Hej TS!
Mina föräldrar bor i radhusområde, och har två bondkatter. De älskar att vara ute och leka, och mår superbra av det. Mina föräldrar har löst det precis som ni. Dem har kattlycka på balkongen och sedan en ramp ner. där kan katterna springa in och ut så mycket om de vill och det har funkat i många många år, både med tidigare katter och de som de har nu. Det som är bra med att ha lucka på andra våning är att man (som du nu gör) kan lära sina egna katter vart de skall gå och hur e skall göra, men man riskerar inte att få in främmande katter på mina egna katters revir eftersom de inte hittar upp lika lätt :)
Enda nackdelen som vi har sett med att ha våra katter ute på det sättet, är att det finns mycket andra katter i området. Våra katter "jobbar ihop" och har därför aldrig åkt på stryk, men den ena mår väldigt dåligt pga stressen att ha andra katter runt omkring sig, så vi har faktiskt övervägt att ta bort henne då hon tillexempel aldrig skulle klara en omplacering till landet, pga stress. Hon visar detta genom att hugga reält när man klappar henne(om man klappar fel) och hon är väldigt "yvig" i sitt beteende.
Vår andra katt klarar det gallant. han bryr sig inte alls om de andra katterna och han vet vart han hör hemma. Vi ser honom som en liten fegis, men antagligen är han ganske cool som inte påverkas lika mycket av sin omgivning, och därför inte bryr sig på samma sätt.
Sen vet du ju sen innan att det finns andra faror överallt när man släpper ut dem, men jag tror ändå att lyckan de har över att få gå in och ut som de vill istället för att endast titta ut genom fönstret, överväger stort mot farorna utomhus. Jag hade själv valt ett lyckligt, inspirerande och spännande liv, än ett liv instängd och med en längtan efter något annat, även om det fanns risker. :)