag skulle trappa ner. Då mådde jag dåligt under nedtrappningen, fick blixtar i huvudet mm. Idag mår jag bra utan medicin. Om jag skulle bli lika deprimerad igen skulle jag ta medicinen eftersom den hjälpte mig att må bättre. Jag åt venlafaxin i kombination med Mirtazapin.

Svar på tråden ätit venlafaxin, hur mådde du?