• skg

innekatt till utekatt

Vi bor i lägenhet och har 2 katter som är 3 år. Vi har börjat varit ute med dom i sele för att lära dom vara ute och de har gått ganska bra. Vi har gjort ett plank från balkongen ner till marken då jag inte vill ha dom i trappuppgången så vi lär dom hur dom ska ta sig upp och ner men just nu vill dom bara ner men inte upp. Hur länge ska vi följa med dom ut? Och hur vet jag att dom har lärt sig vart vi bor. Så att dom kommer hem igen. Något mer jag bör tänka på?

• Svar på tråden innekatt till utekatt
  • nemo1
    skg skrev 2013-09-13 22:22:13 följande:
    Så de är bara folk på landet som har utekatter?
    Nej det finns många oansvariga kattägare som släpper ut sina katter trots att det inte är kattvänligt och för att katten är värd noll
  • skg

Mina katter är inte värda noll kan jag tala om för dig. Men att dom bara ska ligga in på en stol 24/7 som dom då inte heller mår bra av så vill jag ge dom chansen att få vara ute om dom vill de!

• skg

Och jag fråga inte från början efter era åsikter om vad ni tycker om att ha katten ute

• TnG

Om du nu ska ha dem ute så skulle jag rekommendera att de är kasturerade om de inte redan är det såklart, då springer de inte iväg så långt och löper inte osv såklart. En plats på balkongen för dem att krypa in på om ni inte skulle va hemma.

• IceJossan

Hunden klarar sig också ute själv så länge den får mat inne sen. Ska katterna få gå ut själv är det ju orättvist om hunden inte får det, som också har stort behov av att få vara ute och utöva sina naturliga beteenden precis som katterna, ellerhur?

• skg

Men dom säger en hund ska vara kopplad blir ett jävla liv i den här stan om en hund springer okopplad. De är skillnad att ha en hund kopplad än en katt. Om katterna får gå som dom vill mer tid har jag då till hunden. Du fattar väl att de är skillnad mellan hund och katt va?

• skg

Men dom säger en hund ska vara kopplad blir ett jävla liv i den här stan om en hund springer okopplad. De är skillnad att ha en hund kopplad än en katt. Om katterna får gå som dom vill mer tid har jag då till hunden. Du fattar väl att de är skillnad mellan hund och katt va?

• IceJossan
    skg skrev 2013-09-14 07:32:07 följande:

Det är precis det som är så himla märkligt. Det görs enorm skillnad på hund och katt, men det är inte särskilt stor skillnad. Det ses som självklart att man tar ansvar för sin hund och omgivningen genom att hålla den kopplad och endast släppa den lös vid specifika tillfällen på lämpade platser. Men katter släpps ut hur som helst, de skiter i rabatter och sandlådor, lägger sig i barnvagnar, slåss mes grannkatterna och kan bli skadade och föra ett jäkla liv om nätterna, många katter blir påkörda, det är inte helt ovanligt att katter blir förgiftade eller infångade och flyttade eller avlivade av förbannade grannar... Men det ingår liksom? Det ska vara så? Vart nånstans ligger skillnaden i lös hund och lös katt, mer än att de flesta hundar är större i storleken? Varför är man så rädd om sina hundar men inte om sina katter?
  • skg

Men katter är mer självständiga. Detta har fortfarande ingenting med min fråga att göra så tänker inte lägga mer tid på dig nu

• nemo1
    skg skrev 2013-09-13 22:28:15 följande:
    Mina katter är inte värda noll kan jag tala om för dig. Men att dom bara ska ligga in på en stol 24/7 som dom då inte heller mår bra av så vill jag ge dom chansen att få vara ute om dom vill de!
    Ligga på en stol 24/7??? Nej katter ska givetvis aktiveras och få lika mycket uppmärksamhet som ett barn eller hund. Näta in balkongen och ställ ut en klösmöbel och kattgräs.
  • skg

Nät på balkongen finns redan. Kattgräs vill dom inte ha. Olika leksaker har jag testat har köpt massa olika och även gjort egna men dom är inte intresserad av att leka med dom. Så jag har försökt med att aktivera dom. Dom går ut på balkongen och lägger sig inte mer än så. Och dom båda verkar trivas att få vara ute vandra. Så dom får röra på sig. För just nu så gör dom inte så mkt förutom att äta sova. Men ska jag skita i att släppa ut dom när dom tycker om att vara ute?

• IceJossan
    skg skrev 2013-09-14 10:34:48 följande:
    Nät på balkongen finns redan. Kattgräs vill dom inte ha. Olika leksaker har jag testat har köpt massa olika och även gjort egna men dom är inte intresserad av att leka med dom. Så jag har försökt med att aktivera dom. Dom går ut på balkongen och lägger sig inte mer än så. Och dom båda verkar trivas att få vara ute vandra. Så dom får röra på sig. För just nu så gör dom inte så mkt förutom att äta sova. Men ska jag skita i att släppa ut dom när dom tycker om att vara ute?

Du kan ju fortsätta gå ut med dem i sele, så får de vara ute men stör inte grannar, förorenar inte i rabatter, utsätts inte för faror, osv. Lika villkor som hunden.
  • Joohannah

Hej TS!

Mina föräldrar bor i radhusområde, och har två bondkatter. De älskar att vara ute och leka, och mår superbra av det. Mina föräldrar har löst det precis som ni. Dem har kattlycka på balkongen och sedan en ramp ner. där kan katterna springa in och ut så mycket om de vill och det har funkat i många många år, både med tidigare katter och de som de har nu. Det som är bra med att ha lucka på andra våning är att man (som du nu gör) kan lära sina egna katter vart de skall gå och hur e skall göra, men man riskerar inte att få in främmande katter på mina egna katters revir eftersom de inte hittar upp lika lätt :) 

Enda nackdelen som vi har sett med att ha våra katter ute på det sättet, är att det finns mycket andra katter i området. Våra katter "jobbar ihop" och har därför aldrig åkt på stryk, men den ena mår väldigt dåligt pga stressen att ha andra katter runt omkring sig, så vi har faktiskt övervägt att ta bort henne då hon tillexempel aldrig skulle klara en omplacering till landet, pga stress. Hon visar detta genom att hugga reält när man klappar henne(om man klappar fel) och hon är väldigt "yvig" i sitt beteende. 

Vår andra katt klarar det gallant. han bryr sig inte alls om de andra katterna och han vet vart han hör hemma. Vi ser honom som en liten fegis, men antagligen är han ganske cool som inte påverkas lika mycket av sin omgivning, och därför inte bryr sig på samma sätt.  

Sen vet du ju sen innan att det finns andra faror överallt när man släpper ut dem, men jag tror ändå att lyckan de har över att få gå in och ut som de vill istället för att endast titta ut genom fönstret, överväger stort mot farorna utomhus. Jag hade själv valt ett lyckligt, inspirerande och spännande liv, än ett liv instängd och med en längtan efter något annat, även om det fanns risker. :) 

• skg

Ena min katt älskar att va ute och de går jätte bra men den andra har problem med rampen de är precis som om hon inte har någon balans men vi tränar:) eller så är de bara så att hon trivs inne. Har samma problem men vet inte om de är stress men honkatten hugger en om man klappa på fel ställe de ända som går bra är huvudet. Och vi skaffa båda katterna ungefär samtidigt när dom va små. Vet inte alls vad de beror på. Ibland verkar de som om hon hatar livet de kan gå flera dagar och hon ligger på exakt samma ställe förutom att hon käkar ibland och detta har ju blivit så att hon är jätte stor och har världens hängmage så att få ut henne vore perfekt:)

• Joohannah

Min mamma köpte en liten sprayflaska med en flytande vätska som innehöll det ämne som katterna själva utsöndrar då de försöker lugna ner sig själva (det som finns i deras saliv då de stryket sig som människor/saker). Minns inte vad det hette men går säkert söka på nätet. Denna skulle man spraya på händerna innan man tar i katten för att ännu mer visa att "jag är inte farlig, här kan du vara lugn", samt spraya den runt om i lägenheten för att ge katten en ökad trygghet... Har hjälpt vår Stella otroligt mycket, värt att testa! kosta typ 150 spänn eller nåt :)

• skg

Sprayen lätt ju faktiskt bra ska googla och se om jag hittar något :)

Svar på tråden innekatt till utekatt